Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Stolsplacering

Startat av Anders Jensen, 06 december 2013, 11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Stolsplacering.

Jag vet att ni som bygger nytt läser AppK men tänkte ändå att detta kunde vara bra att ha i åtanke att frågan har varit uppe på Tekniska Kommiténs agenda 30 nov.2013.


Citat PROTOKOLL TK 10/13:
§ 121 Förtydligande om stolsplacering
Det har varit starka reaktioner efter att en bil stoppades vid förbesiktning med krav på att stolen skulle flyttas.
Den tävlande valde att inte flytta stolen utan åkte i stället hem och har uttryckt att han fick startförbud.
Bilägaren har nu haft ett möte med G-OP som förklarade vilka krav som gäller. Vid TK:s genomgång av regeltexten framkom att det krävs ett förtydligande på mätmetoden.
Förslag på uppdaterad text har inkommit från RY utskottet och TK har inga invändningar mot denna men vi måste bereda frågan på hur kravet skall implementeras retroaktivt på befintlig bilpark.
Förslaget på texten är att "ingen del av stolen får finnas bakom huvudbågen främre plan" (framkanten på röret).
Bakgrunden till en skärpning är olyckor där förare/kartläsare blivit klämda mellan stolens nackstöd och huvudbågen.

Beslut: Texten accepterad men en införandeplan måste först tas fram.
  /slut citat.


På fråga till SBF så gäller ovanstående förtydligande både rally, racing (modern och historisk) samt rallycross.

Vad står det då i AppK?
Under appendix 6A definitioner står följande:
8.1.2 Huvudbågen
En vertikal ramstruktur formad som en båge av rör placerad i ett plan vinkelrätt mot bilens längsgående axel, omedelbart bakom främre säten.

och under appendix 6B definitioner står:
8.2.3 Huvudbåge (ritning K-8):
En tvärgående vertikal båge (+/- 10º lutning i förhållande till vertikallinjen) tillverkad i en båge av ett stycke rör monterad tvärs i bilen alldeles bakom förarsätet.


Förmodligen får de som idag har problem med att uppfylla nuvarande krav att få något/några år på sig att rätta till båge alt stolsplacering (=implementering/införandeplan av nuvarande bilpark).

//Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

L-G Sjöberg

Skönt att någon använder forumet till att skriva något som kan vara av intresse för en bredare medlemsskara än de två-tre förenings- och paragraftalibaner som annars verkar vara de enda som är skrivkunniga.

Bo Lindman

Så detta är inte paragraftalibanism då?

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Bo Lindman

Måste tillägga att det ser ut som SBF och dess olika utskott och komiteer återigen lyckats klanta till sig på regelsidan och i sina egna tolkningar.
Om man nu kommit fram till att reglerna är så otydligt utformade att dessa måste förtydligas för att både aktiva och tekniker ska förstå och tolka reglerna (i detta fall mätmetod) lika så är det väl så långt bra. Men att (återigen) av detta skäl ändra en tolkning retroaktivt, hur begåvat är det? Frågan man ställer sig är om allvarliga skador inträffat i sådan stor utsträckning att det är avgörande för bilsportens säkerhet att inte bara de uppdaterade reglerna gäller för bilar som byggs efter att regelverket uppdateras, utan också på alla bilar som tidigare varit godkända i sitt nuvarande utförande.  Det är ju i så fall ett mycket tydligt underkännande av tidigare kompetens på området hos såväl FIA och SBF. 
I det aktuella fallet är det väl så att det vedertagna sättet att mäta en position för ett cirkulärt format föremål är C/C måttet. Om något annat avses, som i detta fall framkant på ett rör, bör detta anges. Bra att så sker framledes, men att låta de aktiva drabbas retroaktivt av man inte klarar av att skriva tydliga regelverk är att gå över gränsen. Hoppas det blir lika stort liv över detta som beträffande personlig säkerhetsutrustning!

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Hej!
Intressant ämne som nog inte alla tänkt på. I varje fall inte jag.
Ja, det känns som att de olika reglementstexterna andas - signalerar olika utgångspunkter.

I App. K så tycks det som att STOLEN är på plats och att bågen placeras omedelbart eller alldeles bakom stolen. Alltså-känns det som - så nära stolen som möjligt, men inte längre.
Att tolka detta i App K känns inte särskilt svårt.

Vad gäller för de "moderna" bilarna så vet jag inte hur ursprungstexten var (du kanske vet, Anders J), men det känns som att det efter "klargörandet" som att BÅGEN är på plats och att stolen sedan inte får placeras med någon del bakom lodlinjen för huvudbågens framkant - Alltså - inte bakom lodlinjen, men, känns det som, gärna en bit framåt.
Jag har kanske fel i känslan för detta, men då får jag väl leva med det.

Dock kan konstateras att personer med pondus och inflytande kan skapa en oskriven praxis eller en egen tolkningsrätt på regler som inte direkt kan utläsas efter reglementet. Dessa regler till delegeras förstås.  Och då  får ibland även  - skall erkännas - till ett mindre antal av typen "Här är det är det jag som bestämmer, och passar det inte så..." också del av detta. Det är tydligen en sådan som den tävlande råkat ut för och som orsakat "Förtydligandet". Tävlingsbilen ifråga hade tydligen gått 150 tävlingar utan att då reglementet ifrågasatts på denna punkt.
Som summering: Den tävlande har ett reglemente att förhålla sig till, och då måste ju tillämpning och innebörd i rimlighetens namn finnas i skrift. Allt annat borde ju vara ren b------t.
Vad gäller tillämpningen för Historiska bilar så har ju Historiska Utskottet (HU)redan tidigare påpekat för SBF att man måste få bli delaktiga i beslut som rör HU:s ansvarsområde.
MVH
Per H.

Tommy J.

Ja, det här ser ut att bli lite tokigt eftersom regelverket för huvudbågen finns att läsa i App.K. Dessutom krävs vid HTP besiktning intyg från tillverkaren godkänt av SBF. Detta intyg skall också medföra fordonspärmen och vara tillgänglig för alla former av besiktningar under tävlingshelgen. Låt oss nu förutsätta att alla dessa kriterier är uppfyllda till punkt och pricka! Av vad som skrivits i detta ämne är det ju då bara att montera stolen. Då bör ju allt vara frid och fröjd! Eller.....?
Av alla tänkbara och otänkbara standardvagnar  torde BMC Cooper S vara den minsta bilen av möjliga att tävla i App.K. Då är utrymmet så litet att med den " nya korrekta stolplaceringen " att även en anorektiker ( låt oss säga 170 cm lång ), har svårt att komma in bakom ratten även om den är av Snap Off typ. Sen var det det där med att vrida ratten och kunna vända ut och in på benen för att kunna bromsa, koppla och gasa.
Men det är väl inget problem? Flytta B-stolpbågen bakåt så är ju problemet löst, eller hur? Nej inte alls för då stämmer inte ritningen från FIA hur bågen skall vara placerad! Tänker avslutningsvis på 190+ cm Daniel Frodin. I hans fall bedömer jag att bågen för B-stolpen hamnar mellan B-stolpen och bakrutan. Och hur säkert är det?
Tommy#41

Anders Jensen

Man kan ju undra hur man gör när/om man byter bil?
Helt klart är ju, om man skall tillämpa detta strikt, att det blir svårt att sälja vissa bilar till längre personer om inte buren byggs om.


Tommy, du skriver att det finns en ritning från FIA hur bågen skall vara placerad, kan du tipsa om var man hittar den?

Att kojjan är liten känner vi till men är inte BMW 700 Coupé mindre?

Att Hasse får plats mellan alla rör....

Jag är övertygad om att tusencupens #62 Ulf, som är en välväxt man på två meter, inte skulle sitta ordentligt i någon Coopers S, BMW 700CS eller Abarth 1000 TC utan att tumma på regeln.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tommy J.

Anders,
Du har säkert rätt i att det kan diffa några mm i storlek mellan dessa bilar. Om du ursäktar tycker jag att vi koncentrerar oss på sakfrågan eftersom jag är övertygad om att detta kan komma eller kommer till oanade konsekvenser. Att byta båge förefaller för mig som en anledning att i fortsättningen lägga tid och pengar på något annat.
Jag letar upp skissen så snart jag kan. MEN, jag tog fram HTP handlingen och studerade certifikatet på min burbåge. På blad 2. finner jag fyra fotografier vilka tillverkaren Rally Produkter i Vålberg bifogat den tekn, spec. på blad 1. Ett av dem visar glasklart vart " B " bågen är placerad i kupén. Tillverkaren har enl. SBF/FIA norm producerat  en FIA App.K burbåge till ( bl.a. ) BMC Cooper S pre-65. På bilden ser en blind vart i kupé utrymmet den sitter. Certifikatet som tillverkaren bifogar varje båge  med med unikt tillf. nummer  är godkänt stämplat och signerat av högste tekniske chef på SBF. Allt detta har sedan besiktningsmannen/SBF haft som underlag för att kunna utfärda handlingen. Samtliga dessa dokument har även varit en vända i Paris för godkännande.
Självklart är det allvarligt om varje rullad bil har en säkerhetslösning som i sin tur är livsfarlig.
Tommy #41