Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Hur gör ni egentligen?

Startat av Reggazzoni, 11 januari 2014, 21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Reggazzoni

Hej
Jag körde lite Formel Ford på 90-talet, men sen kom fru, hus, barn och så vidare emellan. Klådan i gasfoten har, trots att det var länge sedan, inte gått över och jag har på senare år följt RHKs verksamhet med ett växande intresse. Min våta dröm är att få köra F3, men vilken formelbil eller sportvagn som helst skulle kunna duga. Kanske till och med en kärra med tak...

Nu undrar jag hur en genomsnittlig tvåbarnsfarsa med huslån och vanligt arbete kan få livspusslet att innefatta några aktiva racinghelger per år? Hur gör ni? Vad försakar ni? Lyckas ni locka intresserade sponsorer? Alla tips mottages med största tacksamhet, jag vill så gärna vara med!  flag
Team Vasebo Racing

Henrik H

Gör så mkt som möjligt själv på bilen för att spara pengar.
Saknas timmarna så gå upp ett par timmar före familjen på helgerna för att få lite gjort i garaget.
Har du kvar din bil så blir det väl lite enklare att komma igång igen




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Pelle Svensson

Se till att du har familjen med dej på tåget och framför allt frugan. Har man begränsade resurser vilket 99% av oss i klubben har så blir det en prioriteringsfråga för hela familjen. Många av oss har familjerna med ut på tävlingarna. Kom i håg att i Historisk racing så kör vi efter regeln 50% racing och 50% socialt umgänge.
Satsa på Formel Ford av erfarenhet så vet jag att man får mest racing för pengarna i den klassen.

fyrtiotalist.com

#3
Reggazzoni!
Två konkreta och handfasta tips som jag själv tillämpar: Allt som jag tidigare la - direkt och indirekt - på 1) alkohol samt 2) semesterresor lägger jag nu på bilen. Det räcker långt för min del.  ???
Lycka till med din finansiering!

Reggazzoni

Jag ber att få tacka för tipsen! Frugan lär tyvärr aldrig bli mer än mycket måttligt intresserad, så det där med semesterbudgeten törs jag nog inte röra, men jag har startat ett litet fondsparande, och köper då och då en trisslott.

Jag har kollat lite på "bli-rik-fort-tips" på nätet också, och det verkar som om sparande och kloka investeringar är den smartaste (och moraliskt mest försvarbara) metoden, så om någon känner till vad som är klokast att investera i så tas sådana tips också tacksamt emot.

Hur mycket kostar licens, personlig utrustning, test- och anmälningsavgifter och liknande nuförtiden? Vad bilarna kostar har jag ganska bra koll på tack vare längtansfull surfning på blocket och racecarsdirect.com

Formel Ford Zetec-bilar är ju just nu ganska billiga, är det någon som vet när nästa ålderskategori (appendix L???) kommer att tillåtas?

Hursomhelst verkar som att det kommer att dröja ännu några år innan det blir någon come back, tyvärr, men när ungarna flyger ut så kanske...
Team Vasebo Racing

Henrik H

Zetec bilarna kommer nog inte att bli tillåtna i RHK inom överskådlig tid.
Köp en bil som är populär så kanske det blir lättare att byta ut den mot ngt annat i framtiden eller bli av den om frun helt slår bakut,  så slipper du stå där med en nybyggd 6-cylindrig Leyland Princess kat H för en halv miljon som ingen vill köpa   ::)




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Beträffande biltyper, klasser finns det väl tre som står ut som mest lämpliga ur ett pris/prestanda perspektiv.
Formel Ford 1600, som flera redan är inne på och som du själv har tidigare erfarenhet av.
När Zetec bilarna kommer in i App-K rullorna bör du nog fråga teknikerna om (de har dock tyvärr en stark allergi mot detta forum... ;-))
Tänker man långsiktigt kan det ju vara ide att köpa en idag och renovera på sikt, när de blir tillåtna enl App-K brukar priset stiga...
Formel Vee 1300 är en annan prisvärd klass, lite billigare i underhåll och drift än en FF, men svårare att få tag i.
Vill man ha tak över huvudet är 1000cc Cupen nog det mest prisvärda man kan välja.
Ett litet extra plus för Fvee och 1000cc Cupen är att man i dessa klasser är väldigt aktiva och bra organiserade när det gäller att skapa intresse för att tävla i dessa klasser. Men man har säkert skoj i FF också.


Downforce is for chickens - Sideways is for racers

fyrtiotalist.com

Citat från: Reggazzoni skrivet 12 januari 2014, 21:05
Frugan lär tyvärr aldrig bli mer än mycket måttligt intresserad, så det där med semesterbudgeten törs jag nog inte röra, ...
Det är min reskassa jag omdestinerat. Min fru disponerar fortfarande över sin. Det är därför hon inte kan följa med på tävlingshelgerna och jag får ha min hobby för mig och på mina villkor. Fem semesterhelger under en sommar är inte illa!  :D

OpelLotus Danne

Köp en Formel-OpelLotus så får du en riktigt snabb (lika snabb som F3 rakt fram iaf) bil. Finns för under 100k nuförtiden. Maskin går i all evighet och du behöver egentligen bara skruva när du varit av banan. Plus service och underhåll förstås.
Mvh Dan