Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Racebudget

Startat av kkj, 27 maj 2013, 21:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kkj

Jag försöker göra en budget.
Ge mig en grov uppskattning. I runda slängar!

Licens, förarkurs
Anmälningsavgifter för tre tävlingar
Vagnbok
Ev besiktning
Andra avgifter

Bil och transport undantaget

Jason

#1
Citat från: kkj skrivet 27 maj 2013, 21:37
Jag försöker göra en budget.
Ge mig en grov uppskattning. I runda slängar!

Licens, förarkurs
Anmälningsavgifter för tre tävlingar
Vagnbok
Ev besiktning
Andra avgifter

Bil och transport undantaget

Licenskurser finns ett brett utbud, 1000-1500:-...
Anmälningsavgift till tre tävlingar: 3x3000=9000:-
Nationell HTP-handling: 4000:-
Övrigt, omkostnader..... En hel del.....

Tommy J.

Knepig fråga och knepigt svar. Senast jag belyste denna fråga p.g.a. mycket lågt deltagarantal på Falkenberg i mitten av 2000 kommenterade en medlem att han inte hade en aning om att det var " så " dyrt!
Söker du anskaffningsbudget eller omkostnadsbudget. Kom i håg att det kommer även kostnader efter säsongsslut inför näst-kommande år.
Tommy

Anders Jensen

Glöm ej heller "marginella" saker som:

Godkänd förarutrustning
Avgift motorklubb
Logi
Racebensin/olja
Däck
Depå materiel som saneringsmedel, presenning, miljömatta, brandsläckare etc.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Jason

Knepigt eller inte...
Det var bara svar på några av frågorna.
Som sagt, allt runt omkring som Anders säger, "ganska" mycket.
Jag skulle nog för egen del inte göra någon budget....

kkj

Citat från: Jason skrivet 28 maj 2013, 15:25
......Jag skulle nog för egen del inte göra någon budget....

Ha,ha, jag förstår vinken!!
Jag tänkte att med era erfarenheter skulle ni veta vad den egna kostnaden blivit.
Fast det kanske ni alla undviker att tänka på!  ;D

Personligen har jag tänkt att från pensionskassan ta så där en 40.000 (fordon borträknat) som borde räcka........?


Tommy J.

Nej du KKJ,
Skall du vara med och vilja vinna, inte bara deltaga, så blir det som en av mina mekaniker till Kenny Bräck sa redan 1990.
RÄJSING SKA KÖSTA.
Du kan vara tvärsäker på att fler än jag har järnkoll på kostnaderna. Ligger dom stadigt på en hundring/säsong gäller det nog inte bara att ha råd/pengarna utan även utrymmet att leva ett anständigt liv!
Håller du dej i skinnet och undviker alla dumheter kanske du kan allt som allt klara dig på 10.000SEK/race inkl. allt.
Svarar gärna på fler frågor. Har kört RHK i snart 35 år till och från.
Vi får väl införa kostnadstak som i F1.

Jag vet, träligt inlägg, Tommy

kkj

Citat från: lexie467 skrivet 28 maj 2013, 17:45
Nej du KKJ,
Skall du vara med och vilja vinna, inte bara deltaga, så blir det som en av mina mekaniker till Kenny Bräck sa redan 1990.
RÄJSING SKA KÖSTA.
Du kan vara tvärsäker på att fler än jag har järnkoll på kostnaderna. Ligger dom stadigt på en hundring/säsong gäller det nog inte bara att ha råd/pengarna utan även utrymmet att leva ett anständigt liv!
Håller du dej i skinnet och undviker alla dumheter kanske du kan allt som allt klara dig på 10.000SEK/race inkl. allt.
Svarar gärna på fler frågor. Har kört RHK i snart 35 år till och från.
Vi får väl införa kostnadstak som i F1.

Jag vet, träligt inlägg, Tommy

Deltaga var målet! Den som köper sig vinnarmaterial behöver stenrika morbröder det fattar jag ju. Och vinner ändå inte! Jag håller mig på jorden . Det är kul att köra bil!
Men 10 000 per race skulle min budget räcka till!

Anders Jensen

Visst är det.... kul att köra bil, klart att du skall vara med och rejsa.
Det stora flertalet, iaf i vår klass tusencupen, är helnöjda efter varje race.
Det är kamp om placeringarna genom hela fältet och man hittar (nästan) alltid någon att rejsa mot och det gäller nog för de flesta klasser.

Lycka till!
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

"Depå materiel som saneringsmedel, presenning, miljömatta, brandsläckare etc."
Är väl en tidsfråga innan vi ska ha med egen bärgningsbil, flaggvakt och depåbox också?  ;)
Till budgetutläggen kanske ska läggas tillräckligt rymlig dragbil?

Eldsläckare lärde vi oss när Esselius bil tog eld i maskindepån på Knutstorp för ett antal år sedan att det är avgörande att finns nära.
Tur att regeln om egen depåsläckare fanns redan då....
Men, presenning,miljömatta OCH saneringsmedel? Känns inte det som en grej för mycket för samma sak?
Presenning ok, miljömatta okej då. Men att var och en ska köra runt med en hink med saneringsmedel är ju hål i huvudet.
Varje bana måste ha detta för banfunktionärernas arbete. Vore det inte smidigare och smartare, inte minst ur det synbart viktiga ett miljöperspektivet att de aktiva får fylla sin hink eller balja vid ev behov hos arrangören mot en avgift, än att alla ska åka landet runt med en egen hink med detta?
SBF:s ljud och miljöregler känns tyvärr ofta som de är mer till besvär än vad de gör nytta. Mer praktiskt nytta och mindre "bara för att..." vore nog inte så tokigt?





Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Jorrrrå Bosse,

Fa´n vad rätt du har. Givetvis, om jag tagit med egen flaggvakt till Anderstorp, ja du vet. Skulle vara kul att veta i fall de har ett system som bevisar när lampan varit tänd och med vilken färg? Mao så får vi utöka din spec. med medhavd kontrollant huruvida strömmen tände lampan eller ej. Annars kanske den går att koppla till flaggvakten så han vaknar. ( Jag var stygg nu på ett ironiskt sätt, förlåt ).

Tommy

Henrik H

Racing kostar allt du har!
Har du mkt kostar det mkt, har du lite kostar det lite!  :o




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

kkj

Intressant, men lite siffror skulle inte skada. Man vill inte om man köper en kostym behöva konstatera att ena byxbenet följer inte med, därför det fanns inte nog med klirr i kassan.

motul

Otroligt bra reflektion men några konkreta siffror får du nog aldrig.Så det är nog bara att köpa kostymen och hoppas på att allt följer med.