Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#31
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 17:23
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?

BMW 2002 med aluminium kylare; https://racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/crc32
#32
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 19 juni 2024, 17:20
Enligt FIA APP K 2023 så är det denna regel som gäller dvs det som står i FIA Appendix J 1971!

FIA Appendix K ,2023 Punkt 7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3

Du måste följa vad FIA Appendix K anger här! Det anger att FIA APP J 1971 års regler skall följas, det gäller också defintioner som står i FIA APP J 1971, Det är så man gjorde i tidsperioden!
#33
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Rikard H - 11 juni 2024, 18:24
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!


Enligt senaste Appendix K är det tillåtet att ha batteriet inne i bilen bara reglementet efterföljs. Se sektion 5.3.1:
"5.3.1 Protection of the battery terminals against the risks of shorting is mandatory.
If the battery is retained in the cockpit, it must be of the dry type,
be securely fixed, and have an insulated, leak-proof cover."

#34
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Rikard H - 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?
#35
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965
#36
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 11 juni 2024, 13:39
Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!
#37
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 11 juni 2024, 13:36
Generator G2 1971 grupp 2

Varför håller historiska utskottet och bråkar om generator i gjuten i aluminium hus i G2 klassen? Chrysler Plymouth hade redan 1968 generator i gjuten aluminium som standard på sina modeller. Fanns det 1968 så är det tillåten 1971.

Enligt periodspecifikationen som anges i FIA App. K. så skall den vara tillåten.

I G2 Grupp 2 klassen så får man byta ut generatorn mot fritt fabrikat och fria fästen (se tekniska regler nedan). Man får ju t.o.m. köra utan generator enligt tekniska regler i FIA Appendix J 1971 i Grupp 2.
S) Electrical system —engine accessories : it is allowed to replace a dynamo by an alternator. The mounting brackets and crankshaft pulley are free. The ignition system is free as long as Its replacement or modification does not alter the mechanical parts beyond what Is allowed under A rt 260 a). The generator may be put out o f use or removed. However, the minimum lighting dewces must remain in normal working order during the whole race. Besides, it is recalled that, in almost a ll races, the starting o f the engine must be effected without any external help.
(Källa; FIA Appendix J 1971, sid 133)
#38
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Rikard H - 11 juni 2024, 11:13
"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.
#39
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Lars Stenqvist - 10 juni 2024, 19:04
Ja jag instämmer det är nästan omöjligt att få dom att förstå tekniken från -70-75. GR.2 som har samma namn som GR-5 -66-69. (Special competition turing car) och som sagt är ganska fritt. Detta kan ta död på RHK som raggar yngre förmågor.
#40
Teknik / SV: HTP-ansökan
Senaste inlägg av Peter Thulin - 09 juni 2024, 06:57
Angående kylare för grupp 2 1970 i G2 klassen.

När man tar upp denna fråga med HU gällande aluminum kylare med fri volym när man skall göra en HTP-ansökan för en G2 bil enligt 1970 år regler. Så påstår SBF (HU) historiska utskott att detta inte är tillåtet.
Detta trots att tekniska reglerna anger att kylaren är fi samt att man också får ändra dess placering.

Hur skall man göra för få (HU) historiska utskottet för att förstå att de skall följa det som gäller enligt FIA Appendix K? Anmäla till SBF´s juridiska utskott?

I Appendix J 1970 (FIA Database) står det följande om kylare (radiator) i punkt t sidan 65.
t) Fuel tanks and water radiators: the capacity of fuel tanks is free up to the limit specified under Art. 253 J). The location and dimensions of the filler orifice as well as those of the filling cap may be changed provided the new fitting does not protrude beyond the coachwork line and provides against fuel leakage into the inside compartments of the car. Should the tank and its filler be located in the luggage compartment, an outlet at the lowest point must be provided for the fuel accidentally spilled In this compartment. There is complete freedom as regards the water radiator and its capacity. Its location may be changed provided no modification is entailed either to the outside or to the inside (cockpit) of the coachwork.

Art 253 J i FIA Appendix J 1970. Ändrar inget heller! Den handlar om hur stor tankvolym man får ha.

Se t.ex denna Ford Escort 1971 med HTP-handling har aluminum kylare; https://www.iconicauctioneers.com/1971-ford-escort-rs1600-rec13103-1-stoneleigh-0224