Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste rutflaggan

Startat av Bo Lindman, 14 januari 2014, 16:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Kul läsning med Zebs senaste projekt! racesmile

På sidan 4 dock en rad som förbryllar mig en del.
Under rubriken styrelsemöte Kinnekulle 2013-08-24 står det på sista raden;
"Information om konkurrerande tävlingar, eller när lån av RHK-heat görs av andra arrangörer skall ej läggas in på vår hemsida"

Läser sedan i RHK:s Stadgar §2 och §3 följande:

§ 2    KLUBBENS ÄNDAMÅL
RHK är en ideell sammanslutning, vars syfte är att studera och sprida kunskap om tävlingsbilarnas och hastighetstävlingarnas historiska utveckling och kulturella betydelse och att främja historiska tävlingsbilars aktiva användning.

§ 3    KLUBBENS VERKSAMHET
Klubben skall verka för i § 2 angivna ändamål, bl.a. genom:
- att lokalisera och bevara tävlingshistoriskt intressanta bilar och delar av sådana
- att medverka till att dessa blir restaurerade på ett fackmässigt och korrekt sätt
- att ge råd beträffande identifiering och restaurering av tävlingsbilar och delar av sådana
- att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och då sträva efter att
följa av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda regler.
- att arkivera litteratur och dokument inom intresseområdet
- att samarbeta med organisationer och myndigheter med anknytning till klubbens verksamhetsområde
- att hålla kontakt med in- och utländska organisationer med liknande verksamhet.


Tycker inte det styrelsebeslutet går helt i samklang med andemeningen i § 2 och 3.
Vilka är det som bedriver konkurrerande tävlingar, som är så skadliga för historisk racing i Sverige att de inte får nämnas på RHK:s hemsida?
Är inte andra arrangörers lån av RHK-heat att betrakta som att främja historiska tävlingsbilars aktiva användning?

Det är nog dags att fundera på om klubbens syfte är att tillvara intresset för historisk racing generellt i vårt land, eller om det är att vara en tävlings/seriearrangör, med därtill hörande ekonomiska intressen och tillhörande avgränsningar i främjandet av historisk racing i stort.
Är det, det sistnämnda som gäller bör man nog överväga att omformulera § 2 och 3, när nu stadgarna är uppe för revidering.

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Bosse:
Det som är meningen med texten är att vi inte ska informera och tillåta användning av vårt anmälningssystem i de fall vi inte får någon information. Styrelsen överraskas gång på gång av olika planer, vilket stör vår egen planering och gör att vi tappar deltagare på våra egna tävlingar.
Får vi igång ett samarbete med de arrangörer som "Plockar russinen ur kakan" så att vi gemensamt kan planera datum och vilka klasser som är aktuella, så blir det en annan sak.

Bo Lindman

Ok, tack Pelle!
Det låter fullt rimligt att ett samarbete ska vara ömsesidigt :)
Rätt märkligt att det i vår lilla ankdamm, Sverige  inte fungerar på det sättet, utan att man ska behöva markera. ::)

Jag är i sammanhanget lite nyfiken på hur det ska fungera med 3 stortävlingar i historisk racing inom loppet av sex veckor.
Är det inte viss risk för kannibalisering internt beträffande både deltagare och publik?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Bosse:
Deltagar antalet är nog inget problem, eftersom vi har ett samarbete med Danskarna på första tävlingen och att det brukar komma en heldel norrmän och finnar till Velodromloppet, så ser vi inte att det ska bli så stora problem. SSM har som regel sina fasta deltagare och blir lite av ett semester race som många vill köra. Det som jag tror blir spännande att se är hur Mantorps tävlingen kommer att tas emot av de aktiva.

Bo Lindman

Ja, det är en rejäl ambitionshöjning denna säsong, med 2 nya evenemang och bägge vd jag förstår med seriösa och långsiktiga planer.
Ska bli mycket spännande att se vad det ger, RHK cupen går i alla händelser mot en mer publikt inriktad och intressant framtid.
Personligen tror jag rätt mycket på Mantorp om paketering marknadsföringen kommer igång på samma sätt som det gjort för Knutstorp.
Det krävs ju alltid lite extra krut och muskler i lanseringsfasen av ett nytt event.
Det som talar för Mantorp är ju att det finns en tradition av stortävling i slutet av augusti där, sedan 80-talet, genom Sportscar show, som sedan "dödads" för att få in det vid den tiden publiksvaga STCC på en bana och ett datum som lockade Sveriges största racingpublik på den tidne mec 12-13000 besökare.
Kan man återta det som STCC "snodde" så är utsikterna ljus, men det krävs både arbete och resurser för att nå dit. Tror och hoppas det finns på Mantorp.
Om det blir ett genomslag detta år eller nästa återstår däremot att se... 
Hur som helst, riktigt kul att det är historisk racing och Sportvagnsmästerskapet som står för draget i svensk racing när elitracing sviktar en del!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Bo Lindman

Har funderat vidare på årets kalender för den hysteriska racingen. Frågetecknen vill inte vika ned sig riktigt...
Om vi tänker oss att vi iaf teoretiskt har en säsong för svensk banracing som sträcker sig från början av maj till slutet av september, så är det 20 veckor att fördela i dagsläget 5 tävlingar på. Om vi också betänker att rätt många av de som tävlar i historisk racing gör det för sitt egna och höga nöjes skull, där tävlandet i många fall ska finansieras inom ramen för månatliga löneutbetalning och jämkas med övriga utgifter för livets nödtorft inklusive vad en familj i övrigt kan tänkas vilja spendera sina sikiner på. Då undrar jag hur de aktivas "köpkraft" kommer att påverka deras möjligheter att tävla 3 gånger inom 6 veckor och vilken fördel det kan finnas med att avverka mer än hälften av racingsäsongen på 6 av de 20 möjliga veckorna? Även om dessa 6 veckor turligen fördelar sig på 3 månader, vilket nog är tur för många av de tävlandes cash flow.
Att antalet deltagare i RHK Cupen förväntas "räddas" av grannländernas deltagande ser jag som en något farlig strategi för den inhemska racingen, även om jag till helt och fullo tycker det nordiska utbytet är värt att lyfta. (Så länge det pekuniärt omättliga FIA inte lyckas sätta P för detta genom orimliga krav)
Självklart är jag medveten om det svåra pussel som måste läggas, med tillgängliga datum på banorna, arrangörsklubbarnas övriga åtaganden och tävlingar, samverkan med våra grannländers tävlingsdatum. Där man kan konstatera att den danska kalendern har högre prioritet än den Finska detta år.
En av RHK.s största klasser som får en extra intensiv säsongsinledning är Formel Vee, som med sin traditionella medverkan på BugRun får hela 4 tävlingshelger på de omtalade 6 veckorna.
I perspektivet av denna rivstart på säsongen kan jag nog vid närmare eftertanke förstå Pelles funderingar över hur Mantorps augustitävling tas emot av de aktiva.
Finns det ork och pengar kvar till andra halvan av säsongen, eller är det så att man istället hushåller med sitt tävlande under de intensiva veckorna på försommaren?   
En annan aspekt på den komprimerade agendan är att tätt återkommande arrangemang ibland också tenderar att ta ut varandra medialt. Nu är vi lyckligt lottade att ha en nästan orimlig mängd olika tidningar i genren som också i vissa fall engagerar sig några av tävlingarna, så möjligen är just den aspekten mest teoretisk i vårt fall.
Även om jag ser en del likheter i påverkan i detta med andra event som är min vardag, där vi liksom här ibland hamnar i väl komprimerade kalendrar.
Dessa kompromisser är givetvis delvis ofrånkomliga och vissa år blir sämre eller bättre än andra.
Med detta sagt, hoppas jag att klubben inför 2015 års planering lyckas få till en bättre helhetslösning, där spridningen av eventen blir något mer strategisk ur ett helikopterperspektiv. 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Bosse,
Att vara ekonomiguru och tidsoptimist är stora tillgångar i ditt spörsmål. Tidramarna har vi daltat om länge nog. Det vet du Bosse att det är som det är! STCC när det var värt att kalla STCC kunde efter eget bevåg " beordra " en arrangör om datum som passade deras agenda. Vi kan INTE det eftersom vi inte har samma status de hade då? Jag upplever det också så att majoriteten av de tävlande inte vill sponsor/media och race profil à la STCC.
Vi skall inte vara representerade på Bilsportgalan ej heller finnas med i någon större omfattning så det stör på SBF´s hemsida. Än mindre få gottgöra oss po-
äng för framtida hedersbetygelse från SBF trots klara definitioner betr. bl.a. Stora grabbars och Tjejers Märke är min privata uppfattning!
Det är min övertygelse att allt det du berör i ditt inlägg i grund och botten har med ekonomi att göra. Hade vi t.ex. haft befrielse från startavgifter och pris/bonus pengar
skulle dessa täcka en del av utgifterna du pekar på. Då skulle de privata slantar som idag täcker dessa utgifter kunna gå till familjens aktiviteter och förgylla livets resa i nuet. Men, handen på hjärtat Bosse, som man bäddar får man ligga och detta är ett primärt problem i alla organisationer där valda funktionärer arbetar ideellt. Ordf. Pelle
Svensson förklarade detta på ett utmärkt föredömligt sätt för mig. Han drog upp två cirklar. En större ytterst och en mindre innanför. Sedan förklarade han att i den mindre cirkeln ligger allt RHK/Styrelse arbete som måste göras. Mellanskäret till den yttre är kanske vad vi alla innerst inne skulle vilja se på topp. Han menade att det var medlemmarnas möjlighet att påverka utveckling och framtid genom att inom den yttre cirkeln vara aktiva och komma med realistiskt entusiastiska ideér och förslag som styrelsen helt enkelt inte rimligtvis kan hitta tid för! Bosse, jag är inte ute med yxan utan vill bara påskina att vi behöver fler " doers and less talkers ". Teori och praktik går sällan hand i hand. Tack för ordet.
Tommy

Bo Lindman

We need more helcoipter pilots, not more doers....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers