Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Startavgifter och prispengar

Startat av fyrtiotalist.com, 14 november 2013, 12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Svensson

Jo, Tillback jag känner till grejen eftersom jag bor utefter paradgatan i Falkenberg men jag är nog inte helt säker på att vi vänder oss till samma publik på de olika arrangemangen. Saken är att Falkenberg är en sommarstad och växer naturligt med tre gånger under sommaren.Lika trevligt som det det är där då, lika jäkla otrevligt är det när staden stänger vecka 32. Alltså har WW en naturlig publik på stan, då de kör sitt.
Falkenbergs Motorklubb är dock medvetna om sina marknadsföringsproblem.

Stenis

#16
Kanske man kan ha klassponsor där ett företag kan sponsra en klass istället för hela cupen? Blir nog inte lika ekonomiskt jobbigt för klassponsorn plus att det blir mer personligt. Om rhk ger tillstånd så skulle man ju kunna marknadsföra det som på superstar tiden där klassponsorns företagsnamn är namnet på cupen. Ett till exempel är nascar som är experter på det här. Nascar sprint cup som kör på goodyear däck och sunoco bränsle. Företagen syns överallt därborta. Här får man en liten yta övanför tävlingsnumret att ha sponsordekaler på. Fia eller sbf borde årminstone tillåta att man får ha sponsorer på bakskärmarna iaf. För som det är nu så förstår jag att det inte lönar sig att sponsra historic racing då man knappt syns som sponsor!

Edit: Det kanske är så att det är upp till RHK att bestämma hur mycket sponsorexponering bilarna får ha eller om dem måste rätta sig till Appendix k? Nån som vet?

fyrtiotalist.com

Citat från: Pelle Svensson skrivet 29 november 2013, 10:03
... men framför allt krafter som är villiga att hjälpa till ...
Vad är det styrelsen behöver hjälp med? Kanske smart att starta en tråd där behoven tydliggörs som vi medlemmar kan förhålla oss till utifrån våra teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter.  ::) 

Henrik H

Sponsorer är bra men vi får  nog se över vad vi har att erbjuda en sponsor mer än bara att "nu kan ni sätta dekaler på bakskärmarna också" och att vi minsann hade 800 betalande besökare på vår största tävling.
Varför skall dom sponsra just oss?
Varför ökar deras omsättning för att dom sponsrar oss?
Hur mkt mer kommer dom att sälja etc
Annars ber vi mer om välgörenhet och det är det inte så många som ägnar sig åt,




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Stenis

#19
Nu är jag inte nån marknadsföringsexpert  och kan såklart inte svara på varför nisses bilverkstad ska sponsra mig men man kan ju börja med att tillåta sponsorer på bilarna iaf. Vad är nackdelen med det? Kan väl knappast finnas några!

Henrik H

Reklamplatserna regleras i App K men om någon erbjöd mig fri startavgift eller del av så skulle jag gärna upplåta några av platserna  som App K tillåter. Annars får man väl ordna det i depån med flaggor, banderoller etc så att man säkerställer att det syns på foto i och för publik.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Lars Runo Tillback

Stenis, Henrik H skrev det så bra om sponsring.
I dagens läge räcker det inte att klistra på en dekal.
Först måste du ha något att erbjuda/sälja! Det är kanske det rubriken handlar om.
Det finns åtminstone tre nivåer på detta - 1)RHK generellt -2)De olika tävlingarna (Gelleråsen, Falkenberg etc) -3)Varje enskild förare/team

Stenis

1 & 2: Jag har ingen koll på hur rhk planerar sin marknadsföring inför tävlingar m.m. det är upp till klubben att komma överens om på årsmöten m.m? 3: Jag vet dock att som enskild racer så är det svårt men inte alls omöjligt att skaffa sponsorer. Men för att det ska gå så måste man ge nått tillbaka. Och som läget är idag så får man en på tok för liten exponering på bilarna. Det är på banan det ger mest effekt ju. Om man ska ragga sponsorer idag så kan man bara erbjuda lite flaggor och broschyrer i maskindepån. Det är som du säger. Man får för lite tillbaka i dagens läge!

Tommy J.

 Intressant att detta ämne kommer upp just nu! Vi är MÅNGA som försökt plantera dessa ideér sedan decennier men vår styrelse, eller rättare kuluren inom densamma har ALLTID visat KALLA HANDEN.
Nog om detta.
J F Kennedy hade sagt om han varit RHK´are "frågan är vad du kan göra för RHK inte vad RHK kan göra för dig"!
Med det sagt vill jag bara belysa hur ointresserad styrelsen varit tidigare och jag hoppas man kommit i fas med verkligheten som nu råder, och vågar lite mer. Pengarna på vårt konto skall investeras och förvaltas i mer affärsmässiga termer än subventionerad anmälningsavgift på Velodromloppet och Årsfesten, torde en driven ekonom påstå!
En hobby med motorsport och unik historisk anknytning FÖRTJÄNAR mer än vad vi exponerar i dag. Med de kapitalströmmar som flyter varje år privat finansierade av medlemmarna för att kunna deltaga och tävla bör en minskning av totalkostnaderna vara mer än välkommen. De många brister som råder har tidigare inlägg väl penetrerat så där håller jag bara med. Men samtidigt vill jag deklarera att om och när en medlem opponerar sig är det olämpligt att en " styrelserepresentant " förhånar och löjliggör denne betalande medlem, eftersom detta är en hemsida som vem som helst kan läsa och om så skall vara behöver vi nog alla ha en lektion i hur vi formulerar oss.
Jag har miljoner ideér hur vi kan göra men eftersom dessa inte vi ett enda tillfälle fallit i god jord så håller jag inne med dessa. Vad jag HANDFAST vill rekommendera är att styrelsen tar ett beslut direkt och tillsätter en kommitté med doers vilken skall ha som uppgift att presentera en handlingsplan som täcker framtiden i ett startskede dvs. vad som behövs och är ett måste.
Svårt i dag att få folk att göra något gratis på obetald tid. Ja, styrelsen kommer säkert hävda att de inte blir ersatta men det är ett ställningstagande de tagit privat så det ankommer dem huruvida de vill acceptera omständigheten.
Jag anser att kommittén skall ha FULL kostnadsteckning för faktiska utlägg med ett tak för att utreda detta utan personlig vinning eller motsvarande.
Om nu detta mitt påstående skall vara ett vitten värt så måste styrelsen stå i konsensus, deltaga och se positivt i sakfrågan.
Årsmötet fattar därefter beslut, baserat på arbetsgruppens underlag. Allt enl stadgarna.
Så vi kanske är mogna att gå från ord till handling. RHK´s framtid kommer att avgöras av klubbens attityd till nuet och framtiden. Verksamheten under tävlingshelgerna har redan stort A. Det är den bästa platform att starta på. Hade vi inte den vore vi nog ganska lost. Låt oss värna om och förvalta den inför kommande generationer om nu inte det skulle vara så att EU inte total förjbuder vår verksamhet. I värsta fall får vi väl dela cell och minnas hur det var?

Tommy Jagerwall   

fyrtiotalist.com

Tommy!
"... men vår styrelse, eller rättare kulturen inom densamma ..."
Jag tycker att det finns all anledning att även fundera över vilken kultur som råder i medlemskadern. Hur många motioner kommer in till styrelsen och hur följs dessa upp i form av diskussioner inför och under årsmötet av medlemmarna? Hur engagerar medlemmarna sig i val av förtroendevalda? Exemplen är valda utifrån att årsmötet är föreningens högsta beslutande organ och det är medlemmarna som äger tillställningen. Du citerar Kennedy, jag vill citera dem som säger att "föreningen får den styrelse man förtjänar". Underförstått att medlemmarna är föreningen, inte dess styrelse.

"... när en medlem opponerar sig är det olämpligt att en " styrelserepresentant " förhånar och löjliggör denne ..."
Visst, har själv varit med om det så jag vet hur det känns. Men det verkligt stora och egentliga problemet är att övriga medlemmar förhåller sig kallsinniga när så sker; sett till helheten - föreningen. I mitt fall gick det t.o.m. så långt att "mobbarna" fick uppslutning från medlemmar!

"... styrelsen tar ett beslut direkt och tillsätter en kommitté ..."
Det finns en annan väg att gå, det är att Du, själv eller tillsammans med några, skriver en motion till årsmötet i ärendet och pläderar för densamma. Då äger medlemmarna frågan från idé till resultat. Det är en väsentlig skillnad på tillvägagångssätt, än att lägga viktiga saker i knät på styrelsen för att se vad de kan åstadkomma. Särskilt med beaktande av att styrelsens handlingskapacitet ifrågasätts, och att den inte handlar i medlemmarnas anda.

"Allt enl stadgarna."
Hur många medlemmar är medvetna om årsmötet 2014 skall anta nya stadgar i första läsningen? Hur många anser att det är ett viktigt beslut för all verksamhet som kommer att ske och göras under de närmaste fem åren? Svaret kommer att visa sig i hur många som begär ut samtliga handlingar vilka är aktuella/relevanta beslutsunderlag vid årsmötet, sätta sig in i dem, närvara, debattera och rösta för att få den förening och verksamhet man vill ha? 

I princip kan man generalisera och säga att allt det som tas upp i denna tråd hör hemma på årsmötet! Risken är att om vi inte inser det och tar vårt ansvar - alltså ger styrelsen tydliga direktiv och uppdrag vid årsmötet inför nästa år - kommer denna tråd att gå samma väg som den jag startade för ett år sedan. Den flyttades och glömdes bort. Inte p.g.a. en varken svag eller stark styrelsen utan som ett resultat av den kultur som råder inom föreningen RHK. 8)

Lars Runo Tillback

Läste nyss Formel Vee-klubbens stadgar på den utmärkta hemsidan. Även Formel Fords hemsida lever så det står härliga till!
Undrar bara vara man hittar RHK:s stadgar och målsättning. Finns dom under nån rubrik? Är dom tillgängliga för medlemmar?

Anders Jensen

Stadgarna hittade man väl tidigare under "Hemfliken" och klickade på Läs mer-länken under RHK-logon.
Länken till stadgarna fanns, om jag inte missminner mig, i texten på sidan men verkar nu ha försvunnit.

http://www.rhkswe.org/rhk.shtml

//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

fyrtiotalist.com

#27
Citat från: Anders Jensen skrivet 02 december 2013, 13:48
... men verkar nu ha försvunnit.

De försvann från webbplatsen i och med att jag förra året efterfrågade stadgarna inför kommande årsmöte. En enkel fråga som väckte irritation och tyvärr åtföljdes av en infekterad stämning som väckte än fler frågor. Någon beordrade därför webbmaster att flytta tråden så att den inte längre blev till allmänt läsegods. Hoppas utvecklingen inte tar samma väg med denna tråd.

Beträffande Tillbacks fråga, så är stadgan föreningens och därmed ytterst medlemmarnas.

(De ändringar jag gjort är förkortningar av och förtydliganden i texten.)

Henrik H

Eller så ser man det som att dom inaktuella/felaktiga stadgarna togs bort i väntan på att dom nya blir klara vilka skall presenteras på årsmötet. Det beror väl på hur negativ/positiv man är  :o




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

fyrtiotalist.com

Citat från: Henrik H skrivet 02 december 2013, 16:02
Eller så ser man det som att dom inaktuella/felaktiga stadgarna togs bort i väntan på att ...
Gällande stadgar kan aldrig vara inaktuella eftersom en ideell förening inte kan existera utan stadgar.   :D