Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HJÄLM & HANS 2013

Startat av Tommy J., 16 november 2012, 16:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

HEJ ALLA,
TITTA GÄRNA PÅ 1000 CUPPENS HEMSIDA/GÄSTBOK SÅ KOMMER NI ATT HITTA EN VERKLIGT BRA OCH PRISVÄRT ALTERNATIV TILL ATT FINNA PRISVÄRT ALTERNATIV MED HÖGSTA KVALITET I ANSKAFFNINGEN TILL 2013 BETR. NYA KRAV PÅ HÄLM & HANS!
TOMMY JAGERWALL #41

JP

Tommy, varför inte se till att ni använder Hybrid-skydd istället för de gamla HANS-skydden? Då slipper ni montera HANS-stolar och börja använda HANS-bälten... HANS är som bekant tämligen verkningslöst vid offset och sidosmällar...
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

Tommy J.

Yes JP,
Skall jag se till!
Tommy

JP

Kjell, det är inte helt lätt att få en totalt opartisk information. Vi "Simpson" äger både HANS och Hybrid, så oavsett vad vi säger tjänar vi pengar.

HANS utvecklades för 27-år sedan.
Hybrid utvecklades för 6 år sedan.

HANS designades för att hjälpa vid front-krasch.
Hybrid designades för att hjälpa vid front, offset och sido-krasch.

HANS har hjälpt många, men följdskadorna av skyddet har varit relativt omfattande. Dock inga dödsfall pga skyddet.
Hybrid har hjälpt många, inga följdskador.

De som åkte med HANS och provat Hybrid har i samtliga fall lagt HANS på hyllan.
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

weiter

Vad kostar billigaste godkända Hybrid? Måste man också byta hjälm?

Tommy J.

HJÄLM & HANS:
Har surfat och ring runt betr. kravet på Hjälm & Hans 2013. Blir vi några stycken får vi bra pris och kvalitet. Priserna i Sverige är mycket bra och man slipper allt krångel samt att det finns någon att vända sig till om problem eller garantifrågor dyker upp! Trendab och Nisse Mattsson hade bästa erbjudandet vilket jag redovisar här. Deras krav är satser om tio enheter. Ni mailar mig på tommy@jagerwall.se. Jag gör en sammanställning till Nisse och sedan handlar ni direkt från Trendab när jag meddelar dej. Ni når Nisse på 08-552 450 06. Gå gärna in på Trendabs hemsida för spec. och ord. priser. Alla priser är med moms ex. frakt. Min medverkan kosta inte något!

SC763 OMP Jet 7 hjälm + Hans Sport 1             6.044.00
SC764 OMP Jet 10 hjälm + Hans Sport 1           7.620.00   ( OBS! Ej Intercom )
SC766 Peltor G79IC + Hybrid RA XS-M            11.500.00
SC766L Peltor G79IC + Hybrid RA L-XXL          11.950.00
SC767 OMP JET7 + Hybrid PRO RANGE XS-M      7.800.00
SC767L OMP JET7 + Hybrid PRO RANGE L-XXL    8.250.00
SC768 OMP JET10 EJ IC Hybrid RA XS-M            9.300.00
SC768L OMP JET10 EJ IC + Hybrid RA L-XXL       9.750.00
SC769 Peltor G79 + Hybrid RA XS-M                10.000.00
SC769L Peltor G79 + Hybrid RA L-XXL               10450.00

Så, nu hoppas jag att allt kom med. Reservation för ev. felskrivning.
Tommy Jagerwall

Bo Lindman

Jag tror det blir ännu lättare att få¨en bra volym på beställningarna om man inkluderar alternativ med 1-2 integralhjälmar för de som formelbil och racersportvagn.
De är ju inte direkt helt sällsynta i historisk racing ;D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Bra Bosse,
" tänkte inte på det " ! First thing tomorrow morning. Bra initiativ.
Tommy #41

UffeS

Bra jobbat Tommy  Beer
Tror alla är tacksamma för att slippa egen marknadsundersökning
som tar massa tid.

Kanske skall ha någon form av tidsplan?

/Uffe

JP

Hybrid Pro Rage 5995:- storlek XS-M
Hybrid Pro Rage 6495:- L-XL + custom made
Hybrid Pro 9995:-
Hybrid 11500:-

Hybriderna levereras med remmar som passar direkt på befintliga HANS-fästen eller så kan man få dom med de nya Quick Disconnect hjälmfästet.

Jag är hos Trendab (Nisse) och går igenom säsongens nyheter idag.

/JP

Citat från: weiter skrivet 19 november 2012, 10:23
Vad kostar billigaste godkända Hybrid? Måste man också byta hjälm?
--
Jan Phersson
Simpson Europe -Motorsports Safety
www.simpson-europe.com

L-E Danielsson

Hybriderna ? Ju längre namn ju billigare  ;D
Har någon en enkel beskrivning på skillnaden mellan typerna ?

Anders Jensen

L-E, klicka på simpsonlänken i inlägget.

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

Tillsammans med ett 10-tal tusencupare och 60 andra motorsportutövare var jag i går kväll i Nol
hos MoComp och lyssnade till JP och hans utomordentliga säkerhetsinformation.
Det var otroligt informativt och efteråt fanns även möjlighet att prova både nackskydd, hjälmar och stolar.

På fråga om JP hade möjlighet att komma och hålla en liknande information på vårt årsmöte,
konstaterades mycket glädjande att Eva-Lisa redan kontaktat honom om detta. BRAVO E-L!  Beer

Blir detta en punkt på agendan så lovar jag att bara det är skäl nog att närvara på mötet.


#34
Tusencupen
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Thomas F

Är hybridlösningnen avsedd för upprätt körställning eller fungerar den även i formel o Sports 2000?
Thomas

Bo Lindman

Som jag förstått det är en av fördelarna med Hybridlösningen att den är mer anpassningsbar individuellt för olika bilar och biltypers körsställning, till skillnad från HANS.
Nog så viktigt för de som är envisa nog att ha flera olika biltyper i garaget.
När man nu ska begränsa möjligheterna att vrida på den av ålderskäl allt mer stela nacken med hjälp av yttre attribut, tycker jag Hybridlösningen verkar betydligt mer genomtänkt än HANS. Sedan är ju frågan om hur den minskade rörligheten generellt påverkar möjligheten att upptäcka medtävlare i "döda vinkeln".
Har bara prövat HANS i det fallet, vilket fick mig att besluta att det ur säkerhetssynpunkt är bättre att sluta tävla än att skaffa ett HANS-skydd. :-*
Downforce is for chickens - Sideways is for racers