Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Knutstorp i maj ?

Startat av kanracing, 25 februari 2014, 12:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Jag tycker Knutstorp Revival är ett intressant initiativ. Det behövs utan tvekan lite nytänk i Svensk racing och även i den historiska diton. Vill vi öka intresset och ha mer publik i historisk racing räcker det inte med att göra som vill alltid har gjort. För då blir det bara som det alltid varit.

Det finns förvisso delar i upplägget som jag också är aningen frågande till, men att såga det redan innan vi vet utfallet är väl lite väl neggo?
Jag vill på förekommen anledning varna känsliga läsare att mina inlägg tenderar att bli långa. Scrollknappen rekommenderas för de som inte gillar dessa.

För mig handlar det om hur man positionerar och profilerar sig sig mot sina respektive målgrupper.I mina ögon ser jag tre primära målgrupper som ska lockas av Knutstorp Revival. Det är Publik, sponsorer och tävlande.

Om vi börjar med publiken, så har Picko med Knutstorp et consortes rimligen gjort den analysen att det finns en potential i vår historiska racing om man kan bredda konceptet utanför de redan frälstas skara och pure bolt and nut heads. Det innebär att man anser att om man ska nå mer än de 2-3 tusen åskådare vi brukar ha, så måste man locka nya målgrupper. Några av dessa målgrupper skulle kunna vara de allmänt gammelbilsintresserade, Det kan vara de som är generellt teknikhistoriskt intresserade, det kan också breddas till mer allmänt nostalgiskt intresse. D.v.s de som också gärna samlar på mer gammalt än bara bilar och grejorna  runt dessa.   
Kanske samma publik som fyndar på loppisar, bondaktioner och föredrar aktionsrundan på SVT före Viasats F1 sändningar. Oaktat vilket, så räcker i det fallet inte enbaet våra race till, oavsett hur spännande vi själva tycker de är.

Det jag möjligen är frågande till är om svensk publik i tillräckligt stor utsträckning är mogen för ett svenskt Goodwood, om man engagerar sig med tidstypisk utstyrsel och vill vara en del av showen?
Det är inte så jag spontant tänker mig den svenska publiken, men jag har mer än gärna fel där. Likaså är det inte givet att den svenska publiken väljer "snittar och champagne" i samma utsträckning som den brittiska. Ett svenskt goodwood kanske skulle profileras med blå klubblazer, vit nylonskjorta och båtmössa med KAK emblem i pannan, för tweedkavaj och rutig keps? Snittarna kanske är en Bullens pilsnerkorv med slotts senap och champagnen kanske är en kall TT eller en flaska Champis?
Flyguppvisningar gillar vi lika mycket som britterna, så där är jag inte det minsta orolig. Men så klart är det Blå Johan och Gul Rudolf occh SWHF som sätter den svenska profilen. Men visst J26 och S31 går absolut inte av för hackor, de heller, tvärt om, även om de inte är kronmärkta.
En del i den mer publiktillvända  attityden är att precis som på Goodwood, Monaco Historic och Le Mans Classic exponera bilarna mer tillgängligt i gemensamma tält, särskilt från våra mer eller mindre ointressanta dragfordon och husbussar. För de som vill visa upp sådan finns ju redan Husvagnsmässan i Jönköping.  Återkommer till detta spörsmål.

Den andra viktiga målgruppen är sponsorerna. Jag känner inte till hur man har jobbat med dessa, men jag vet att ett par biltillverkare direkt indirekt kommer att medverka på olika sätt. Det har vi knappast sett i RHK-cupen, frånsett VW stöd till Fvee-klassen och tidigare Saabs stöd till 1000cc cupen.
Ett bredare evenemang har självklart lättare att locka fler och andra sponsorer än vad vi annars är bortskämda med i svensk historisk racing. Det gäller så klart inte bara arrangörens sponsorer, utan även de personliga som en del av de aktiva jobbar för att få. Sponsorerna värderar evenemanget i antalet kontakter. Det kan vara antal besökare, antal spaltmeter och artiklar, förekomst på websidor och i TV-rutan etc. Evenemangets profil och positionering spelar också in på vilka och hur mågna sponsorer man kan locka till sig. Det kanske då säger sig självt att våra traditionella klubbtävlingar inte har riktigt samma attraktionskraft på presumtiva sponsorer.
Mycket av detta resonemang kan också överföras på media i ett mer generellt perspektiv.

Den tredje målgruppen är de tävlande. Utan dessa blir det ju svårt att skapa något som lockar publik och sponsorer. Här ger mig inläggen i forumet och det jag hör mellan "skål och vägg" mig lite större anledning till oro.
Mitt spontana intryck är att här har vi ett glapp mellan vad vissa (många?) av de tävlande efterfrågar och vad arrangören har för ambition att leverera.
Det innebär inte att den ena eller andra parten har mer rätt eller fel än den andra. Bara att man vill ha ut olika saker av evenemanget.
Arrangören vill erbjuda ett "Svenskt goodwood" med smak av den stora fina världen, utanför Sundbyberg som Peter Dalles rollfigur brukar hänvisa till.
Jag är rätt övertygad om att det finns rätt många i RHK-Cupen som via utlandsbesök i Monaco, på Le Mans Classic, Goodwood Revival etc. fått smak på dessa mer högprofilerade evenemang. Frågan är om de är tillräckligt många. Jag tror det, men framtiden har svaret.

Den andra "falangen" vill bevisligen hellre se de mer avspända och enklare klubbracen, där en fika med polarna i plastmugg i husbilen efter dagens träning är normen.
De har kanske inte har något större intresse (for man förmoda) att visa upp sig för en större publik, locka till sig fler sponsorer, utan främst vill ha kul och trevlig klubbracing till så rimlig peng som möjligt. Därmed blir det nog också svårare att förstå och uppskatta värdet av en mer publikvänlig display i depån, att acceptera en lite högre startavgift, (är 500 spänn extra något att ens bry sig om i totalen för en säsongs racebudget?) att man får gå under tunneln eller över bron för att fika eller byta om till åkpåsen. 
Att det skulle vara problem att meka med bilen och förvara verktygen i en gemensam depå håller jag inte med om, efter att besökt flera av de eventen där så sker och dessutom själv åkt Le Mans Classic med detta upplägg, Vi lyckades riva ur hela drivlinan och återmontera på i den miljön, utan att det var värre än vanligt. Men kanske vi som åkt rally på den gamla goda tiden, då servicebilen stod och väntade på en ladugårdsbacke ute i ingenstans har en annan syn på detta?

Jag har sagt det flera gånger genom åren till delar av klubbens ledande funktionärer; Vi vill gärna få lite av den internationella glansen över klubbens tävlingar, men merparten av klubbens aktiva medlemmar synes värdera klubbracing till rimliga pengar, före högprofilerad historisk racing. RHK vill kanske vara något annat, men i praktiken har man tagit över SSK roll från det glada 70-80 talet, då de stod för kul och underhållande klubbracing för alla till rimliga pengar.
Ska man vara provocerande kan man säga att många av de aktiva skiter högaktningsfullt i det
historiska, så länge man får köra gemytlig klubbracing på ett överkomligt sätt. Det gäller förstås långt ifrån alla. Men jag upplever att det är i den åsikstgruppen motståndet mot Knutstorp Revival finns. Som sagt, det ena är inte mer rätt eller fel än det andra, själv uppskattar jag både ock.

Jag tänker hur som helst utan minsta tvekan bevista Knutstorp Revival med en positiv inställning. Som vanligt numera "tyvärr" som publik, men är man inte i garaget tillräckligt ofta... Sågar vi alla som vill försöka utveckla vår historiska racing är vi nog farligt ute. Tror jag i alla fall.
Men kanske det hade varit smartast att köra Knutstorp Revival som ett enskilt profilerat evenemang, ej ingående i RHK Cupen. Då hade man ju enbart behövt tillfredsställa de som uppskattar att delta vid den typen av mer högprofilerande tävlingar. Jag tror det hade funnits fler fördelar med det, även för arrangören.

Avslutningsvis:
De jag känner som åkt på Goodwood har för övrigt fått stå för sina logistikkostnader själva vad de sagt. Det stämmer att det är by invitation only och att det inte är någon anmälningsavgift.
Däremot är det som jag fått det beskrivet kutym att man lämnar en frivillig donation i valfri storlek efter förmåga till Goodwood House.

Visserligen gillar jag långlopp, men detta inlägg blev låååångt... :)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Hej!

Ja, Bosse, det var nog det längsta inlägget hitintills, så det borde kanske inte vara mycket att tillägga.

Jag har i alla fall varit med på Goodwood Revival några gånger så jag kan kanske få komma med några personliga reflektioner. Jag fick läsa om evenemanget i en engelsk motortidning och tänkte att här "måste" man ju vara med. Men det visade sig att det var inte bara att anmäla sig, utan man skulle bli personligen inbjuden. Jaha! Nu var vi emellertid lyckligt lottade med en för oss välvilligt inställd kontaktman så där kom inbjudan som man i princip skulle svara "ja" till. Men om man läste litet i det finstilta så skulle man ha gammal, sk period, klädsel på sig. "Men jag skall ju bara över och rejsa" tänkte jag. Hur som helst, jag fick med mig något från myrorna, och så hittade jag en hatt och ett par myggjagare som "rekvisita".

I efterhand så har jag ju insett att detta har gett en helt annan dimension till Goodwood jämfört med vanliga historiska race. Och nu är även publiken med på noterna och många kommer dit i sina "pre 67" fordon.

Det skall med en gång sägas att arrangera en tävling som är i paritet med Goodwood, det går inte. Lika litet som att det skulle gå att arrangera ett Vasalopp någon annanstans än i Dalarna. Men om nu någon går in i ett vågspel som detta att arrangera Knutstorp Revival - vore det inte intressant att få vara del av detta, även om anmälningsavgiften är 500:- mer än i vanliga fall? Jag har nog tänkt att försöka i alla fall.

Beträffande depån så är det, vad jag förstår, tänkt att alla tävlingsbilarna skall stå i den nedre depån och husbilar och liknande får samsas uppe på "hyllan". På Goodwood så är praktiken så att man åker in i depån och lastar av tävlingsbilen plus verktyg, reservhjul, domkrafter och vad man normalt behöver, och sen förpassar sig till en särskild parkering för de tävlande. Om nu detta då skulle motsvaras av "hyllan" så är avståndet avsevärt kortare än på Goodwood, där man för övrigt då som regel tillbringar dagen i depåområdet och upplever atmosfären och vad som bjuds där.

Var 96%Sprite fått att arrangören skulle stått för resekostnaderna vet jag inte. Det stämmer i varje fall inte. Visserligen stod P&O:s fraktavdelning för färjan över Kanalen de två första åren och Tunnelkonsortiet för tågtunneln de två följande. Detta var dock mindre (men ändå välkomna) bidrag i den totala resebudgeten.

Ja, det var vad jag i korthet (nåja) hade att komma med, så väl mött på Knutstorp i slutet av maj.

Hälsningar,
Per H.






motul

Men kanske det hade varit smartast att köra Knutstorp Revival som ett enskilt profilerat evenemang, ej ingående i RHK Cupen. Då hade man ju enbart behövt tillfredsställa de som uppskattar att delta vid den typen av mer högprofilerande tävlingar. Jag tror det hade funnits fler fördelar med det, även för arrangören

Det där var det bästa stycket i hela långa stycket tycker jag i alla fall ( jag som bor utanför Sundbyberg)
Om man skall ha retroklädsel för 60-70 tals Svensk racing så verkar det som man kan se på gamla foton så gäller satans så tajta shorts navelkort T tröja och träskori depån .
Ska man se lite mer sofistikerad race klädsel får man gå tillbaka till 30-40 tal ,och skall vi köra med dessa årsmodellerså lär det inte komma många startande.Då tror jag inte att publiken blir stor heller.
Men som tidigare sagt så tror jag att skulle vara bättre att ha det som en separat tillställning utanför RHK.Jag har inte uppfattat att Sverige har samma racingkultur som England som dessutom är kopiöst konservativt.
Kör man evenemanget separat så kommer dom som tycker att det är värt alla extra kostnader och stök med arbetet runt omkring att komma ändå.(Säkerligen jag också så se inte det här som ett personligt agg för det är det inte men jag tycker inte att det är helt rätt väg att gå ) Till Bosse vi är några som tycker om att åka med våra bilar.

Rikard H

Detta är vad som står i inbjudan vad det gäller var bilar ska ställas upp beroende på om man kör gammalt eller modernt stuk:

"All uppställning i parkeringsdepåerna måste strikt ske i samråd med depåpersonalen. Klassiska Team som har bilar, dragbilar, klädsel tidsenligt, premieras med bästa depåplats. Ev. kommer plats i tält 3x6 att tilldelas. I anmälan skall redovisas vad som kommer finnas på depåytan och om man tänker anamma "reto" stuket på sitt team. Övriga team placeras efter anvisning vid ankomst. Mått är dock viktigt att förmedla i anmälan, max utrymme / tävlande 6x6 meter. Behöver man större plats för sitt team bör detta förmedlas i anmälan. Ev. kostnad utgår för extrayta."
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Rikard H

I inbjudan till publiken står följande:

"KLÄDSEL
För att få autentisk
karaktär på eventet så
är det obligatorisk
40–50–60-
tals klädsel som
gäller."

Har arrangören missat att det även är bilar nyare än 60-talet som tävlar? Vad tycker de att jag som kör 70-talare ska ha på sig?
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Bo Lindman

Det är dags att odla rejäla polisonger Richard. Utsvängda jeans och bälte med jättespänne och en tight lila t-shirt med batikmönster... :-D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Tur man har en bil från 80-talet!





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

RCM

Håller med det "motul" skriver Knutstorp Revival borde köras utan för RHK cupen. Sen skriver "ynggus! att dom som inte har råd kan köra någon annan stans ? ja jag skrev till SSK och frågade om dom inte kan ta i mot ett jäng historiska formel bilar, väntar på svar. Sen skriver "ynggus att det kostar 15 000: i start avgift i Midnattsols rallyt vad har det med det här att göra ? Per Carlsson lever på rallyt mm. Sen undrar jag om vi med nya formelbilar 1990 passar in där på Revival när jag läser indbjudan och publik programmet ? Skall våra meckar gå runt i blå Bosse bildoktorn overaller ? Nästa grej är att Danskarna kommer och kör utan HTP ?
På knutstort är depån utformad för att passa långa service buss/lastbilar så där skulle man kunna gömma husbilar mm bakom mek tälten, och det tycke vi att det borde vara så på alla tävlingar, för det Bosse skrev att publiken är nog inte så intreserade av att se på husbilar o släp !

fyrtiotalist.com

#38
Jo, Bosses inlägg var långt, men inte för långt. En analys som hjälper mig att se på denna tävling ur flera perspektiv. Något som ökar min förståelse för arrangemanget, och de känslor det väcker. Jag ser gärna fram emot fler långa analyser i olika frågor och ämnen från envar. Tack för denna, Bosse! Och tack även till er andra som delar med er av era synpunkter vilka också hjälper mig att bilda mig en egen uppfattning. Det är det föreningar och samtal mellan medlemmarna är till för. Så även detta forum!  :)

Thomas F

#39
Detta skall bli superkul!!
Jag har åkt race sedan 1972, och för första gången känner jag att det finns en riktig
tanke för att skapa en oförglömlig inramning runt en racehelg.
Jag ser verkligen framemot, att tillsammans med mina Sport 2000 kompisar, få nöjet att visa upp våra bilar i den nedre depån.
Att kånka på en verktygslåda kan knappast förta glädjen av något som kan bli en riktig höjdare.
Sluta fundera, anmäl er!

Thomas

Stenis

Helt klart glädjande med nått nytt. Jag tror det här eventet bara kan vara bra för historisk racing och kanske kan få fler företag att få upp ögonen till framtida event. Läge för RHK att ragga och sälja in historisk racing? 8) Jag skulle väntat med att uttala mig om hög startavgift, långt att bära depåprylar m.m tills efter deltävlingen...

Tommy J.

Det var många uttömmande analyser och tankar. På 70-talet tävlade flera SM klasser i det nationella mästerskapet i samband med F-1
VM 1974 på Mossen. Så även på Mantorp i samband med EM i F-2. Min uppfattning av dessa race blev och är minnen för livet! Jag
hoppas tävlingen på Knutstorp också skall bli något speciellt. Men givetvis hänger det lite på vad vi själva gör av det. ( Se inbjudan ).
Detta evenemang passar mycket bra i tiden eftersom andra event tenderar till att bli dussinvaror. Detta är något helt nytt för den stora allmänheten och körs detta evenemang några år kan vi säkert se många positiva signaler vilka gynnar vår sport. Picko & Co. tar på sig ett enormt ansvar, oavsett om många tror det bara handlar om business, men jag tror mig förstå att någon " plattmatch " har de inte råd med. Hoppas alla ställer upp för att detta blir en stor racing helg och att vi visar Danskarna att det även finns ett svenskt gemyt! Jag körde mina första RHK race i början av 80-talet och detta är det mest proffsiga upplägg vi någonsin fått uppleva i klubben.
Farewell tristess.

Bo Lindman

Kloka ord Tommy. Till dina exempel på tävling som stått ut lite mer än andra och som fortfarande ger positiva minnen är jag gärna också vilja tillfoga Sports Car Show på Mantorp Park och Anderstorp Historic GP på Anderstorp, när det också kördes EM för historiska standardbilar under ett par år. Var väl Picko som drog igång de Anderstorpeventen också? Samtliga dessa tävlingar hade mellan 10-12 tusen -riktiga- åskådare när det begav sig under 90-talet. Det var även dåvarande STCC organisationen avundsjuka på.

Det orosmoment jag ser för året, (som jag verkar vara helt ensam om) är att tidpunkten rimmar illa med hur RHK-kalendern av tradition ser ut i övrigt. 
Tre race på sex veckor (fyra för Fvee) kommer att påverka säsongen, mer än att man får bära verktyg eller promenera till husbussen...
Frågan är bara om det är Knutstorp Revival, Velodromloppet eller Svensk Sportvagns Meeting som kommer att märka av det mest? Eller sprider deltagarna ut sig jämt över alla tre racen om de måste välja, vilket jag är lite rädd för att många kanske tvingas till?
Samma olyckliga komprimerade agenda drabbar de som vill åka Gulf Nordic Historic Challenge på Ahvenisto och sedan Nostalgia Racing Festival på Mantorp Park.
En vecka emellan är tight för de som ska hinna med att resa och gå igenom bilen mellan racen. Helst om man förväntas sköta ett arbete däremellan.   
Men samma sak där, när säsongen summeras vet vi hur det slog, istället för tror...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

David Hagman

Skulle bara vilja skicka ut en rekommendation för er som planerar att delta: Anmäl er å det snaraste.
Räknar till totalt 48 anmälda danska ekipage och 31 svenska redan nu.

Mest bokade klasserna:
- CT/GT -71 under 1300cc: 13 anmälda (varav 1 svenskt ekipage)
- CT/GT -71 över 1300cc: 15 anmälda (varav 6 svenska ekipage)
- CT/GT -85: 15 anmälda (varav 5 svenska ekipage)

Osäker på vad banlicensen säger om maxstartande (runt 30?) men om man vill vara med i speciellt de här klasserna bör man nog inte vänta alltför länge innan man anmäler sig.

Ser ut att bli succé. Snart hundra anmälda och det på en vecka. Imponerande.

Anders Jensen

Undrade just var danskarna fanns anmälda någonstans.
Hittade deras anmälningslista här, scrolla längst ner på sidan.

http://www.hms.dk/content/knutstorp-revival-0

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"