Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Nationell motion

Startat av Hans P. Zolnir, 08 november 2012, 10:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans P. Zolnir

Efter att jag läst igenom den hemliga arbetsgruppens nationella HTP förslag konstatera jag att förslaget som den hemliga arbetsgruppen utarbetade inte har ett dugg med  Brorssons motion att göra.
                                                                  Den hemliga arbetsgruppen gjorde ett bra jobb men missade grovt målet med andemeningen i Brorssons motion.
Vi hörs Hasse Z

Bo Lindman

Och den andemeningen var??? ::)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Håller med Bosse, vad är andemeningen, Hasse ? Hur ska den kunna genomföras rent praktisk och även teoretiskt ?
Det som Tommy utryckte på planeringsmötet förstod jag var en radikal förändring som innebär ett helt nytt tänk inom klubben, som inte övriga deltagare på möte kunde acceptera.
Så mitt förslag är till er är att bilda en egen klubb och kör "ÅsaNisse" race där om ni vill.

Hans P. Zolnir

Pelle!
Om Du som ordförande inte har fattad andemeningen med Brorsson´s motion så är det beklagligt.
Andemeningen med Brorsson´s motion är " ATT GÖRA TÄVLANDET BILLIGARE"
Hasse Z

Eva-Lisa

Notera att förslaget innebär att den Nationella handlingen gäller tillsvidare.....  Finns det nån annan racing i Sverige som har det  så? 
/ Eva-Lisa

Pelle Svensson

#5
Det har jag förstått Hasse att den främsta orsaken är att göra det billigt - billigare - billigast - gratis - någon annan betalar.
Det är just därför jag rekommenderar att bilda en egen klubb och att köra Åsa-Nisse race. Utan,regler,vagnbok,licens,skyddskläder,hjälm,bälten,transponder och allt annat som är för dyrt, då blir det BILLIGAST, men jag tror att 99% av medlemmarna i RHK inte vill ha det så.

Lars B

Kom ihåg att det för tre år sedan var fullständigt, fullständigt omöjligt och som att svära i kyrkan att ta ordet nationell handling i sin mun.Nu måste väl även de största motståndarna mot detta inse att det går. Är det någon som tror att det förslag som nu finns hade tillkommit utan Tommys motion. Därför tycker jag det är fel att Tommy får klä skott för att han försökt få till stånd en förändring som skulle kunna gynna nyrekryteringen.
Sen undrar jag vad medlemmarna i MSCC (klubben som arrangerar sportvagnsmeetinget på Knutstorp)  tycker om att deras tävlingar kallas för Åsa-Nisse race. Deras klubbmästerskapstävlingar körs nämligen utan vagnbok eller annan SBF-handling. De använder sig i stället av en enkel vagnsdeklaration som föraren själv fyller i. Dessutom, ve och fasa, kostar anmälningsavgiften bara 700 kr per tävling. Så Åsa-Nisse race behöver inte uppfinnas igen, dom finns redan. Obs att jag inte skrivit om jag vill ha det så, jag bara konstaterar att dom finns.

Pelle Svensson

#7
Lars B
Tyvärr tror jag att du blandar ihop äpplen och bananer.



Det vi pratar om vad det gäller RHK är historiskracing och på vilken nivå vill behålla den. Med den lösning som nu kommit fram så har HTP handlingen nationellt blivit billigare att förnya och att anskaffa NATIONELLT. Det som skiljer mot tidigare är inget mer än att handlingen godkänns, förnyas eller ställs ut av SBF i stället för FIA. Därmed så slipper man FIA,s avgifter. Handlingen går bara att användas nationellt ännu så länge och är inte tidsbegränsad som den internationella , utan gäller tills vidare. Förbundet jobbar på att få med de övriga Nordiska länderna.Den nationellt omstämplade eller den nationellt utfärdade handlingen har inga lägre krav för godkännande av bilen än den internationella, men ger en mindre avgift för de som väljer att enbart tävla i Sverige.

Jag tror inte på att nyrekryterings problemen  sitter i 3.000:- upp eller ner för handlingen.

Med Åsa-Nisse race menar jag, det jag i bland sysselsätter mej med också, t.ex klubbrace med folkrace liknade bilar utan papper och licenser. Har t.om kört 24 timmars med gamla post bilar. Visst har det sitt berättigande också men jag tycker inte det ska blandas samman med vad vi sysslar med och den nivå vi ska i RHK. Det är därför jag rekommenderar den som vill ha en annan nivå än vad klubbens andemening är att starta en egen klubb, så får man alla sina önskningar uppfyllda kanske.

Åsa-Nisse race behöver inte uppfinnas? Stämmer! http://www.youtube.com/watch?v=qkVQ_egLEpk

Vad det gäller MSCC,s historiska tävlingar, så har jag aldrig under snart tjugo år fått startat utan en giltig HISTORISK handling på mina historiska bilar.

Att vara medlem i RHK är att bevara och sköta om ett kulturarv mer eller mindre. Som medlem ska du kunna vara stolt över att du gör det.


Tommy Brorsson

Pelle,
Kan inte låta bli att tillföra lite fakta då debatten stundtals hamnar på en ganska låg nivå.  Widenborg/Hanssons förslag som delgavs på mötet i Vadstena, överensstämmer till min stora glädje väldigt väl med ambitionen i min motion. Förslaget kommenteras punkt för punkt nedan;

Förutsättningar från Widenborg/Hanssons förslag:

Förslag: Samma dokument/handling som den internationella används med undantag av att FIA:s...
Motion: Mitt förslag till handling skall på motsvarande sätt hålslås med RHK.

Förslag: För homologerade bilar skall alltid homologiseringshandlingen sitta ihop med HTP...
Motion: Förslaget avviker inte från min motion.

Förslag: Som regelverk används FIA App K inga nationella undantag tillåts för bilar med ...
Motion: Förslaget avviker inte från min motion.

Förslag: Nationell HTP handling tidsbegränsas ej utan gäller tills vidare.
Motion: Förslaget avviker inte från min motion.

Förslag: Kostnad för upprättande av nationell HTP föreslås enligt 2012 års taxa...
Motion: Lägre kostnad som tillfaller RHK.

Förslag: Vid förnyelse av befintlig internationell HTP enligt FIA:s regler skall bilägaren ...
Motion: Kan hanteras på samma sätt dock med RHK som utfärdare till samma kostnad.

Förslag: Bilar med nationell HTP kan endast tävla vid nationella tävlingar i Sverige eller annat ...
Motion: Förslaget avviker inte från min motion.

Förslag: Nationell HTP skall kunna uppgraderas till internationell om bilägaren så önskar...
Motion: Motionens förslag beräknas bli några tusen kronor dyrare men det är nog sällan det blir aktuellt med uppgradering för dessa bilar.

Förslag: Samtliga nationella HTP handlingar skall vid upprättande granskas av minst en annan...
Motion: Kan granskas av ansvarig tekniker vid första tävlingstillfället. Godkännande är lika med hålstansning RHK.

Förslag: Ett dataregister där samtliga handlingar finns tillgängliga skall vara åtkomligt för registreringsbesiktningsmännen...
Motion: Lagring sker inom RHK:s ramar och är tillgänglig för alla RHK-medlemmar.

Finns viljan så kan man nå långt och vi har ju väldigt många entusiaster i klubben som med förslagen i min motion får förnuftiga kostnader för sin framtida verksamhet.

Tommy Brorsson

motul

Till Lars B ja jag tror att kommit till en nationell HTP ändå pga att de historiska formelbilsåkarna hade lämnat in ett förslag till styrelsen som i det närmaste är identiskt med det nu framkommna förslaget.Allt går inte fixa på en gång, och pga att alla jobbar på frivillig basis tar det tid och det vill inte alla ställa upp med så jag tycker att styrelsen har skött det här bra .
MVH Johan

Pelle Svensson

#10
Tommy, ser till min glädje att vi avgörande delar är lika i vårt tänkande.
Skillnad ligger i om vi vill stanna på klubbnivå eller om det ska ligga på förbundsnivå.

Hansson, Widenborg och styrelsen har valt det senare. Detta på grund av att klubben inte har de resurser, tillstånd, försäkringar etc. som det skulle krävas för att ta ner det på klubbnivå. Genom SBF kan vi också få ett annat förhandlingsläge för att genomföra vårt förslag i Norden.

Genom de kanaler som jag har, säker inte lika många som dina, vet jag att det inte bara är i Norden som det klagas på FIA,s kostnader. kanske inte F1 och Grupp C bilar, men när vi kommer ner på nationell nivå.

Bo Lindman

Det är mycket glädjande att vi nu ser ut att kunna få en nationell handling bredvid FIA:s dito. Förvisso skulle en nationell handling inte behövas om FIA hade förmågan att agera med en något högre intelligens och bredare perspektiv. Tyvärr är det nog mer prestige och pengar än klokhet och omtanke om den historiska motorsporten som styr i den organisationen. Därför är detta steg av stor vikt, men inte allena saliggörande för sportens framtid och överlevnad. om nu någon trodde det? Visst är det otvetydigt så att Tommys motion blev den nödvändiga katalysatorn för att få fart på denna långdragna fråga. (känns som ältats i över ett decennium...) Dock så är det precis så som Johan säger, det är flera som länge drivit denna fråga, några så kraftfullt att de inte känner sig helt och fullt välkomna i klubben numera.
Värt att notera i sammanhanget är kanske att framtidsgruppen, där Tommy också är en av medlemmarna, redan inför 2011 års, årsmöte pekade på ett antal viktiga områden som vi uppfattade som i närtid kritiska för sportens framtid och utveckling. Däribland frågan om en billigare och administrativt förenklad handling. Detta kanske kom i skymundan av den då mer akuta frågan kring stolar, bälten och personlig utrustning, som senare 1000cc Cup gänget förtjänstfullt drev till en för svensk bilsport mycket tacksam lösning. Det som då framkom var att SBF styrelse var välvilligt inställda och lyhörda för de aktivas synpunkter. Något som kanske inte alltid framkommit tidigare. Det finns anledning att fundera på om alla dessa utskott och kommittéer i SBF-organisationen verkligen fyller sin funktion, eller bara utgör ett filter mellan förbund och aktiva?

För min egen del har jag tidigare allt för ofta fått känslan av att RHK främst sett som sin uppgift att företräda och försvara FIA och dess historiska kommission och kommittéer inför de aktiva i vårt land. Det mervärde av FIA och HTP som allt som oftats hävdats har ju bara sitt egenvärde i det fall FIA och dess regelverk motsvarar de krav och önskemål som gäller för vår nationella verksamhet, inte motverkar den. Därför är jag mycket tacksam över att vår klubb nu visar på en annan anda inför framtiden!

Beträffande valet av en ren klubbtävlingsverksamhet och en förbundskopplad, anser jag att Styrelsens och arbetsgruppens ställningstagande är det rätta. Inte minst  mot bakgrunden av att SBF svårligen hade kunnat acceptera följderna av Tommys motion av ekonomiskt, idrottspolitiska skäl. Då hade vi alla fått ansluta oss till SMA och driva hela tävlingsverksamheten under det paraplyet. Tämligen opraktiskt, speciellt för de som fortfarande vill kunna tävla någon annan stans och antagligen kontraproduktivt för RHK.s verksamhet, även om det blivit ytterligare några tusenlappar billigare att få bilen godkänd. Precis som Pelle säger är det knappast ett par tusenlappar, isolerat, hit eller dit som avgör om man har råd att leka med historiska racerbilar. Men en rimlig syn när det gäller kostnaders nödvändighet och storlek är likväl en viktig faktor, Men det gäller betydligt fler områden än handlingar och handlar snarare om förmågan till helhetssyn och helikopterperspektiv. Där har vi fortfarande en hel del kvar att göra...

Sammanfattningsvis: Visst finns flera detaljer i det föreliggande förslaget som kunde gjorts lite bättre och utvecklats lite till, men på det stora hela är det ett klart steg i rätt riktning. Bra jobbat, alla som på ett eller annat sett till att klockan vrids åt rätt håll!
Våra övriga utmaningar tänker jag återkomma till vid ett senare tillfälle.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Perskarner

Som debutant och nykomling i RHK följer jag diskussionen med stort intresse blandat med rätt mycket frågetecken. Jag satt i Vadstena och lyssnade på arbetsgruppens förslag om ett alternativ till det internationella HTP-dokumentet, och anser att det var ett bra förslag som tillmötesgår ett antal olika intressen. Dels att man fortsättningsvis kan köra race under SBF´s regler och sanktioner, och dels tillmötesgår man önskan att kunna få ett billigare "HTP" då det enbart gäller nationellt. Jag förstår dock inte den nästintill animerade diskussion i detta ämne, och undrar om det finns en dold agenda?? Inte kan väl någon seriöst mena att de 8.000 kronor som dagens HTP kostar hindrar någon att börja tävla, eller "starta" upp sin gamla klenod ????? Om någon ny tycker att det blir för dyrt väntar mycket högre kostnader när vederbörande ska ut och tävla. Händer sedan något oväntat, som att bli påkörde ex.vis, drar kostnaderna iväg snabbt. Jag är mycket tacksam att vi inom RHK tävlar under SBF´s regelverk, med allt vad det innebär, och skulle inte ens reflektera att delta i något Kalle Anka-race. Det är ju briljant att vi har en hög standard och status i vårt tävlande, och som någon skrev, vi för ju vidare en tradition och kulturarv, och då anser jag att det ska följa tydliga och högt satta regler och krav. Nu när kommitten har kommit fram med ett förslag som tillmöstesgår en önskan om lägre kostnader, med ett nationellt alternativ, tycker jag att man ska applådera ett gott arbete och förslag. Vem fan vill jobba ideelt när det enda man får ta emot är "hugg och slag"
Jag är mycket glad och stolt att få vara en medlem och deltagare i RHK förnämliga tävlingsprogram, och jag skulle vilja tacka samtliga personer som engagerar sig ideellt, styrelse, delegater och funktionärer, och på så vis gör det möjligt för mig att få hålla på med en fantastisk rolig hobby. Under bra och ordnade former.
   
Per S #42