Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Åldersgränser?

Startat av Bo Lindman, 08 maj 2015, 13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bo Lindman

Apropå informationen från HU angående åldersgränser väcker ju det en del intressanta frågeställningar i sammanhanget.
Den generella åldersgränsen i racing är i vårt land  18 år. alltså inget konstigt med det.
Att man är restriktiv med att utfärda åldersdispenser är bra. Det finns onekligen mer passande och väl lämpade racingklasser/serier för juniorracing än just historisk racing, framför allt i SSK-serien där flera alternativ finns för de som inte uppnått 18 års ålder och som tycker att de juniorklasser som finns i STCC är ett för stort och kostsamt steg.
Även om också historisk racing måste tänka på nyrekrytering och föryngring, så är denna form av racing knappast rätt väg för unga f.d. kartingförare som vill vidare i karriären. Däremot för de med intresse för äldre racerbilar och utan ambitioner på att bli näste Svensk i Formel 1.
Så långt är väl allt gott och väl.

Men vid genomläsning av HU:s protokoll per den 2015-04-30 väcks några frågeställningar rörande det kommunicerade beslutet.
1) Gäller det meddelade beslutet samtliga klasser i  historisk racing?
2) Om så är fallet Hur relaterar detta till RA 7.2 och listan över åldersgränser i racing för 2015-2016 som publicerades av racingutskottet 2014-11-05?
3) Om beslutet innefattar även de klasser som enligt ovan nämnda lista tidigare och för perioden 2015-2016 varit tillåtna för juniorer Tillåter SBF:s generella bestämmelser att beslut av  denna art och karaktär beslutas och protokollförs en vecka innan säsongspremiär för aktuella klasser och meddelas dagarna innan första tävling?
4) Vad är anledningen till att man i historisk racing, till skillnad från övrig racing och övriga arenadiscipliner inom svensk bilsport nu kräver körkort?
Vilket stöd har detta i SBF:s generella regelverk?

I den lista som det hänvisas till SBF:s regelsamling nämns Formula Ford och Formula Äldre som tillåtna från 15 år.
Formula Ford har sedan ett flertal år endast körts som historisk klass, varför det är rimligt att anta att 15 års gränsen avser de historiska Formula Ford bilarna (det är ju tämligen ologiskt att ange åldersgränser för icke existerande klasser)
Formula äldre är ju förvisso ett sedan länge obsolet begrepp, men då begreppet var relevant omfattande det Formula 3 500cc "Midget", Formula Junior och Formula Vee 1300.
Samtliga dessa klasser är så vitt jag kan begripa enligt gällande regelverk tillåtna för juniorer från 15 år under perioden 2015-2016. Detta oavsett om man tycker det är bra eller dåligt.
Även om jag personligen tror det är bra att man renodlar junior racing v.s. historisk racing, så tycker jag ett sent meddelat beslut inte visar på förståelse och respekt för de aktiva. Att få reda på dagarna innan premiär att den kanske nyinköpta eller nyrenoverade bilen inte kan användas kan inte vara så speciellt kul. Och en berättiga fråga är om det ens får gå till så?

Bifogar:
"RA 7.2 Förarlicenser Förarlicenserna delas upp i: Racing/Formel/Historisk Racing/Historisk formel. Förare mellan 13 och 18 år i Racing och Formel benämns Juniorer. Tillåtna tävlingsklasser för juniorer - se www.sbf.se. Åldersgräns är kalenderår, det vill säga det år man uppnår stipulerad ålder"
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_112579/cf_74/forare.PDF
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Mycket märkligt agerande av utskottet.
Vad det gäller "Knottet" = Myggans barnbarn så visade han i helgen att även femtonåringar kan var mogna att köra F Wee. Han vann båda heaten på Kinnekulle och körde både snabbt och otroligt moget.
Det måste väl finnas dispenser att få ,om nu regel ska gälla, för ungdomar  som är uppväxta på olja och i racingmiljö med vettiga och kunniga föräldrar-morföräldrar.
Det enda problemet jag ser är att medelålder i klubben minskar nått förjäkligt mycket 😀
Körkort trodde jag inte var nödvändigt för bankörning sedan Senna som på vägen till en tävling på Monza miste sin lapp, har för mej att Fia fixade det under en timmes tid då?

Eva-Lisa

Reagerar likadant. Internkommunikationen tycks inte fungera varken åt ena hållet eller andra. SBF, RU  tar märkliga beslut tex HFR och HU   likaså  om juniorer.  Internationellt kör ju juniorer enligt samma regler som ligger gällande 2015-16, dvs ett antal klasser är undantag för 18 års gräns.  Krav på körkort togs bort av SBF för några år sedan , eller hur  Som sagt Sven var 17 när han körde FF1600 och hans gamla kartkompisar Formel Renault på A-torp.  Han var den enda som uppfattade  avbruten start av hela fältet som drog iväg i full fart, utom en ??   
Komma med  det nu när säsongen är igång?  Tänk om vi stått där med 17-åring ? 

Det är inte seriöst i någon ände när det inte finns nån internkommunikation . Hur skall vi med licens ha en aning om vad som gäller antingen du kör Sportvagnserien, RHK eller FormelFord  av nyare snitt.  :-\
/ Eva-Lisa

Henrik H

Jag är också intresserad av att få veta vad grunden för detta  beslut är.

Man får innerligen hoppas att det inte beror på att ett gäng gubbar inte tål att bli frånåkta av yngre förmågor.
Att tro att de som väljer historisk racing som ett steg i utvecklingen efter en gokart karriär skulle vara rätt väg är nog långsökt. Det är nog snarare att de insett att dom inte har råd att gå vidare i SM/EM/VM stegen och har ett genuint intresse troligen via föräldrarna för äldre tävlingsbilar. Resten håller nog hellre på med drifting.....





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

malmberg

Även jag är också intresserad av att få veta vad grunden för detta  beslut är!

tycker det är helt förjävligt!
pigg och rask 90åring får man vara, men inte pigg och rask 15åring...


John Thim

#5
Hur ska den historiska racingen kunna bevaras utan ungdom då intresset främst är ärftligt mellan generationer?
Bakåt strävande och helt oförståeligt. Grattis Melwin Nilsson till en mogen och stabil körning!  :Y:
FORMULA FORD CLASSIC SWEDEN
www.formulafordclassic.se

Bo Lindman

Läste i pressreleasen efter tävlingen att Melwin <(grattis till en enligt alla rapporter mycket snygg körning!  :Y:) körde "på dispens" från den generella 18 års regeln.
Eftersom RA 2.7 pekar på ett dokument utfärdat av RA utskottet där de klassers åldersgränser som avviker från den generella 18-årsgränsen nogsamt anges klass per klass, så är det rimligen inte fråga om dispens, utan Melwin (och övriga under 18 år i Fvee och FF) följer till fullo nu gällande regelverk.
SBF:s praxis är om jag inte är helt felunderrättad att endast regeländringar motiverade av starkt vägande säkerhetsskäl får ske under säsong med kort varsel.
Det är svårt att se hur det kan åberopas i detta fall. Helgens resultat pekar väl snarare på motsatsen?  ;))

I mina ögon handlar detta om två separata frågor:
Fråga 1)
Vilka åldersgränser ska gälla i vilka klasser. En fråga med många infallsvinklar där både de som hävdar 15 års gräns i Fvee och FF och de som hävdar 18 års grens över hela linjen har sina givna poänger. Det må vara ett ämne för en separat diskussion, kopplat till vad RHK vill med sin verksamhet i ett större perspektiv.
(själv kan jag iofs fundera på logiken i att min 16 åring med erfa från Rotax 125cc karting får köra en snabb och smula fragil FF eller Fvee, men inte en trygg och trött gammal Saab i 1000cc Cupen? Bara för att påvisa hur svårt det är att hamna rätt ur alla aspekter...  ;D)
Fråga 2)
Hur beslutet beträffande generell 18 årsgräns har processats? Tidsaspekten har jag redan berört, den är uppenbar. Befälsordningen inom SBF, här enkannerligen Racingutskottet och Historiska utskottet är också en parameter i detta. RA har så vitt jag kan begripa endast uppdaterat en tidigare lista till att gälla 2015-2016.
Man kan anta att RA inte tänkt så mycket på de två historiska klasserna från 15 år, utan låtit dessa rulla vidare. Kanske det rent av är så att man inte alls reflekterat över att FF idag endast finns som historisk klass och RA skrivning ursprungligen avsåg den FF i SM/STCC sammanhang? Formel äldre är mer oklart, möjligen kopplat mågna år bakåt i tiden när en Fj förare fick åldersdispens? Oaktat vilka historiska (sic!) skäl som ligger bakom dessa två klassers nu gällande 15 årsgräns, så är det i mina ögin helt oaccceptabelt att oklar befälsordning i SBF.s led ska leda till att aktiva kommer i kläm.
Egentligen är det ganska lätt att reda upp detta, men det arbetet förutsätter jag redan påbörjats.     

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

#7
Otroligt dåligt hanterat av HU och av representanter för förbundet.
Besked som man backar på.Killen har fått ,tagit licens och mekat hela vintern med drömbilen.
Han får köra ett race och kör som en av de bättre och sedan stopp från HU.
Det är inte så konstigt om ungdomar tappar förtroende för oss äldre.


Redaktör

Hej!

Sedan åtskilliga år tillbaka så har det ej behövts körkort för att köra racing i
Sverige. Enligt andrahandsuppgift som jag hört så det finnas någon eller några
i Historisk Racing som saknar körkort. Dom är alltså nu efter påbörjad säsong
lämnade ute i kylan, eller???
Och vad beträffar mognad mm. för att tävla så visade Kinnekulletävlingen snarare
på motsatsen på vad HU menar.
Nej, HU, visa nu att ni inte är sämre karlar än att ni kan ändra er.

Bo Lindman

Är det några fler regler som är publicerade på SBF:s hemsida som inte gäller enligt HU så vore det nog tacknämligt att få besked om dessa snarast.
De aktiva har att rätta sig till punkt och pricka enligt regelverket ned till minsta millimeter och hekto. I annat fall riskerar de att få packa och åka hem utan att fått köra ett enda varv. Det är om inte annat för trovärdighetens skull då också klädsamt om de regeltolkande instanserna också då följer de regler man själva är satta att övervaka.
Det hela är tämligen förvånande, då HU:s ledamöter brukar vara sansade, jordnära och sunt resonerande herrar, som jag känner dem. Vad är det som hänt?

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

BosseGT40

#10
Känns det inte som att "Översikt Förarlicenser" (publicerad av SBF) borde gälla?
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_112579/cf_74/forare.PDF
Enligt denna skall endast "Bilorientering, Rally och under vissa omständigheter Folkrace" behöva körkort.

Känns det inte ocksâ som att "Regler för avvikande âldersgränser inom racing" (publicerad av SBF November 2014, och det som SBF hänvisar till vid förfrâgan) borde gälla?
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
Enligt denna gäller 15 âr för "Formel Äldre" (F3, FJ, Midget500 och FV1300) och dessutom FF.

Bland SBF's publikationer har jag inte nâgonstans hittat en antydan om att "18 âr och körkort" skall gälla för nâgon arenamotorsport, historisk eller ej. Âlder räknas dessutom enligt SBF som "det kalenderâr dâ föraren uppnâr viss âlder", d.v.s. föraren ifrâga behöver inte HA FYLLT ÂR vid tävlingstilfället utan det räcker med att han fyller âr under det innevarande âret. Den "âldersdispens" som HU möjligen inte alls vill utfärda, om de nu skulle ha auktoritet att utfärda en sâdan, verkar därmed endast relevant för "Formel Äldre" i det fall föraren INTE fyller minst 15 âr under innevarande kalenderâr.

Ett par frâgor ställer sig nu nästan själva:
1. Varför är inte HU 02-2015 publicerad av SBF?
2. Är RHK numera av SBF utsedd publikationsplats för beslut?
3. När börjar HU 02-2015 gälla? När man uttalade orden (sâvitt jag förstâtt per telefon)? När man skrev protokollet? När man spikade upp det pâ en klubbhemsida (RHK's)? Eller träder ett sâdant beslut endast i kraft när det officiellt publicerats av sin ägare (d.v.s. SBF) och i sâdant fall, om man ska tolka SBF's regeländringspolicy för den här sortens icke säkerhetsrelaterade beslut, först inför följande säsong (d.v.s. 2016)?
4. Och givetvis, i skenet av ovanstâende: ÄR ens HU 02-2015 ett SBF beslut?

Ett beslut (om ett sâdant nu skulle föreligga) som verkar gâ stick i stäv med nu gällande regler för tävlingsdeltagande bör under alla omständigheter remitteras till SBF för validering innan publicering.

Jag har ärligt talat lite svârt att se vari problemet ligger. Är sâ mânga etablerade förare inom historisk bilsport sâ hotade av att ett par grabbar pâ 15-16 âr vill köra historisk formelracing? Känns som en storm i ett vattenglas detta.

För övrigt: MELVIN! Fantastiskt kört. Nu kan det bara bli sämre!  racesmile

björn h

I min enkla värld gäller bara undertecknade protokoll, även om beslut tagits per telefon. Något att tänka på även för HU.
Mvh Björn H

Bo Lindman

Sedan borde ett sådant protokoll rimligen också hänvisa till de paragrafer i regelverket som man åberopar för sitt beslut.
Allra helst när det är ett beslut som annars kan tolkas stå  i i direkt strid med SBF:s praxis när det gäller beslut om regeländringar som inte är föranledda av direkta säkerhetsskäl. Eller rent av som ett beslut utan något stöd i gällande regelverk.
Om förbundets utskott ska anses vara autonoma i beslutsfattande och regeltolkande, så kan vi ju fråga oss varför vi inte är organiserade i Svenska Racingförbundet, Svenska Rallyförbundet eller Svenska historisk bilsport förbundet och så vidare...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

allo

Vad säger vår representant i HU i denna fråga?

Bo Lindman

Jag kan inte låta bli att fundera vidare i ämnet. Och ju mer jag funderar, desto mindre begriper jag...
Om det nu är så att Racingutskottets regelverk inte är tillämpbart i historisk racing, vilket tävlingsreglemente körs RHK-tävlingar enligt numera?
Var kan jag hitta detta tävlingsreglemente? Är ju bra för både aktiva och arrangörer att veta vad man ska hålla sig till.
Under grenen Historisk Bilsport hittar jag mästerskapsregler i rally, men i racing finns ingenting?

I SBF gemensamma regler står under paragraf G 1:5
3. Dessa sportgrensregler gäller fr.o.m. på respektive sida angivet revideringsdatum och tills
vidare. Ändring av reglerna kan införas efter publicering i SBF:s officiella organ.
4. Regeländring får inte ske under pågående tävlingsår, om inte synnerligen tungt vägande skäl
kan motivera en ändring.
6. SBF:s officiella kommunikéer, beslutsreferat, regeltolkningar m.m. offentliggörs i SBF:s
officiella organ. Detta har samma giltighet som SBF:s regelverk.

Med anledning av ovanstående är min fråga:
1) När publicerades att HU tar över beslutsrätten kring tävlingsregler, licenskrav avseende åldersgränser och körkortskrav etc från RA?
2) Var hittar jag denna info publicerad enligt 3 och/eller 6 ovan?
3) Om punkt 1 och 2 inte kan besvaras, huruvida kan 1:5.4 anses uppfyllt om bulletinen publiceras 2 dagar innan första tävling?
4) Om RA tävlingsreglemente ej gäller, vilket tävlingsreglemente gäller, från när började det gälla och vart hittar jag det?

Jag tror och hoppas att man i så god tid som möjligt innan Velodromloppet undanröjt alla oklarheter och tveksamheter kring vilka regler som gäller för oss jämte det självklara Appendix-K. Och att dessa klargörande publiceras tydligt i de kanaler där så ska ske.



Downforce is for chickens - Sideways is for racers