Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Historic GT Cup 2012

Startat av David Hagman, 08 maj 2012, 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David Hagman

Historic GT Cup är tillbaka inför år 2012, om än i något begränsad skala. Deltagande i minst en RHK-deltävling innebär i år automatiskt deltagande i GT Cup. Referat från tävlingarna kommer publiceras först och främst här på RHK:s hemsida, och förhoppningsvis kommer även lite annan intressant läsning kring förare och bilar vara uppe för läsning lite senare under säsongen. Den som gärna vill hjälpa till med att föra den historiska GT-racingen i Sverige, och Norden, framåt får hemskt gärna ta kontakt med mig på mailadress david_hagman(at)msn.com (OBS! ersätt (at) med @) så kan vi hjälpas åt i den mån det är möjligt. Du som har en GT-bil och gärna vill delge lite historik är varmt välkommen att göra så.

Introduktion till Historic GT inför säsongen 2010: http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=384.0

Sammanfattning av 2011:
Förra säsongen bjöd på stor dominans av Johan Solman som i sin fantastiska Jaguar E-type segrade i alla åtta heat han ställde upp i. I den minsta klassen var det tätt mellan Jörgen Brynne (Lotus Elite SE) och Lennart Henjer (Alfa Romeo Giulietta Sprint). Klassen mellan 1,3 liter och 2 liter bjöd inte på lika många startande som tidigare år, vilket var tråkigt. Lotus Elanerna som tidigare säsonger dominerat såväl deltagarlistorna som toppen i klassen lös i viss mån med sin frånvaro. Anders Ek plockade dock flest poäng i sin Elan.

Hela 21 bilar deltog i Svenskt Sportvagnsmeeting, varav en mängd från Danmark. Bland annat gjorde Palle Birkelund Pedersen fina resultat i sin snabba Ginetta G4. Monstruösa V8:or i form av Hans Jørgen Krags Shelby GT350 och Fritz Hansens Chevrolet Corvette gladde även de med sitt deltagande. Åt Roger Adamsson och Johan Solman gick det dock inte göra något åt, då de dominerade varsitt heat.

På Falkenberg fick GT-bilarna möjlighet att fylla ett eget heat. Chansen togs dock inte till fullo, då endast nio ekipage var anmälda varav sex genomförde de två heaten. Heaten var dock spännande och bjöd på tät racing.

GT-klassen var under 2011, tyvärr precis som tidigare år, drabbat av inkonsekvent deltagande av de flesta ekipagen. 28 förare deltog i minst en tävlingshelg vilket får anses vara en ansenlig mängd. Dock var det så att endast Anders Lotsengård deltog i alla fem racehelgerna. Förhoppningen är att det ska bli fler i år! Nytt för 2012 är att tävlingshelgen i Norge byts ut mot två heat på Kinnekulle i mitten av augusti. Med stor sannolikhet innebär detta en ökning av anmälda GT-bilar.

/ David Hagman

Historic GT Cup

60's World Sportscar Championship revival

I mitten av 1960-talet var GT-racingen i världen på sin topp. De stora bilfabrikaten satsade stora pengar på att få epitetet världsmästare, och runt om i världen anordnades enorma tävlingar för GT-bilar. Continental 2000 km of Daytona, 12 hours of Sebring, 1000 km Monza, RAC Tourist Trophy (Oulton Park), 500 km of Spa-Francorchamps, ADAC 1000 km rennen Nürburgring, och 24 hours of Le Mans var bara ett par av de tävlingar som avgjorde vem som blev världsmästare.

Titlarna under 60-talet gick inte till någon förare, utan det var bilen som stod i fokus. Detta till trots medverkade de allra flesta av världsstjärnorna i alla fall i någon av deltävlingarna. Bland andra Bruce McLaren, David Piper, Joe Schlesser, Phil Hill och John Surtees var med och kämpade. När krutröken hade lagt sig efter den sista deltävlingen 1965 på Bridgehampton Race Track, nära New York i USA, stod tre tillverkare överst på respektive klass prispall: Shelby i klassen över 2 liter, Porsche i klassen mellan 1,3 och 2 liter och Abarth-Simca i klassen upp till 1,3 liter.

I Sverige, 47 år senare, tävlas det fortfarande flitigt med GT-bilar. Vissa skulle argumentera för att det inte riktigt är på samma grad av allvar, vilket förstås är en ren och skär lögn. Alla som varit och tittat på historisk racing vet att det inte är någon lek.

Inför säsongen 2010 anordnades för första gången Historic GT Cup i Sverige. Cupen körs utifrån RHK:s heat, men har ett liv i sig genom enskild poängberäkning och oberoende rapportering från deltävlingarna. Vi kan tyvärr inte dela ut någon världsmästartitel, men kanske generera lite större intresse för den historiska GT-racingen i Sverige, och Norden, och göra racingen lite roligare för de tävlande.

Som en hyllning, och i viss mån även en revival av 1965 års säsong av World Sportscar Championship arrangeras Historic GT Cup. Cupen avverkas i tre divisioner - just de tre divisioner som var aktuella 1965 - och korar en mästare efter den sista deltävlingen på Falkenberg.

Beskrivning
Historic GT Cup är öppen för GT-bilar och GT-prototyper byggda innan 31/12/1965 vilka, som modell, har tävlat internationellt i perioden. Det tekniska regelverket körs i enlighet med FIA Appendix K. Anmälan till minst en RHK-deltävling innebär automatiskt deltagande i Historic GT Cup 2012.

Tävlingsformat
Två heat per tävlingshelg, med varierande racedistans som bestäms av racearrangör. Ofta körs ett något längre heat på söndagen. Tidskvalificering körs på lördagen och bestämmer startposition till race 1. Till race 2 avgörs startposition genom snabbaste varvtid i race 1.

Utöver detta ligger de två heatens sammanlagda raceresultat till grund för respektive helgs pokal/trofé, och korar en totalvinnare för helgens tävlingar.

Klassindelning:
Klassindelningarna är identiska med de som användes under 1965 års säsong av World Sportscar Championship.

Historic GT-3: GT-bilar -65 med motorer upp till 1,3 liter
Historic GT-2: GT-bilar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
Historic GT-1: GT-bilar -65 med motorer över 2 liter

Resultat och poäng:
Resultat publiceras efter klass, samt efter totalställning. Full poäng delas ut till varje klass, oavsett deltagare.

Poängskala - Historic GT:
1 - 8 poäng
2 - 6 poäng
3 - 4 poäng
4 - 3 poäng
5 - 2 poäng
6 - 1 poäng

Poängskalan är baserad på den skala som användes från och till under 60-talet i World Sportscar Championship.

Seriesegrare är det ekipage som samlat flest poäng under säsongen.
I den totala slutställningen räknas alla deltävlingar i RHK-cupen 2012.

Tidigare segrare - Historic GT
2011: Johan Solman, 1962 Jaguar E-Type
2010: Roger Adamsson, 1965 Lotus Elan

Deltagarlista (uppdaterad 10 maj):

Historic GT-3: GT-bilar -65 med motorer upp till 1,3 liter
3. Elmon Larsson - 1963 Austin-Healey Sprite Mk II
91. Lennart Henjer - 1961 Alfa Romeo Giulietta SV
95. Jörgen Brynne - 1961 Lotus Elite S2 SE

Historic GT-2: GT-bilar -65 med motorer över 1,3 liter upp till 2 liter
TBA. Christer Nilsson - 1964 Lotus Elan
TBA. Per-Eric Svensson - 1964 Lotus Elan
23. Jan Hellberg - 1964 Marcos 1800 GT
27. Bengt-Åke Bengtsson - 1964 Lotus Elan
34. Per Broberg - 1963 Lotus Elan S1
35. Olof Cederberg - 1965 Lotus Elan
40. Anders Lofthammar - 1964 Lotus Elan
75. Björn Andersson - 1959 Porsche 356A
91. Flemming Eickhoff - 1965 Marcos 1800 GT

Historic GT-1: GT-bilar -65 med motorer över 2 liter
2. Anders Lotsengård - 1959 Austin-Healey 3000
5. Johan Solman - 1962 Jaguar E-Type
8. Anders Schildt - 1960 Austin-Healey 3000
10. Lars-Göran Andersson - 1965 Shelby Ford Mustang GT 350
12. PG Johansson - 1959 Austin-Healey 3000
85. Jan Kling - 1965 Ford GT40

Historic GT Cup-kalender 2012
19-20 maj - Smålandspokalen, Anderstorp Historic & Sportscar Festival, Scandinavian Raceway
16-17 juni - Velodromloppstroféen, Velodromloppet, Karlskoga Motorstadion
7-8 juli - Hyllingepokalen, Svenskt Sportvagnsmeeting, Ring Knutstorp
18-19 augusti - Kvarntroféen, TBA, Kinnekulle Ring
8-9 september - Västkustpokalen, Falkenberg Classic, Falkenbergs Motorbana