Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Formel 3 1000 cc

Startat av clas, 28 januari 2021, 23:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clas

jag har kört F3 1000cc några år i England och europa. Fantastiskt kul bil och klass. Tänkte dock ev köra i Sverige  i år och undrar om det finns några fler sköna streamers på G. Vem köpte Tom Rothsmans fina Tecno tex.
F3 1000cc var grymt stort så det begav sig. Det borde finnas ett gäng bilar kvar. Historic FF och FJ är passande klasser att tävla med...FJ är dock närmast tycker jag. Hör av er och berätta

ljovette

Hej.

Håller helt med att det är trevliga bilar som bör gå tillsammans med FJ, har fått medhåll av många angående detta.
Har även tagit upp det med ledningen för RHK, men fått ganska vaga svar.
Jag äger Tom´s Tecno och har använt den relativt sparsamt. Har även en modernare F3:a som jag överväger att köra i slicks-klassen om det blir några någorlunda normala förhållanden i år.
Om det blir den klassen kan jag komma att överväga att sälja Tecnon.

/lasse
ljovette@hotmail.com

L-G Sjöberg

Som klasspappa inom RHK för FJ, så har jag flera gånger försökt få RHK-ledningen att gå med på att F3/1000 och FJ borde köra i samma heat.  Jag har t o m påpekat att i FIAs FJ-reglemente för historisk racing så är F3/1000 en underklass (låt vara med side-draught och Dunlop-däck, men det kravet kan vi väl göra nationellt undantag för), men mötts med kalla handen. 

När Tom först började köra sin Tecno så lyckades jag få tävlingsledningen i Velodromloppet att gå med på att han skulle få köra i heatet för FJ och gammelbilar, men när det blev tävlingsdags ändrade de sig.  Där jag tror skon klämmer är att det finns de som tycker att F3/1000 är alldeles för snabba för att köra i samma heat som "gammelbilarna" och av samma anledning tycker de att  FJ kategori F inte heller borde få köra där (även om det senare som väl är inte har fått något gehör).  Samtidigt kan man tillåta Healy Sprite "Frogeye" i samma heat som Ford GT-40, så logiken känns inte överväldigande...

Hur som helst, att vi kör FJ, Midget och gammelbilar i samma heat beror ju på att vi är så få.  Att tillåta F3/1000 i samma heat vore med andra ord en välgärning för att dessa bilar skall kunna ha en fortsatt chans att tävla här hemma.