Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Teknik / SBF Batteriplacering
Senaste inlägg av Peter Thulin - 20 juni 2024, 18:37
Detta har SBF Historiska utskottet skriv i officella meddelanden:

Batteriplacering Historisk Bilsport
OM-HU-2023-04
FIA har uppdagat att det förekommer en del bilar med HTP som har batteriet monterat inne i kupén.

Utskottet vill nu påpeka att detta inte är godkänt i någon period före Period J2 enligt App-J 1990, och uppmanar alla som har denna installation att omgående flytta batteriet till antingen originalplacering eller till Bagageutrymmet vilket är godkänt f.o.m. period G1.

Om det uppdagas vid en kontroll kommer det att göras en notering på "Gula sidan" eller alternativt på anmärkningssidan i det senaste formatet av HTP.

https://www.sbf.se/sportgrenar/historisk-bilsport/officiella-meddelanden-hu/2023-06-28-batteriplacering-historisk-bilsport

Detta stämmer inte med de regler som står i FIA Appendix K, inte heller med FIA Appendix J som gäller som tekniska regler för G2, H1, H2 och I perioderna. I definitioner i App J gällande invändigt i bilen; så står syns inte batteriet så får det vara i kupén.

Varför läser inte SBF och HU reglerna som FIA hänvisar till?

Historisk bilsport bygger på internationella tekniska regler, Sverige (SBF och HU) har inte möjlighet att hitta på egna regler.

Att hålla på så här av SBF och HU gör ju bara att alla blir förvillade!

FIA ha en databas för alla bilar med HTP-handlingar, om man inte förstår reglerna så kan man ju titta på hur andra länder har gjort när man har gett bilar HTP-handlingar. FIA Databasen är full med bilder på bilar som visa på vad som blivit godkänt.

FIA Appendix J 1970 och 1971 är ett historiskt dokument på hur man gjorde  de år; det är ett mycket starkt bevis som styrker hur det var!

Här är ytterligare en G2 bil Alfa Romeo 1750 GTAM med HTP-handling, alu. kylare och batteri i kupén. https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/124581/alfa-romeo-1750-gtam

#2
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 19:40

Variant "Options" delar som ej är homologerade (som ej finns med i bilens homologeringshandling!)

Ovanstånde punkt gäller det som står i FIA Appendix J åren 1970-1977 tekniska regler om "varianter" och "options". Dvs delar som tillåts utan homologering som finns tillgängliga i t.ex. reservdelskataloger. Denna tekniska regel upphörde i FIA appendix J 1978 och framåt och då krävdes homologering för allt.

Så här det om "option" "variant delar i FIA Appendix J 1970-1977:

Options —definitions : a variant of the series-productlon. Accessories or equipment delivered on express request of the customer. By option Is there fore meant any equipment supplied in supplement to or In place of the basic model available on request, even if this equipment Is normally fitted on some seriesproductlon cars as Is the case, for example, on cars for export.

aa) Recognition of an option will be granted only If the optional equipment Is available freely at the manufacturer's or his dealers for any one wishing to purchase it. It must be mentioned in the manufâcturer s catalogue of spare parts for the model concerned and porooerlv Identified.

Några exempel på hur det gjordes förr med denna "Options paragraf" i de tekniska reglerna i Grupp 2 och 4;

Volvo 140 gjorde aldrig någon homologering på att det kom en ny torpedvägg 1973, inte heller någon homologering gjordes på 1974 årsmodell på att originalbränsletank blev ny och fick ny plats (samma som Volvo 240 1975).

I nyare Volvo 140 använde man den äldre instrumentbrädan tros nyare nyare utseende på utsidan.
 
Att man på Volvo 140 årsmodell 1974 och Volvo 164 årsmodell 1975 år bilar använde 1973 år stötfångare.

Att Volvo 164 hade 1975 kom med samma bakaxel och upphängning som Volvo 260, ingen homologering krävdes för att använda detta. Även tankplaceringen var samma som 260.

Camaro Gen 1 och 2 att man använde olika fronter och bakstycke fritt mellan olika årsmodeller, utan homologering under 70-talet i Grupp 2.

Camaro Gen 2 att den hade olika bakrutor detta användes också fritt på 70-talet i Grupp 2.

Att motorhuv i glasfiber fanns som originalreservdel till Camaro Gen 2. SCA Gen 2 Camaro som kördes av Frank Gardner 1973 hade detta. (Glasfiber förbudet som kom 1972 gäller inte för serieproducerade original delar i glasfiber eller plast).

Volvo 240 och Volvo 260 fick fram 1967-1977 använda 1030 och 1031 bakaxeln.

Volvo 242 GT reservhjulplåtar var tillåtna enligt denna regel från augusti 1977 till 1977-12-31.

Ford Mustang boss 1969 fick använda den nya fronten (1970 års) som kom i oktober 1969. Gjordes av bl.a. av Ford Motorsport med Frank Gardner Grupp 2 i England.

Ford Mustang 1969 fick använda scoop på motorhuven och bakskärmar med luftintag i Grupp 2. Användes bl.a. av förar legenden Allan Moffat som tävlar både i Europa, USA, Australien.
#3
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 19:34
BMW 2002 med FIA HTP-handling har batteri i doldlåda på högersida! Batteriplacering enligt FIA App J, Har även aluminium kylare.

https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/1971-bmw-2002-ti-gr-2-high-end-fia-htp

Se text för hur man läser tekniska regler i tidigare inlägg!
#4
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 18:01
Bromsskivor, Broms ok och broms våg.

I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 (G2 perioden enligt FIA APP K)
Bromsskivor med lösa nav (bellhouse) får alltså enligt G2 perioden användas i Grupp 2 och 4 , så länge friktionsytan är samma som i homologeringhandlingen. Tekniska reglerna visar också att det var fritt att montera broms våg. Enligt tolkningen som finns är tekniska reglerna som angör detta. Detta var också det som gjordes 1970 och 1971.

Redan 1966 så använde Ford och andra tävlingsbilar skivor med lösa nav (bellhouse). Detta använder också i Grupp 5 1968-1969.

Till 1970 tekniska regler (FIA Appendix J 1970) så reviderades FIA Grupp 2 regler! Detta gjordes pga av att Grupp 5 var det stora touringcar klassen mellan 1968 -1969 Group 5 regulations  1968 -1969  seasons, which allowed much more significant modifications to engines, transmissions, brakes and suspensions!
Många aktiva förare körde Grupp 5 pga av tekniska reglerna inte krävde dyra homologerade delar. Därav så reviderade FIA de tekniska Grupp 2 reglerna 1970 och framåt.

Det betydde att mycket mera blev fritt i Grupp 2 och 4 från 1970.

 I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 står det följande;
Art. 260.—Modifications and additions authorized : all those already authorized in group 1, plus the following ones: a) Modifications of the original mechanical parts : the original mechanical parts having undergone all the normal machining operations foreseen by the manufacturer for series-production, except those for which the present article provides a freedom of replacement the present article provides a freedom of replacement,
I avsnitt om bromsar står det följande;
u) Braking system : the mounting of a double pump (master cylinder) or of any device which produces simultaneous action on the four wheels and a separate action on two wheels is allowed. The discs and drums may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified. Linings are free. The backing plates may be modified and fitted with air openings. Protection shields may be modified or suppressed. Cooling air-ducts may be added provided they do not entail a modification of the coachwork. The addition of brake servos is allowed.
#5
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 17:33
 Belysning
I FIA Appendix J 1970- 1981 Grupp 2 och 4 står det följande om belysning
 
Electrical system—lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be in compliance with the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic.

SBF och Historiska Utskottet har skrivit i sin "Lathund på 240, Grupp 2" att så är inte fallet: Men enligt FIA Appendix J 1970-1981 så får man t.ex. använda Volvo 260 baklysen på en Volvo 240!

Förr så var det många som hade egna lysen fram och bak monterade i Grupp 2. Man blandade olika modeller.
När man åker racing så är det tilläggs reglerna för tävlingen som avgör!
 
På en bil för racing så brukar det räcka med bromslyse, bakljus och blinkers. (Idag så krävs det enligt FIA Appendix K fast rött ljus bak ( se FIA App K för exakt regel).
 
På en touringcar för racing i Grupp 2 och 4 så behövs det inga blinkers, andra lysen och strålkastare fram!

Free betyder fritt; det betyder även att inget behövs.
#6
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 17:23
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?

BMW 2002 med aluminium kylare; https://racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/crc32
#7
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 17:20
Enligt FIA APP K 2023 så är det denna regel som gäller dvs det som står i FIA Appendix J 1971!

FIA Appendix K ,2023 Punkt 7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3

Du måste följa vad FIA Appendix K anger här! Det anger att FIA APP J 1971 års regler skall följas, det gäller också defintioner som står i FIA APP J 1971, Det är så man gjorde i tidsperioden!
#8
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Rikard H - 11 juni 2024, 18:24
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!


Enligt senaste Appendix K är det tillåtet att ha batteriet inne i bilen bara reglementet efterföljs. Se sektion 5.3.1:
"5.3.1 Protection of the battery terminals against the risks of shorting is mandatory.
If the battery is retained in the cockpit, it must be of the dry type,
be securely fixed, and have an insulated, leak-proof cover."

#9
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Rikard H - 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?
#10
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965