Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HANS-regel

Startat av ThomasMarklund, 14 oktober 2012, 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Citat från: JP skrivet 06 november 2012, 12:21
Det kanske är så att många har de för Sverige unika sk Bilsporthjälmarna som inte är lämpliga för FHR-skydd. Men om man har en SNELL SA 2005 eller 2010 hjälm får man faktiskt montera fästen själv. Man följer bara borrinstruktioner, gör två 6mm hål, lägger mutterbricka innanför och fäste på utsidan å drar åt...sen är det klart.

Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)

Så bra! då kan jag modifiera en av mina jethjälmar för HNRS när det blir aktuellt med standardbilsåka igen. Bilsporthjälmarna får väl bli musiueföremål...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Eva-Lisa

Eftermontering av fästen till clips:

tex detta står på Bells hemsida
http://www.bellracing.info/images/download/Info8858_2010.pdf

Men jag hänger inte riktigt med här: behöver inte hjälmen i viss mån vara förberedd för att kunna eftermontera helt själv?
När började sådana hjälmar finnas på marknaden?

Det fanns ju hjälmar som är godkända för clips men om man har en sådan utan clipsfäste skall det eftermonteras av tillverkare eller godkänd återförsäljare . En dekal (FIA)  skall då också monteras. Detta har jag sett kostar typ 1500SEK
/ Eva-Lisa

JP

SNELL SA-hjälmar har man kunnat borra å montera fästen i själv sedan ca 2005.
Det finns en variant som heter SNELL SAH, den är förborrad och har ett M6 mutterstycke ingjutet så att det blir ännu enklare att montera.
När det gäller FIA är det mer komplicerat. De äldre hjälmarna med FIA märkning måste skickas in till verkstäder/åf som fått speciell utbildning i att borra 2 st 6 mm hål och skruva fast en M6-skruv.
De nyare FIA hjälmarna, ex 8858-2010 eller den sk Advanced Helmet 8860, är färdigborrad och har M6 mutterstycken ingjutna i hjälmen.

Den viktigaste frågan är vilken hjälm ni få åka i den serie/klass ni tävlar. Får ni åka med både SNELL och FIA hjälmar, eller får ni bara åka med FIA? Det är samma specifikation på dom, SNELL-hjälmar är i regel ett par tusen billigare... Från årsskiftet har FIA kommit med en ny variant på tillåtna hjälmar, det kallas FIA Compatibel, det innebär att en hjälm inte behöver vara FIA klassad, den behöver bara vara FIA Compatibel för att få användas med HANS/Hybrid-skydd... Som ni ser så är det inte helt enkelt, men det blir bättre och bättre.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

RCM

RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

JP

Ett alternativ om ni vill och är intresserade kan ju vara att lägga en separat tråd om just den personliga säkerheten i er typ av bilar. Jag har en hel del bilder, filmer och illustrationer som kan ger er bra guidning på hur ni ökar säkerheten utan att det kostar skjortan.


Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 12:01
Speciellt när man har flera olika bilar med helt skilda förutsättningar och sittpositioner.
Om JP med sin fackkunskap kunde tänka sig att också delge, eller peka på vart vi tar till oss informationen hur vi bör ha våra bältesinsfästningar för maximalt skydd och funktion, så slipper vi kanske kapa och svetsa allt för mycket i våra gamla klenoder, inför de kommande kraven på ökad säkerhet.
(FIA:s App-K gissar jag är alltför trubbig vägledning i det avseendet?)
En fundering som jag i sammmanhang snuddat vid tidigare är hur man gör med historiska bilar med monocoque i aluminium eller carbonfiber, när en bältesinfästning inte har optimal position för HNRS? Är ju inte lika enkelt att modifiera som på en rörramsbil eller standardbil med bur.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Jason

Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

GT-klassen drog igång i början av året med ett säkerhetsseminarium där RHK-medlemmar var inbjudna.
Det var klasspappan Åke Lundin och Johan Solman som såg till att det blev av och hölls i Virserum hos Johan.
Efter vad jag har hört så kommer det bli ett nytt sådant i början av nästa år.
Kanske något att lägga lite krut på för oss alla.
Till och med JP kanske kunde vara intresserad att komma ner och diskutera personlig säkerhet i våra gamla bilar
vilket jag personligen hade tyckt varit väldigt bra.
Men nu är det ju inte jag som håller i det men jag har hört mig för hos Johan...


Jason

Säkerhetsseminariumet var visst redan inplanerat till den 9-10 mars såg jag nu.
Men som sagt...

JP

Om jag är hemma i Sverige och det bokas i tid är jag gärna med och håller ett av våra seminarier om personlig säkerhet i bilsport. De flesta brukar få sig en hel del nyttiga tankeställare.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Anders Jensen

#38
Vad jag kan utläsa av listan på godkända hjälmar så är förutom FIA och Snell även den brittiska BSI standarden vedertagen.
Det är väl endast dessa hjälmar som får användas ihop med FHR / Hans.

//Anders

(Glömde ju länken till listan)
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

Du/ni kan ju mäta lite i era bilar och se hur det passar med hjälp av den här monteringsguiden för HANS.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf

//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Pelle Svensson

Citat från: Per H. skrivet 06 november 2012, 01:30
Pelle!

Läste jag rätt???  Skulle SBF SUBVENTIONERA tävlingar och träningar?? Det har jag i alla fall inte upplevt. Jag har bara hört att dom tar betalt, ja kanske då med viss rätta.

MVH
Per H.
Sanktionerade ska det var Per, Sooooooorry

JP

BSI är på väg ut, vilket kan vara bra att känna till.
Citat "The FIA has announced the date ending the SA-2005 helmet standard validity in its regulations. On January 1, 2019, such helmets will no longer be accepted in FIA sanctioned events.
As a reminder, the Snell SA-2000 standard will no longer be valid as of January 1, 2015, and helmets bearing the BSI BS6658-85 type A/FR labels will no longer be accepted for these racing classes as of December 31, 2013.
BSI BS6658-85 type A (red label on the shell of the helmet) will expire in 2014 for international events."


Citat från: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:39
Vad jag kan utläsa av listan på godkända hjälmar så är förutom FIA och Snell även den brittiska BSI standarden vedertagen.
Det är väl endast dessa hjälmar som får användas ihop med FHR / Hans.

//Anders

(Glömde ju länken till listan)
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

JP

Många tycker den där dokumentationen är lite besvärlig att följa, om man gör det enkelt för sig så är det 20 graders ihopvinkling bakom nacken som gäller om man ska få bältena att ligga kvar bra på ett HANS-skydd. Hybridskydden behöver ingen ihopvinkling, men det kan vara bra ändå eftersom det ger bättre stadga åt de relativt mjuka FIA-stolarna.
Vi får hoppas att FIA snart kommer med en uppdaterad FHR-guide.

Citat från: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:58
Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

Du/ni kan ju mäta lite i era bilar och se hur det passar med hjälp av den här monteringsguiden för HANS.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf

//Anders
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Eva-Lisa

Hur många formelbilsförare i RHK  kommer inte ner i bilen tillsammans med FHR-skyddet?  :-[
Jag vet att det finns en men hur många har problemet?   Är det några som avser att köra utan FHR  kommande säsong?
/ Eva-Lisa