Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ralt RT 3

Startat av Rune, 01 juni 2010, 16:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rune

Hei.
Jeg er nytt medlem som vurderer å kjøre historisk F3. Kanskje noen her kan hjelpe meg med svar på noen spørsmål.

1. Hvor mye burde man betale for en Ralt RT 3 med VW motor (nyrenoverad)? Jeg har funnet et par bra på nettet, men de virker dyre i forhold til nyere biler f. eks. Reynard 903.

2. I år kan man kjøre med biler produsert til og med 1990. I f.eks. Historisk F3 Monaco til og med 1984. Blir dette forandret hvert år, slik at i 2010 blir det t.o.m 1991/1985 eller står dette fast?

3. Skal alle formelbiler ha de orginale ytelser og spesifikasjoner ellers? F. eks. Opel Lotus?

4. Hvor finner jeg teknisk reglementet for historisk racing i Sverige?

Det ble ganske mye på èn gang, men jeg håper noen kan svare.


Henrik H

Välkommen!

1.  Priset på just RT3an vet jag inget om men priset styrs i regel väldigt mycket av på vilka tävlingar man får köra med bilen. dvs en äldre bil som platsar i Monaco är mkt dyrare än en nyare som inte platsar där osv. Även om du bara skall köra i Sverige så kanske det kan vara ide att leta upp en bil som platsar i många serier på kontinenten när du skall sälja den.

2. Det är FIA som har bestämt årsindelningarna i Apendix K vi som vi kör efter i RHK och vi har valt att köra formelbilar tom Kat J dvs tom 1990 och detta kommer inte att bli 1991 nästa år! se kategorierna nedan.

3. Hela grundtanken med FIAs Appendix K är att bilarna skall vara som dom var när det begav sig

4. FIA Appendix K hittar du på FIAs hemsida http://www.fia.com/en-GB/sport/regulations/Pages/FIAHistoricRacingChampionships.aspx

/Henrik



.
FIA App K 3.2

3.2 Dating periods are as follows:
A) Before 1/1/1905.
B) 1/1/1905 to 31/12/1918.
C) 1/1/1919 to 31/12/1930.
D) 1/1/1931 to 31/12/1946.
E) 1/1/1947 to 31/12/1961 (to 31/12/1960 for single-seat and two-seat racing cars).
F) 1/1/1962 to 31/12/1965 (from 1/1/1961 for single-seat and two-seat racing cars and up to 31/12/1966 for Formula 2), excluding Formula 3 and single engine-make Formulae.
GR) 1/1/1966 (1/1/1964 for Formula 3) to 31/12/1971 for Single-seat and two-seat Racing cars.
G1) 1/1/1966 to 31/12/1969 for homologated Touring and GT.
G2) 1/1/1970 to 31/12/1971 for homologated Touring and GT cars.
HR) 1/1/1972 to 31/12/1976 for Single-seat and two-seat Racing cars.
H1) 1/1/1972 to 31/12/1975 for homologated Touring and GT cars.
H2) 1/1/1976 to 31/12/1976 for homologated Touring and GT cars.
IR) 1/1/1977 to 31/12/1982 for Single-seat and two-seat Racing cars (excluding Group C) and 1/1/1977 to 31/12/1985 for 3-litre F1.
I) 1/1/1977 to 31/12/1981 for homologated Touring and GT cars.
IC) 1/1/1982 to 31/12/1990 for Group C and IMSA cars.
JR) 1/1/1983 to 31/12/1990 for Single-seat and two-seat Racing cars (excluding 3 litres F1 cars 1.1.1983 to 31.12.85).
J) 1/1/1982 to 31/12/1990 for homologated Touring and GT cars.
KC) 1/1/1991 to 31/12/1993 for all Group C and IMSA cars.
Z) 1/1/1991 to two years prior to January 1st of the current year for other cars.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Rune

Hei Henrik
Takk for bra svar og masse nyttig informasjon. Det er vel ganske sannsynlig at andre land også vil kjøre kat. J i nær fremtid.