Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Nybörjarfrågor

Startat av abarth_racing, 11 november 2014, 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

abarth_racing

Hej på er!

Jag är ny här och har lite nybörjarfrågor eftersom jag funderar på att börja med historisk racing - först och främst införskaffa lämplig vagn som ska renoveras och trimmas, senare tävla.

Nu väljer jag mellan 2 olika modeller i två olika klasser - Fiat 600 och Volvo Amazon - dessa två modeller ligger varmt om hjärtat och jag är nu i det stadiet i livet när jag vill skaffa en entusiastbil som jag kan både använda på gatan och tävla med. Dock så har det uppkommit en hel del frågor:

1. Klassen som är tänkt är Standardvagnar till och med 1965. Innebär detta att bilen måste vara registrerad och tillverkad till och med 1965 års modell eller kan man köra med en 1966 års modell ifall dom är identiska i utförandet?

2. Får man uppgradera en tidigare årsmodell till 1965 års specifikation? T.ex. 1961 till 1965?

3. Får man uppgradera en grundversion till en sportversion, t.ex. en Volvo 121 till 122s och Fiat 600 till Fiat Abarth TC 1000?

4. Var hittar jag information om vad man får göra, minimivikter mm. för dessa modeller?

Med vänlig hälsning / Thomas  racesmile

kanracing

 racesmile Hej prova Widenborg 0704672604

mvh//Kenneth

abarth_racing

#2
Tack!  racesmile

Hittade lite intressant information om preparering av Volvo 122s, någon som har mer information?

http://www.volvoadventures.com/122.html

Vänligen / Thomas

abarth_racing

Jag tog tillfället i akt och slog telefonnumret till Herr Widenborg som var trevlig och svarade på mina frågor. I sann internetanda så tänkte jag delge mina svar eftersom det kan vara fler som går i samma tankebanor som jag:

1. Klassen som är tänkt är Standardvagnar till och med 1965. Innebär detta att bilen måste vara registrerad och tillverkad till och med 1965 års modell eller kan man köra med en 1966 års modell ifall dom är identiska i utförandet?

Svar: Det är homologiseringshandlingarna och Appendix K som styr, t.ex om jag skulle vilja använda en 1966 års Amazon så får jag eventuellt modifiera den så att det stämmer överens med 1965 års modell så jag inte kan dra nytta av eventuella förbättringar som kom 1966. Så kort och koncist, ja om det är samma kaross och modell så kan jag använda en nyare modell, men det kan tillkomma en hel del ändringar.


2. Får man uppgradera en tidigare årsmodell till 1965 års specifikation? T.ex. 1961 till 1965?


Svar: Ja, det får man, det är samma som gäller som i ovan svar


3. Får man uppgradera en grundversion till en sportversion, t.ex. en Volvo 121 till 122s och Fiat 600 till Fiat Abarth TC 1000?


Svar:
Ja, det får man.


4. Var hittar jag information om vad man får göra, minimivikter mm. för dessa modeller?

Svar: Det står i homologiseringshandlingarna och Appendix K


Vi diskuterade en del om min målsättning med bilen, renovering och tävlandet - eftersom jag inte är ute efter att vinna till varje pris och har inte obegränsat med finansiella resurser så vore Volvon ett vettigare val!  racesmile

Vänligen / Thomas