Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Velodromloppet 2012

Startat av Henrik H, 18 juni 2012, 11:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik H

Trevliga tävlingar även om safety car förfarandet i FF1600 heatet på söndagen var rena katastrofen.

Hoppas Yngve på sig och är tillbaka på banan snart!




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Pelle Svensson

Vi har fått ett svar på det du kallar "Saftycar katastrofen" och förövrigt så är jag tacksam att han stannade till.
Hälsningar Pelle

"Hej Henrik!

På ert forum läser jag att du är mycket kritisk mot Safetycar incidenten under helgen.

Jag vill bara påpeka att vi aldrig under någon tävling med RHK på Karlskoga använt Safety Car. Detta gjorde vi inte under denna tävling heller. Under FF 1600 heatet stannade vår Rescuebil (som kör bakom startfältet vid helgens alla race) till vid kraschen under första varvet, för att kontrollera om deras hjälp behövdes. Detta gjorde att de första tävlingsbilarna kom ifatt denna Rescuebil precis när den skall lämna banan. Dessa bilar följde efter Rescuebilen in i bandepån... ?

Bilen är jättetydligt märkt Rescue Car, inte Safety Car... Den körde som sagt efter startfältet 22 gånger under helgen... Vi tycker det är jättetråkigt att beskyllas för katastrofen med Safetycar när det inte ens finns en sådan bil. Vi äger inte ens en sådan bil....

Med vänliga hälsningar

Tony Jacobsson
Karlskoga MF"

SF85

Hej
Ja får intyga att det helt och hållet var en miss från oss.... det hade tydligen vinkats vit-flagg för bilen. men de första gick in i depån så vart det ovisst va vi skulle göra. men vi ordnade juh nästan till ordningen innan vi började gasa igen racesmile
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

Henrik H

OK, det kanske var fel av mig att tro att det var en pace car istället för en safety car, men speakern sa att det blev Pace Car och från läktarplats såg den ut som en pace car.
Från läktaren såg man ju inte att det inte var några "SC" skyltar ute och det kanske borde varit en vitflagg ute.

Jag blev iaf förvirrad och det verkade som att även några förare blev det  ::)
Den var iaf föredömligt snabbt på plats vid olyckan.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Jag ska erkänna att jag som speaker först också felaktigt uppfattade det som en pace car situation när SC och ledarbilarna gick in. Inte heller från speakertornet ser man så tydligt om Sc skylt visas. Beklagar om jag, liksom tätbilarna, uppfattade det så och förmedlade detta felaktigt.
Vad vi kan lära oss av detta är kanske att det för oss raceramatörer är bra om vi har ett liknande förfarande vid alla tävlingar, så minskar risken för osäkerhet och misstag. Om det sedan är rödflagga eller pace car kanske spelar mindre roll, bara det är genomgående.
I övrigt upplevde jag från ringside att funktionärsarbetet, liksom som alltid fungerade mycket bra på Gelleråsen, snabbt och med mycket bra flyt mellan heaten. Det är inte alltid så överallt i svensk racing...
Men att veta vilken bana som äger en Pace Car och inte det övergår min nivå, men nu vet jag att Kga ingen har iaf  ::)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Bosse
Så det var du som lurade in dom i depån? :-)

Patrik Åström

Formel Vee har uppdaterat sin web med racerapport samt ett inslag i TV4 om RPB. Gå till www.formelvee.se.
En föredetting!

RCM

Jag stod som mek i bandepån och försöker att ha super koll och det var ingen SC skylt uppe (skall visas av alla posteringar) dermot såg jag vit flagg i depå kurvan för att varna för Rescue bilen som skulle till baka i depån. Jag vinkade som en galning på dom som inte åkte in i depån skulla dra på, men dom körde sakta och försiktigt för att vänta in dom som tog sig en sväng in i depån. Alltså inget fel på tävlings ledning mm utan en förar miss.

flodis

Tja,vet inte om jag ska skriva detta,men jag körde utan glasögon i race 2. Vad jag kunde se så vinkades det med vit flagg innan rakan.
Jag hängde på Viktor och vad jag trodde SC-bilen in i depån. Kom ut på banan igen där många nog inte riktigt visste hur man skulle agera.Fick ju träna lite omkörningar i allafall,innan gasen hängde sig. 8)
(Är kanske läge att ta upp händelsen på sammanträdet på Knutan)

Bo Lindman

Ja Pelle, men till nästa gång så ska ALLA ha peltorsnäckor så att de hör när jag lurar in dem....
Röriga situationer ger chans till missförstånd, även i racing. Men som sagt det viktiga är att man lär något av det som varit.
Olika procedurer på olika banor känns som en bra grogrund för att det kan bli fel i hastigheten.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Björn Otterberg

Jag låg 3:a en bit efter Viktor och Anders. Strax innan depåinfarten såg jag att dom var på väg in i depån alldeles efter en bil med blinkande varningsljus på taket. Jag antog att jag missat något men hann inte bromsa och följa dom så jag bromsade in och fortsatte sakta. Efter ett halvt varv kom Viktor ikapp igen och körde om. Jag förstod då att racet var igång igen och drog på och racet fortsatte. Eftersom alla efter mig hade lagt sig fint på led så blev det ju ganska bra till slut i alla fall. Tokigheter kan ju hända ävende bästa.
Björn O
Björn O