Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Kanonloppet 1959

Startat av Pelle Svensson, 12 januari 2014, 20:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Svensson

Gälleråsen 1959 - "Kanonloppet" on Vimeo
20 minuters svensk racinghistoria, när den var som vackrast. Kolla in Kranskullan också mycket vacker och moster till Eje Elgh. Farsgubben singlar också förbi vid framhjulet på Persbergarns Ferrari vid besiktningen.40.000 åskådare över helgen.

Per H.

Sicken höjdarefilm. Tänk så många fina Ferraribilar vi hade här på den tiden.
Och Erik Berger var ju också med (i PV), fast han hade ju varit aktiv i över 10
år redan då.
Kolla klädseln, kanske tips till "Knutstorp Revival", ja inte på tävlingsförarna
förstås, för då hade det väl blivit startförbud.

MVH
Per H.

lotsen

Kanon! Vilka bilar, dagens 20Mkrbilar var tydligen nästan dussinbilar då!

Men framförallt - varför duger inte 356:or som racebilar idag?  ???  Nästan ett helt heat 1959, idag någon enstaka som dyker upp!

Är ägarna/förarna; för gamla (kom igen, majoriteten är nästan pensionärer i vårt Healeyteam!) ; för rädda om sina bilar (356:or är väl knappast dyrare än GT40 eller Healeys?); accepterar inte att inte med självklarhet hamna på prispallen (det finns fina fighter även längre ner i fältet - fråga mig, jag vet!); något annat förslag?

Med ngt halvdussin 356:or i GT/GTS-heatet skulle det bli mer historiskt korrekt än vad vi kan åstadkomma idag. Någon som har ingångar till Porschevärlden och kan väcka liv i gubbarna (eller deras söner/döttrar!)?
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Bo Lindman

En underbar rulle!
Om det ska göras någon hemsida för Velodromloppet igen, borde man ta ett snack med Vimeo (tror jag produktionsbolaget heter?) och höra om denna rulle får visas där. Bättre film för att visa vad det handlar om är väl svårt att finna. Men vi får väl vara tydliga med att det är lite glesare med Ferrari 750 Monza i startfältet och man inte riskerar behöva trängas med 40.000 åskådare på slänten... ;-)

Apropå Lotsens upprop till Porscheåkarna, vi hade ju samma trend slutet av 90-tal bland de som åkte småbilar i standardklassen.
Det var anledningen till att vi startade 1000cc cupen, som ju var en cup i heatet i Standard -65, för att få småbilarna tillbaka till banorna.
Vi var väl en handfull som åkte då och nu är Cupen RHK:s största med eget heat...
Kanske modellen kan återanvändas även i GT-klassen? "Historic Porsche Challenge"  Öppen för alla Porsche upp till 1965 och ingående i GT/GTS -65 heatet.
Med även ett aldrig så litet stöd från Porsche Sverige och kanske deras leverantörer som gör att Porscheåkarna, liksom vi hade i 1000cc cupen, kan få till ett litet prisbord och lite regalia och någon hemsida och leaflets för att locka flera går nog trenden att vända. Utmaningen är att de raceklara 356:orna stått i garagen lägne nu och omtag blir jobbigare med åren. Fråga mig inte hur jag vet det sistnämnda... ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Vimeo är väl bara en konkurrent till you - tube  :o




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Ok!
Jag blandade ihop det med Cameo, som är ett produktionsbolag, som bl.a. gjort mycket film åt Saab.
Då modifierar jag mig och säger att det är klokt att kolla upp rättigheterna till rullen, så slipper jag göra bort mig ang. nätets alla aktörer... :-D


Downforce is for chickens - Sideways is for racers

L-G Sjöberg

Citat från: Bosse L skrivet 13 januari 2014, 10:17
En underbar rulle!
Om det ska göras någon hemsida för Velodromloppet igen, borde man ta ett snack med Vimeo (tror jag produktionsbolaget heter?) och höra om denna rulle får visas där. Bättre film för att visa vad det handlar om är väl svårt att finna. Men vi får väl vara tydliga med att det är lite glesare med Ferrari 750 Monza i startfältet och man inte riskerar behöva trängas med 40.000 åskådare på slänten... ;-)

Apropå Lotsens upprop till Porscheåkarna, vi hade ju samma trend slutet av 90-tal bland de som åkte småbilar i standardklassen.
Det var anledningen till att vi startade 1000cc cupen, som ju var en cup i heatet i Standard -65, för att få småbilarna tillbaka till banorna.
Vi var väl en handfull som åkte då och nu är Cupen RHK:s största med eget heat...
Kanske modellen kan återanvändas även i GT-klassen? "Historic Porsche Challenge"  Öppen för alla Porsche upp till 1965 och ingående i GT/GTS -65 heatet.
Med även ett aldrig så litet stöd från Porsche Sverige och kanske deras leverantörer som gör att Porscheåkarna, liksom vi hade i 1000cc cupen, kan få till ett litet prisbord och lite regalia och någon hemsida och leaflets för att locka flera går nog trenden att vända. Utmaningen är att de raceklara 356:orna stått i garagen lägne nu och omtag blir jobbigare med åren. Fråga mig inte hur jag vet det sistnämnda... ;)

Jag hade en liknande idé för ett antal år sedan, men kände mig inte som närmast sörjande och hittade inte någon som ville ta tag i det.  Tanken för en cup för GTS med stötstångsmotor upp till 2 liter.  Det skulle ju inte locka bara 356:or utan också t ex MGB och P1800 och kanske även någon mera Sprite/Midget.

weiter

GTS bilar upp till 2 liter med stötstångsmotorer tycker jag låter som en utmärkt idé och som kan köras med vettig budget. Lite synd att Lotus Elaner inte kan vara med men dom kör ju tyvärr ändå inte.

Min förhoppning är också att man kunde skrapa ihop ett hyggligt fält med Mustanger, Falcons, Camaros, Galaxies och andra yankeekebilar som alltid är sevärt och samtidigt bjuda in Mustang Klubben, Corvette klubben m.fl.

Anders

Pelle Svensson

#8
Har kollat lite med de gamla i hembyn. Alla är säkra på att när filmen gjordes så var det BP som hade rättigheterna till filmen, men att KMK (Karlskoga Motor Klubb) fritt disponerade rättigheterna att använda den. Det gjordes liknande filmer även 1960 och 1961, som betalades också av BP med samma avtal.
Vid konkursen av KMK försvann det mesta materialet ur arkivet. KMK, veteranklubb som bildades på -80 talet har sedan med ljus och lykta leta efter filmer och annat material, utan framgång vad det gäller filmerna. Nu har en av dem plötsligt dykt upp på nätet och "De gamle" är väldigt förvånade och hoppas givetvis att även de två andra ska dyka upp.
Att någon i dag skulle kunna hävda att de har rättigheterna på filmerna ska bli intressant att följa. BP och KMK är borta, troligtvis även han/hon som tog hand om dem i arkivet är också troligtvis borta, så vem skulle kunna hävda att han har rättigheterna ?

L-G Sjöberg

Citat från: weiter skrivet 13 januari 2014, 13:17
GTS bilar upp till 2 liter med stötstångsmotorer tycker jag låter som en utmärkt idé och som kan köras med vettig budget. Lite synd att Lotus Elaner inte kan vara med men dom kör ju tyvärr ändå inte.

För att utveckla idéen ytterligare så var min tanke då att man skulle låta stötstängerna <2 liter ha en cup inom ramen för GTS-heatet, alltså inte ett helt eget heat.  Det var så 1000-cupen började innan den vuxit sig stor nog för att numera helt naturligt vara ett eget heat.  Lotus Elaner och annat skulle alltså ändå vara med och slåss om heat-segern men inte vara med i stötstångscupen.  Resultat:  större startfält.

Elmon Larsson

Äntligen! Jättebra förslag för att få ut fler bilar. Borde vara något för våra två klasspappor att ta tag i. Kom ut och kör i stället för att fundera över L eller M profil på däcken. Skillnaden är inte så stor om du har en bil med lite mindre motor.
Elmon #3 GT/GTS

allo

Hej
Eftersom det är jag som frågat om L eller M däck så är mitt svar att jag kommer ut så fort min bil är klar.
Bengt

Bo Lindman

Pelle, ang film- och bildrättigheter finns det lagstiftning/regelverk för detta. Är ju förvisso inte säkert att någon gör anspråk på upphovsrätten, men -om- någon gör det är det bara att slanta upp om man använd materialet utan tillstånd. Om jag minns rätt gäller upphovsrätten i detta sammanhang i 70 år. Finns inte upphovrättsinnehavaren i livet äger arvingar, etc den rätten har jag för mig. (värt att kolla upp, innan man kör på i god tro...)
BP finns f.ö. kvar, även i Sverige och jobbar med smörjmedel. Om de köpte rättigheterna från fotografen/produktionsbolaget, kan de ju välja att hävda sin rätt, även om jag inte tror det i ett fall som detta. Men bara för att allt finns på nätet är det inte säkert att man får använda det hur som helst :-)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

#13
Jo Bosse, jag är mycket medveten om det du skriver efter att, en gång i tiden, ha köpt bilder av en person som inte ägde dom.
Jag har försökt att spåra vem som lagt ut filmen, men det verkar svårt att hitta honom/henne. Troligtvis har inte den som gjort det något intresse av att ge sig tillkänna, då han/hon kanske känner att han/hon inte har några rättigheter till filmerna. Det bästa är nog att sluta gräva i det och i stället glädjas över att den här filmen har räddats till eftervärlden. Vi kan ju också hoppas att de två andra också dyker upp på nätet. Personligen så tror jag inte att någon kommer att hävda några rättigheter eftersom avtal etc. är borta sedan fyrtio år tillbaka, men det skulle ju vara intressant att följa en sådan rättegång om den blev av. Två av "Gubbarna" som var med och styrde klubben på den tiden är i livet och kan säkert "Stå inför Planket" och berätta hur det låg till. De blev för övrigt väldigt glada över att filmen har kommit fram ur gömmorna.

Per H.

Hej!

Ja, och vad är en film/bild värd som aldrig blir betraktad? Nej, vi skall vara glada över att man hittar sådana här guldkorn ibland.

Hälsn.
Per H.