Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Tack Falkenberg Classic 2024

Startat av Perskarner, 15 september 2024, 19:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Perskarner

Åter till hemmet efter en racinghelg på Falkenbergs motorbana och Falkenberg Classic. En synnerligen bra arrangerad helg och tävlingar, trivsamt väder, kul o snabb bana, kort sagt bra jobbat av hela organisationen och alla som deltar för att göra det trevlig för oss förare, mekaniker och publik. Det trista är att inte fler deltagare anmäler sig. Kan bero på att det är slutet på säsongen kanske !?

Jag vill i detta inlägg rikta ett stort stort tack till två representanter i FMK´s styrelse (tyvärr vet jag inte namnen), och ytterligare en person, som "räddade" min racing-helg. Kort vad som hände;

På fredag kväll (20,30), efter avslutad middag i vår depåbox hoppar vi in i min bil för att köra till vårt boende 800 meter bort, tar jag ett dumt och oförlåtligt beslut att i sakta mak (20-30 km/h) köra runt banan för att visa sonen (första gång där) de spår jag tror är effektiva. Halvvägs runt kommer en funktionär springande och hyttande. Vi stannar och blir utskällda efter noter. Säkert befogat. Tar namn och startnummer och lovar att anmäla oss till tävlingsledningen.

Strax innan lunch på lördag blir jag uppkallad till tävlingsledare och får redogöra för det inträffade. Gjort, inklusive tillhörande och befogad ursäkt för mitt idiotiska beslut/beteende på "stängd" bana. Tävlingsledaren meddelar att straff ska utdelas, antingen avstängd för helgen eller penningbelopp.

Någon timme senare kommer utskickad person och meddelar mig glad i hågen "att jag inte blir avstängd" men att jag måste böta 5.000 kronor för denna förseelse som kunde äventyra hela motorklubbens framtid?? Blev informerad att jag kunde protestera mot detta beslut. Gick till kansliet och blev informerad att detta skulle kosta 8.000:-, vilket jag då inte gjorde. Givetvis, då det hade varit lönlöst, vilket alla nog förstår.

Jag kände då starkt, och många med mig, att påföljden för mitt "brott" inte riktigt stod i proportion till varandra. Någon påpekade att "det påminde om, jag-fick-inte-bli-polis-syndromet". Vet inte vad han menade? Jag ska aldrig i framtiden upprepa det jag gjorde denna fredag kväll, givetvis inte, och det gäller oavsett "straffpåföljd". Syftet med detta straff har jag svårt att förstå. Handlingen och skadan är redan skedd. Hade tävlingsledningen utdelat en varning, skarp sådan, hade jag haft en oerhört mycket större förståelse och respekt för taget beslut. Nu skapade beslutet bara en förfärligt stor aversion mot dessa personer/organisation.
 
Hursomhelst bestämde jag mig för att packa ihop mina grejer och bilen och bege mig hemåt. Jag kände just då en stor frustration och maktlöshet mot tävlingsledningen och den, i mitt tycke, orättvisa behandling/oproportionerliga straff, och hade svårt att uppbåda motivation och energi för att med sedvanlig glädje köra historisk och underbart kul racing. Nej, inte efter detta. Där gick gränsen. Vi betalar stora pengar och lägger mycket tid för att få tävla, och med detta "on top" blev det "pyspunka", och tankar på framtidens tävlande snurrade på många alternativa länder, men utan Sverige.

Då hände något som gav mig hopp (om världen och framtiden), och att det finns människor med hjärta och mycket sunt förnuft. Ur organisation reagerar Anders (fiktivt namn) och kontaktar två personer i FMK´s styrelse, som även de anser att "straffet" inte stod i proportion till "brottet". (Man får ju tro att de har kontroll på riskerna för föreningens framtid p.g.a. mitt handlande). Ett riktigt stort och välment tack till dessa tre personer som gjorde så tävlingsledningen strök/återtog taget beslut, och jag kände mig åter motiverad att deltaga i helgens lopp. Att bilen sedan strulade förtog inte den glädje ni skänkte mig med ert agerande. Återigen stort TACK till er tre !

Om jag ska ha något negativt inlägg rörande helgen är det väl den korta körtid som gavs. 20 minuter på fredagen (ett pass), ca 16 plus 16 på lördagen och ca 16 min på söndagen, dvs totalt 68 minuter, minus den tid då det var rödflagg. (I min klass blev det ca 60 min). Normalt är det två träningspass på fredagen, vilket känns bättre. Förstår att det finns en ekonomisk aspekt för arrangören, men jag tror personligen att man då kan öka anmälningsavgiften med några hundralappar så vi kan göra det vi tycker är så kul. I sammanhanget är dessa extra hundralappar en piss i Nilen. 

Per Skårner (40) (25)
Per S #42