Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Historic GT: Solman dominerade säsongspremiären

Startat av David Hagman, 23 maj 2012, 16:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David Hagman

Solman dominerade säsongspremiären i Historic GT

Det blev Johan Solman som dominerade säsongspremiären för Historic GT som gick av stapleln på Scandinavian Raceway i helgen. Efter att ha startat sist i lördagens race körde han upp sig hela vägen till förstaplatsen, innan han på söndagen ledde från start till mål. Jörgen Brynne tog hem dubbelsegrar i GT3, medan Björn Andersson och Flemming Eickhoff delade på segrarna i GT2.

Efter en lång vinter var det nu äntligen dags för säsongspremiär i RHK-serien, och därmed även Historic GT:s första två deltävlingar. Inte mindre än fjorton ekipage kom till start, uppdelade på cupens tre divisioner. Antalet bilar var mycket större än vad som varit fallet tidigare år i säsongspremiären, vilket var mycket positivt att se. Dessutom fanns det en rad debuterande/comebackande förare med.

I den minsta divisionen, upp till 1,3 liter, dominerade Jörgen Brynne i sin Lotus Elite SE, som vann såväl lördagens som söndagens heat. Bakom honom följde Lennart Henjer (Alfa Romeo Giulietta SV) och Elmon Larsson (Austin-Healey Sprite Mk I) som gjorde debut i GT-klassen.

I klassen upp till 2 liter kom fem ekipage till start. De första tre startpositionerna togs av Lotus Elaner i form av Bengt-Åke Bengtsson, Olof Cederberg och Christer Nilsson/Per-Eric Svensson. Det var dock Björn Andersson (Porsche 356A) och dansken Flemming Eickhoff (Marcos 1800 GT) som delade på segrarna, efter att alla tre Lotusarna tvingats bryta lördagens heat.

Den största klassen, GT1 (över två liter), fick se hela sex bilar komma till start. Anders Schildt, Anders Lotsengård och PG Johansson körde alla i sina Austin-Healey 3000, fjolårssegraren i Historic GT Johan Solman i sin Jaguar E-type, Lars-Göran Andersson i sin fina Shelby GT350, och Jan Kling i sin fantastiska Ford GT40. Debut för Kling, som tog hem en tredjeplats i lördagens heat. Johan Solman tog hem bägge deltävlingarna efter att ha svarat för en fantastisk uppkörning, såväl som ett nytt varvrekord för GT-bilar -65 i lördagens heat, innan han dominerade söndagen utan problem. Anders Schildt tog hem två andraplatser efter att bland annat endast fått se sig slagen med en dryg sekund på lördagen. Lars-Göran Andersson tog hem tredjeplatsen på söndagen efter stabil körning.

I totalställningen leder Johan Solman (GT1) och Jörgen Brynne (GT3) på 16 poäng, före GT2-förarna Björn Andersson och Flemming Eickhoff på 14 poäng.

Nästa tävling är Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion 16-17 juni. Kamperna i Historic GT går vidare, samtidigt som flera andra intressanta klasser går av stapeln. Det återstår att se huruvida Solman och hans E-type får ännu större motstånd på Gelleråsens korta, tekniska, bana.

Resultat, kval: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2270066
Resultat, race 1: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2270657
Resultat, race 2: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2274281

Totalställning:
1. Johan Solman, 16 poäng
1. Jörgen Brynne, 16 poäng
3. Björn Andersson, 14 poäng
3. Flemming Eickhoff, 14 poäng
5. Anders Schildt, 12 poäng
5. Lennart Henjer, 12 poäng
7. Elmon Larsson, 8 poäng
8. Lars-Göran Andersson, 6 poäng
9. Jan Kling, 4 poäng
9. Olof Cederberg, 4 poäng
11. Christer Nilsson, 3 poäng
11. Anders Lotsengård, 3 poäng
11. PG Johansson, 3 poäng
14. Bengt-Åke Bengtsson, 0 poäng

Tommy J.

Hagman,
Du får fixa under länkar en egen sida och berätta om din bästa klass och de bravader du uppskattar. Detta har ingen som helst intresse för vad forumet kan leverera och generera. Dessutom betalar vi BÅ Gustavsson för att rapportera ur en neutral synvinkel varje race. Jag fattar att du gör detta i all väl mening men det skall inte funka så. Sorry!!
Tommy Jagerwall

Henrik H

Jag tycker det är bra att ngn engagerar sig i GT/GTS klassen
Det är ju trots allt BÅs reportage som hamnar som det officiella reportaget från tävlingen. Jag tycker nog det skall vara fritt för klasserna att själva ta till vara och använda de olika klassernas tavlor på forumet





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

weiter

Börjar det inte bli lite hönsgård över det hela.......

Patrik Åström

Tack David för informationen. Fortsätt du att skriva, vill man inte läsa behöver man inte!
En föredetting!

Bo Lindman

SKÄRPNIG gnällspikar! >:(
Det gnälls ofta över att för få bryr sig om historisk racing. Det gnälls över att det inte skrivs om historisk racing.
Det gnälls över att vi inte får in tillräckligt många nya i klubben och sporten.
När så någon på frivillig basis och rent ideellt engagerar sig, så möts denne av negativt gnäll. Hur fasen tror ni vi ska få in yngre och nya i sporten om det gamla gardet kör med denna attityd?!

Tommy, då bör ju i logikens namn 1000cc Cupen inte bedriva sin framgångsrika PR, som bl.a. du förtjänstfullt bidragit till och jag ska genast lägga av med att skriva om historiska formelbilar?

Dessa inlägg tar nog priset i den här forumet. Men alla kan ha otur när de tänker, så en gång är ingen gång
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Jonas Bengtsson

Bra sagt Bosse! Ju fler texter, resultat och allmänt racingsnack desto bättre!

lotsen

Bra jobbat David, bry dig inte om vad ngn morgonsur farbror muttrar!  >:D

Det är inte för få inlägg som är Forumets problem, utan motsatsen. Bara att ditt inlägg givit denna diskussion livar upp hela Forumet - inte ofta man hittar ngt med lite spets i (om det inte gäller synpunkter på säkerhetsregler....).
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Jason

#8
Varning Tommy!
Om du går in under rubriken GT/GTS så riskerar du att få se något skrivet om........... GT-klassen!!!!

Trevlig läsning David. Tack.

/Jocke G

Jason

Läste på SBF hemsida att Historiska racingcupen hade dragit igång.
Inget över huvud taget om GT/GTS men väldigt mycket om någon annan.... Källa:pressmeddelande
På tal om vad som ska/bör skrivas och inte skrivas.....

Bo Lindman

Hemkommen från fredagsmekandet med junior på den sistnämndes kart inför lördagens träning. (det är allt tur att vare sig min 2-takts Saab eller Formel Vee är körklara, tiden räcker liksom inte till till alla motorsportanknutna aktiviteter man drabbas av...)
Fick tidigare ikväll ett trevligt telefonsamtal från Tommy J, som tyckte det var lite ledsamt att hans inlägg blev negativt tolkat av mig med flera. Något som inte var hans avsikt, men som den gode Tommy sade, "-är det så många som tolkade det så, var budskapet otydligt från min sida." Jag för min del är av uppfattningen att sådant lätt händer i dagens snabba digitala värld, där nyanser inte alltid går fram i det mer kort hållna språket som råder i forumvärlden. Nog om det, Tommy och jag språkades vidare i en betydligt vidare mening om detta med information och informationsspridning kring vår hysteriska racing. Det Tommy menade var egentligen att tydligheten och informationen når lättare fram om även GT/GTS har en egen hemsida, i likhet med 1000cc Cupen och Fvee Det kan jag hålla med om, samtidigt som RHK nog också behöver en sammahållande informationskanal i sin hemsida och då är alla inlägg här av godo, oavsett klass eller heat. Vilken väg som är strategisk rätt kan man nog resonera i kring både länge och väl. Vet att styrelsen vid något tidigare tillfälle bekymrade sig lite över att diskussionen kring historisk racing skedde på annat håll än RHK:s egna forum. Jag kan ibland tycka att den mest givande diskussionsplatsen för historisk racing p ågott och ont är just 1000cc cupens gästbok. (men så är jag ju part i målet också i det fallet) Så om vi istället för att titta snett på varandra för ett inlägg som tog hårdare än vad som var skribentens avsikt, för diskussionen vidare hur vi både totalt sett och per klass bäst når ut med vårt budskap om vår fina historisk racing, tror jag det blir mer givande föra alla. Någon som är på?!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

lotsen

OK, vi tror vi förstår och lägger ner gliringarna till/mot Tommy.

Men diskussionen kan gärna fortsätta, för problemen finns där och är åtminstone två:

1. För oss i GT/GTS är problemet att vi inte får fram så många bilar att vi kan köra ett eget heat, en egen hemsida är betydligt längre ner på prioriteringen (om det ens är öskvärt, se nedan). Vi har alltför många klassmedlemmar som bara dyker upp lite då och då, och ännu fler som knappast kör alls utan låter bilarna stå. Hur gör vi för att få fram dessa? Vad är orsaken till det låga tävlingsintresset? Ekonomi, regel- och teknikkrångel, åldrande förare/ägare?

2. Sorgligt låg aktivitet i framförallt Forumet på RHK hemsida, lite förvånande att det inte sker mer löpande info från styrelser och tekniker om stort och smått, det som nu ev dyker upp där är reaktioner på gjorda inlägg/ställda frågor. Tror det vore bra om man agerade istället för att reagera! Även vissa övriga forumavdelningar blir ofta ålderstigna, med "senaste inlägg" ibland årsvis tillbaka. Kanske för många avdelningar?
Anders Lotsengård 070-580 13 83

David Hagman

#12
Först och främst, angående angående SBF-publicerade pressmeddelandet som Jason talar om: Såg inte bra ut i mina ögon.
Varför nämns inte i alla fall vilka klasser som var med och körde, och lite kort om vad som hände i dessa? Nu låter det ju som om det bara var tusencupen, Formel Ford och nya Formel Ford som tävlade. Mycket tråkigt och faktiskt lite olyckligt i min mening. Det är just bredden med RHK som är positiv att framlysa för läsarna tycker jag.

Nåväl.

Personligen tycker jag nog vi att vi skulle kunna efterapa HMS (Historisk Motorsport Danmark) hemsida lite och ha ett större antal forumtrådar på startsidan, samt dela upp de i några få underforum: TÄVLINGAR, INFORMATION FRÅN RHK, TEKNIK och någon slags ÖVRIGT. Under övrigt tycker jag Fvee, tusencupen, Historic GT och vilka det nu kan tänkas vara kan få lägga sina länkar eller ännu hellre hela nyhetsbrev. Då slipper de som struntar i nyhetsbrev störas av att dessa meddelanden tar plats i listan över senaste inlägg.

Jag är förresten helt övertygad om att Tommy hade positiva poänger i sitt svar. Tråkigt att det inte blev lite mer positiv kritik från början istället för en lite, i mina ögon, gnällig attityd. Men allt väl där, jag uppskattar Tommys engagemang annars så jag ser det som att det var en mindre lyckad formulering mer än något annat.

Precis som lotsen säger så finns det en del att arbeta med. GT/GTS är en klass där deltagarna är med i något enstaka lopp. Om man slår ut antalet startande, totalt sett, över hela säsongen så ser det ofta helt okej ut. På Anderstorp var det 14 startande. Nu är det 11 anmälda. Rimligtvis borde antalet vara 20 nu, då det finns massor av bilar som definitivt skulle kunna vara med. Ekonomin borde inte vara ett större problem hos GT-bilägarna än hos deltagarna i tusencupen. Vi får hoppas att det börjar droppa in ekipage till först och främst Karlskoga nu i helgen. För något år sen fick de GT-förare som efterfrågade ett eget heat ett mer eller mindre spikat löfte om att 15 bilar var en rimlig gräns för ett eget heat, vilket jag håller med om. Känns som vi börjar närma oss det nu i år i alla fall.

lotsen

Hej David! (eller ngn annan som känner sig kallad!)

En liten tanke: du som har gnetat igenom en hel del statistik etc, har du möjligen ngn form av lista/uppställning på vilka förare resp bilar som varit med och kört i GT/GTS-klassen säg under de senaste 10 åren (eller ngt sådant)?

Finns det ngt annat sätt att spåra upp/lista vilka bilar/förare det finns som vore potentiella deltagare i våra heat?

Min tanke är att på ngt sätt direktbearbeta dem, tjata etc att de antingen kör lite mer regelbundet eller i annat fall kanske överväger att sälja sina bilar vidare till mer engagaerade förare/ägare. En racebils värde skapas och bevaras bäst genom att den används för race, inte står i garaget och blir okänd och bortglömd. Som gatnöjesbil är de ju sällan speciellt lämpliga/användbara.

Din jämförelse med kostnader för 1000-kubikbilarna stämmer ju i stort sett vad gäller deltgandet i tävlingarna, men haltar vad gäller "entrebiljetten", dvs kostnader och problem att få till en (för sin klass/märke) konkurrenskraftig bil. Enklaste och ofta billigaste sättet är att köpa en färdig (nästan färdig) racebil, som ngn annan lagt möda och pengar på.

Vi behöver bli minst 25-30 aktiva förare/bilar för att kunna vara 15-20 bilar vid de olika racen, och på exvis Anderstorp mer än så för att det inte ska se ödsligt ut! Tyckte förresten att det med std gemensamma heatet på Anderstorp fungerade bra både för oss förare och för publiken. Var fighter på många olika ställen i heatet,oavsett klass.
Anders Lotsengård 070-580 13 83

David Hagman

Jag skickade ut mail till de förare i medlemsmatrikeln som kört GT-bil de senaste säg 5 åren i och med Historic GT för två säsonger sedan. Många hade sålt - andra ursäktade sig för att de inte hade tid eller ekonomi för att få en racingsatsning att gå ihop.

Håller med om 25-30 aktiva ekipage för att det ska kunna funka med eget heat. Det svåra med GT-klassen som det är nu är ju att antalet inte direkt stiger till säg Velodromloppet, som är oerhört populärt hos andra klasser. Med 14 startande i premiären borde det ju vara i alla fall 20 nu - låt gå att en del bilar föll bort i premiären.

Jag ska försöka styra ihop en lista så återkommer jag.