Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Officiellt Meddelande, Historiska Utskottet

Startat av Anders Jensen, 30 maj 2017, 12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

2017-05-30 09:44

Förtydligande om kompositer ex. Kolfiber och Kevlar:
Förtydligande av HU:s officiella meddelande från Januari 2017 angående Kolfiber och Kevlar. Det som finns homologerat i J1 och J2 är självklart tillåtet att använda i J1 och J2. Fram till och med Period I förekommer dessa material på extremt få bilmodeller. Materialen får ej användas om det ej användes på bilmodellen på perioden. Tejp/ Folie med Kolfiber eller Kevlar utseendet är ej tillåtet i någon period av Appendix K. Säkerhetsdetaljer som stolar innefattas självklart ej av det ovanstående.

Förnyelse HTP eller Ny HTP:
Vid ny HTP eller förnyelse av HTP så gäller följande minimigränser för skyddsburen/ROPS. Period F-G2. Huvudbåge 38x2,5mm eller 40x2mm, övriga rör 40x2mm eller 38x2,5mm. H1 och framåt. Huvudbåge 45x2,5mm eller 50x2mm, övriga rör 40x2mm eller 38x2,5mm.

Stötdämpare:
Stötdämpare enligt 2017 Appendix K Bilaga I. Om det ej framgår att den på bilen monterade stötdämparen använts under perioden så krävs redovisning av bevis att dom använts.

Utbyte/Ändring av Remskiva på Volvo B23 motor, Homologering 5626: På grund av många frågor om, ett flertal olika åsikter och tolkningar angående om remskiva på Volvo 240 med B23 motor får bytas mot annan remskiva/mindre remskiva så har HU haft flera informativa utbyte med ett flertal olika parter.
Beslut: HU har beslutat att generellt tillåta byte av remskiva från och med Period G2 (1/1 1970->) under förutsättning att utbytesdelen speglar det historiska arvet i Appendix K, den ska alltså vara i samma färg som förr, INTE t.ex. gul eller blåeloxerad på bilar där det bevisligen inte användes förr.


Tändsystem:
Tändsystem skall vara enligt homologeringshandlingen, periodspecifikationen, Appendix J från perioden och vad som står i Appendix K. Detta innebär att en fördelare för ej utbytas mot en modernare variant som inte finns med i homologeringshandlingen, fanns den tillgänglig ska bevis redovisas att den användes på bilmodellen.

Vad är tillåtet att använda i Appendix K:
Många frågor kommer om vad som är tillåtet i Appendix K. 1: Fanns detaljen inte på Perioden så är det ej tillåtet. 2: Fanns detaljen på perioden men bevis är ej redovisade för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 3: Var det "Fritt" under perioden men bevis saknas för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 4: Står det ingenstans att det är tillåtet att använda detaljen, då är det förbjudet. 5: Delar homologerade i grupp 2/4 får inte användas i grupp 1/3. 6: Delar som makulerades 1:a Januari 1976 får inte användas efter detta datum. 7: Bilmodell = Homologering. En Escort 1300 är inte samma bilmodell som Escort RS 2000.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

#1
http://www.sbf.se/Nyheter/Officiellt/informationfranhistoriskautskottet2/

Homologerade bilar som ej tävlats med:
Homologerade bilar behöver ej varit tävlade med under perioden för att få tävlas med nu. Detta på grund av att det funnits en intention om att tävla med bilen ifråga, annars hade fabrikanten ej homologerat bilen. Således får man använda den homologeringshandling som är avsedd för bilmodellen ifråga, men bara med de tillägg som fanns under perioden, dvs. baserat på årtalen.


Styrservo i VW Golf Mk1:
Styrservo är ej homologerat i VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 i någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732.

Den enda VW Golf Mk1 som har det homologerat är VW Golf 16S i Grupp 4 med nr: 677. Det krävs att det är en styrservo som bevisligen existerade under perioden, alltså, INTE en Servostyrning från VW Golf Mk1 cabriolet från 1990-talet.

VW Golf Mk1 Slutväxel 5:08:
VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 som är homologerad efter någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732 får ha följande slutväxlar: 3,0-1, 3,04-1, 3,08-1, 3,13-1, 3,17-1, 3,27-1, 3,32-1, 3,47-1, 3,70-1, 3,90-1, 4,17-1, 4,22-1, 4,53-1, 4,81-1.

Ingen av handlingarna 5583, 5584, 5731, 5732 eller Grupp-4 handlingen nr. 677 innehåller slutväxel med utväxlingsförhållande 5,077-1, även kallad "5:08", den är med andra ord ej tillåten.

Stötfångare:
Stötfångare skall finnas på alla Rallybilar som är homologerade med stötfångare. Undantag är de bilmodeller som finns beskrivet i Appendix VIII artikel: 12.1 och 12.2. De bilmodeller som är undantagna i artikel 12.2 gäller för deltagande i Racing. I Racing skall stötfångare tas bort.

Takluckor:
Ventilationsluckor i taket är endast tillåtna om dom finns i bilens homologeringshandling.

Batteriplacering Period E, F och G1 enligt Appendix VIII:
Batteriet får ej flyttas om det inte är homologerat på alternativ plats, Originalplaceringen av batteriet får inte ändras om inte batteriet är placerad inne i passagerarutrymmet och då av säkerhetsskäl. Om, batteriet behålls inne i bilen, följande måste beaktas: batteriet måste av typ "Läckagefritt eller torrt" och skall vara säkert fastsatt och täckt med ett läckagefritt hölje.

Batteriplacering:
Det är aldrig tillåtet att flytta batteriet in i bilens kupé i någon period.



/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"