Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Internationell licens

Startat av Bo Lindman, 13 december 2013, 23:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Har ju glunkats om FIA:s ambitioner i den här vägen rätt länge, men nu verkar man ha bestämt sig att efter bästa förmåga slå undan benen för de hobbyracerförare som till äventyrs skulle vilja pröva på en och annan utlandstävling om tid och plånbok tillåter.
Har man ambitionen att åka en hel serie ute i Europa är det kanske en liten detalj i det hela att gradera upp licens och försöka få en tid samma år till doktorn.
Men för den som spontant och sporadiskt under säsongen vill prova några race på de stora banorna blir det ju både kostnadsdrivande och administrativt krångligt för en tävling eller två. Och åtminstone där jag bor ska man nog nästan ha sin dödsattest underskriven för att få komma till en läkare innan säsongen är över.
I vår klubb brukar som en av fördelarna med App-K och HTP anföras att det ger möjlighet att tävla internationellt. Det argumentet verkar vara något som FIA gärna motarbetar på vår bredd och hobbynivå, med sina pekuniära och administrativa utspel.
Det ska bli intressant att se vad detta innebär för historisk racing på breddnivå på sikt. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon uppsida för arrangörer, klubbar och aktiva i detta. Med andra ord inte för sporten i sin helhet. Tänk jag som trodde FIA åtagit sig uppdraget att verka för bilsporten, inte mot bilsporten.

Vad jag också förstått på kamrater med ambitioner på en utlandssäsong, så är det dessutom något som heter Internationell licens kategori D som arrangören kräver.
Vårt kära SBF hänvisar till Internationell licens C som rimligen uppfyller alla nödvändiga formalia i den för oss kända hierarkin A-B-C- Är D måhända någon internationell debutantlicens? Är den rent av svaret på att den kanske i bästa fall inte är så krångligt som jag befarar? Men så väl är jag rädd för att det inte är...

För den som inte törs lämna den trygga RHK sidan så har jag kopierat in infon fr¨ån Formel Vee Sverige här nedan:

Historic Monoposto Racing (HMR) går från nationell klubbrace serie till att bli FIA International Serie 2014.

Tidagare har HMR kunnat genomföra sina tävlingar som nationella klubbrace trots att det egentligen varit en internationell serie. HMR hade två val inför 2014. Ett, fortsätta tävla som nationellt klubbrace men då får man endast arrangera en tävling i ett annat land som dessutom måste vara direkt angränsande. Andra alternativet var att forsätta tävla i i Nederländerna, Beligen och Tyskland men då klassat som FIA International. Eftersom HMR:s deltagare föredrar att tävla på banor som Spa, Hockenheim, Nürburgring och Zandvoort föll valet på alternativ två.

Vad innebär då detta för de som vill deltaga? Först och främst måste föraren inneha en Internationell licens. Denna licens ansöker man om med denna blankett. Priset för licensen 2014 är SEK 3 100. Dessutom måste en hälsodeklaration och utlåtande från läkare bifogas. Blankett för detta hittar du här. De som är 45 år fyllda måste dessutom göra ett arbets-EKG vilket även ska förnyas vart annat år.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers