Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HJÄLM & HANS 2013

Startat av Tommy J., 16 november 2012, 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Larsson

Hybridskyddet finns i 3 versioner:
1: Hybrid lämpar sig för upprätt körställning ( har ett längre skydd som tar upp smällar vid hopp med rallybil t.ex ) och finns endast i kolfiber.
2: Hybrid Pro lämpar sig för både standard och formelbil är tillverkat i kolfiber
3: Hybrid Pro Rage lika som Pro men tillverkat i komposit ca 300 gr tyngre än Pro men ska vara lika starkt enl JP

Mvh
Ulf Larsson

weiter

HANS eller Hybrid kan säkert vara bra men tycker det verkar överdrivet för standard bilar. Kommer för egen del inte att tävla utan sälja Mustangen så det är bara att slå en signal om någon är intresserad av en riktigt fin bil. Specifikation och full dokumentation sändes på begäran.

Mvh/Anders

rally57

Håller med Anders. Funderar också på att lägga av o kanske sälja den gule volvo 142an. Mvh. Mats Nilsson

SF85

Förstår inte riktigt vad problemet är? det är en regel för varje förares bästa. Jag sj känner att det är mycket bättre med ett hans, det påfrestar inte alls nacken på samma sätt vid inbromsningar eller accelerationer.  Och så mycket pengar blir det inte utslaget på alla år man kan ha det.

dessutom så vet jag att det är ett stort plus att ha i min klass iaf, har varit en del incidenter detta år som kunde resulterat i katastrofer och då hade det nog hjälp avsevärt!
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

SF85

Citat från: Kjell Nordberg skrivet 23 november 2012, 21:43
Var på en föreläsning och demonstration av John Pehrsson från Simpson igår som Lars Tilgman på Mocomp anordnade. Efter den genomgången skulle jag skaffa nackskydd och se över säkerhetsbälten, även om det inte funnes några regler alls om varken bälte eller nackskydd. Annars är det nog som sagt, bäst att lägga av!

ja precis. men sen finns det bilar som man inte skulle kunna använda hans utan att bygga om ramen för bältesinfästningar. hur löser man det? en halvpanna är inte en gjord för bälten. och ett nackskydd kräver att bältet är i en helt horisontell vinkel för att fungera.
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

Bo Lindman

Att HNRS avlastar och  ökarskyddet mot nackskador är väl självklart inte något problem, egentligen inte kostnaden heller. Den känns mer motiverad en samma pengar till FIA för en bunt papper utan värde ;) Problemet som jag upplevde när jag provade med ett hans-system i en av våra långloppsbilar, var att den genom att begränsa huvudets rörlighet och begränsade mitt siktfält, vilket jag upplevde som starkt irriterande när det var tight racing. Jag upplevde inte att jag hade samma koll på mina medtävlare som utan detta skydd. Jag hoppas att jag kommer uppleva hybriden bättre än hans i det fallet. För ett ökad skydd på bekostnad av andra viktiga faktorer är ingen bra och genomtänkt lösning anser jag.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Bosse L.,
Jag antar eftersom det väl är ett halft decenium+ sedan att du använde dig av Hans att det var fixerad längd på fångstrappen. I dag finns ju ett fullflytande band vänster höger sida som är fäst horisontellt. D kan man vrida skallen! Däremot undrar jag betr. ryggdelen av Hans om den inte blir väldigt knas eftersom den ligger på ryggraden och överkroppen spänner på mot stolen. Bara undrar. Det gör ingen skillnad i regelfrågan.
Tommy #41

Bo Lindman

Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ulf Larsson

Efter att ha fått mycket bra information av Jan Pherson vid hans föreläsning om vilka påfrestningar huvud och nacke får utstå vid en kollision / krasch ser jag det som en självklarhet att använda Hybridskydd av något slag. Hans skyddet utvecklades tydligen för 27 år sedan och Hybridskyddet började utvecklas för 6 år sedan om jag minns rätt så det har väl hänt en del på dom åren. Jag tror inte att det var någon som var på seminariet på MoComp som funderade på att köpa ett Hans skydd efter föreläsningen. Anders Weiter och Rally 57 kanske ska avvakta försäljning av bil och gå på en av Jan Phersons informationsmöten så kanske ni ändrar uppfattning.
Har själv tävlat sen 1977 och varit ganska förskonad från några allvarligare incidenter men slog i rätt hårt på Nordslingan för 12 år sedan utan nackskydd. Har inte använt något sådant sen dess heller dumt nog.Efter att ha sett filmerna som JP visade kan jag konstatera att jag haft en otrolig tur som gick från bilen för egen maskin. För min del blir det ett Hybrid Pro Rage som funkar i både standard och formelbil.

Mvh
Ulf Larsson

JP

Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

weiter

Nu när diskussionen ändå är igång och vi pratar historisk racing så minns ju jag som är lite äldre när Harald Kronegård på 60-talet körde sin Lotus Elite på Falkenberg och Kanonloppet i bar överkropp. Det var varma somrar på den tiden och innan overalltvånget kom.

Bo Lindman

Citat från: JP skrivet 25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Ska bli intressant att se hu många nationella förbund och serier som fullt ut följer FIA.s direktiv i detta. (om de nu ens har något val?)
En annan och för många mer relevant frågeställning är hur man på vissa formelbilar anpassar axelbandens infästningar så att 0-10 grader uppfylls?
Med rörramsbilar går det nog bra med lite kap och svets i flertalet fall, även om vissa bilar kan ha det rätt trångt mellan ryggstöd och motorkomponenter på andra sidan brandskottet. På en bil med monocoquechassie låter det inte lika enkelt. Kräver ju ganska omfattande arbeten, som kräver viss kunskap för att man ska uppnå rätt hållfasthet. Har man en senare F3.a med carbonfibermonocoque vill jag påstå att det nog är på gränsen till ogörligt i det fall bältesvinklarna inte är de rätta.
Inte så många som har vare sig kunskap eller en Autoklav stående i ett hörn för denna typ av jobb...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

Kan bara lobba vidare för JP säkerhetsseminarie. Det var mycket intressant och även att höra vilka tavlor även proffsteamen gör.
Har för övrigt åkt med HANS en säsong nu och kan väl inte påstå att det är särskilt bekvämt MEN det var på grund av skyddet som jag valde det. Inte blir nacken starkare med åren och skulle olyckan vara framme så känns det inte så ....... ja ni vet vad som åsyftas.

Kan inte förstå varför vissa människor väljer att fokusera på elände.
http://www.youtube.com/watch?v=VLeUmr2t3lI



/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Fråga i sammanhanget till JP; Finns det planer på något liknande seminarie i mälardalen?
(RHK årsmötet brukar ha en förmåga att infalla på tid när jag prioriterar annat)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Bruno Helgesson

Hej, jag har varit i kontakt med Dalhems. Detta är vad de hade att erbjuda.

Här är en länk till Hans-kit med OMP Jet 7 hjälm för 5990,00

http://dalhems.se/Search.aspx?search=hans*&prodgroup=bdab4bfd-5850-4dc6-aa67-a0f600c90288&brand=66018a4a-75c3-4c89-a14c-4b9bb4b2850f

Om man vill ha OMP Jet hjälm med Hybrid Pro så kan de fixa sådana 
satser för 7685,00
Obs man behöver bara köpa en uppsättning, och man behöver inte gå ihop med 
andra

Mvh
Bruno Helgesson