Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Övrigt köp & sälj / Hans skydd säljes
Senaste inlägg av Ginetta G4 - 25 mars 2025, 11:45
Hansskydd Stand 21 Fia godkänt stl Large ej använt säljes för 2000kr Tel 0708636419
 Hansskydd.jpg
#2
Bilar Säljes / MGB 1965 FIA Class GTS11
Senaste inlägg av mfrieberg1@gmail.com - 22 januari 2025, 11:35
MGB som är och helt raceklar, men även besiktigad och vägregistrerad, med godkänd säkerhetsutrustning, HTP, nya däck, filter och oljor. Motorn ger ca 130 hk med topp från Kjell Wallin, ELWA motors, Omega kolvar, racingkam, Weber, tätstegad växellåda, (nyligen genomgången), LSD diff. Bilen har aldrig varit om någon större olycka så den ser snygg och prydlig ut och allt är i god ordning. Diverse reservdelar medföljer tex växellåda, 4 extra Minatorfälgar, vevaxel, extra topp mm.
Får tyvärr inte plats för bilderna men hör av dig så kan jag skicka separat i mejl.

Kontakta mig gärna och fråga mera.
Mikael Frieberg 076 2828099
mfrieberg1@gmail.com
#3
Generell diskussion / DUNLOP däck inför 2025
Senaste inlägg av Perskarner - 08 januari 2025, 21:41
Då har jag åter lovat att försöka hålla ihop RHK´s gemensamma inköp av däck till ""pre-66".
Som vanligt handlar vi med HP Tyres i UK, och jag hoppas att vi följer tidigare års konditioner, med gamla årets prislista med -15%, men det tror jag om vi blir tillräckligt många !
Så är ni sugna på däck till ett mycket bra pris hör av er på mail perskarner@hotmail.com, eller ring mig
0727-412476. Jag behöver ha era beställningar så snart som möjligt, och senast under januari månad, då ordern måste skickas till HP Tyres.

I skrivande stund (8/1-25) har jag ett 80-tal däck på beställning. MBH Per
#4
Bilar Säljes / Ford Anglia 1960
Senaste inlägg av Dicken - 22 november 2024, 14:21
Ford Anglia 1960, Historisk Racing, Appendix K. FIA klass CT 1, period E.
Tävlat i RHK, 1000-cupen. Nationell HTP t.om. 2025. Totalsegrare 2024, E-klassen i 1000-cupen.

Motor 997 cc grupp 2 enligt klassning, FIA 1088.
Bearbetad av Bjarne Nygrens motor med smidda kolvar från Ultra Motors, hårdmetallsäten på avgassidan, specialventiler och styrningar. Kamaxel Kent Cam KC 711M. Vevstakar och alla lager är av sk.heavy-duty utförande (racelager). Förgasare -Weber 34 ICH.
Skumfylld aluminiumtank, elektisk bränslepump med avstängning vid motorstopp, bränsletrycksregulator. Oljekylare. Specialbyggd kylare med en extra rad, elfläkt. Växelströmsgenerator. Bakaxel sänkt med alu.block och slutväxel 4,44 /1.
Tvåkrets bromssystem. Dubbla krängnings hämmare fram. Vindruta i glas och övriga rutor i plast. Skyddsbur från Guss. Transponder.

Extra motorblock, topplock, vevaxlar, kamaxel Kent cam KC 234K, slutväxel 4,85/1, bakaxel, fjäderpaket, dörrar och orginal likströmsgenerator finns.

Byt oljor och kör säsongen 2025 eller ändra enligt eget huvud. 

Ev. byte till annan bil.

Pris 80 000.SEK.

Dick Gärder tel.070-602 80 22
#5
Delar Säljes / SV: Lotus twincam delar
Senaste inlägg av Tommy - 15 november 2024, 10:05
Citat från: From skrivet 07 november 2024, 23:50Hej
Har du kvar något till Elan?
mvh Fredrik


Hej Fredrik  Jag och Myggan har lite delar  hör av dig till 0705-801275

Hls Tommy Bencsik
#6
Delar Säljes / SV: Elan chassi säljes
Senaste inlägg av From - 07 november 2024, 23:51
Hej
Har du kvar Chassie?
mvh Fredrik
#7
Delar Säljes / SV: Lotus twincam delar
Senaste inlägg av From - 07 november 2024, 23:50
Hej
Har du kvar något till Elan?
mvh Fredrik
#8
Teknik / Appendix K 2025
Senaste inlägg av T.Rådmyr - 01 november 2024, 14:39
Appendix K 2025 !!!, Glädjande nyhet !
Då har FIA till slut kommit med en uppgradering av Historic Motorsport och tiden flyttas fram 10 år, bilar äldre än 25 år tillåts och de är ju verkligen Historiska bilar då utvecklingen går snabbt fram och tävlingsbilar blir ofta gamla redan efter ett år då nya uppgraderingar och innovationer kommer fram. Se bara på våra vanliga vägar hur många bilar före 2000 används där dagligen förutom hobby bilarna.

Om ni orkar läsa igenom vad jag tänker kommer nog många tycka att jag talar i eget intresse då jag skriver ner mina tankar, och JA visst gör jag det men det kanske finns ett och annat som även kan vara bra för flera.
Eftersom jag kör i Formula Slicks handlar det mesta om det men berör säkert flera klasser, och en stor uppgift är väl att få klasserna att växa istället för att gå kräftgång bakåt och då föryngra med möjliga nya yngre förare. Görs inte detta kommer tyvärr antalet minska naturligt då alla blir äldre undan för undan, så frågan är hur detta ska ske. Jag är själv återfalls förare sedan 5 år efter att tävlat i Formel Ford mellan 88-97, under dessa 5 år jag kört har det tillkommit 1 förare som kör kontinuerligt samt några som sporadiskt kör en eller annan tävling i Formula Slicks men tyvärr har det droppat av fler och S2000 samt FF2000 bilarna har helt försvunnit. Det finns även deltagare från våra Nordiska grannar som dyker upp då och då men tyvärr mer sällan senaste tiden, så deltagarantalet har minskat dramatiskt i snitt framför allt sista  året. Dessutom är våra bilar gamla och det uppstår problem under tävlingshelgerna som gör att bilar på banan bli väldigt få med påföljd att det blir tråkigt för både deltagare och publik, det blir även problem för arrangörer att få ekonomin att gå ihop då allt blir dyrare och färre deltagare att fördela avgifterna på.

Jag har några punkter nedan som jag ser positivt på med den nya FIA 2025 Appendix K.

1, Bilar mellan 1991-2000 kommer attrahera de som var och tittade på tävlingar under denna era och idag är säg mellan 35-55 år och ska vara de som fyller på i framtiden, jag tror inte de kommer köpa äldre bilar även om det finns undantag. Jag ser på mig jag själv hur jag tänker och jag kommer själv aldrig att börja köra och tävla med en Formel Junior eller 1000-1600 cc F3a även om jag uppskattar dessa bilar mycket och beundrar de som håller igång och kör dem för att vi ska kunna se dom på tävlingsbanorna. Jag har varit med i depåerna sedan jag var 3-4 månader gammal p.g.a. att min far tävlade men det är bilar under min period 90 talet som lockar och inte de som var under hans tid och ska yngre än mig själv börja köra behöver vi följa med i utvecklingen.

2, Det är viktigt att följa FIA:as regler, då de är internationella och förhoppningsvis kommer göra att vi kan åka ut och köra tävlingar utomlands om viljan finns då det säkert kommer anpassas även i andra länder framöver. Men det viktigaste är att deltagare från andra länder kan komma hit och framför allt om de inte genomför det snabbt i deras så blir vi ett starkt alternativ att få använda sina lite nyare bilar här och då se att det är billigt att tävla i Sverige.

3, Det blir ju som vanligt uppdelat i grupper och F3 som jag kör blir, F3/4 74-84, F3/5 85-96 F3/6 97-2000. Så de äldre bilarna blir ju inte värdelösa om någon tror det då prisutdelningen blir delad, tyvärr har det inte fungerat så bra ut det behöver bli mycket mycket bättre att det förklaras av speaker under racet varför det skiljer i fart mellan bilar och inte bara är förarna som är olika skickliga. Dessutom är det viktigt att bilar i olika årsgrupper skiljs åt under prisutdelning och inte som nu ofta slås ihop i en klump och dessutom de olika klasserna tillsammans.

Nu till vad mitt personliga egenintresse i att nyare bilar tillåts, jag är 1,87 lång med långa armar och ben så jag har väldigt svårt att få plats i en F3a. Den bilen jag kör en 90a Reynard kan jag köra men är väldigt handikappad av utrymmet när det gäller att göra snabba rattrörelser och korrigera i regn eller när man kör på gränsen som man får den extra kicken av istället för att bara rulla runt. En Ralt är ännu sämre med utrymme och en Dallara fram till 98a är omöjlig, men 99 kom nya större regler för cockpit och  helt plötslig sitter man som en Kung jämförelsevis. Visst jag kan byta klass men det är F3 jag vill köra!, och om någon tror att jag ekonomiskt vinner på att det blir år 2000 så stämmer det dåligt då jag har 3 st. F3or i garaget och 3 st. Sport 2000 som alla är äldre än 1990. Men det viktigaste som jag vill ska hända är att det blir fler deltagare så det blir roligt på banan igen och lite lagom hårda fajter mellan förare och bilar.

Fyll gärna på med åsikter hur vi kan förbättra förutsättningarna framöver, jag kanske har helt fel i mina tankar ?. Samt det finns säkert mycket mer att ta upp men jag vill inte bli för långrandig då det redan är mycket text.  Hälsningar/Thomas Rådmyr
#9
Bilar Köpes / Volvo Historisk Racing
Senaste inlägg av Rehn motorsport - 10 oktober 2024, 11:44
Söker Volvo tävlingsbil för Historisk Racing.

242,142,Amazon,PV.
 

070-62 99 911
Henrikj86@hotmail.com
#10
Tävlingar / Tack Falkenberg Classic 2024
Senaste inlägg av Perskarner - 15 september 2024, 19:02
Åter till hemmet efter en racinghelg på Falkenbergs motorbana och Falkenberg Classic. En synnerligen bra arrangerad helg och tävlingar, trivsamt väder, kul o snabb bana, kort sagt bra jobbat av hela organisationen och alla som deltar för att göra det trevlig för oss förare, mekaniker och publik. Det trista är att inte fler deltagare anmäler sig. Kan bero på att det är slutet på säsongen kanske !?

Jag vill i detta inlägg rikta ett stort stort tack till två representanter i FMK´s styrelse (tyvärr vet jag inte namnen), och ytterligare en person, som "räddade" min racing-helg. Kort vad som hände;

På fredag kväll (20,30), efter avslutad middag i vår depåbox hoppar vi in i min bil för att köra till vårt boende 800 meter bort, tar jag ett dumt och oförlåtligt beslut att i sakta mak (20-30 km/h) köra runt banan för att visa sonen (första gång där) de spår jag tror är effektiva. Halvvägs runt kommer en funktionär springande och hyttande. Vi stannar och blir utskällda efter noter. Säkert befogat. Tar namn och startnummer och lovar att anmäla oss till tävlingsledningen.

Strax innan lunch på lördag blir jag uppkallad till tävlingsledare och får redogöra för det inträffade. Gjort, inklusive tillhörande och befogad ursäkt för mitt idiotiska beslut/beteende på "stängd" bana. Tävlingsledaren meddelar att straff ska utdelas, antingen avstängd för helgen eller penningbelopp.

Någon timme senare kommer utskickad person och meddelar mig glad i hågen "att jag inte blir avstängd" men att jag måste böta 5.000 kronor för denna förseelse som kunde äventyra hela motorklubbens framtid?? Blev informerad att jag kunde protestera mot detta beslut. Gick till kansliet och blev informerad att detta skulle kosta 8.000:-, vilket jag då inte gjorde. Givetvis, då det hade varit lönlöst, vilket alla nog förstår.

Jag kände då starkt, och många med mig, att påföljden för mitt "brott" inte riktigt stod i proportion till varandra. Någon påpekade att "det påminde om, jag-fick-inte-bli-polis-syndromet". Vet inte vad han menade? Jag ska aldrig i framtiden upprepa det jag gjorde denna fredag kväll, givetvis inte, och det gäller oavsett "straffpåföljd". Syftet med detta straff har jag svårt att förstå. Handlingen och skadan är redan skedd. Hade tävlingsledningen utdelat en varning, skarp sådan, hade jag haft en oerhört mycket större förståelse och respekt för taget beslut. Nu skapade beslutet bara en förfärligt stor aversion mot dessa personer/organisation.
 
Hursomhelst bestämde jag mig för att packa ihop mina grejer och bilen och bege mig hemåt. Jag kände just då en stor frustration och maktlöshet mot tävlingsledningen och den, i mitt tycke, orättvisa behandling/oproportionerliga straff, och hade svårt att uppbåda motivation och energi för att med sedvanlig glädje köra historisk och underbart kul racing. Nej, inte efter detta. Där gick gränsen. Vi betalar stora pengar och lägger mycket tid för att få tävla, och med detta "on top" blev det "pyspunka", och tankar på framtidens tävlande snurrade på många alternativa länder, men utan Sverige.

Då hände något som gav mig hopp (om världen och framtiden), och att det finns människor med hjärta och mycket sunt förnuft. Ur organisation reagerar Anders (fiktivt namn) och kontaktar två personer i FMK´s styrelse, som även de anser att "straffet" inte stod i proportion till "brottet". (Man får ju tro att de har kontroll på riskerna för föreningens framtid p.g.a. mitt handlande). Ett riktigt stort och välment tack till dessa tre personer som gjorde så tävlingsledningen strök/återtog taget beslut, och jag kände mig åter motiverad att deltaga i helgens lopp. Att bilen sedan strulade förtog inte den glädje ni skänkte mig med ert agerande. Återigen stort TACK till er tre !

Om jag ska ha något negativt inlägg rörande helgen är det väl den korta körtid som gavs. 20 minuter på fredagen (ett pass), ca 16 plus 16 på lördagen och ca 16 min på söndagen, dvs totalt 68 minuter, minus den tid då det var rödflagg. (I min klass blev det ca 60 min). Normalt är det två träningspass på fredagen, vilket känns bättre. Förstår att det finns en ekonomisk aspekt för arrangören, men jag tror personligen att man då kan öka anmälningsavgiften med några hundralappar så vi kan göra det vi tycker är så kul. I sammanhanget är dessa extra hundralappar en piss i Nilen. 

Per Skårner (40) (25)