Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Vad gäller inför 2014?

Startat av Bo Lindman, 06 oktober 2013, 20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

HNRS, overaller stolar, bälten, hjälmar etc. Vad gäller för 2014?
Besked från föbundet skulle komma i god tid efter dialog med de aktiva:
3 månader kvar till 2014, låter som det närmar sig om det ska vara i "god tid"
Vad vet våra tekniker? Några besked från SBF att delge de aktiva?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lars Runo Tillback

Bra Bosse -  att du drog igång den diskussionen!
Jag tycker att RHK ska bestämma själva om reglerna i detta avseendet.
Det finns ju så många olika förutsättningar om möjliga skydd inom historisk racing!

Bo Lindman

Klent med respons...
Vi får hoppas att de som ska till Hjo får någon info iaf.
Kan bara konstatera att tråden "Teknik" i detta forum innehåller exakt 0 inlägg.
Möjligen lite förvånande med tanke på hur mycket säkerhet, App-K efterlevnad etc. diskuteras i övriga sammanhang?

Däremot är dessa frågor tyvärr inget som RHK kan besluta i av egen kraft. Det är bara att inordna sig i de generella beslut som tas av SBF.
Vi får i varje fall hoppas och förutsätta att SBF framledes lyssnar lite mer på resp utskott och att frågor som berör historisk racing hamnar på just det utskottets bord och inte något annat utskott inom SBF, med bristande kunskap om historisk motorsport förutsättninbgar.
Ska vi strikt följa FIA (vilket vi ska om vi vill lyda helt under App-K) är det ju aktuell märkning och max 5 år som gäller för personlig utrsutning och stilar/bälten utan prut. Hur det sedan påverkar intresse och möjligheter hos utövarna på breddnivå, får var och en dra sin egen slutsats om. Jag vet vart jag står i den frågan...



Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Är du bara ute efter debatt Bosse eller att skapa oreda. Det som gällde förra året gäller tills något annat besked kommer. Tills nu har det inte gjort det. Så jag föreslår att vi tar debatten om problem uppstår.

Bo Lindman

Pelle, efter som det finns olika bud i olika dokument från förbundet. Dels att nuvarande regler gäller till årsskiftet, med beslut om ev. förlängning efter dialog med de aktiva, dels ett meddelande om att nuvarande regler gäller 2013 och 2014, tycker jag det är av allmänt intresse att få veta vad som verkligen gäller. Uppenbarligen är jag inte ensam om den uppfattningen.
För de som planerar att tävla kommande säsong är det ju bra och kanske rent av nödvändigt att kunna planera i tid vad man behöver uppgradera sin och bilens utrustning med.
Men då vet vi nu iaf att SBF inte givit besked om förändring ännu. Tack för svar Pelle.


Avslutningsvis, Ja jag tycker det finns en del saker att diskutera, eller om du så vill debattera kring verksamheten. Vissa av dessa kanske större och svårare frågor kring hur historisk racing kan utvecklas på sikt och för och nackdelar med hur hårt vi formellt knyter oss till App-K Andra av mer praktiskt art som som t.ex. hur vi kan, (eller tydligen inte kan?,) utnyttja klubbens forum för generell teknisk information. Som jag skrev tidigare med tanke på att de tekniska frågorna oftast dominerar, är jag av uppfattningen att det i sammanhanget vore en fördel för både aktiva och tekniker om klubbens forum kunde utnyttjas mer aktivt för teknisk information och klargörande. Hur vi hanterar problemet med de strängare ljudbegränsningarna är ett annat område som jag tror bilsporten inklusive den historiska racingen skulle behövt debattera mera. (den debatten borde givetvis ha förts redan innan det mindre optimala regelverkets klubbades)
Jag förutsätter att man kan ha en öppen debatt i en till RF ansluten förening om frågor som dessa utan att det anses att man skapar oreda.








Downforce is for chickens - Sideways is for racers

fyrtiotalist.com

Citat från: Bosse L skrivet 10 oktober 2013, 07:59
... för och nackdelar med hur hårt vi formellt knyter oss till App-K ....
Fråga!
Bestämmer RHK som förening själv i vilken grad den vill ansluta sig till App-K? Alltså, allt från att följa det helt, i delar eller inte alls. Om svaret är ja, var tas ett sådant beslut?

Pelle Svensson

#6
Kjell, svaret är ja vi bestämmer själva efter vilket reglemente vi åker, men det enda internationella reglemente som finns är App-K . Kör vi inte efter det så får vi göra ett eget, med allt vad det innebär. Klubben har också i stadgarna att vi ska köra efter App-K.

Bosse, det är bara att komma på planeringsmötet så tro jag du kan få svar på dina frågor och säkert kan du tillföra något också.
En sak som är på tapeten är ljudfrågan, som jag anser numera är ett icke problem. På första tävlingen i år så var det ett problem men har sedan blivit ett mindre och mindre problem allt eftersom årets tävling löpt på, för att mynna ut i inga problem på Falkenberg. Grejen är att vi i RHK måste anpassa oss efter 95db för att ha råd att kunna tävla på icke Bullerhelg. De få helger som banorna i framtiden kommer att ha, kommer att kosta många pengar.

Stenis

Att ljudfrågan är ett "icke problem" kan inte jag hålla med om. Jag anser att motorsporten blir överkörd totalt av miljöfolk och pappersvändare som inte ens är aktiva inom sporten. Ljudet hör till sporten. Det är charmen. Motorsport är en sport som vilken annan sport. Varför ska den särbehandlas? Det finns många evenemang som har högre ljudnivå under längre tider än motorsport.

fyrtiotalist.com

Citat från: Pelle Svensson skrivet 10 oktober 2013, 19:22
... ja vi bestämmer själva efter vilket reglemente vi åker ...
Innebär den självständigheten därmed att vi kan välja i vilken utsträckning (delar) vi följer/tillämpar App-K?

Jason

Citat från: Kjell Nordberg skrivet 10 oktober 2013, 19:59
Innebär den självständigheten därmed att vi kan välja i vilken utsträckning (delar) vi följer/tillämpar App-K?

Antar det. Men ska vi kunna åka ute i Europa så har vi väl inte så mycket val...

fyrtiotalist.com

Fråga!
"Jason", kan det då vara så att de som väljer att enbart åka i Sverige också kan lyda under andra regler än App-K om årsmötet beslutar så?

weiter

Självklart skall vi köra enligt App-K så att vi kan köra även utomlands, allt annat är ju löjligt.

Sedan håller jag fullständigt med Stenis att 95dB gränsen fullständigt dödar motorsporten. Motorljudet är halva upplevelsen för aktiva och inte minst för publiken. Mycket tragiskt att SBF och RHK ledning vikt ner sig för "miljöfantomerna".

Anders Weiter

Pelle Svensson

#12
Gott ljud eller oljud är i mycket en upplevelse fråga. Det vi (de flesta av oss) upplever som underbar musik upplevs i dag av merparten av landets invånare som oljud. Ska vi kunna fortsätta med våran hobby så är det nog bara att vi anpassa oss. Historisk racing har redan en del undantag från miljökrav. Att tro att vi skulle få undantag vad det ljudnivån är nog att ha en hel del övertro på RHK,s styrelse. Problemet är inte bara vad SBF tillsammans med Naturvårdsverket har bestämt. Vilken ljudnivån  som gäller på respektive bana hanteras och bestäms av respektive länsstyrelse där banan ligger. De nivåer som gäller där kör över SBF,s regler om nivån är lägre.
Ljudet är inte enbart ett problem för Sverige, SBF och RHK. Mer och mer kommer kraven även internationellt. På "Ringen" så har man numera sex stycken bullerhelger och en F1 helg. F1 helgen har fri nivå, bullerhelgerna har max.125 db och övriga vardagar och helger har 96 db. Som ni säkert läst så ligger nu Ringens nordslinga illa till för ytterligare verksamhet. Det beror mycket på ljudnivån.
Stenis: Med icke problem menar jag att vi inom RHK har lyckats anpassa oss till den nivå som gäller i Sverige.

fyrtiotalist.com

#13
Pelle!
Eftersom det är RHK själva som beslutar om vilket reglemente vi åker efter, kan det då vara så att vi rent teoretiskt kan ha ett för de som väljer att åka endast nationellt, och att de som väljer att åka internationellt lyder under App-K?

Weiter!
Det kan aldrig vara löjligt att ställa frågor för att informera sig. Det kan finnas fler genomtänkta svar än dina spontana åsikter. En analogi: Du tycker att 95dB gränsen dödar motorsporten. Jag upplever att du försöker döda mitt intresse för att sätta mig in i frågor genom att löjligförklara mig.

Lars Bergström

Hej
de som tävlade på Knutstorp HMS den 28-29 september så var det många som fick svart flagg för högt ljud. Samma bil och ljuddämpare hade kört på Falkenberg tidigare i september . Konstigt ! Använder man olika mätmetoder?
Lars Bergström