Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Gelleråsen

Startat av allo, 25 maj 2010, 21:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hylle

Instämmer med Dan hur kul är det att sitta ensam och vänta på Elaner så man inte är i vägen.
Det är lätt att gnälla och som i mitt fall klaga på att jag inte gillar att tävla mot Gt bilar.Skall man sedan nöta i 12 varv, nej kortare heat så vi i slipper bli varvade. 
Nu är inte detta som gör att jag inte kommer till start utan mycket annat kul i livet men det har sin betydelse.
Lätt att tycka allt bättre  förr men när man fick ha Yngve G, Lennart Thurn, Nils-Olof J, Lennart N,Chrille, Lars-Åke N Viktor med Mustangen Robban med Alfan, Lasse Fritz, Uno S, Dan J. Gubbar man alltid kunde lite på var de var, blev det sedan lite regn så blir det inte bättre på banan.
Nu är det som vanligt när man gnäller jag har inget bättre förslag att komma med jag både vet och tycker att ansvariga gör vad man kan för oss, Jag tycker Pelle styrelsen gör enorm insats för oss medlemmar.
Lycka till i Karlskoga, kommer för att se på och lära hälsar Anders Hylén Amazon 71.

Ordförande

Hej Anders och kul att du inte släpper kontakten med klubben.
Det här med heatindelningar är och har alltid varit svårt. Tyvärr är det alltid några bilmodeller som kommer i kläm och förarna känner sig oprioriterade. Innför årets säsong så tycker jag att vi trots allt har lyckats komma närmare verkligheten än vad vi gjort på många år, vilket jag kan konstatera genom de stora startfälten i varje heat. Tyvärr har "Amazon maffian" kommit lite i kläm men ingenting är statiskt, så kom med ett förslag via er klasspappa så ska vi se vad vi kan göra åt saken.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Ordförande

Tyvärr har vi tvingats att ställa in Svenska GTserien på Velodromloppet på grund av för få anmälda.
Detta gör att det kommer att finnas ett nytt tidsschema som du får vi ankomsten till banan. Det ny tidsschemat kommer också att finnas i programmet.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

323 Dan

Kul att du i alla fall är aktiv på forumet Anders. Hoppas det blir en comeback snart, vi saknar dig både på banan och i depån.

Angående heatindelning, så skulle jag själv gärna ha ett heat med 1001-2000 cc std bilar. Utomlands kör man ju "U2TC" och det borde passa oss också. Sen kan std bilar över 2000cc köra ihop med GT bilarna, eftersom std bilar över 2 liter i princip är lika med V8'or så är de jämnsnabba med elaner o liknande.

David Hagman

#19
Helt okej idé Dan.

U2TC verkar funka väldigt bra ute i Europa. Självklart är det Alfa GTA och Lotus Cortina som är de dominerande bilarna där, men hastighetsskillnaden mellan först och sist blir ändå mindre än om man kör från V8 hela vägen ner till Hundkojor.

Men som sagt, GT är klassade för sig och Standard är klassade för sig (i Appendix K). Finns det tillräckligt med bilar borde det bli just de två heaten. På 1960-talet körde Standardbilar (EM/SM) för sig och GT-bilar (World Sportscar Championship, osv) för sig. Köpte man en Hundkoja var man medveten om att man allt som oftast inte hade någon chans att vinna loppet totalt då det t.ex. kunde finnas något rött och guldfärgat där framme med Bo Ljungfeldt bakom ratten. Blev det tillräckligt med bilar för att kunna dela heatet kunde man göra det.

Läser man om Klubbens (RHK:s) syfte står det:

Historisk racing har en alldeles egen särart. Den är inte alternativ till "riktig" racing. Ett race har egentligen bara en enda funktion - att producera en vinnare. En historisk racingbil får inte bara bli ett verktyg för att uppnå detta mål. Den måste upplevas med alla sinnen - med sina brister och sina förtjänster. Då ger den både utövaren och betraktaren glädje - och det är väl detta det handlar om. Vid jämvikt mellan tävlingsmomentet och känslan för en historiskt riktig bil blir vi alla vinnare - även de som aldrig kommer först över mållinjen.

De raderna säger väl det mesta om vad klubbens medlemmar borde sträva emot.

Det fanns säkert massor av missnöje innan den nya heatindelningen gjordes. Vissa tycker det är bra som det är nu, medan vissa tycker motsatsen. Det är nog dock aldrig fel att ha "historien" att hänvisa till, när det gäller just Historisk Racing.

FIA:s Historiska serie GTC-TC 65/76, som senare blev 71/81 (tror jag) lades ner inför den här säsongen och deras nya grepp verkar vara att alla (Period E-H) kvalar tillsammans och sen delar man upp fyra heat beroende på hur snabba bilarna var på kvalet. En långsam Ford Capri Period H kan alltså hamna med en snabb Hundkoja från Period F. Vansinnigt tråkig idé tycker jag, personligen. Säkert roligt att köra mot lika snabba bilar men hur historiskt korrekt är det?

Vissa bryr sig om vad publiken tycker, vissa inte. Jag, som publik, kan säga att det är bra mycket roligare när bilar som ser likadana ut kör mot varandra och det inte finns Austin-Healey 3000 i två olika heat. Jag, som möjligtvis är kunnigare än medel-Svensson i publiken förstår varför vissa Healeys är Period E och vissa Period F men jag kan garantera att så inte är fallet för alla. Samtidigt, kanske är det det faktum att jag läst på en del som gör att jag tycker det känns konstigt med en Healey som tävlar mot en Hundkoja.

Nåväl. Ni i Standard (över 1300cc) som skriver här: försök påverka och få det som ni vill ha det. Mig veterligen finns det ingen klasspappa för Period F Standard över 1300cc. Jobba på!