Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Klargörande av några frågor.

Startat av Pelle Svensson, 10 april 2013, 13:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Svensson

Den så kallade 5 års regeln gäller i Sverige även för racing på bana.

Tillämpningen av Hans-Hybrid enligt följande:
Systemen är obligatoriska
Undantag kan medges av våra tekniker i de fall det inte går att använda det i olika biltyper. Ex. Midgetbilar och förkrigsbilar.
Det kan även vara aktuellt med undantag i andra biltyper.
Besiktning och funktionstester av våra bilar, vad det gäller applicering av systemen, kommer att ske löpande under året. Detta för att det är praktiskt omöjligt att göra det på 150 bilar vid första racet (Anderstorp)
Om bilen undantas från regeln ska detta skrivas in på gula sidan i HTP handlingen.

Användande av heltäckande hjälm, i täckta bilar, är tillåtet då hjälmen ingår i ett komplett system.

Jason

Då behöver jag ytterligare klargörande i denna fråga:

Citat från: Pelle Svensson skrivet 10 april 2013, 13:21
Den så kallade 5 års regeln gäller i Sverige även för racing på bana.


När det handlar om racing under AppK så trodde jag att jag förstått att det var undantaget från 5-års regeln.
Om inte så gäller det att handla ny stol och bälten fort som f-n....

julle

Pelle
Vem av våra besikningsmen har den kunskapen att besikta och utföra funktionstest på våra bilar ang. Hans-Hybrid

Pelle Svensson

Jason:
Vi har alltså ett undantag från 5 årsregeln, nationellt. Internationellt så gäller den. Sorry om jag uttryckte mej fel.

Julle:
Vilka av våra aktiva tekniker som kommer att ha utbildningen, kan jag inte svara på, just nu. Givetvis så kommer de eller redan har kunskapen att bedöma vad som är rätt eller fel.

stefanp

Hur blir det nu med Hans/Hybridskydd efter SBF årsmötet?
Enligt uppgift så kommer det att vara frivilligt om man vill använda det inom rally.
Hur blir det inom racing?
RPB -67

Jason

Som jag uppfattat det och som Pelle skriver i första posten: ett krav f.o.m. 2013-01-01.

Citat från: Pelle Svensson skrivet 10 april 2013, 13:21

Tillämpningen av Hans-Hybrid enligt följande:
Systemen är obligatoriska
Undantag kan medges av våra tekniker i de fall det inte går att använda det i olika biltyper. Ex. Midgetbilar och förkrigsbilar.
Det kan även vara aktuellt med undantag i andra biltyper.