Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

FLATBED

Startat av Tommy J., 28 december 2011, 21:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

FLATBED:
Undrar om det finns någon som lättfattat kan guida hur man tyder vågarna och ställer in efter att avläst vågarna på flatbed´en. Skall det vara porsche typen med förare. Skall det läsas diagonalt. Några andra tweeks värda att notera.
Gott Nytt
Tommy

Anders Jensen

Hej Tommy.
Det finns ett antal guider till att tolka hörnvikter.
Här är en länk till en
http://robrobinette.com/corner_weight_calc.htm

Själv väger jag in med "förare" alltså såsom ekipaget står på startlinjen.
Mängden bränsle spelar också roll beroende på när man vill att bilen skall vara "optimal" tex i början av loppet eller i slutet.
Oftast vägs bilar in diagonalt men det beror lite på vilken sorts typ av fordon det är.
Vi som kör framhjulsdrivet är väl på tre hjul i de flesta kurvorna ändå.

Har du vikt du kan flytta runt så gör det enligt vågarna.
Därefter återstår att justera hjulupphängningen.
Inte alltid så lätt då vi (i Sverige) inte tillåts använda coilovers  ;)

Gott nytt år!
Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Andreas Lidström

Detdär är en av de frågor som det brukar ge "13 svar på dussinet".

Även om det finns olika teorier om hur man gör och vad som ska uppnås så "kräver" samtliga (för mig kända) utom ett tillvägagångsätt att vissa yttre parametrar rörande viktfördelningen på bilen uppfylls. Mao, regler som är "rätt" om man uppfyller vissa yttre krav/undantag.

Återstår då en metod där man helt förlitar sig på mattematiken bakom de siffrorna vi ser på våra vågar och som alltid gäller, oavsett hur sido eller fram/baktung vår bil är. Jag tycker det känns bäst och man slipper fundera så mkt.

Ytterligare vill jag påpeka att på länken ovan ser man ett av de vanligare felen som görs vid invägning.
Man kör vågarna direkt på backen. Även om just detta garagegolv ser väldigt fint ut gissar jag att det med stor säkerhet inte är tillräkligt bra avvägt/i våg.

Ju lättare totalvikt, i kombination med hårda fjädrar och ett vridstyvt chassi, ju större blir effekten av ev felaktigheter.
Ytterligare frustrerande till ovanstående är att just den typen av bilar (Formel/Sportvagnar) är de som påverkas mest av en felaktigt utförd cornerweight och därmed enklast upplevs som mer eller mindre körbar.

Om sedan dessa avvikelser ifrån "optimalläget" beror på felaktigt justerade fjädersäten, förspända krängare eller ett felaktigt injusterat setupbord spelar ingen roll. Resultatet blir det samma väl ute på banan.

Detta är bara nga av de saker som påverkar resultatet av en hörnvägning. Vissa påverkar mer än andra och de man tror gör mest skillnad är inte alltid fallet.

För att avsluta med nga konkreta svar på din fråga så man inte blir anklagad för att vara hemlig så säger jag att bilen ska vara i exakt det skick du har den väl ute på banan. Mao, gubbe i, "lagom" med soppa, rätt vinklar på hjulen etc etc.

Krångligt?
Nja, egentligen inte. Det gäller bara att lära sig grunderna och sedan undvika de fallgropar som finns. Sunt förnuft är en bra tillgång som alltid.

Finns det intresse så kan det nog ordnas med denna service i depån vid ngn av årets tävlingar. Eller för den som inte vill vänta så länge så går det säkert att lösa tidigare än så.

/Andreas
Vuxenmekano utan manual: Royale RP24 (FF1600)

Tommy J.

Tack för svar Anders & Andreas,

Jag har uppfyllt samtliga parametrar du nämner Andreas. Som du kanske vet har jag jobbat med F-3 sedan 1967 fram till 1988 och sedan Opel Lotus fram tom 1992. Så förkunskaper fanns loads of men nu är det hundkoja som är framhjulsdriven och vänster styrd. Ngt helt annat!
Ur Anders svar med tillhörande web sida kunde jag läsa mycket intressant. Men det finns två saker jag är nyfiken på.
CROSS WEIGHT verkar vara viktigt enl. artikeln. Mina uppmätta värden i datorn får jag 49% utan och 51% med förare. Kommentar tack?
BANAN är ju aldrig plan som ett salsgolv. I bland inverkar det positivt för att få en bättre varvtid att inte köra helt enl. boken utan avvika till andra lite tidigare eller senare turn in för att undvika svackor eller förskungkningar i banan. Dvs hitta planare partier som kan bära bättre grepp.
TILL SIST vilket jag är högst medveten om spelar perfektionen in i set up vilket också avspeglar sig bjärt i åtanke på körstil och komfort. Jag inbegriper i detta val av stötdämpare, fjädrar, tjocklek på krängare, bromsar, sitt position, roll center och en hel del annat.
Tacksam för en kommentar.
Tommy #41

Andreas Lidström

#4
Jo, jag är tämligen säker på att du har de kunskaper som krävs för att "göra detta på riktigt".  Beer

Verkar som om du ligger väldigt nära "optimum".
Om du vill får du gärna lägga ut vad du har för vikter per hörn på din bil. Om du vill hålla det för dig själv går det bra att skicka ett PM.
Lite lättare då att se helheten.
Men som ett första svar så är inte skillnaden så stor eller ens ngn hur man går tillväga varesig på en F3:a eller en Koja. Däremot brukar, som du påpekar, std-bilar vara klart mer osymetriska. Tillåter reglerna går detta ofta få till mkt bra ändå, men det är här det jag kallade "undantag/krav" dyker upp. Ju mer osymmetri, ju viktigare att räkna rätt. 50/50 på x-vikten är dock en bra tumregel att börja med.

De som varit noga med detaljerna på sina bilar/byggen och som själva innan en invägning gör nga enkla mätningar med tumstocken hemma på garagegolvet, kommer mkt mkt nära vad teorin säger. Redan när invägningen börjar. Detta är ngt som återkommer om och om igen så det är ingen slump. Dock finns det, som redan nämnts, fallgropar/"aha-upplevelser" som inte är helt uppenbara till en början och som måste undvikas om  invägningen ska vara till ngn nytta.

Hörnvägning ÄR finlir ska vi komma ihåg, men för den som redan "gjort allt", investerat dyrt i fina delar och/eller är petig med sin bils beteende kan det vara skillnaden mellan kanon och mindre bra. Åker man formel/sportvagn skulle jag våga påstå att det är en självklarhet.

Fast oavsett, köpa fina dämpare med justerbarhet på alla ledder för att sedan inte använda potentialen fullt ut.
Lite som att åka med halvtaskigt justerad förgasare/tändning...vilket få ens skulle tänka tanken på att vilja göra.

MVH
Andreas

Vuxenmekano utan manual: Royale RP24 (FF1600)