Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Tävlingar / Historic Grand Race 2024 - 17....
Senaste inlägg av Hannele (HRF) - 26 juli 2024, 14:19
Finlands största historiska banracingtävling, Historic Grand Race arrangeras den 17.–18. augusti på den legendariska Ahvenisto motorbana i Tavastehus (Hämeenlinna). Den 16. augusti finns det möjlighet att träna mot avgift. På lördag kvällen blir det mat, dryck och musik på den Grand Party. I tävlingsavgiften ingår en driver t-shirt och mat- och dryckbiljetter till Grand Party. Anmälningstiden går ut den 6. augusti 2024 kl. 24.00.

Det finns också en utställningspark för entusiastfordon (30 år och äldre) på övre publikområd, som du måste anmäla dig till i förväg. Försvarsstyrkor kommer också att vara här båda dagarna och presentera stridsvagnen Leopard 2A6. På mellanplattformen kan man på lördag se pansartraktorn T-20 Komsomolets från 1930-talet. Även historiska rallybilar visas och Mefisto-bilen från 1975 gjord av formelbyggaren Timo Vettenranta.

Välkommen nordiska racerförare och åskådare till Historic Grand Race 2024!

Mer information:
https://www.historicrace.fi/HGR2024/swe.html
#2
Teknik / Varför har FIA Appendix K skap...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 25 juli 2024, 08:50
Varför har FIA Appendix K skapat nyskrivna (moderna) regler för klasserna E, F, G1?

I FIA Appendix K 2023, sid 83 går följande att läsa;

APPENDIX VIII

Modifications authorised for cars of Periods E, F and G1 for Series Production Touring Cars and Standard Grand Touring Cars

NO OTHER MODIFICATIONS ARE PERMITTED

Varför gäller inte FIA Appendix J som tekniska regler för perioden för dessa bilar? Regulations - Period Appendix J | FIA Historic Database FIA Appendix J är ju de tekniska reglerna som gällde på 60-talet! Detta är ju det bästa historiska dokument som visar på hur man gjorde förr!

Dessa nyskrivna regler ställer ju bara till trassel för tävlande och funktionärer. Menar FIA att man skall ändra på gamla tävlingsbilar som användes idag för att de har hittat på "nya" tekniska regler.
Därför bör följande ändras i FIA Appendix K, bilaga Appendix VIII; Man bör därför också skriva att FIA Appendix J tekniska regler för perioden gäller! Allt annat blir ju fel!
#3
Teknik / BROMSSKIVOR OCH NYA FIA REGLER...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 21 juli 2024, 10:00
BROMSSKIVOR OCH BROMS OK.

Varför håller FIA på när de ändra på de historiska reglerna? Att ändra på historiken är inte bra! I januari 1969 så bestämde FIA att Grupp 5 skulle bli Grupp 2. Att många aktiva under slutet på 60-talet valda att bygga sina bilar efter Grupp 5 regler berodde på att homologerade delar var dyra och inte fanns tillgängliga. FIA valde därför att göra FIA Appendix J tekniska regler som de aktiva ville.

SBF och HU har skrivit om domkraftfästen i officiella meddelanden: Detta har ju varit fritt i Grupp 1 sedan 60-talet och är det än i dagens tekniska regler.
SBF och Hu har även i officiella meddelanden skrivit om batteriplacering! Detta har också varit klargjort i FIA Appendix J för de olika klasserna och åren. Varför försöka rätt historien?

I FIA Appendix K 2023 punkt 7.3.8, sid 35 står det;
When period Appendix J allows the replacement of disc brakes, under conditions, the type of the discs must remain (solid, grooved, ventilated).

Tolkning ute i världen gäller inte navet dvs bellhouset.

Men varför skriva så här i punkt 7.3.8.; Varför inte bara skriva att de skall vara tillverkade i "järnmaterial" samma som bilen har homologerat eller i original? 1976 så började Formel 1 (Gordon Murray Brabham) med kolfiberskivor, flygindustrin började ännu tidigare med kolfiberskivor.

I alla FIA Appendix J 1970-1981 så gäller följande för bromskivor; " The discs may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified; the same does apply to the drums."

NYA TEKNISKA REGLER FÖR ERSÄTTNINGS BROMS OK.

Nu med nya regeln om broms ok; Se FIA Appendix K 2023 punkt 3.3.7 sid 14 nedan;

3.3.7 Where new and/or serviceable brake callipers are no longer available, equivalent alternatives may be accepted subject to body material, style, construction, weight, mounting types, number, and size of pistons as well as friction pad area being similar.

When multiple calliper types were homologated as extensions (or used in period on non-homologated cars), alternative replacement callipers may only be considered when all period options are unavailable. Evidence to support use of an alternative must be provided with an HTP application and if accepted will be specified on the document .

Att Navet (bellhouse) är löst på bromsskivan är extra viktigt nu när man har bestämt att man får använda broms ok från andra bilar. Detta för att kunna göra en enkel lösning med OK fästen och för att man skall slippa att modifiera homologerad hjulspindel. För homologerad hjulspindel får ej bytas ut. Även tjockleken på skivan bör vara fri så man kan använda flera typer av broms ok. Det är inte lätt att hitta ersättning broms ok efter nya regeln 3.3.7.
#4
Bilar Köpes / Lotus Elan
Senaste inlägg av From - 21 juli 2024, 09:32
Söker en Lotus Elan. Öppen för olika skick, coupe eller öppen.  Skall köra lite bana men mest väg. Behöver inte vara strikt original.
#5
Bilar Säljes / Lotus Europa Twincam 1972
Senaste inlägg av smedberg - 12 juli 2024, 08:06
Lotus Europa Twincam -72 till salu.
Besiktigningsbefriad, senaste besiktning 202105.
Registrerad, skattefri och MHRF försäkrad. Klar att köra på gatan. Intagen 1987 från England.
Högerstyrd och 4-växlad med 336-låda
Har stått i garaget i perioder sedan 2000, sedan två år uppstartad med bromsrenovering mm.
Bilen är i ett bra bruksskick med motorrenovering gjord för några hundra mil sedan.
Kördes en säsong historisk racing 1997, utrustad med Guss-båge och motor moderat trimmad av Kjell Wallin ELWA motors. Trimmet motsvarar ungefär Europa Twincam Special med större ventiler, portad och trimkam så borde ge >130 hk. Generatorn är flyttad fram och drivs via vevaxeln.
Inredning helt standard, chassi standard med Koni-dämpare.
Till bilen följer ett standard Lotus Twimcam motorblock med kolvar & stakar, allt i bra begagnat skick samt 4 st Wolf Race 13" tidstypiska aluminiumfälgar utan däck. Samt alla nu bortplockade delar som bagagelåda, luftrenare mm.
Lackeringen är gjord före importen 1987, orginalfärg var blå. Gammal lack så det finns skador och sprickor i gelcoaten på flera ställen men inga större skador finns på karossen.
Mer info per telefon.
Begär endast 155.000 SEK, Säljes för att jag fler bilar att ta hand om.

Janne Smedberg 0703975220

bak.jpgred_side.jpginterior.jpgside.jpg   
#6
Teknik / Hur länge gäller en homologeri...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 22 juni 2024, 18:28
Det råder någon form av missförstånd av historiska reg.besiktare om hur historiska reglerna fungerar  för G2, H1. H2 och I (se exempel)!

Svenska Bilsportförbundet bör därför klargöra vad som gäller bättre!

Exempel! Alla FIA homologeringar har en tidsperiod angiven när bilen var aktiv som tävlingsbil! se FIA Historic Database!

Ta t.ex. Opel Commodore GS homologeringhandling no;5242 https://historicdb.fia.com/car/opel-commodore-gs Enligt FIA  World Motor Sport Council (WMSC) är denna homologeringhandling giltig mellan 1968-11-02 till Januari 1978-01-01.

Det betyder att FIA Appendix K har godkänt att denna bil går att köra i historiska klasserna G1 (1968-1969), G2 (1970-1971), H1 (1972-1975), H2 (1976-1976), I (1977-1978). Reg.besikting skall enligt FIA Appendix K ske i den grupp som den aktuella(sökande) ägaren anger. (se punkt 4.1.3 i FIA Appendix K) Enligt FIA Appendix K är det de tekniska reglerna för respektive grupp/klass som gäller (dvs. väljer man G2 är det FIA Appendix J 1970 och 1971 som gäller som tekniska regler och tolkningar)! Detta framgår av FIA Appendix K 2023 punkt 1.2 stycke 2, första punkten.

Har bilen en godkänd homologering i FIA Database så får den användas de tids perioder som FIA World Motor Sport Council (WMSC) har angett i homologeringshandlingen! Det är ju FIA´s principer som gäller, då kan man inte i Sverige hitta på annat! Aktuell FIA homologering har ju angivit att bilen har blivit använd som tävlingsbil dessa perioder.
#7
Teknik / SBF Batteriplacering
Senaste inlägg av Peter Thulin - 20 juni 2024, 18:37
Detta har SBF Historiska utskottet skriv i officella meddelanden:

Batteriplacering Historisk Bilsport
OM-HU-2023-04
FIA har uppdagat att det förekommer en del bilar med HTP som har batteriet monterat inne i kupén.

Utskottet vill nu påpeka att detta inte är godkänt i någon period före Period J2 enligt App-J 1990, och uppmanar alla som har denna installation att omgående flytta batteriet till antingen originalplacering eller till Bagageutrymmet vilket är godkänt f.o.m. period G1.

Om det uppdagas vid en kontroll kommer det att göras en notering på "Gula sidan" eller alternativt på anmärkningssidan i det senaste formatet av HTP.

https://www.sbf.se/sportgrenar/historisk-bilsport/officiella-meddelanden-hu/2023-06-28-batteriplacering-historisk-bilsport

Detta stämmer inte med de regler som står i FIA Appendix K, inte heller med FIA Appendix J som gäller som tekniska regler för G2, H1, H2 och I perioderna. I definitioner i App J gällande invändigt i bilen; så står syns inte batteriet så får det vara i kupén.

Varför läser inte SBF och HU reglerna som FIA hänvisar till?

Historisk bilsport bygger på internationella tekniska regler, Sverige (SBF och HU) har inte möjlighet att hitta på egna regler.

Att hålla på så här av SBF och HU gör ju bara att alla blir förvillade!

FIA ha en databas för alla bilar med HTP-handlingar, om man inte förstår reglerna så kan man ju titta på hur andra länder har gjort när man har gett bilar HTP-handlingar. FIA Databasen är full med bilder på bilar som visa på vad som blivit godkänt.

FIA Appendix J 1970 och 1971 är ett historiskt dokument på hur man gjorde  de år; det är ett mycket starkt bevis som styrker hur det var!

Här är ytterligare en G2 bil Alfa Romeo 1750 GTAM med HTP-handling, alu. kylare och batteri i kupén. https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/124581/alfa-romeo-1750-gtam

#8
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 19:40

Variant "Options" delar som ej är homologerade (som ej finns med i bilens homologeringshandling!)

Ovanstånde punkt gäller det som står i FIA Appendix J åren 1970-1977 tekniska regler om "varianter" och "options". Dvs delar som tillåts utan homologering som finns tillgängliga i t.ex. reservdelskataloger. Denna tekniska regel upphörde i FIA appendix J 1978 och framåt och då krävdes homologering för allt.

Så här det om "option" "variant delar i FIA Appendix J 1970-1977:

Options —definitions : a variant of the series-productlon. Accessories or equipment delivered on express request of the customer. By option Is there fore meant any equipment supplied in supplement to or In place of the basic model available on request, even if this equipment Is normally fitted on some seriesproductlon cars as Is the case, for example, on cars for export.

aa) Recognition of an option will be granted only If the optional equipment Is available freely at the manufacturer's or his dealers for any one wishing to purchase it. It must be mentioned in the manufâcturer s catalogue of spare parts for the model concerned and porooerlv Identified.

Några exempel på hur det gjordes förr med denna "Options paragraf" i de tekniska reglerna i Grupp 2 och 4;

Volvo 140 gjorde aldrig någon homologering på att det kom en ny torpedvägg 1973, inte heller någon homologering gjordes på 1974 årsmodell på att originalbränsletank blev ny och fick ny plats (samma som Volvo 240 1975).

I nyare Volvo 140 använde man den äldre instrumentbrädan tros nyare nyare utseende på utsidan.
 
Att man på Volvo 140 årsmodell 1974 och Volvo 164 årsmodell 1975 år bilar använde 1973 år stötfångare.

Att Volvo 164 hade 1975 kom med samma bakaxel och upphängning som Volvo 260, ingen homologering krävdes för att använda detta. Även tankplaceringen var samma som 260.

Camaro Gen 1 och 2 att man använde olika fronter och bakstycke fritt mellan olika årsmodeller, utan homologering under 70-talet i Grupp 2.

Camaro Gen 2 att den hade olika bakrutor detta användes också fritt på 70-talet i Grupp 2.

Att motorhuv i glasfiber fanns som originalreservdel till Camaro Gen 2. SCA Gen 2 Camaro som kördes av Frank Gardner 1973 hade detta. (Glasfiber förbudet som kom 1972 gäller inte för serieproducerade original delar i glasfiber eller plast).

Volvo 240 och Volvo 260 fick fram 1967-1977 använda 1030 och 1031 bakaxeln.

Volvo 242 GT reservhjulplåtar var tillåtna enligt denna regel från augusti 1977 till 1977-12-31.

Ford Mustang boss 1969 fick använda den nya fronten (1970 års) som kom i oktober 1969. Gjordes av bl.a. av Ford Motorsport med Frank Gardner Grupp 2 i England.

Ford Mustang 1969 fick använda scoop på motorhuven och bakskärmar med luftintag i Grupp 2. Användes bl.a. av förar legenden Allan Moffat som tävlar både i Europa, USA, Australien.
#9
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 19:34
BMW 2002 med FIA HTP-handling har batteri i doldlåda på högersida! Batteriplacering enligt FIA App J, Har även aluminium kylare.

https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/1971-bmw-2002-ti-gr-2-high-end-fia-htp

Se text för hur man läser tekniska regler i tidigare inlägg!
#10
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 18:01
Bromsskivor, Broms ok och broms våg.

I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 (G2 perioden enligt FIA APP K)
Bromsskivor med lösa nav (bellhouse) får alltså enligt G2 perioden användas i Grupp 2 och 4 , så länge friktionsytan är samma som i homologeringhandlingen. Tekniska reglerna visar också att det var fritt att montera broms våg. Enligt tolkningen som finns är tekniska reglerna som angör detta. Detta var också det som gjordes 1970 och 1971.

Redan 1966 så använde Ford och andra tävlingsbilar skivor med lösa nav (bellhouse). Detta använder också i Grupp 5 1968-1969.

Till 1970 tekniska regler (FIA Appendix J 1970) så reviderades FIA Grupp 2 regler! Detta gjordes pga av att Grupp 5 var det stora touringcar klassen mellan 1968 -1969 Group 5 regulations  1968 -1969  seasons, which allowed much more significant modifications to engines, transmissions, brakes and suspensions!
Många aktiva förare körde Grupp 5 pga av tekniska reglerna inte krävde dyra homologerade delar. Därav så reviderade FIA de tekniska Grupp 2 reglerna 1970 och framåt.

Det betydde att mycket mera blev fritt i Grupp 2 och 4 från 1970.

 I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 står det följande;
Art. 260.—Modifications and additions authorized : all those already authorized in group 1, plus the following ones: a) Modifications of the original mechanical parts : the original mechanical parts having undergone all the normal machining operations foreseen by the manufacturer for series-production, except those for which the present article provides a freedom of replacement the present article provides a freedom of replacement,
I avsnitt om bromsar står det följande;
u) Braking system : the mounting of a double pump (master cylinder) or of any device which produces simultaneous action on the four wheels and a separate action on two wheels is allowed. The discs and drums may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified. Linings are free. The backing plates may be modified and fitted with air openings. Protection shields may be modified or suppressed. Cooling air-ducts may be added provided they do not entail a modification of the coachwork. The addition of brake servos is allowed.