Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

FF1600 möte Skövde

Startat av Henrik H, 27 februari 2015, 09:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik H

FYI

Hej!

Stort och varmt tack för mycket trevliga Formel Ford dagar i Skövde.
Det märks att det finns mycket att diskutera när vi väl träffas och flera av er har framfört att Ni uppskattat vårt möte och tycker att det var ett möte i positiv anda.

Bifogat har Björn Otterberg sammanställt mötesanteckningar, deltagarlista samt resultatet av enkäten. Tack Björn!

Vi hörs igen!


Med vänliga hälsningar

Lena Ljungdahl
Klassmamma Formel Ford 1600




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Reggazzoni

Hej Formel Ford-åkare.

Av ren nyfikenhet har jag, trots att jag inte är medlem utan bara formel ford-entusiast, ögnat igenom dokumenten från ert möte. Där framgår att flera personer anser att J-bilarna (de nyaste, såvitt jag förstår) borde tas bort ur tävlingarna för att få klassen likadan som den körs i övriga Europa.

Jag kan inte förstå hur detta skulle gynna varken historisk racing i allmänhet eller Formel Ford-klassen som sådan. Jag tycker snarare att man borde släppa in nyare bilar, kanske t.o.m. -94 (?) när Zetec-motorn infördes eller ännu nyare som man gör i England där man låter alla Kent-motorförsedda bilar vara med. Jag för min del hellre tittar på bra racing med många bilar snarare än ett rullande museum med få deltagare.

Formel Ford är ju en enastående instegsklass, men om ni vill att historisk Formel Ford ska bestå borde ni nog snarare förenkla inträdet i klassen, istället för att så att säga höja staketet. Jag är själv inte främmande för att börja åka när barnen flyttat ut, men då krävs det ju att klassen finns kvar och inte självdör p.g.a. brist på deltagande bilar.

Kanske någon insatt person kan förklara för mig varför jag har fel?

Vänliga hälsningar
Stefan racesmile
Team Vasebo Racing

fyrtiotalisten

#2
Stefan, ditt inlägg halkar allt längre ned i menyn och det vore synd om det försvinner i glömska eftersom det är både intressant och aktuellt. De skäl som jag hört för att inte köra J-bilar tycker jag inte är aktuella förrän vi får så stora startfält att vi av den anledningen måste dela upp oss. Och då kanske det är som du skriver, intresset har ökat så att även de äldre modellerna plockats fram ur förvaringsdepåerna och FF1600 mönstrar två heat i programmet.  :)

SF85

Att ta bort j bilarna är som att ta bort minst halva startfältet. dessutom oftast den delen av startfältet som det är mest tight racing och action i. dessutom så kommer det säkert att resultera i att dom få ff1600 bilarna som blir kvar kommer att få köra ihop med Fvee vilket jag inte tror någon vill.
Det optimala är väl ett gigantiskt startfält med ett heat för varje klass som Kjell skriver men det är nog tyvärr svårt att uppnå.

förstår inte ens förslaget mer än att någon med den äldre modellen på bil har blivit sugen på att vinna heaten ???
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

Bo Lindman

Har ju egentligen inte med det att göra, då jag inte har några planer på att köra i heatet och sonen som tidigare varit lite sugen på Fvee och framför allt FF1600 föredrar att lägga sin fritid och sitt intresse på flygplan istället och fortsätta med kartingen till husbehov. Men jag tar mig ändå friheten att så lite från sidan ge min syn på Formel Ford klassen.
Jag vill börja med att reflektera över varför vi åker historisk racing? Är det för att det ett billigt enkelt och överkomligt sätt att leka racerförare, eller är det för att man gillar det historiska anslaget? Jag tror detta varierar inom historiskt racing generellt, likväl som detta varierar inom Formel Ford klassen. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker mig ana att rätt många i FF anser att detta är ett vettigt och billigt insteg till att köra "riktig" racerbil. Vilket det onekligen också är. Men frågan är om det i historisk racing man ska ha den enda vettiga instegsklassen till formelbil i vårt land? Formel Renault 1,6 är ju tyvärr over the hill för de flesta. Formula Basic lockar inte heller så många, kanske för att konceptet börja bli till åren?  Jag tror skiljelinjen i vägval om J bilarna ska vara "historiska" eller inte ligger i detta. Är ambitionen med FF-heatet att vara att ett överkomlig alternativ i hobbyracing, eller ett bra insteg från karting till formel, ja då kan man nog blanda vilken soppa som helst av FF bilar. Har man ambitionen att detta ska profileras som historisk racing tror jag nog att tanken på att ha samma klassindelning som internationellt är mera rätt tanke. Jag tror inte heller att man ska klippa av J bilarna tvärt av, utan det bör i så fall vara en process, där man också utvecklar FF-klassen med de nyare bilarna till att bli just den perfekta instegsklass som många med rätta anser det är.  Det är ju bara att läsa inläggen ovan så ser man att kommentarerna till övervägande del betonar de värden som en prisvärd och kul instegsklass bör innehålla, men ganska lite pekar på det faktum att det också är historisk racing. Det förefaller vara av mer underordnad betydelse.
Har egentligen ingen åsikt om det, mer än att man kanske ska fundera över vad man vill med klassen och i vilka sammanhang man rejsar?
I sammanhanget kan jag tycka det är riktigt synd att den satsning som var på gång med nyare FF aldrig lyfte. Den klassen hade kunnat lösa detta dilemma perfekt.
Där är min åsikt att det ur ett svenskt perspektiv inte var optimalt att ta med de senaste Duratecbilarna, som få hade råd att satsa på i Sverige. Klassen hade nog haft rejält bättre överlevnadschanser om man hållit sig till två klasser FF 1800 Zetec och FF1600 Kent. En sådan klass hade varit precis det man anar önskemål om här i tråden. Samtidigt som den hade rymt J bilarna och de förare som prioriterar den racingen. Då hade det nog varit mera naturligt att man hade kör G-H-I som historisk FF och J och uppåt som en något modernare instegsklass. En sådan nyare FF. klass kanske inte vare sig ska eller bör vara enkom knuten till RHK som nog bör vårda sin historiska profil i första hand, utan kan ju rejsa i andra kul sammanhang också. Gör man detta rätt kanske man på sikt skapar två bra FF-klasser med lite olika tyngdpunkt. Gör man som man gjort hittills, lär man nog nå samma resultat som hittills. Självklart ska klassens val respekteras, men jag kan tycka det är lite synd att en så fin klass som Formel Ford 1600 inte tas tillvara mera, oavsett om det sker som mer renodlad historisk klass, eller en lite modernare instegsklass till formelbilsvärlden. FF har inte sämre potential än Formel Vee, 1000cc cupen eller Standardvagnar 66-71 att bli en riktigt stor historisk klass igen. Det gäller bara att våga se saker o ting i ett helikopterperspektiv lite mer...

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Reggazzoni

Som jag förstår det finns det två skiljevägar här; dels hur man betonar företeelsen, HISTORISK racing eller historisk RACING, dels vad som är eller borde få vara historisk racing. För min personliga del blir jag gladare av att se (och eventuellt delta i) tävlingar som faktiskt är tävlingar, som ju bilarna är byggda för.

Den andra skiljevägen är mera komplicerad; i min mening är alla racerbilar som inte längre ingår i ett "riktigt" mästerskap historiska, d.v.s. även Zetec-bilarna och Duratec-Bilarna. Jag blir lite konfunderad av att folk verkar tycka att bilar från 1971 är "mera historiska" än t.ex. de från 1983 eller 1992. Var Gustav Vasa en intressantare kung än Karl XII bara för att han var från en tidigare period?  Sen får man naturligtvis sätta upp regler för var man vill dra gränserna, men så länge startfälten inte på långa vägar fyller maxgränsen för hur många bilar som får starta tycker åtminstone jag att man kan vara ganska lössläppt med såna begränsningar. Det blandas ju ganska friskt prestandamässigt i Slicks-och vingar-klassen som också är kul att titta på så jag kan inte se någon problematik med att ha stora spann även i Formel Ford.

Bosse skriver att " RHK som nog bör vårda sin historiska profil i första hand", men jag lovar dig Bosse, att även en Van Diemen RF91 med tiden kommer att bli jättegammal.  Om vi (ni) låter dem vara med på racerbanorna nu så kommer de att hjälpa till att hålla RHK vid liv och intressant för allmänheten en lång tid framöver. Om man däremot snöar in alltför hårt på den "historiska profilen" är jag orolig för att de accepterade bilarna blir så få och så dyra att vi till sist bara har kvar så få deltagare att det inte finns någon RACING kvar, bara HISTORISK... Och händer detta vill inte jag vara med, varken som förare eller åskådare.

Vänliga hälsningar
Stefan racesmile

Team Vasebo Racing

Bo Lindman

ja det här kan man så klart ha många olika infallsvinklar på. Jag har rört mig i både den historicprofilerade och den mer racingprofilerade hörnan av racingscenen. Men i det sistnämnda fallet i helt andra klasser och serier än RHK, där jag då också går in med att det är fullt fokus på racing i första rummet.
För visst är det klart att man ska rejsa med en bil som är byggd för det. Men det innebär ju inte att man behöver bortse från det historiska.
Kan ju räcka med att man kör med lite mer respekt för egna och andras grejor, med vetskapen om att iaf vissa bilar vare sig är lätta eller speciellt billiga reparera för att man satte hjul mot hjul i en outbrakemanöver, eller att man chansade på att ta sig förbi i "idiotspåret" i chikanen och T-bona medtävlaren. Racing med minimala marginaler helt ok när jag sitter i modern racerbil, men ganska ointressant om rejsar en gammal sällsynt racer, där det kan ta år innan jag hittar svårfunna reservdelar. Alltså; Vad man vill ha för slags racing avgör vilken typ av racing man väljer att delta i. Jag valde för min del bägge när jag var mer aktiv... Men är racingmomentet det viktigaste hade jag nog satsat på racing med modernare bil av flera skäl.

Visst är det så att alla bilar blir historiska med tiden, även de som är nya idag. Vart gränsen ska gå från tid till annan kan man fundera mycket på.  Att den måste flyttas uppåt med tiden är självklart. Men åk ut på t.ex. Midnattssolsrallyt och se 711 st Volvo 240 sladda förbi och åk sedan ut och kika på Grupp H i vilken vanlig rallytävling som helst. Omöjligt för publiken att skilja på en historisk 240 och en Grupp H dito. Tveksam till om det gynnar historisk bilsport på sikt.  Om historisk racing ska ha något existensberättigande så måste det finnas ett tydligt steg mellan de moderna och de äldre bilarna. Flyter det ihop bara för att man vill ha med alla nyare bilar, tror jag man per automatik tappar de flesta i andra änden av åldersskalan. Vad har man vunnit då? Det gäller att veta vilken målgrupp man verkligen vill nå.
En av mina sponsorer i mitten av 90-talet när jag åkte historisk standard, blev förskräckt när jag hade en Ford Escort TC på släpet istället för den vanliga två-takts Saaben. "men va fan Bosse, har du bytt bort racerbilen mot en vanlig bil, sa VD... :D Så tycker vi inte om en fullbreddad Escort Mk1 idag, men då var det så...
Sensmoral: Alla bilar platsar i historisk racing, men lite timing är nog inte fel för att bevara profilen och se till att historisk racing lockar deltagare och publik även i framtiden. Om det bara blir en variant på annan halvmodern hobbyracing, så försvinner både särart och existensberättigande.

Att det är en stor spännvidd på bilarna behöver inte vara någon nackdel i sig, så länge inte heatet är överfyllt, som du säger Stefan. Däremot tror jag fortfarande att FF måste fundera över varför man snarare står och stampar än växer som flera andra historiska klasser. Trots att det kommer in en o annan J-bil, ökar inte heatet totalt sett, känns det som. Att bilarna och klassen i sig har en större potential än så tror jag vi är överens om.
En liten jämförelse igen; när vi drog igång 1000cc Cupen var vi bara 5-6 småkubikare som höll ut bland de större och snabbare standardbilarna.
När vi instiftade cupen växte det till 15-20 bilar och när klassen sedan eget heat så gick det rätt fort. Idag är 1000 cc Cupen kanske Sveriges största racingklass, sett till antalet ekipage och då inte enbart inom den historiska racingen. Detta utan att ständigt ta in nyare bilar. (vilket jag faktiskt paradoxalt nog propagerat för att införa där, men killarna och tjejerna i Cupen har bevisligen klokt nog valt en annan väg för att växa och gjort det mycket bra.) Så återigen den enklast greppbara lösningen är inte alltid den mest optimala.

Men som jag skrev tidigare en icke historisk Formel Ford klass tror jag mycket på. De bilarna blir ju som du säger historiska så småningom och passar då utmärkt i RHK historiska FF-heat, i takt med att de blir mindre attraktiva i en nyare FF klass. En naturlig succession. Det är så jag tror man får FF att växa på allvar. Dessutom passar en sådan klass alla f.d. kartingungdomar och andra med mer uttalad raceambition bättre än en historisk klass, som per definition knappast är en karriärklass i racing...
Med tanke på att historisk racing sedan decennier varit den snabbast ökande bilsportdisciplinen och redan idag lockar mer publik och deltagare än den moderna racingen, oavsett om vi pratar Nürburgring, Silverstone, Knutstorp eller Karlskoga, så ser jag nog andra risker i horisonten för historisk racing, än de du gör Stefan.
Vem som har rätt av oss, vet bara framtiden. Tack för en intressant diskussion!  racesmile




Downforce is for chickens - Sideways is for racers

fyrtiotalisten

#7
Citat från: Bosse L skrivet 07 mars 2015, 23:59
... för att man satte hjul mot hjul i en outbrakemanöver, eller att man chansade på att ta sig förbi i "idiotspåret" i chikanen och T-bona medtävlaren.
Den här outbrakemanövern verkar mest vara ett idiotspår och att T-bona förarna av J-bilar eller senare årsmodeller.  ::)

Nu ska inte jag lägga mig i Lindemans intressanta diskussion med Stefan, utan vill så här från sidan bara konstatera att jag inte förknippat omkörningar i idiotspår med hur ny eller gammal bilen är. Det problemet verkar mer relevant att tillskriva den mänskliga faktorn och oberoende av förarens ålder, och om Hen rört sig i den historicprofilerade eller mer racingprofilerade hörnan av racingscenen; eller både ock.  racesmile

Bo Lindman

Dan, enklare och ltie kortare då: Under närmare 25 år som jag ägnat mig åt historisk racing har jag i flera olika klasser sett samma fenomen. De nyare bilarna "tränger" ut de äldre över tiden. Det är naturligt, problemet är om man för in nyare bilar i för snabb takt, så de äldre tröttnar innan de nyare är i majoritet. Då blir klassen mindre. Det har hänt förr som sagt och jag blir inte förvånad om det händer igen.  Låt förnyelsen ske i den takt klassen tiden och bilarna är mogna för det. Att som någon föreslog söka dispens för Zetec bilar av senare modell tycker jag mest bevisar att man nog inte greppat det hela.
Sedan kan jag inte låta bli att själv undra varför flera sätter likhetstecken med att historiskt inte har med racing att göra?

PS Dan din bil är väl i allra högsta grad en riktig racerbil? Ingen har väl sagt något annat?
Att sedan vi som åker på denna klubbnivå snarare leker racerförare en o annan söndag är väl inget att skämmas över?
Det finns ju de som går runt och svingar en klubba på gräsmatta, de som hissar upp urblekta lakan i master på sjön och en massa andra fritidsnöjen.
Om jag förolämpat dig där var det inte alls min avsikt, var så säker!

 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Bo Lindman

Danne, vad var det du ville säga med den jämförelsen menar du? Att 4 nyare dubbelförgasare är anledningen till att så många äldre B och D bilar tillkommit?
Var det så värst mycket mer konkret menar du?   ;)
Det spelar nog ingen roll hur många spaltmeter jag skriver om detta, för vi har helt enkelt olika infallsvinkel och syn på detta. Jag kör inte i FF och har som jag sade inledningsvis inga planer på att göra det heller, utan torgförde min åsikt mer från sidan. Känner tyvärr inte engagemanget att argumentera ännu mer för det jag tror.  Det spelar ju ingen roll i det stora hela. Ni som är aktiva i klassen är ju de som ska och måste känna vad som är rätt för er. Jag tillåter mig dock ha min åsikt, men tänker inte argumentera mer här för den. Har sagt vad jag tror och anser.

Rejsa nu och ha kul på banorna i sommar, så ses vi där istället! :-)





Downforce is for chickens - Sideways is for racers

fyrtiotalisten

Någon har påpekat att jag gett Bosse L fel efternamn i mina notiser. Något jag beklagar och härmed ber Lindman om ursäkt för.

Bo Lindman

Malte Lindeman Nr 5, Tävlingsbilist hälsar genom sin gula hund att ursäkten över namnförväxlingen godtages utan några ledsna miner :-D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Mr Mustang

Marlon Lindemans son   Beer
Mr Ralt

Reggazzoni

Någon ledande person inom FF (Klassförälder?) borde kanske ta kontakt med någon jämbördig i F-Vee och försöka ta reda på hur man får en formelbilsklass att växa, trots ålders- och prestandaskillnader i vagnmaterialet? för som Danne så riktigt påpekar stämmer inte Bosses resonemang i den klassen, även om det gör det i andra klasser. (Någon som sett en Porsche 356 på sistone? De var vanliga förr...)

Ytterligare en känga till Bosse (eller ansvariga för Formel Ford globalt): Formel Ford är inte längre ett alternativ för (den ekonomiskt utmanade) Gokartjunioren som vill uppåt, det har FF centralt sett till. Genom att ändra regelementet så drastiskt och så ofta finns inte längre möjligheten att skaffa en några år gammal bil och prova sig fram, i Sverige gäller att har man inte råd med FR1600 (eller annan svindyr klass utomlands) får man helt enkelt ge upp F1-drömmen. På samma sätt som man utarmar F1 från småteam, för övrigt. FF är en instegsklass till historisk racing, inte längre till en seriös formelbilskarriär. Tyvärr.

Vänliga hälsningar
Stefan
Team Vasebo Racing

Magnus

Hej!
Jag är ingen ledande person i FF, men var klassförälder i Formel Vee när vi inte var så många och har sätt arbetet och klassen växa.
Idag äger jag en del racerbilar bla. Formel Ford & Formel Vee bil och kan helt ärligt säga att skillnaderna är stora i klasserna.
Detta är vad jag ser...

Även på mina formellicensutbildningar kan jag både höra och se hur man väljer Formel Vee före Formel Ford.

Vad beror det på?
Knappast att Formel Vee är en bättre bil eller som man kan höra inom Formel Ford, vi har ju riktig racerbil och så kan man inte förstå hur man kan välja en Formel Vee.

Det är inte det som det handlar om. Utan attityden i klassen, bilarna och vår historiska racing,
men framför allt det som Formel Vee har lyckats med är gemenskapen och stoltheten till sina historiska Formel Vee bilar och dess historia.
Dessutom en stor respekt och ödmjukhet till sitt intresse och varandra.
Man värvar nya förare från alla håll och lyckas få alla att känna sig välkomna även om man aldrig kört racing tidigare.

Jag har en kompis som för ett par år sedan ville prova på racing och fick låna en av mina FF1600 bilar,
vi tränade för att han skulle kunna känna sig bekväm inför debut på Anderstorp.
Det första han fick höra på Anderstorp, det var hur väl polerad hans bil var och det skulle det ändras på ute på banan.
Rätt attityd för värva nya förare eller till vår historiska racing!?

Håller med Bosse och jag är helt övertygad om man jobbade hårdare för de äldre bilarna och så skulle fler välja Formel Ford
samt om man gjorde det så skulle man nå rätt målgrupp också.
Samma sak gäller de nyare bilarna, att hitta rätt målgrupp och forum alla skulle gynnas av detta.
Vem vet kanske någon Formel Vee förare som skulle kunna tänka sig en "RIKTIG RACERBIL" i form av en Formel Ford då.

Ha det gött alla racing vänner.