Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:06Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.
Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965
Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.
Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.
Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39Batteriplacering Period G2, 1971.
Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.
Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.
r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.
Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83
Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;
I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.
Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.