Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Ny Internationell handling from September?

Startat av Henrik H, 17 februari 2014, 08:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik H

I styrelseprotokollet från Falkenberg står det:
"Ny Internationell Handling från 1:a september
Rabatt FIA avgift: för att förnya äldre handlingar"
  
Vad inebär det för oss som redan har en HTP på vår bil och vilka kostnader kommer det att innebära?




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders Jensen

#1
Hej Henrik.

Vad det är för en ny internationell handling det talats om är oklart.
Det är nog den nationella som diskuterats.

FIA rabatt och övriga kostnader för 2014 kan ses här:
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Avgifter_Teknik.pdf

Så här skriver FIA:
"- The fees charged by the FIA to ASNs for HTPs will remain unchanged in 2014 in relation to 2013.
In view of the many HTP renewals expected in the coming months (all HTPs issued before 2011 are due to expire on 31 December 2014), special fee conditions have been ratified.
If the request for renewal of an HTP issued before 2011 is submitted by 30 September 2014, a rebate of 50% on the applicable fee will be granted.
If the renewal of an HTP issued before 2011 is requested between 1 October 2014 and 30 September 2015, a discount of 20% will apply.
Beyond this deadline, the full fee will apply.

Any renewal of an HTP validated after 2011 will benefit from a 50% rebate on the applicable fee, provided that the request for renewal is submitted before the document expires.

The validity of HTPs is five years. All requests for renewal must be based on the latest version of the international HTP."


Således "lite skillnad" i pris mot de €120 > €150 som det talades om i "förlängningsavgift" när de infördes.

SBF har andra priser.
6400 SEK ansökan inlämnad före 30/9 2014 (= FIA 50%) men borde väl vara 4000 SEK ??)
7400 SEK ansökan inlämnad 1/10 2014 > 30/9 2015 (=FIA 20%)  men borde väl vara 6400 SEK ??
Antar att efter det så är det fullt pris som gäller, 8000 SEK.

Obervera att samtliga FIA-HTP utfärdade före 2011 slutar att gälla 31 dec i år.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

Henrik, efter kontakt med SBF idag så är det inget räknefel i avgiftslistan.

De rabatter på 50% resp 20% är på FIAs avgifter.
Tillkommer utöver dessa gör de svenska kostnader som uppstår i samband med uppdateringen,
som man iofs kan säga är en ny utökad handling på ca 25 sidor innehållande bla fler bilder.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Henrik H

Tack Anders.
Nu gäller det att prioritera om sommarens aktiviteter.





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Ulf Bergers

Skall vi verkligen acceptera detta? 6400:- och uppåt för att förnya en bunt papper. Har de blivit fullständigt fartblinda??? Vad är det konkret som gör våra existerande handlingar obrukbara när de är fem år gamla. Är det risken att de skall vittra sönder eller att texten bleks? Det gör i mitt tycke varken från eller till på våra bilar och vi kör lika bra och har kul ihop utan all denna kostsamma byråkrati... Är det något som rent praktiskt måste ändras på bilarna vid pappersförnyelserna?  Man har snart lust att bara köra på träningsdagar utan papper! Protester efterlyses!
Ulf Bergers

Lars Runo Tillback

#5
Grundinställningen måste vara, en gång HTP-alltid HTP. Är den godkänd som historisk så blir den ju mer historisk ju  mer tiden går.
Det finns ju ingen anledning över huvud taget att betala för att bilarna blir äldre.
Så jag instämmer i protesten

Ulf Bergers

Ulf Bergers

Bo Lindman

Tur vi numera har möjlighet till nationell handling, till en i sammanhanget rimlig kostnad och tydligen på bättre papper med tidsbeständigare trycksvärta....
Den får det bli, tills den dag något speciellt internationellt evenemang påkallar uppgradering till FIA:s korrupta nivå. Då har man ju tyvärr inget val.
(jo, iofs kan man välja att låta leksakerna stå kvar i garaget, ännu så länge kan FIA inte tvinga oss köra...)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ulf Bergers

Ok, tack för den upplysningen. Är ny och inte så insatt än. Kollade och visst kan man köra på en nationell handling för 1500:- vilket ju är rimligare.
Blev konfunderad då Anders Jensen här ovan skrev;

"Hej Henrik.
Vad det är för en ny internationell handling det talats om är oklart.
Det är nog den nationella som diskuterats."

/Ulf
Ulf Bergers

Anders Jensen

Ulf, vad är det för handling som kostar 1500 SEK?

Titta i prislistan som jag länkade till här ovan, nationell HTP kostar 4000 SEK.

Beträffande den handling som diskuterades på mötet som Henrik menar så var det nog den utökade FIA-HTPn som menades.
Den nuvarande utökas med fler sidor och bilder.
Min avsikt var inte att förvirra.

Mvh
Anders



Mvh
Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

doc

Redan på mitten av 90-talet gjorde FIA allt dom kunde för at få oss att sluta med historisk racing. Hela denhär karusellen gör ju bra att man söker sig till event där man kan köra med vilken handling som helst. Jag har 6 bilar som är körbara och som jag tänkte lufta framöver men en del htp är ju nu för gamla. Jasg föreslår att vi slutar att köra enl appendix k och säger med Engelsmännen Fuck you FIA

Ulf Bergers

Anders, jag pratade med Per Karlsson för några dagar sedan på SBF:s kansli. Han sa att jag kunde köra på mitt FIA-HTP, utfärdat 2006, hela 2014 och förnya det mot ett nationellt motsvarande för 1500:- nästa vår. Jag måste dock skicka in handlingen nu då jag är ny ägare på bilen. Ändringarna kostar ingenting. Detta stämmer ju inte alls med prislistan du länkat till. Jag är dock inte förvånad då jag redan sett massor av inkonsekvens och allmän röra trots att jag är en "rokie" i branchen...
Ulf Bergers

Rikard H

När HTP-handlingen kom hade den ingen tidsbegränsning, men nu vill tydligen FIA fylla på i kassan igen. Hur motiverar FIA att man behöver förnya handlingen? Det är ju samma bil och det är ju ändå historisk racing vi kör så något "nytt" kan inte direkt hända med bilarna.

Hur lång är giltighetstiden den här gången? Hur lång giltighetstid har den nationella handlingen? Vad kostar det att "nedgradera" från HTP till nationell handling? Vad kostar det att "uppgradera" till HTP från nationell handling.
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Micke

Nu får nog Sbf krypa till korset och låta oss få detta för Fia's nettopengar!

Anders Jensen

Intressant läsning apropå HTP avgifter. Fler än vi som reagerar över avgifterna och giltlighetstiden.

http://www.motorsportmagazine.com/race/fia-muddles-historic-racing-regulations/




/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"