Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bensin

Startat av fyrtiotalist.com, 07 april 2013, 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fyrtiotalist.com

Har hört att vissa kör på Aspens Racingbensin i stället för Shells V-Power. Vilken av dessa fyra sorter är det då som gäller?
www.aspen.se/Produkter/Aspen_4
www.aspen.se/Produkter/Aspen__
www.aspen.se/Produkter/Aspen_R
www.aspen.se/Produkter/Aspen_E
#22

Tommy J.

Tjenare,
Shell V Power är nu mer i skamvrån som rent skräp. Finns dock att köpa i Tyskland idag som den var i Sverige för 5 år sedan. Frågan är om du behöver blyad soppa eller ej. Om så är fallet är det bästa Statoil 98 som du tryggar med Miller Plus och då verkar det som att det är OK. Har gjort flera bromsningar senaste tiden därav mitt omdöme. Specialsopporna som kan kosta upp mot 60Kr/Ltr förefaller löjligt till historiska motorer eftersom det inte ger någonting att berätta om. Good Luck.
Tommy Jagerwall

Micke Ward

När det gäller bränsle. Vad gäller för E85. Någon som vet?
Mvh. Mikael Ward

Pelle Svensson

Micke, sorry no.

Jason

#4
Citat från: Micke Ward skrivet 09 april 2013, 06:45
När det gäller bränsle. Vad gäller för E85. Någon som vet?
Mvh. Mikael Ward
Som Pelle säger.
Bara att läsa AppK 3.9.1, svart på vitt....


fyrtiotalist.com

Någon som vet vad det är för skillnad på t.ex. Preems 98 okt (eller ngt annat märke) och Shells V-power som ju också är 98 okt?

Eva-Lisa

98 oktan är ett syntetiskt bränsle som är betydligt renare och har något högre energiinnehåll,  ;D 98 oktan tål dessutom lagring bättre än "crackat"  bränsle. Om bränslet ligger mer än några månader är 98 stabilare.  Avseende skillnad på Preem och Shell: kan det vara tillsats............... av lite BP? 
När vi körde kart märktes ingen större skillnad mellan bolagen.   OM man måste ha blytillsats för ventilernas skull kan lite, lite tvåtaktsolja hjälpa om man inte har någon blyersättning hemma.  racesmile

/ Eva-Lisa

Jason

Citat från: Kjell Nordberg skrivet 14 april 2013, 20:05
Någon som vet vad det är för skillnad på t.ex. Preems 98 okt (eller ngt annat märke) och Shells V-power som ju också är 98 okt?

Enligt hörsägen från i första han mc-sporten har Shell gjort förändringar på V-Power som inte var helt lyckade för racingändamål.
Vad de i sak består av vet jag inte mer än att vissa tillsatser har kommit till.
Problemet var att det inte kungjordes i någon större utsträckning heller.
Jag har bekantar inom enduro/cross som ställt skadeståndskrav från Shell p.g.a. rasade motorer.
Hur långt de nu kommer med det eftersom de har bevisbördan.....