Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Lite stöd vid tävling för dej som är ny eller "vilsen i pannkakan" vid våra tävl

Startat av Ordförande, 16 september 2010, 07:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ordförande

Våra kära tekninker har tagit fram en liten manual om rutiner vid deltagande i våra tävlingar. Detta är menat att vara ett stöd för dej som är ny eller känner dej lite vilsen.

Vad händer eller hur skall man gå till väga vid en historisk bantävling"?

Denna information skall förhoppningsvis ge dig som nybörjare den vägledning som kan behövas under en tävlingshelg. Eller dig som kanske tävlat i en massa år, men har glömt bort hur det var, egentligen...


•   Anmälan till en tävling
•   Ankomst till tävlingen
•   Tävlingsbesiktning
•   Besiktningsproceduren
•   Tidsträningen
•   Line-up
•   Målgång
•   Park fermé
•   Teknisk efterkontroll
•   Hemfärd efter tävling


Anmälan till en tävling När du anmäler dig till en tävling, eller när du har fått en inbjudan till en tävling, så blir du informerad vad som gäller för just den tävling du tänker deltaga i. Läs igenom denna information. T.ex. kan det stå att du skall skicka in en kopia av den första sidan av din gällande HTP. Detta är för att arrangören skall ha möjlighet att se vad för bil du har, vilken period den tillhör samt vilken klass och heat den skall tillhöra. Efter godkänd anmälan erhåller du en startbekräftelse från arrangören. I denna, eller i inbjudan, framgår också vad som gäller om du eventuellt får förhinder att delta i tävlingen.

Ankomst till tävling
När du kommer till platsen för evenemanget skall du gå, i de flesta fallen, till sekretariatet där du visar upp din, licens och medlemskort i den SBF-anslutna klubb du har din licens i, samt betala startavgift om detta inte redan är gjort i samband med att du skickade in din anmälan.  Här får du också ytterligare information inför tävlingen, som t.ex. eventuella förändringar i tidschema, samt det besiktningsprotokoll som du skall ha med till besiktningen.

Tävlingsbesiktning
Vid de flesta tävlingsarrangemang behöver du inte besikta bilen före den fria träningen, men det kan vara bra att ha gjort denna besiktning i alla fall i god tid.
Besiktningen är en säkerhetsbesiktning som går ut på att konstatera att bilen är säker för dig och dina medtävlare att använda på banan, samt att bilen stämmer överens med sin HTP. (För icke historiska klasser, SBF vagnbok.)

Vid en tävlingsbesiktning finns det följande personal:

•   Teknisk chef
•   Teknisk kontrollant
•   Tekniker
•   Besiktningsmän/Kvinnor

Teknisk chef har till uppgift enligt SBF regler att kontrollera, tillsammans med erforderligt antal tekniker, att bilarna uppfyller de säkerhetskrav som ställs och att bilarna är enligt HTP och Appendix.

Teknisk Kontrollanten skall enligt SBF regler övervaka besiktningen, dess organisation och genomförande.
 
Teknikern skall vara en HTP Reg. Besiktare, dvs. en som är behörig att utfärda HTP och därmed är insatt i Historiska bilars utförande.

Besiktningsproceduren är en kontroll av din bil och din personliga utrustning, ungefär som vid ett besök hos bilprovningen.
Följande kontrolleras med avseende på din bil, dess utrustning och din personliga utrustning:

•   Att bilen är ren och snygg. (se Appendix K artikel 5.2)
•   Att bilen är i enligt med den HTP som är utfärdad för bilen.
•   Att bilen är korrekt enligt Appendix K.
•   Att bilen inte har något glapp i styrning, hjulupphängningar, etc.
•   Att bilens däck är korrekta för bilen och inte är slitna eller skadade.
•   Att bilens tank och dess kringutrustning såsom slangar och pumpar med anslutningar är korrekta och utan läckage.
•   Att bilens inre säkerhet är korrekt med avseende på säkerhetsbåge eller bur, stol, bältet samt övriga inre detaljer. (Vad gäller stol och bälten skall de vara enligt gällande SBF regler.)
•   Att bilen inte uppvisar något läckage avseende på olja eller annan vätska.
•   Att bilens motorutrymme är rent och snyggt, samt att dess elektriska utrustning inte har några fel som kan orsaka problem eller fara för dig eller dina medtävlare.  
•   Samt för vissa biltyper, att belysningen fram och bak fungerar.

Följande kontrolleras med avseende på din personliga säkerhetsutrustning:

•   Din hjälm skall vara enligt SBF, s regler.
•   Din brandsäkra overall samt underställ samt handskar och skor skall vara enligt SBF, s regler.

Vid eventuella felaktigheter på din bil eller din personliga utrustning, och om du inte är nöjd med den förklaring du har fått till eventuell anmärkning, be om att få ett ord med den tekniska chefen. Och är du fortfarande inte nöjd, tala då med den tekniska kontrollanten, vars uppgift är, att bistå vid diskussion och tolkning av regelverket. Samt slutligen om du fortfarande inte är nöjd med de svar du har fått, kan du tala med domaren/domarna.

Undvik starka verbala uttryck vid en eventuell diskussion över besiktningspersonalens beslut, det brukar inte lösa problemet eller diskussionen. Besiktningspersonalen vid en tävling är där för att säkerställa du och din bil skall uppfylla de säkerhetskrav som FIA har ställt upp och som SBF/RHK eller klubben som arrangerar tävlingen är skyldiga att se till att de följs.
Kom ihåg att när du skrev på anmälan har du därmed accepterat de krav som ställs på dig vid en tävling. Ingen av besiktningspersonalen är där för att jävlas med dig eller med din bil, Det kan vara bra att hålla i minnet att alla funktionärer är där helt frivilligt på ideell basis för att du och dina medtävlare ska kunna utöva er hobby.

Tidsträningen är den stund när du kör för att få bra plats vid starten och därmed ha en bra möjlighet till en god placering i tävlingen.
Kom ihåg att se till att du har din transponder monterad och att den fungerar. Vid vissa tävlingar finns möjlighet att låna eller hyra transponder av arrangören.

Line-up är en plats i maskindepån där du placeras så att du hamnar rätt på startplatsen, annars kan det bli många sköna minuter som går till spillo för dig och dina medtävlare. Kom till Line up i god tid, ta det lugnt och ge akt på vad funktionärerna vill att du skall stå för att komma till rätt plats vid starten.

Målgång
Är som regel början till slutet av en tävling När du kör tillbaka till depån efter målgång, får du hänvisningar av funktionärerna vart du skall åka för att komma till det område som utgör park fermé. Det kan också hända att ditt ekipage är uttaget till en teknisk efterkontroll, vilken i så fall också sker i park fermé eller i besiktningshallen.  

Park fermé är den plats där bilen skall stå i minst 30 minuter eller den tid som den tekniska chefen/kontrollanten anser är behövlig.
Om någon vill lägga en protest på din bil, eller du vill protestera mot en medtävlare, är det under denna tid som man kan utföra denna klagan. I området för park fermé får ingen, utöver tekniker vistas i under den tid som anges för park fermé.

Teknisk efterkontroll är en förutbestämd kontroll, där den tekniska chefen utfärdat en rekommendation till arrangören över vad som skall kontrolleras på de bilar som är slumpmässigt uttagna. Vid en efterkontroll som kräver en djupare besiktning och eventuell demontering av vissa komponenter på bilen, kan krävas att föraren och hans mekaniker skall närvara. Samma förfarande gäller om din bil är föremål för teknisk kontroll i det fall någon medtävlare har protesterat över att din bil inte är korrekt enligt de tekniska reglerna.

Hemfärd efter tävling
Observera att arrangören kan ha angett tidpunkt, för när din bil tidigast får lämna maskindepån.



OBS: GLÖM INTE ATT HÄMTA UT DIN HTP FRÅN BESIKTNINGEN INNAN DU

ÅKER HEM!
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Anders Jensen

Utomordentligt initiativ!!
En lite reflektion bara ang slumpmässig teknisk efterkontroll, 1-2-3 i heaten (som det oftast är) verkar inte särskilt slumpmässigt om du frågar mig.
 

För de som önskar tävla i tusencupen har vi även en sida med kompletterande info på vår websida
med klassningslista, när man skall beställa däck etc etc.

http://www.1000cccupen.com/hur_borjar_jag.asp


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"