Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Tävlingstillfällen FF1600 utomlands 2013

Startat av Henrik H, 02 december 2012, 09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik H

French Historic Formula Ford 2013 calendar

    06/07 avril : Dijon [HVM - Trophées Historiques des Circuits FFSA]
    11/12 mai : Pau Ville [Peter Auto]
    22/23 juin : Porto-Boavista [Peter Auto]
    31 août/1er septembre : Circuit Paul Ricard-Le Castellet [HVM Racing]
    28/29 septembre : Lédenon [HVM - Trophées Historiques des Circuits FFSA]
    19/20 octobre : Nogaro [HVM - Trophées Historiques des Circuits FFSA]

http://www.formula-ford-historic.fr/courir/calendrier-2



Historic Monoposto Racing

29 Mars - 1 April Park Zandvoort
19 - 21 April Hockenheim Ring
14 - 16 juni Jim Clark Revival Nurbergring
19 - 21 Juli Spa Francorchamps
29 Augusti - 1 September Park Zandvoort
4 - 6 Oktober Nurbergring

http://www.monoposto.nl/




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Per H.

#1
Hej!

Hoppas att holländarna inte kör sina tävlingar som en serie.
Detta är FIA:s "senaste": FIA:s omättliga (?) pengahunger har gjort att de bestämt att alla gränsöverskridande serier i fortsättningen skall betecknas som internationella. Med andra ord: Deltagarna måste ha internationella (dyrare) licenser. Våra EU-licenser räcker inte. Arrangören tvingas betala betydligt högre tillståndsavgifter, vilket antagligen också leder till högre anmälningsavgifter.
Som exempel kan nämnas att den tyska "ATS Formel 3 Cup" - visserligen inte historisk - har i år betalt 2.500:- € i tillståndsavgifter. Näst år galopperar den upp till massiva 52.990:- €. En rad arrangörer och intressenter har skrivit ett skarpt formulerat brev till Presidenten i DMSB (motsv. SBF), Hans-Joachim Stuck och dess Generalsekreterare Christian Schacht.
Det finns ju även en del engelska serier som åker över kanalen för sina serier.
Jag har tidigare trott att ett internationellt generalförbund som en av sina uppgifter borde ha att bredda tävlande över gränserna, till nytta för alla. Men jag har tydligen fel, eller så är jag för dum för att förstå "finessen".
MVH
Per H.

Per H.

#2
Hej igen!

Jag glömde att skriva att om man vill läsa mer om detta så gå in på fhr-online.de  Där står det mesta i denna sak.
Sedan skall jag korrigera mig litet. Avgiften som nämndes för den tyska F3 serien är riktig, men inte helt relevant då historiska serier "åtnjuter" lägre tillståndsavgifter.
Men redan nu så har avanmälningar från serier skett.
MVH
Per H.

Henrik H

#3
Tack för påpekandet Per hade tänkt att kolla upp licenskraven innan jag anmäler mig till någon tävling utomlands.
Funderar allvarligt på Dijon den 6-7 april

"Fri" träning möjlig på fredagen, ett kval och två race för 585eur.
Är någon som är sugen på att haka på?



http://www.formula-ford-historic.fr/inscription-dijon




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Per H.

#4
Hej!
Dijon är en rolig bana, och det ser det väl ut på bilden som jag inte sett tidigare. Det framgår inte riktigt, men den är ganska kuperad också.
Betr FIAs "nya" så har jag från en annan källa sett att en seriearrangör skulle få köra EN tävling i annat land utan att serien skulle klassas som internationell, och  det skulle väl lösa våra eventuella problem.
Men jag ser att tyska fhr Langstreckencup har krupit till korset och proklamerar sin serie som internationell.
MVH
Per H.

Bo Lindman

#5
Beträffande den fullkomligt verklighetsfrämmande organisationen FIA som till synes har  som mål att utrota både breddmotorsporten och internationellt utbyte på amatörnivå, kan man ju hoppas att dessa senaste idéerna går stick i stäv med EU regelverk, där gränsöverskridande rörlighet som princip ska gälla både för människor, varor och tjänster.  Vet att FIA varit i blåsväder i liknande sammanhang tidigare. Tyvärr är jag rädd för att FIA förfogar över de jurister som krävs för gå runt andemeningen i EU:s intentioner.
Vi får väl se hur detta påverkar det eurpeiska utbytet på lägre nivåer i motorsporten. På mer proffesioenll/kommersiell nivå har det rimligtvis ringa betydelse.
Ska bli intressant att se hur mycket t.ex. FHR tappar i deltagare iom detta påhitt. Med tanke på den rådande världskonjunkturen är FIA påhitt inte bara dumt, utan dessutom sällsynt illa tajmat.
Känns som det behövs en "Skoghag" på det internationella planet, snarare än här hemma, där jag tycker vi sett en tydlig förändring till det positiva när det gäller att förstå breddutövandets utmaningar och svårigheter. (även om förbätttringspotentialen inte är uttömd ännu)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

L-G Sjöberg

#6
Utan att som vanligt ha hela bilden klar för mig, så tror jag inte att det nya FIA-beslutet begränsar rätten för t ex en svensk med nationell licens att delta i en nationell tävling i Tyskland eller Frankrike eller något annat EU-land.  Vad FIA däremot är ute efter är de kommersiella organisationer, som t ex Masters, som kör  icke-FIA-mästerskap med deltävlingar i flera olika länder.  Man kan ju alltid hoppas att tanken är att FIA skall försöka höja statusen på den historiska racingen genom att återuppväcka EM för standardvagner och turistvagnar i den form som kördes på 90-talet.

Lösningen för den arrangör som vill ha en tävling med utländskt deltagande men som inte vill betala avgiften till FIA för internationell tävling (och därmed i sin tur begränsa antalet förare som blir intresserade att delta p g a kravet på internationell licens) är att köra en ren fristående nationell inbjudningstävling (där förare med licens i andra EU-länder kan delta) eller att se till att tävlingen ingår i ett mästerskap där alla deltävlingar går i det enga landet.

Hoppas någon fattar vad jag skrivit och jag är som sagt inte helt säker på att jag fattat rätt. 

Bo Lindman

#7
Jag tror du i stort gör en korrekt analys L-G av FIA:s ambitioner. Men jag tror att effekten blir den motsatta mot vad FIA hoppas. De kommersiellt drivna internationella serierna, riskerar samma utveckling som drabbade de historiska "EM" serierna. FIA lyckades ju med god hjälp av mindre kompetenta seriepromors utan förmåga till helikopterperspektiv kvadda dessa också. Men å andra sidan ur ett historiskt perspektiv, så hur kan FIA å ena sidan hävda att historisk motorsport inte handlar om att vinna nya trofeer och samtidigt sanktionera mästerskap med högre dignitet? EM i historisk racing och även rally var förvisso en kul upplevelse på 90-talet. Idag tror jag det är en överspelad idé.

Beträffande nationell licens vid nationell tävling inom EU möter det som sagt inget hinder (och får inte heller göra det) Frågan är vad EU anser om FIA senaste idé. Är det att se som ett otillbörligt handelshinder för en kommersiell tjänsteleverantör? Men jag är inte heller tillräckligt insatt i regelverken för att vara säker på att det är så.
För svensk del kanske detta inte har någon större avgörande betydelse, då vi har många banor och dessutom ligger offside i förhållande till Europa.
Men för seriearrangörer på breddnivå som t.ex. HMR och andra där man rör sig mellan frankrike-tyskland-belgien-holland kan det ju få betydande konsekvenser. Masters, som ju är mer av en högprofilserie har nog större uthållighet än rena breddserier. Den mer långsiktiga konsekvensen är att det för breddutövare antingen blir ett smalare utbud av möjliga tävlingar, alternativt att det enbart blir högnivåserier där kostnader och FIA-krav gör deltagande omöjligt eller ointressant för flertalet. Risken är väl uppenbar att FIA i sin iver att få del av mer kommersiella aktörers pengar, i ren okunskap och nonchalans slår sönder breddserierna också. 
Hur påverkar detta f.ö. de NEZ mästerskap som arrangeras. Går det längre att ha t.ex. en deltävling var i de nordiska länderna?   
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

#8
Bosse,
Synnerligen väl formulerat och sammanfattat! Beslutet är ju taget av FIA´s högsta organ så det lär stå fast även om jag råkar veta att tyskarna som arrangerar Dunlop FHR Langstrecken Cup inte blev glada precis. Konsekvensen är att vill man deltaga så är det att skaffa Int. licens medförande nya kostnader. Man måste säga att FIA folket är fenomenala att få in mer pengar i kassan utan att lyfta ett finger! ( Titta gärna på ESPN´s F-1 hemsida så ser ni de nya HÖJDA startavgifterna i formel 1 ). Jag har en misstanke i detta och varför man gjort så. Rätt eller fel så tror jag att eftehand som nya nationella bestämmelser tas
( d.v.s. avviker från tidigare krav från FIA s.k. nationella dispanser ),  så torde det nationella regelverket garantera den deltagande att i det land han/hon tävlar alt. om samma arrangör har en serie som även körs i andra länder ( se FHR ) kan det ju bli så illa att den fas som vi nu är inne i säkerhets uppdateringar inte gäller i de fall dispanser givits och godkänts av behörig myndighet typ SBF. Förtydligandet skulle i så fall vara att om en utländs deltagare vill tävla i en av RHK arrangerad tävling så gäller givetvis våra nationella undantag även honom/henne.          Tommy Jagerwall

Henrik H

#9
Mer info från Dijon

Hello Henrik,

The number of entrants in Dijon is 34.
A national A race licence is acceptable provided to get an agreement from your NSA to participate in national events open to foreign drivers.
The entry fees must be paid by bank transfer just after you are registered on the website. Your entry will be confirmed only after money transfer be found.
According to our sports regulations you can withdraw till 20 days before the event and your fees will be differed to another event of our year calendar.

Regards,

Régis PREVOST
ACTION RACING
www.formula-ford-historic.fr




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Henrik H

#10
CALENDRIER 2013
http://clubkent.free.fr/

DIJON (Age d'Or)     7 Avril
CHARADE                    19 Mai
S P A               16 Juin
Le MANS Story           7 Juillet
Le CASTELLET            1 Sept
LEDENON               29 sept
MAGNY-COURS           13 oct




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson