Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Principfråga

Startat av Perskarner, 10 juli 2015, 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Perskarner

Jag har en fråga/or av principell art, och vore tacksam om någon i ledande ställning inom RHK kunde hjälpa mig att reda ut begreppen/frågorna !
Detta är definitivt ingen sakfråga (om än tagna ur verkliga livet) utan jag vill ha ett tydligt svar, utan "om" och "men".
Om man i parc ferme konstaterar att en bil väger 2 kg mindre än vad som stipuleras i bilens HTP, och en annan bil konstateras vara lägre än 10 cm. Vad händer? Blir någon diskvalificerad, eller skrivs det upp på "gula sidan" i HTP. Är något av fallen att anses som allvarligare än det andra? Alternativt; finns det "marginaler"' eller är det exakt som gäller ?
Tacksam för tydligt svar, så det inte finns några oklarheter !
Per S #42

Tommy J.

Hej Per,
Båda dina exempel är regelbrott och skall skrivas in i dokumentet i HTP´n. De skall också kontrolleras vid
nästa tävlingstillfälle. Har felet/-en åtgärdats korrekt skall en besiktningsman med behörighet intyga att de åtgärdats.
Åtgärden från besiktnings ansvarige efter park fremé har historiskt varierat betr. dina uppmärksammade fall och inbegriper även spårvidd. I det senaste exemplet är min erfarenhet att man varit fexibel upp till ett mindre påslag. En Mini t.ex. ökar spårvidden automatiskt propotionerligt till vagnshöjden. Ett antal herrar blev diskade i 1000 Cupen ( torde varit 2008 ), p.g.a. att bilarna var för breda. Men vanghöjden berördes inte vid detta tillfälle. Betr. enbart vagnhöjden är min erfarenhet att man utdelat en muntlig reprimand och att felet skall åtgärdats till nästa tävling. Sist vad gäller vikten tolkar jag att undervikt skall bestraffas med uteslutning får prislistan.
Jag har vid ett antal tillfällen vägt in bil på mina kalibrerade INTERCOMP vågar. Sedan på banan har jag bett om att få bilen vägd. Aldrig har RHK´s våg stämt med min egen! Dock skall man bemärka att det endast är vågen på banan som gäller. Tycker någon behörig borde besvara detta.
Tommy