Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Läkarintyg/undersökningar som licenskrav?

Startat av lotsen, 25 oktober 2014, 08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lotsen

Såg i ett styrelseprotokoll i senaste Rutflaggan att styrelsen överväger införande av obligatorisk läkarkontroll för licensierade förare över viss ålder.
Tycker detta är rimligt, och förvånansvärt att det inte redan finns sådant krav (egentligen oavsett ålder!).

Jämför med det kanske överdrivet hårda regelverket för Internationella licenser, med obligatoriska årliga läkarundersökningar, och redan från 45 år med arbets-EKG vartannat år. Kanske lite väl tufft redan vid den (i våra kretsar!) låga åldern 45 år, men verkligheten har ju visat att det finns anledning att införa någon form av läkarundersökningar vid viss (kanske 60?) års ålder. Både för den enskilde förarens eget bästa (och då inte bara med tanke på just tävlingsåkandet!), men också för omtanke om alla medtävlare.

Själv uppskattar jag de årliga undersökningarna m a a den internationella licensen, blir en regelbunden och återkommande påminnelse om att eftersom man inte är odödlig är det skönt att veta att man i varje fall gjort vad man kunnat för att få reda på ev. diagnoser i tid.

Ser fram emot ett välunderbyggt förslag från styrelsen, med införande så snart som möjligt! (Och nu väntar jag på de vanliga invändningarna – "det är redan för dyrt med alla regler och utrustningar, inte en pålaga till, då lägger många av!". Men en årlig läkarundersökning är en bra investering, kanske bättre än ett par nya halsringar för att få 2 hk mer ...).
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Pelle Svensson

Lotsen:
Ditt inlägg ovan "spikar" precis mina tankar, dock kan inte klubben införa sådana regler utan det måste gå via SBF som utfärdar licensen.
Skulle vara kul om fler ville yttra sig i frågan.

Bo Lindman

En i många stycken god tanke. Men som sagt, det är en SBF-fråga, snarare än en klubbfråga.
Med tanke på den generellt höga medelåldern i Svensk bilsport, så är detta ju inte enkom en fråga för historisk racing, vilket någon kanske kan förledas att tro. Jag tror att ett eventuellt krav på läkarundersökning fr.o.m. viss uppnådd ålder måste vara universell genom alla grenar/discipliner om det ska vara genomförbart. Annars faller ju vitsen med kontrollen platt till marken. Det in sin tur kräver nog en ganska seriös genomlysning och reserach innan ett sådant förslag kan lanseras på bred front. Inte minst måste nog avsevärda resurser läggas på att förklara och motivera för de ca 20.000 licensinnehavarna i SBF.
Sedan kommer de medicinskt och administrativt praktiska frågorna fr.o.m. vilken ålder ska det gälla? Är varje år rimligt, eller ska det vara någon annan intervall, som sedan kan förtätas med stigande ålder, osv?
Ett medicinskt kontrollsystem medför också att SBF måste på ett eller annat sätt tillförsäkra sig tillräckliga resurser för medicinsk bedömning. Med tanke på den höga medelåldern i svensk bilsport generellt, är det nog en en grannlaga uppgift för de idag två förbundsläkarna. Det vore olyckligt om det av resursskäl blev utrymmer för under tidspress godtyckliga bedömningar.
Sedan måste givetvis en konsekvensanalys göras. Säkert kommer vissa att låta bli lösa ut sin licens av bekvämlighet, motstånd mot extra kostnader, eller att man tycker det blir för komplicerad, med väntetider hos läkare etc. Den stora gruppen "avhoppare" tror jag riskerar bli de som kommit upp i viss ålder och som haft förmånen att tävla mycket och länge. Lätt hänt att kravet på läkarundersökning får dessa att mätta och belåtna lägga hjälmen på hyllan, oavsett egen medicinsk status.
Förvisso har vi alltsedan jag blev medlem i denna klubb tidigt 90-tal pratat om vikten av föryngring i våra led. Frågan är om det är denna väg till föryngring som vi behöver? Oaktat den sunda tanken bakom förslaget.

Samma gäller ju för övrigt också oss som kommit lite till åren och har fler bokstäver i körkortet. Kan upplevas lite omständligt, men syftet är ju även i detta fall gott.
(Hos transportstyrelsen är det dock många som fått problem med att den tidigare fackkompetensen bytts ut mot juridisk kompetens, vilket lett till en del märkliga bedömningar/beslut) Kanske finns något för SBF att hämta erfarenhetsmässigt i detta, både bra och dåliga exempel och effekter?

Frågan är inte helt okomplicerad, men helt klart värd att lyftas!

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Tack för ditt mycket kompetenta inlägg i frågan om hälsa och ålder i att utöva vår kära sportgren. Det finns två sidor i sak. Att ha ett
brinnande intresse och/eller sitta nöjd med alla mästerskap i bagen, när du når min ålder. Men å andra sida kör vi ju ( enl. många RHK´are ) bara för det är kul. Konstigt då att vi har poängtabeller, mästerskap och pokaler. Varför kör vi inte ut på banan en timma för 3000 kronor och sedan är nöjda? Det kräver mindre fysisk insats! Racing är magiskt fysiskt. Garanterat!
Samtidigt vet vi nu betydligt mer om människans fysiska förmåga och att hon lever längre. Därför har det nog blivit på detta viset.
Men OK, jag är hemskt ledsen att just jag skulle vara orsak till allt detta. Förlåt mig, jag gjorde det inte på flit. 2010 efter Anderstorp mådde jag pyton. Gick till lasarettet eftersom jag hjärt konverterats två ggr. tidigare. Sa åt hustrun att jag kommer snart hem och var borta två veckor senare med fyra bypass och en kevlar klaff. Observera nu att jag frågade professor Paulsson vid Lunds universitets klinik om det vat OK att fortsätta tävla och han enkelt tillstyrkte. Så blev det ett par mästerskaps vinster till, jag mådde bra och trodde givetvis att det var ingen fara på taket.
Där har du bakgrunden. Vi kommer till Velodrom loppet och i Söndagens final har jag mycket vaga minnen vad som hände. Återupp-
livnings procedur ( bl.a. var vår ordf. dotter med som är läkare i detta arbete, TACK DU ), lyckosam. Ambulans Karlskoga lasarett och ambulans till Örebro. En STENT fixade det igensatta blodkärlet men jag var i koma. Ambulansflyg till Kristianstad där jag vaknade på IVO efter åtta dagar och undrade givetvis vad jag gjorde där. Sedan kommer det som anknyter till Lotsens och Bosses
inlägg! Om vi frånser min rabiata rehab, pro training och vilja bygga en bättre fysik jag tappade så finns mer att säga om hur vi kan
bedöma friskhets faktorn hos ( låt oss begränsa det där ) just mig. Detta gäller givetvis alla.
När jag blev utskriven och frisk lät jag mig inte nöja mig. Så jag bad mina mycket duktiga läkare om råd huruvida det fanns met-
oder att mäta graden av mitt till frisknande. Jag informerades om att det fanns en ovanlig " överkurs " som kallades hjärtscitigrafi.
Det innebär att jag skall cykla upp till 150 slag/min. En isotop sprutas i blodvenen och sedan äter man och går en lång promenad.
Sedan fotograferas man med en gamma kamera 360 grader. I mitt fall visade det sig att det fanns ngt litet kvar så det blir nästa vecka ny kärlkramps röntgen.  Skulle det visa sig vara en ny eller borttappad förträngning lägger de in en ny STENT. Sedan torde jag vara helt friskförklarad. Mot ovanstående hoppas jag för allas skull att " myndigheten " nöjer sig med ARBETS EKG. Men för oss som gjort ett 20 tal ( arb. EKG ) hoppas jag SBF i så fall fixar detta på ett smart sätt. Annars kostar det! Alla storys skall ha ett bra slut, eller hur. Tre dagar efter jag vaknat ur koman var jag uppe och gick . Eller som W.C. Fields sa - " a man who hats children and
drink whisky, can´t be all bad ". Problemet är att jag gillar inte whisky!
Tommy Jagerwall


Pelle Svensson

#4
Jo Tommy
Det du skriver är en bra summering av vad som händer när det hänt. Tanken med mitt förslag är att det inte ska behöva hända.

Tommy J.

Hej Chefen,
Kan jag vara till hjälp ställer jag mig till förfogande i den tävlandes perspektiv. Sedan får läkarna sköta det medicinska och SBF det
juridiska. Men jag lovar återkomma efter nästa undersökning på vägen till ett sundare liv och att få förmånen att vara frisk och kunna
rejsa i gen! Men som Bosse säger är detta en astronomiskt komplicerad fråga eftersom om krav skulle ställas på arbets-EKG skall ni
veta att väntetiden är lång och kostar skjortan om man inte har en husläkare son vänligen skriver en remiss.
Tommy Jagerwall

A Roos

Sanningen är väl att ! Köra racerbil är en av dom få fria saker man kan göra fortfarande fast under ordnade former.
Ska vi likt man gör med dagens barn försöka skydda dom från allt ,kan man nog få problem med alla tävlingar.

Då nån kan spilla ut olja , jag sladdar av o in i räcket
Nån tappar kontrollen på bromsar kör in i mig o jag åker av banan o in i räcket.
Nån sladddar runt jag åker in i han o sen vidare in i räcket.

etc
O nån blir svimfärdig pga gårdagens depå party , eller dåligt flås hjärta o åker in i räcket.
Reglera alla oavanstående senario också i samma veva , så är det säkert riskfritt att tävla.

Slutklämmen den som sätter sig i en tävlingsbil gör det på egen risk och förstår risken med alla förekommande
problem som kan uppstå på banan.

Reglera inte sönder sporten som ett dagis.
eget ansvar att se till så man kollar upp sig själv utifrån det man skall göra.

Bakfulla förare klart större problem än denna fråga om eget kroppsligt ansv.

Jeha snart säsong ! Med vänlig hälsning A Roos

Pelle Svensson

Anders:
Jo då som förare så upplever man allt det där som du beskriver, olja på banan etc.
Att bakfulla eller fulla förare skulle vara ett problem inom RHK anser jag inte att det är. Under mina år har jag upplevt det kanske 2-3 gånger, men då har de berörda själva insett att de inte ska köra. Arrangören har alltid rätt att ta prover vid behov och stickprover förekommer.
Vet inte vad det är för speciella restriktioner som du syftar på vad det gäller barndagis.
Mitt förslag handlar om Gubbdagis med äldre Gentlemen som lyckligtvis har barnasinnet kvar och som dessutom leker en ansträngande lek. Var i ligger felet att då kolla upp kroppen en gång om året ?

Tommy J.

Jaha, det var ju några " knäppa " värderingar. Stor tid att vakna och se och förstå vad vi talar om. I sak har ni intressanta påpekanden men de är inte relevanta inte ens intressanta. BUH! Vi måste inse att det är för allmännyttan och vårt eget bästa att vi inser att det är en solklar rättighet att köra race men detta inbegriper tyvärr inte verkligheten om vår hälsa, inte ens om alkohol kommer in i bilden, utan att åldern tar ut sin rätt i fosterlandet Svedala. Fel föda, osunt leverne och röka! Min gode vän Prof. Ulf Dahlström på Universitets sjukhuset i Linköping, tillika han som skriver på alla nya läkarlicenser och arbetar för WHO gjorde en forsknings uppgift åt FN i Ukraina för några år sedan. Ett pat tusen ur lokal befolkningen, mellan 25-65, undersöktes betr. kranskärlsproblem d.v.s det vi talar om i huvudsak. Inte ett säger enda fall kunde spåras. Detta är ett problem för hela den moderna västvärlden och om enl. experterna detta inte kan hejdas och åtgärdas i alla fall i Sverige så går vi förr eller senare under både materiellt och resursmässigt på våra sjukhus. I all denna bedrövelse kan vi dock skönja ett stort ljus i slutet av tunneln. Vad gäller hjärtåkommor finns f.n. inga ekonomiska hinder utan detta prioriteras i högsta grad inom sjukvården. Vi visste att detta Moment 22 läge var verklighet, för flera år sedan, och jag måste i alla fall göra mitt bästa för att råda bot på detta. Sorry, så ligger det till!
Kan nämna att jag haft int. lic. många decennier och lurade mig att tro att jag var helt OK! Arb.-EKG är inte allt men en god start.

Tommy Jagerwall
Tommy Jagerwall

A Roos

Tror inte Tommy , att lotsens tanke syftade på just dig o dina problem etc .
Utan som en generell tanke betrf alla äldre förare oavsett vilka ev problem man kan lida av .

O inget fel på att man kollar sig tvärtom ,men inte införa det som ett krav för licens.

Tommy J.

Neej Roos det tror jag INTE. Nu måste vi däremot försöka lösa detta. Min tes är var och en för sig enl. instruktion från läkare som i sin tur har fått ett PM från kompetent och kunnigt specialisthåll. Sedan behöver vi ett " signalsystem " från föraren till flaggposten när en bil stannar plötsligt vilket INTE flagg posten kan veta. Täckt bil öppnar föraren dörren och allt OK. Ingen öppen dörr åtgärd. Öppen bil upp med armen OCH SAMMA PROCEDUR. Bör införas PER OMG.
Tommy Jagerwall

P.S. Jag är verkligen ledsen att behöva vara katalysatorn till detta problem. Men, det är allvarligare än det låter D.S.

A Roos

Lessen Tommy du får nog översätta det där hajjar ingeting eller vad det hade med lotsens tanke att göra.

men vaa faan snart säsong!
Lev Väl !

Tommy J.

JAG TROR ELLER UPPLEVER INTE ATT LOTSENS KOMMENTAR VAR RIKTAD MOT MIG. HAJJAR DU NU? LEV VÄL DU MED.

TOMMY

Pelle Svensson

Nu kan ni lägga av gubbar.
Lotsens inlägg kommer precis som han skriver efter att han läst ett styrelseprotokoll. Vi det mötet var det jag som tog upp förslaget. Detta i all välmening, allsång inte riktat mot någon enskild person.
Faktum kvarstår att omotionerade män över 50 som utsätter sig för det vi håller på med löper stora risker att drabbas av infarkter etc. Det finns en anledning till att det krävs kroppskontroller då man vill ha en internationell licens, allt som kommer från FIA är inte bara för att jävlas med oss. Vad är det som säger att de som bara tävlar nationellt skulle klara sig bättre ?

allo

Jag tycker det vore intressant att vi röstar i denna fråga.
De som redan går till läkare för kontroll och medicinering av högt blodtryck eller andra avvikelser regelbundet och tycker detta räcker självklart med EKG kan ju rösta nej.
Ni andra om det nu finns så friska gubbar kan rösta ja.
Övrigt förslag från Tommy om hur man skall agera vid stopp tycker jag var bra.
Bengt