Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Historiska Nationella racing och rally klasser och regler saknar en plats.

Startat av Mackan, 30 maj 2018, 10:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan


I Appendix K så finns det ju ett regelverk för denna typen av nationella bilar.

I Appendix K 2018, sid 10. Avsnitt 2.3.10 & 2.3.11 så anser man dessa bilar också tillhör gruppen Historiska bilar.
Dessa regler blev aktuella i FIA´s Appendix K 2009.

I t.ex. i Tyskland så är fd. DTM bilar, nationella bilar med nationella regler.

https://youtu.be/uckskPexMpc

Trots detta så har SBF inte gjort något för att gynna svenskhistorisk bilsport på detta område. T.ex. genom att skapa en databas där man kan hitta svensk nationell bilsports tekniska regler.
När man tävlade i racing på 70- och 80-talet i Sverige så körde man i flera serier som t.ex. i  SM och i SSK-serien och i sportvagnsklasserna allt för att få köra tävling och allt skedde med samma tävlingsbil.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vad skulle det exempelvis betyda för RHK och andra arrangörer av Historisk racing?

Exempelvis.
För att få flera startande bilar i vissa klasser i RHK.

Stora startfält är alltid kul och är bra för publiken. Nya gamla nationella tävlingsbilar skulle var en bra utveckling och var något nytt för publiken och alla intresserade.


Varför inte bjuda in f.d. SSK bilar och andra historiska tvälingsbilar i t.ex. i gruppen STD bilar 1966–1971 & STD bilar 1972–1990?

I dessa tävlingsklasser delas ju ändå de olika bilarna in i olika grupper, men kör race tillsammans.
I SSK fanns det både bilar med mönstrade däck och slicks. Hade namn som Klass S1, Klass 2, Klass C, Klass D. Även s.k. f.d. Super star bilar 1975–1980, Mini Lady Hundkoja, Mini Lady Lancia, Mini Lady Opel Corsa, SM-klassen Standard A, Volvo 140 cup, Volvo 240 turbo cup (1982–1984), Volvo 240 turbo cup (1985–1988), Camaro Cup (1988–1997).

SSK historia se länk;
http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/SSK%20matrikel/SSK-matrikel%2064.htm

Racing från SSK 70-tal.

https://youtu.be/ofaX66bM_u4

Mer SSK-serien info med filmer.
http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/sskseriehtm/ssk-serien-1.htm

Bilar som står t.ex. "Trendab Volvo Amazon" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16592

Mera bilder;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9555&postdays=0&postorder=asc&start=63
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9555&postdays=0&postorder=desc&highlight=sskserien&start=21

Svensk racinghistoria handlar mycket om nationella bilar och nationella regler.

Super Saloon/ Special saloon är en annan.
https://youtu.be/OpnQkeS0v4w

Superstar
https://youtu.be/vgStA998BGs
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Nationella historiska rallybilar.
Även inom rally så kördes det med nationella tekniska regler mellan 1974–1982, t.ex. klasser som SM klasserna Standard B, Standard A, Special var nationella klasser.
Liksom inom racing så behövs det inom rallysporten göras plats för dessa klasser i historiska klasserna. Ute i Europa så är man benägen att visa upp hela sin nationella bilsporthistoria.

Bo Lindman

Tack för ett bra och beskrivande inlägg kring de nationella klassernas betydelse i svensk bilsports historia!
Försökte tidigare under många år propagera för att dessa klasser skulle tas under den etablerade historiska motorsportens beskydd. Intresset var ganska svalt och på den tiden var det svårt att få in dessa klasser i FIA App-K, ett hinder som inte längre kvarstår och som nog var mer av ett argument än fakta även då, eftersom vi i Sverige körde standard/GT bilar post 66- och framåt i historiskt nationellt flera år innan FIA tog upp dessa kategorier internationellt. Var om jag förstått uppgifterna rätt så att RHK:s regelverk bildade skola för FIA här. Har alltid varit av åsikten att FIA:s roll är att värna de internationella klasserna och att den nationella förbunden ska värna de nationella klasserna. Självklart även när det kommer till historiskt. Att enbart fokusera på internationell bilsports historia riskerar ju att förvanska eller glömma bort den egna nationella bilsportens historia, oavsett det handlar om racing eller rally.
Ett argument mot nationella klasser numera brukar vara att det inte finns plats för flera heat. Men redan idag blandar vi ju och ger ganska brett i flera olika heat, så det kan ju inte vara ett reellt problem om några nationella ekipage tillkommer.
Nu har ju förvisso SSK sedan flera år tagit upp sin fina racinghistoria i SSK Classic, men av olika skäl så växer det inte till sig. Kanske är SSK fel forum för en historisk klass bland de moderna klasserna? Eller så var det ett misstag att släppa på den historiska efterlevnaden med modernt uppdaterade bilar i SSK Classic?
SSK standard (Goodrich & Vredestein Cup) skulle ju passa rätt bra ihop med Std/GT 66-71 och Castrol Cup faller ganska väl in i Std/GT 72-90.
Mot detta skulle kunna anföras att trots att nationella Formel 4 blev accepterat i historisk racing efter ett flertal turer, så har det inte kommit ut några bilar...
I skogen skulle ju som sagt standard A och standard B bli både historiskt korrekta och någorlunda kostnadseffektiva klasser. Jag skulle gärna damma av en gammal Std-B Saab V4 med nöje om det vore så...

Vet inte om klubben har någon aktiv framtidsgrupp numera (var en del av den förr om åren) men jag anser att frågeställningen är klart strategiskt intressant att värdera i RHK. Inte minst i perspektivet av att antalet licensierade och aktiva är i vikande, även om det enligt uppgift inte drabbat den historiska racingen ännu iaf...


Downforce is for chickens - Sideways is for racers