Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Sturup

Startat av Bo Lindman, 20 mars 2009, 14:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GBillqvist

Hej!

För Er som skall till skåne/Sturup den 21-23 Maj. Har Ni lite tid över så är Ni välkommna till Jakriborg Prix i Hjärup (Lund) den 21 Maj Torsdag. Där kör vi våra förkrigs sport-och racervagnar i en regularitetstävling mellan 10:00 -15:00. Jakriborg Prix körs i ett område som är byggt som en medeltidsstad med 1000 invånare. Jakriborg Prix tävlingen är ca 30 minuter ifrån Sturup. Vill Ni veta mer så titta in på http://www.vintagesportscar.se/nyheter.php. Ni är mycket välkomna.

PS. Vi kommer till Sturup och kör resten av helgen DS.

Hälsningar,
Förkrigsgänget

ted.brink

Testdag på Sturup Raceway inför "Historisk Racing Sturup Raceway"

Kristi himmelsfärds dag(röd dag), 21 maj kl. 9.00 – 17.00

Vi delar in alla deltagare i fyra grupper och kör rullande tjugominuterspass hela dagen förutom under lunchuppehållet kl. 12.00 – 13.00.

Max tio bilar per grupp! Formelbilar är också välkomna under förutsättning att de fyller minst en grupp.

Priset för denna dag är 1400 kr exkl. moms / bil som betalas på plats i huvudbyggnaden. Kan betalas med kort.

Först till kvarn endast 40 platser!
Anmälan görs genom att ett e-mail med förarens namn och bilmodell skickas till info@brinkmotorsport.se . OBS!! Bindande anmälan!

95 Db gäller och mäts tio meter från banan, ligger ni i riskzonen så var förberedda med exempelvis extra ljuddämpare.

Flaggvakter är hjärtligt välkomna!!

Ankomst till banan kan ske kl. 17.00 – 23.00 den 20 maj och från kl. 07.00 den 21 maj, placera er på av Svedala Motorklubb anvisad plats.

Frågor? kontakta Ted Brink på 0735-04 43 38 eller genom info@brinkmotorsport.se

allo

 >:(Följande svar/mail har jag idag skickat till Svedala Motorklubb.
:Hej
Tack för start bekräftelsen.
Jag har bara en åsikt
Som också är framförd vid RHK´s senaste årsmöte.
Vi som har långt att köra till och från en tävling ex. Stockholm --Sturup tycker nog att regeln att ingen får lämna området innan kl 15.00 på lördagen är otroligt dålig och helt klart påverkar negativt i valet om man ska köra eller inte.
Jag har kört klart innan kl 12.00 och vill naturligtvis komma iväg så fort som möjligt, jag kan ju inte bara ställa ifrån mig släp med bil och all utrustning när man äntligen kommer hem utan det är ju en hel del arbete även hemma.
Färre och färre kommer till start och jag kan ju bara spekulera i anledningarna men detta kan ju vara en orsak, en annan kan var ökade kostnader.
Jag köper inte anledningen att det är för publiken utan det är nog så att när lunchen är över och tävlingarna börjar på Lördagen då har publiken tittat klart på uppställda bilar och blicken är nu vänd mot det som händer på själva banan.
När lunchen är över då borde de som kört klart få lasta och köra hem

Bengt Allo
Klasspappa CT65 


Bo Lindman

Jag kan förstå ditt resonemang ur deltagarens perspektiv Bengt. Har samma elände med garage två mil från bostaden, trailerparkering ytterligare 1,5 mil iväg osv. Tar lätt 2-3 timmar att "avrusta" efter ett race. Ett storstadssyndrom?
Jag har många gånger förbannat mitt val att bo i en bilfientlig, isolerad storstad med obefintlig infrastruktur lång bort från racerbanornas ära och redlighet.
Men jag ställer mig ändå bakom arrangörernas vilja att behålla tävlingsekipagen i depån för publiken skull.
Även om huvudaktiviteterna, helst ur den tävlande ögon, sker ute på banan, är jag inte helt säker på att publik och besökare, speciellt vid de historiska evenemangen har samma tävlingsinriktade fokus som t.es. STCC-besökaren.
Våra historiska racerbilar är för många besökare mer intressanta att titta nära på, när de står uppställda i depån, kanske växla några ord med förare eller mekaniker. Att då mötas av en halvt öde depå med depåtält under ihoppackning och bilar under lastning kan jag mycket väl förstå anses begränsa underhållningsvärdet av besöket.
Jag har sedan tidigt 90-tal varvat tävlande i moderna racerbilar, med dito i historiska. Jag kan intyga att interaktionen med besökarna i depån vid en historisk tävling är tiofalt större än vid en modern tävling, om du nu inte råkar heta Flash eller Ekblom förståss.
Jag ska ge ett litet exempel: Vid fjolårets Velodromlopp var vi inbjudna av RHK att visa upp vår då blivande Le Mans Classic racer.
Trots (eller tack vare?) att detta var en tämligen ordinär, oansenlig liten grå Saab 93 från 1959 var det fullt med folk runt bilen absolut hela tiden. Vi lyckades inte smita iväg de 75 metrarna bort till banan för att se ett enda race under Lördagen. Vid söndagens avslutande lopp kom det ett ösregn, först då kunde vi smita iväg och se några varv av "Std- Ny", innan vi mot dagens slut lastade och rullade hemmåt. Vid Le Mans Classic hade det för övrigt inneburit uteslutning om vi lämnat vår depåplats innan kl 16.00 på söndagseftermiddagen, trots att vi själva kört klart vid lunchtid. Vi hade 220 mil enkel resa att åka...
Jag vill faktiskt påstå att för besökaren är en historisk racertävling nog lika mycket en bilutställning som en biltävling.  Internationellt har man tagit vara på den unika, extra dimensionen som historisk racing erbjuder. Jag tror att det är hög tid att vi anammar en mer publiktillvänd inställning även här hemma. I varje fall om vi verkligen vill att de historiska tävlingarna ska vara något mer, än bara för de närmast sörjande. Men det är klart, är klubbens ambition mer eller mindre publikfria klubbtävlingar, då är det en onödig regel.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

allo

 ???Hej Bosse
och tack förditt snabba svar.
Jag har naturligtvis svårt att köpa din argumentation och efter att jag pratat med flera förare som tycker som jag  så kan jag inte låta bli att bemöta dig.
Detta är tydligen ett känsligt ämne och alla som jag pratat med tycker som jag.
vi betalar en icke oansenlig summa för att delta i racen och sedan ytterligare en icke oansenlig summa för grillafton på Lördag kvällen.
Nu ska vi också vara kvar för att folk ska få dregla på våra surt hopsnickrade fordon, jag börjar att förstå varför vi har så svårt att få till fulla startfelt.
Vi måste börja lyssna på vad våra medlämmar verkligen vill.
Och varför i helvete är det två tävlingar i skåne.

Bengt A

Bo Lindman


Hej igen Bengt!
Ja det kanske är ett känsligt ämne, vilket i och för sig låter lite förvånande i mina ögon att det skulle vara känsligt.
Olika åsikter måste väl kunna finnas och komma till tals i denna fråga, såväl som i andra?
Att deltagarantalet dyker i våra tävlingar tror jag har andra mer komplexa orsaker än om man kan åka hem vid lunch eller vid fyratiden på eftermiddagen ärligt talat.
Om jag lägger hundratusentals kronor på en racerbil och dagar, veckor och måndar i garaget för att renovera och underhålla en gammal tävlingsbil, menar du då på fullt allvar att 3-4 timmar hit eller dit några helger om året är ett så stort problem att det påverkar intresset att tävla? Det låter bakvänt i mina öron.
För mig är det ärligt talat faktiskt tvärt om. De helger jag avsätter för tävling är inte problemet, det är alla övriga dagar på året, där annat gör att tid och inspiration för bilen i garaget inte är på topp. Skulle t.ex. skruva på min gamla SAAB den här helgen hade jag tänkt, men när det kommer till kritan så är inspirationen för det obefintlig. Men det där är nog olika för oss alla. Min bil för 1000cc Cupen har i alla fall stått och dammat sedan 2003 pga mitt tilltagande ointresse att kräla omkring i garaget numera. Inte pga att jag kommer hem från ett race kl 2 på natten och måste lasta av. (men visst också det blir lite seeegare med åren...)
Att man vid någon tävling kanske då och då har mera bråttom hem av praktiska skäl borde väl kunna gå att lösa med lite smidighet och inte fullt så mycket prestige mellan arrangör och tävlande. Fast ibland undrar man ju över det hos både tävlande och arrangörer...

På tal om startavgifter. Visst de har ökat genom åren, men jag vet inte om jag vill kalla dem så hemskt ansenliga i dessa sammanhang. 2500:- / helg ger 12.500:- för hela säsongen.
Förvisso en icke obetydlig summa som man ska ha all respekt för, men i jämförelse med de pengar man lägger på biltävlandet i övrigt har jag svårt att anse den mer ansenlig än kostnaden för däck, brosmbelägg, och alla delar som man brukar ha sönder under en säsong.
När jag började åka i RHK kostade mig en hyfsat konkurrenskraftig motor 5-6 tusen, nu räcker inte ens 50 tusen och då åker jag ändå bland det billigare. Hade väl inte förslaget så värst långt om jag åkt t.ex. en koja istället?
Finns ju till och med de i våra kretsar som med berått mod kör på medtävlare för att vinna en placering eller två med plåt och lackkostnader som vida överstiger summan för startavgiften.
Så om kostnaderna för startavgifter upplevs som ett avgörande problem, ja då har vi ett jättestort strukturellt problem hävdar jag. Antingen så har utövarna bilar som är så dyra att bygga och hålla ingång att man inte har råd att tävla med dem, eller så har tävlandet och brukandet av racerbilen så låg attraktionskraft av olika skäl att man inte anser det värt att lägga pengar och tid på det. Bägge scenarierna är lika illavarslande för den historiska  racingen framtid i Sverige.
Med andra ord; är det verkligen startavgiftens andel av tävlingsbudgeten som är grundproblemet tror du?
Grillaftonen har jag för övrigt svårt att koppla till frågorna om startavgift eller tiden för att lämna depån. Måste väl vara den resandes ensak om han vill lägga pengar på den?
Ingen tvingar väl de tävlande att solidariskt delta i en grillafton om man inte tycker det är värt det?

Men ärligt talat, det du skriver på slutet förvånar mig nog mest. "att folk ska få dregla på våra surt hopsnickrade fordon" Menar du att det stör om publiken uppskattar dina vedermödor i garaget att renovera en fin bil?
Eller menar du att du lagt så mycket tid och pengar på bilen, det är din ensak och att du helst kör den avskilt utan en massa störande publik?
För nu är vi inne på pudelns kärna. Ska vi ha puliktävlingar eller publikfria tävlingar?
Du antyder att klubbens medlemmar inte vill köra tävlingar inför publik, i alla fall inte om man måste betala för att få tävla, eller att publiken vill "dregla över våra bilar"
Nu har jag inte varit så aktiv i klubblivet på senare år, men det är onekligen en intressant aspekt om klubben valt fel väg visavi medlemmarnas önskan, genom ambitionen att arrangera egna publiktävlingar som Velodromloppet eller delta vid MGCC publika tävling SSM, för att man tror på att detta tillsammans med samarbeten med tidningar som Nostalgia ska locka mer publik och på sikt utövare till historisk racing, genom att göra sporten mera tillgänglig och publik.  Är medlemmarnas önskan att klubben ska satsa på mera på rena klubbtävlingar, utan ambition att försöka att locka media och publik, har nog medlemmarna inte varit tydliga nog i sitt budskap till styrelsen. Om man anser att styrelsen valt vägen med publiktävlingar mot medlemmarnas vilja finns det ju årsmöten där man kan välja en styrelsesammansättning som man anser företräder medlemmarnas intressen bättre.
Jag vill ställa två frågor i detta sammanhang:
1)   Om medlemmarna verkligen föredrar publikfria klubbtävlingar, varför lockar då Velodromloppet och SSM mer deltagare än de mindre tävlingarna?
2)   Om publikintäkterna försvann, är det sannolikt att startavgiften ökade eller minskade som en följd av detta?

Själv är jag av åsikten att en återgång till publikfria tävlingar (så som klubben startade med) på sikt åter kommer att göra historisk racing till en liten smal och okänd företeelse för de närmast sörjande, Men kanske är det den navelskådande vägen som efterfrågas?
I så fall behöver jag ju inte bekymra mig om den bristande motivationen i garaget.
Inget ont som inte har något gott med sig...

Dags för styrelsen att pejla läget i klubben beträffande denna intressanta fråga?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Bosse: Du är en jäkel på att "ordbajasa" i bland.Ge dej ner i garaget och meka ihop "Djungeltrumman" i stället så att den kommer ut på banan.  ;)
Självklart tror jag att de flesta vill köra inför publik, det är nog inget som behöver utredas av styrelsen.
Vad det gäller frågan om vi ska tvingas vara kvar i depån till klockan 15.00 borde också vara en självklarhet för alla deltagare, detta på grund av att publiken har betalt entre och vill ha valuta för den.
Vi ska också komma ihåg att vi är gäster hos andra arrangörer på alla race utom Velodromloppet,vilket gör att om vi vill komma tillbaka så är det deras tilläggsregler som gäller och inte vad RHK bestämmer.
Startavgifternas storlek kan tyckas för vissa vara hög men att köra race med röda siffror ger ingen framtid och jag kan garantera alla att det inte är några överavgifter som tas ut. Vill man köra ute i Europa så pratar vi avgifter som är ca.tre gånger större än det vi har här hemma.
Antalet deltagare har alltid varit svagt vi första tävlingen för säsongen, orsak kan man alltid fråga sig. I år kanske någon också hört talas om Finanskrisen med varsel etc. som inte heller ger någon possitiv ökning av deltagare. Som de flesta klubbar som arrangerar aktiviteter så får vi nog tyvärr räkna med ett lägre deltagande i tävlingarna i år.Ett exempel var Spa,s stora historiska race som gick för ett par veckor sedan där deltagar antalet var ner ca.30% mot föregående år.

allo

Bosse
Jag kanske tog i lite mycket i mitt förra inlägg?!
Men tydligen är det så att pengarna är ett stort problem för många och en avgörande faktor då det är så få bilar som kommer till start.
Vi skickade brev ut till alla (nästan) i CT65 och ställde frågan vad det krävs för att de skulle köra.
Vi fick förstås otroligt lite svar men de svar vi fick var i mångt och mycket en klagosång om kostnader, HTP 5000 kr startavgifter osv.
Sen har vi det där med att åka hem när man kört klart, jag har antagligen inte läst inbjudan/regler till fullo förut men i höstas till exempel så for jag tidigt från Falkenberg och den våren tidigt från Kinnekulle, men jag var inte först iväg och jag var heller inte ensam.
Jag möter kommentarer som "den regeln skiter jag i jag åker ändå".
Kanske det finns en gyllenne medelväg att ex. bilvisning/utställning pågår till 12.00 dag 2.
Givetvis måste man medela detta vid anonsering av tävlingen reklamblad affischer osv.
Jag förstår att vi måste ha publik och det gör också allt roligare.

MVH
Bengt

Bo Lindman



Bengt, Eller så var det jag som tolkade det för mycket till sin spets kanske ???
Jag uppfattade det som att publiktävlingar mest var ett gissel, desto roligare om  vi inte tycker så olika i frågan när det kommer till kritan. Kruxet är kanske att få alla att förstå och acceptera att en publik tävling ställer andra krav på deltagaren än en publikfri klubbtävling?
Visst sjutton är kostnaderna totalt sett en faktor som inverkar på våra möjligheter att tävla, men i mina ögon är själva bilen det stora, svarta hålet mer än startavgifter. 
Den alltmer kompromisslösa inställningen att varenda skruv ska vara exakt enligt periodspecifikation, som motreaktion på att vissa bilar, framförallt internationellt har föga att göra med stt historiska utförande,  har gjort det ordentligt mycket mer tidsödande och dyrare att ställa i ordning en historisk racer som klarar App-K:s nålsöga. Jag tycker iofs mycket om den tidstypiskt korrekta stilen, men ibland känner jag att man sväljer mygg och silar kameler till för de aktiva betydande merkostnader i det avseendet. Jag har tyvärr inget bra förslag på hur man löser detta, men jag blir ibland lite rädd för att vi är på väg ifrån RHK:s ställning som en synnerligen bra och trevlig historisk breddracing till att bli lite för exklusiva i vårt förhållande till App-K, sett till vår begränsade svenska kostym.

Pelle, nu skrev jag väl lite iaf kortare? Jag lyckades igår i varje fall tillbringa några timmar i garaget hona cylindrarna och mäta in ett par kolvar till en av djungeltrummans gamla välanvända motorer.  Sedan skulle jag hitta användbara kolvringar, där tog det stopp.
Angående startavgifter håller jag med dig Pelle, men det märkliga är att flera av de olika brittiska serierna verkar hålla ungefär samma nivå som oss. Verkar som vi tillsammans med Engelsmännen är mera lyckligt lottade i detta, vad det nu kan bero på?
Kanske bägge ländernas tradition att bilsport inte bara är en angelägenhet för de mera välsituerade spelar in?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Bravo Bosse:
Jag har ett par kolvringar till Zundapp liggande,översta ringen är av L-typ säger moppemeken.Har det något med skrivstilen att göra eller skulle den passa i Saaben?
Hälsningar han som inte behöver och får meka (av förstårliga själ,kanske) och därför får skriva hur mycket skit som helst.