Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Velodromloppet Formula Junior

Startat av L-G Sjöberg, 08 mars 2015, 18:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Sjöberg

Anmälan till Formel Junior-racet i Velodromloppet är nu öppen.  Eftersom tävlingen ingår i engelska FJ-mästerskapen så skall anmälan inte göras via RHK utan via FJHRA's online-system www.meefjhra.com.  För att kunna anmäla sig måste man registrera sig och sin bil på sidan, men det finns en bra instruktion.  Det går också alldeles utmärkt att gå in och titta vilka som anmält sig hittills.  Gå in på sidan, välj "upcoming events" och scrolla ned till Karlskoga och klicka på "entrant list".  Hittills (kl 19 söndag kväll) är det 13 anmälda (1 belgare, 2 svenskar, resten engelsmän)

Observera att anmälningstiden till FJ-racet går ut redan 31 mars.  Det går att anmäla sig senare i mån av plats men varför ta risken att inte komma med?

David Hagman

#1
Sånt här blir man lycklig av.

Fantastiska bilar och variation därefter. Allt från Lotus, Cooper och Lola, via Stanguellini och Volpini, till ett par (andra) superrariteter.

Ex. Tom Trana Cooper T59, med svensk tävlingshistoria, för herr Sjöberg? Häftigt.
Därtill dessutom möjlighet till bland andra Focus Mk4:an på banan, om jag förstod saken rätt.

Riktig 60s revival på gång.


L-G Sjöberg

Det stämmer att min Cooper T59 är ex-Tom Trana, men den är i det utförande som Georg Duneborn körde under andra halvan av -63, alltså med Ford-motor.  Det finns ytterligare en T59 i startfältet med svensk koppling.  Den som Chris Merrick kör är ursprungligen Curt Lincolns bil.  Den kraschades på träningen till Djurgårdsloppet -63 av Lars Finnilä.  Duneborn köpte den kraschade bilen, flyttade motorn till "min" bil och sålde resten till Egert Haglund.  Egge reparerade bilen och körde både is och bana med den 1964 med stor framgång.

Bo Lindman

Formula Junior blir den absoluta höjdpunkten att njuta av under Veledromloppet. Ser verkligen fram emot att få se detta!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

David Hagman

Petar lite på den här tråden så den inte försvinner i flödet.

19 anmälda till Formula Junior-loppet på Velodromloppet just nu. Långväga gäster från Tyskland, Belgien, Storbritannien och som jag förstår det även Australien.

Som L-G Sjöberg sa: Anmälan till racen görs via www.meefjhra.com. Där går det även att förkovra sig i anmälningslistan efter lite klickande. "Upcoming events" följt av "entrant list" vid Karlskoga-informationen.

Så som jag minns det tillåter banlicensen 32 till start på träning och 26 till tävling när det gäller Formel-bilar. Det börjar med andra ord fylla på rätt bra redan nu. Den som eventuellt känner någon som har en bil stående kan väl sprida vidare informationen? Tänker exempelvis på intressenter i våra grannländer. Ordinarie anmälan stänger redan den 31:a mars, då anmälan görs via britternas anmälningssystem.

Via en fågel i mitt öra har jag hört att vårt eget anmälningssystem snart kommer öppnas det också. Tänka sig, det verkar bli säsong i år igen.

Anders Jensen

Tittade igenom startlistan och bilderna.
Fina bilar och speciellt vackra är enligt mitt tycke är Volpinin och Stanguellinin.
Skall bli riktigt kul att se dessa på Gelleåsen.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

L-G Sjöberg

Jag har direktkontakt med all FJ-ägare i våra grannländer och flera av dem som har sagt att de tänker komma har inte anmält sig ännu.  De kommer att få en påminnelse via mail under dagen.

L-G Sjöberg

...och nu är det 22 anmälda Beer

L-G Sjöberg

Jag ser i utskicket från RHK som kom med posten häromdagen att huvudklassen (tolkar jag det som) skall vara "Internationell Formel 3, 60-70-tal"  ::).  Hoppas det är många internationella deltagare i den klassen också.   En av FJ-åkarna har f ö frågat om det finns någon klass om har tar med sig sin Martini F3.

Samma utskick säger också att det är "...obligatorisk 40-50-60-tals klädsel..."  Kommer man att ha en klädpolis alla Taliban- och IS-kontrollerade områden som tar sig an de som inte är korrekt klädda?  Inte ens vid Goodwood Revival är det obligatoriskt med tidstypisk klädsel...   Förresten, om man vill ha en Karlskoga-koppling med klädseln, så vore det väl roligare att uppmuntra jeans, T-shirt, skinnpaj och brylcreme i håret.  Tävlingarna i Karlksoga i början av 60-talet var ju i gemene mans ögon mest associerade med raggare  ;)

David Hagman

Lite klagosång, med glimten i ögat:

"För att få en autentisk karaktär på eventet" är det alltså obligatorisk 60-talsklädsel som gäller. 80-tals-F3:orna och Sports 2000 var väl inte direkt jätteaktuella under 60-talet, eller hur var det nu? Autentisk verkar vara ett ord med synnerligen bred innebörd. Det hade väl varit klockrent att ta Goodwood-konceptet och dra ut det till att innefatta även 70- och 80-talet i så fall. Brylcrème, eller rosa benvärmare för den som vill ha det. Kanske brylcrème och rosa benvärmare. Eller varför inte: "Vi uppmuntrar att de tävlande klär sig i kläder som matchar sitt fordons tidsperiod."

Med det sagt blir det ju hur som helst garanterad succé, vilket Velodromloppet alltid varit, och obligatorisk betyder ju som vanligt "det vore kul om...".

Det vore dock, som påpekat, även kul om någon hade korrläst och sett att Internationell Formel 3, 60-70-tal, efter sin blygsamma Revival-succé förra året med 0 startande, antagligen inte kommer i bred front i år heller. Var inte planen att det skulle vara 2-liters F3:or på Knutstorp dessutom? Nu när vi kommer få hit massor av Formula Junior från utlandet hade det ju varit trevligt om det fått synas i utskicken.

På tal om 22 startande: Om Ingvar Malm tänker köra tre bilar borde du ju ta med dina andra FJ, Lars-Göran? Kan ju ha en stafett under lunchen.

allo

Hej
Vad jag kan se så pågår det någon informell anmälan till FJ racet på Gelleråsen, ingen annan möjlighet finns att anmäla sig till något race.
När öppnar övrig anmälan och varför är FJ särbehandlat?
Bengt

David Hagman

#11
allo,

Formula Junior anmäler sig genom deras ordinarie brittiska system, i och med att de racen även ingår i den brittiska FJHRA-serien. Smidigast när en majoritet av de tävlande inte är svensktalande.

Det anmälningssystem som RHK använder sig av kommer, enligt de ansvariga bakom det, att öppnas vilken dag som helst. Jag vet tyvärr inte precis när det blir. Håll utkik på RHK:s startsida - Bengt-Åce har lovat att lägga upp en notis så fort det öppnas upp.

EDIT: Jag har blivit informerad att anmälningssystemet sannolikt kommer att öppnas på måndag (16 mars).

L-G Sjöberg

Ingvar kommer att ha två ytterligare chaufförer till sina tre bilar, så att han slipper en massa depåstopp för att byta bil   ;D.  Namnen blir klara innan anmälningstiden går ut.  Själv kommer jag nog att anmäla min andra bil också men väntar på att den tilltänkta chauffören skall bli klar med MBL-förhandlingarna på hemmafronten.  Det är visst skolavslutning samma helg...

F.ö. så tror jag att vi är uppe i 24 anmälda nu.  Två från Finland säger att de anmält sig, men de syns inte i systemet.  Felsökning pågår.

David Hagman

Får säga att det låter vettigt med förarbyten. Vi ser fram emot att få se vilka fartfantomer det blir i de andra bilarna.
Trevligt med Swebe/Coopern, samt den den så länge efterfrågade förarföryngringen, på banan också.

Saknar dock fortfarande finländarna i systemet?

Nu är RHK:s anmälningssystem öppet, för den som missat det. Till Kinnekulle får vi hålla till godo med SSK:s dito.
Mer info här: http://www.rhkswe.org/tavlingar/