Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HJÄLM & HANS 2013

Startat av Tommy J., 16 november 2012, 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans P. Zolnir

Hej i vintermörkret,
för den som kör spåradisk kan alternativet vara att hyra hans med passande hjälm.
Gå in på Rallyklassikernas hemsida där finner Du uthyraren.
Hasse Z

JP

Du får nog titta över det där erbjudandet en gång till. Ett Hybrid pro som är ett FIA klassat kolfiber-skydd har ett pris på 9.995 (utan hjälm), så paketpriset stämmer nog inte överens med verkligheten. Jag tror att både Sellholm och Trendab kan ge er mer korrekta uppgifter på både pris och produkt.
Om ni köper hos handlare som inte tar skydden genom Simpson Europe, se till att ni får de som har FIA-sticker.
Dom säljs även med SFI 38.1 sticker, vilket man i Sverige enbart använder inom Dragracing.

Citat från: Bruno Helgesson skrivet 26 november 2012, 18:34
Hej, jag har varit i kontakt med Dalhems. Detta är vad de hade att erbjuda.

Här är en länk till Hans-kit med OMP Jet 7 hjälm för 5990,00

http://dalhems.se/Search.aspx?search=hans*&prodgroup=bdab4bfd-5850-4dc6-aa67-a0f600c90288&brand=66018a4a-75c3-4c89-a14c-4b9bb4b2850f

Om man vill ha OMP Jet hjälm med Hybrid Pro så kan de fixa sådana 
satser för 7685,00
Obs man behöver bara köpa en uppsättning, och man behöver inte gå ihop med 
andra

Mvh
Bruno Helgesson
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

JP

Rejsa har planer på att arrangera ett seminarium i Mälardalen. När vet jag inte.
SOm det är nu har jag fullbokat Nov, Dec och Januari.

Citat från: Bosse L skrivet 26 november 2012, 12:55
Fråga i sammanhanget till JP; Finns det planer på något liknande seminarie i mälardalen?
(RHK årsmötet brukar ha en förmåga att infalla på tid när jag prioriterar annat)
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

JP

Hasse, vi förstår behovet av denna tjänst, men vi har också sett baksidan av den. Folk hyr och kraschar, struntar i att rapportera det till uthyraren eftersom man då får betala för utrustningen som skall förstöras.... Nästa hyrestagare får en hjälm med väsentligt försvagade infästningspunkter och tethers som är utsträckta.
Det har tyvärr skett allt för många gånger...

Citat från: Hans P. Zolnir skrivet 27 november 2012, 10:21
Hej i vintermörkret,
för den som kör spåradisk kan alternativet vara att hyra hans med passande hjälm.
Gå in på Rallyklassikernas hemsida där finner Du uthyraren.
Hasse Z
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

JP

Ett delikat problem som måste lösas med eftertanke.

Citat från: Bosse L skrivet 25 november 2012, 15:36
Citat från: JP skrivet 25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Ska bli intressant att se hu många nationella förbund och serier som fullt ut följer FIA.s direktiv i detta. (om de nu ens har något val?)
En annan och för många mer relevant frågeställning är hur man på vissa formelbilar anpassar axelbandens infästningar så att 0-10 grader uppfylls?
Med rörramsbilar går det nog bra med lite kap och svets i flertalet fall, även om vissa bilar kan ha det rätt trångt mellan ryggstöd och motorkomponenter på andra sidan brandskottet. På en bil med monocoquechassie låter det inte lika enkelt. Kräver ju ganska omfattande arbeten, som kräver viss kunskap för att man ska uppnå rätt hållfasthet. Har man en senare F3.a med carbonfibermonocoque vill jag påstå att det nog är på gränsen till ogörligt i det fall bältesvinklarna inte är de rätta.
Inte så många som har vare sig kunskap eller en Autoklav stående i ett hörn för denna typ av jobb...
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

RCM

Såg detta på SPVM sidan:
Citat.
Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA

Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.

Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014. Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.

Bakgrunden till beslutet är att styrelsen vill underlätta för dem som ännu inte skaffat HNRS/FHR-skydd, att göra det nu.  Nackskyddet, som införs nästa år, har visat sig vara en viktig säkerhetshöjare redan vid lättare avåkningar och som minskar risken för whiplash- och mjukdelsskador, invaliditet och dödsfall.

Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.

Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014.

Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns enligt TR. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.

Bakgrunden till beslutet är att styrelsen vill underlätta för dem som ännu inte skaffat HNRS/FHR-skydd, att göra det nu.  Nackskyddet, som införs nästa år, har visat sig vara en viktig säkerhetshöjare redan vid lättare avåkningar och som minskar risken för whiplash- och mjukdelsskador, invaliditet och dödsfall.

Bo Lindman

Fick en inbjudan till ett Säkerhetsseminarium i Sellholms regi. Gissar att det är JP som håller i det?
Datum 26/1 2013
Klockan 10.00
Eller
Klockan 14.00
Plats Bil & Teknikhistoriska Samlingarna i Köping.
Anmälan till  camilla@sellholm.se
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

CAPRI52

Är årsmötesdatum bestämt, och är det klart att JP kommer och håller info i anslutning till mötet?
Arne Björklund

Pelle Svensson

årsmötet bestämt till andra helgen i februari den 9/2. Kallelse kommer snart.
Info möte vet jag inget om.

Anders Jensen

Pelle, kolla med Eva-Lisa om det blir någon säkerhetsinfo på mötet.

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Eva-Lisa

Citat från: Anders Jensen skrivet 06 december 2012, 16:25
Pelle, kolla med Eva-Lisa om det blir någon säkerhetsinfo på mötet.
Finns inget planerat exakt nu men har vi behov, skulle vi kunna lägga in några separata timmar. I samband med årsmötet. JP behöver säkert viss framförhållning om vi vill engagera honom. 
/ Eva-Lisa

CAPRI52

Jag har för mig att jag läste för över en månad sedan på forumet att JP var kontaktad för att informera om vilka alternativ och funktion de nya säkerhetsprodukterna kan erbjuda. Kanske minns jag fel.
Arne B

Eva-Lisa

Citat från: CAPRI52 skrivet 06 december 2012, 18:01
Jag har för mig att jag läste för över en månad sedan på forumet att JP var kontaktad för att informera om vilka alternativ och funktion de nya säkerhetsprodukterna kan erbjuda. Kanske minns jag fel.
Arne B
JP läser och är med i diskussionerna/frågorna här.  Det är bara att fråga på.... :)
/ Eva-Lisa

CAPRI52

Har ni sett att Trendab bjudit in till säkerhetsinfo med JP som informatör fredag 25:e Jan. 19.00 hos Trendab Nykvarn.
Hälsn. CAPRI52

motul

Nu har jag Johan , Olle och Anders varit och lyssnat på säkerhetsprat med JP i Sellholms regi .
Har ni möjlighet att åka på ett föredrag om personlig säkerhet med JP gör det för det är väldigt nyttigt.