Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Svenskt Sportvagnsmeeting

Startat av Per Broberg, 03 oktober 2013, 19:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per Broberg

Svenskt Sportvagnsmeeting är nominerat för Guldkärnan i kategorin Årets evenemang i nordvästra Skåne, läs mer på SBF:s hemsida

http://www.sbf.se/2013/10/03/bilsporten-nominerad-nar-helsingborg-haller-gala/

Bo Lindman

Kul! vore välförtjänt med den utmärkelsen.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RCM

Kul !  Men dom borde lära sig att få till den fria träningen bättre, sen kan man ju tycka att det är lite snålt att inte kunna ha några priser vid prisutdelningen. Med över 300 startande (900 000:-)  så borde blivet en slant till några "bucklor"

Bo Lindman

Om någon nu bryr sig om gamla bucklor i låtsassilver o plast så har jag ett hundratal liggande i blandade valörer i några flyttlådor, sedan långloppsåren.
Omgravering till egna lämpliga meriter får man lösa själv... ;-)

Det där med överfyllda heat på fria träning är väl baksidan av att alla vill åka de populära tävlingarna?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

SF85

Citat från: Bosse L skrivet 04 oktober 2013, 20:14
Om någon nu bryr sig om gamla bucklor i låtsassilver o plast så har jag ett hundratal liggande i blandade valörer i några flyttlådor, sedan långloppsåren.
Omgravering till egna lämpliga meriter får man lösa själv... ;-)

Det där med överfyllda heat på fria träning är väl baksidan av att alla vill åka de populära tävlingarna?


Det var juh rent livsfarligt att träna på det sättet, så det är ingen ursäkt att det var mycket folk.
är det så många som kör / vill köra bara för det är en sån populär tävling så får väl arrangören boka banan på torsdagen med.

Och nån form av pris är alltid kul att få, speciellt i en klass som FF1600 när racen är så oerhört jämna och tuffa.
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

Bo Lindman

Så fort man tummar på säkerheten är man farligt ute. Helt enig. Helst i våra amatörracingkretsar där mer ovana nykomlingar blandas med de mer erfarna som i en del fall tycks tro att det är lilla VM som avgörs i svensk klubbracing. Om man till detta blandar biltyper och kategorier med olika prestanda och egenskaper på banan blir det ännu mera risky. Av det skälet är tanken med en ytterligare träningsdag inte alls fel. Problemet är väl att de som redan nu anser att det är för många dagar och för lite åka inte klagar mindre över det faktumet, men hellre det än säkerhetsrisker.

Hur hade du tänkt Kjell att begränsningen av anmälningar skulle gå till? Senaste anmälningsdag är ju ett vanligt förfarande, men det funkar nog rätt illa med alla de "711" heaten som RHK och Spvm har med sig till SSM. Finns nog ingen arrangör som så gärna har ett trubbigt gallringssystem som riskerar att man sedan står med ett stort antal halvfulla heat. Tänk om förarna i det redan i bästa fall drygt halvfyllda FF1600 heatet skulle vara sena med sina anmälningar, så att det bara blev 6-7 bilar i ert heat. Hur skulle du vilja hantera det? Stryka hela heatet? Slå ihop det med ett annat halvfullt heat? Eller vad?

Det egentliga problemet är ju att vi själva (RHK) kommer dragandes med för många heat för att rymmas på ett bra sätt i tidsschemat. 
Spvm har motsvarande utmaningar, men inte lika många heat som vi. Dessutom har de lyckats fylla flera av sina heat bättre än tidigare år på sistone.
Kanske lösningen är att slakta några heliga kor? Kanske inte alla heat ska vara med vid alla tillfällen? Är det kanske så att SSM ska vara det, det en gång var, sportvagnarnas helg? Spvm-serien, RHK- GT och sportvagnsklasser och Swedish GT? Så får vi som åker standardbil och formelbil tävla vid annat tillfälle, där sportvagnarna inte står lika mycket i fokus? Formel Vee kör ju till exempel med gott resultat i samband med Bug Run. Inga andra historiska klasser där inte.
Kanske standardbilarna ska köra ett race eller två  i samband med STCC, Förkrigarna passar bra i flera sammanhang och uppvisningslopp, där de redan ofta är populära attraktioner, Formelbilarna och är nog det svåra i sammanhanget, är bara Fvee som har en naturlig egen plattform idag. RS är också en utsatt klass i det perspektivet.
Vet att detta är att svära i kyrkan, inte ens säker på tanken är rätt, men vi ska nog rannsaka oss själva lite också i sammanhanget, inte bara klandra arrangörerna...
Vi har ju bara en egen tävling, Velodromloppet, där vi med gott samvete kan göra som vi vill.
Men som sagt vårt grundproblem är för många heat, där tyvärr bara ett fåtal har tillräckligt många deltagare ur ett publik och arrangörsperspektiv.

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RCM


RCM

Det är super lätt att lösa problemet med många bilar på fria träningen på knutan: dela upp formelbilarna i två hit slicks o mönster däck då är problemet löst. Sen får vi inte glömma att det är en sportvagns tävling sedan många år tillbaka som RHK är inbjudna till.

Henrik H

Det var väl aldrig så att det släpptes ut fler bilar än vad banlicensen säger. Sen är det alltid tråkigt när bilar är i vägen. Man får väl passa på att träna banan i sektioner när man råkar ha fritt. För övrigt skall det bli skönt att som FF slippa Anderstorp.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Lars Runo Tillback

Svenskt Sportvagnsmeeting är nominerat för Guldkärnan i kategorin Årets evenemang i nordvästra Skåne,
läs mer på SBF:s hemsida.

Stötta Svenskt SportvagnsMeeting, klaga inte på evenemanget som sådant!

Återför diskussionen till något annat ämne, det liksom hamnade iväg till bla bla
Fantastisk film av RCM som visar problemet. (Vilken grabb med koll framåt o bakåt)

Hitta på lösningen! RCM är ju på spåret!

fyrtiotalist.com

Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 06 oktober 2013, 17:19
Svenskt Sportvagnsmeeting är nominerat för Guldkärnan i kategorin Årets evenemang i nordvästra Skåne.
Okej, Lars Runo! Ska erkännas att jag inte tävlat någon annan stans i Nordvästra Skåne. Så av den anledningen har jag raderat mina tidigare inlägg eftersom jag inte har något att jämföra med när det gäller att delta som förare. Som festival var det festligt! 

Bo Lindman

Ja vi lägger ned, åsikter kan ju vara farligt.... ::)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Jason

Man får gratulera SSM till nomineringen och hoppas att de tar hem det, för det är ju en förbannat trevlig tillställning!
Sedan gillar jag att leva farligt, så om det inte kommer upp i en ny tråd så vill jag bara säga att jag håller med
om de tidigare åsikterna om den fria träningen: katastrof.
På Falkenberg funkar det ju alldeles utmärkt att köra Spvm tillsammans med RHK, men där finns inte heller några
extraheat från annan klass utifrån (som t.ex. 7-klassen som var med på SSM). Bara en tanke...

Lars Runo Tillback

#13
Låt oss stötta SSM under denna diskussionsrubriken!
Sen kan vi skapa en ny, annan, diskussion för att lösa den sortens problem , som uppstod på fria träningen.

Det handlar ju, så vitt jag förstår, om stora hastighetsskillnader! Hur ska vi minska hastighetsskillnaderna, fast många vill köra, utan att spräcka tidsschemat? Förslag till lösningar finns ju!

Det har ju också en viss bäring på behovet av lätta hjälmar och Head and Neck Restraint System, en fråga som troligen kommer upp igen inför nästa säsong.
Konferens enl Kjells förslag?

Bo Lindman

Tittar man på kriterierna för utmärkelsen borde SSM ligga mycket bra till. Tycker nog det är mitt i prick på det mesta racesmile
Och fartskillnader mellan olika bilar är inte med i de kriterierna alls ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers