Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Hundkoja 1150

Startat av doc knutsen, 30 augusti 2015, 14:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

doc knutsen

I Norge jobber vi med å dele den lille gruppe 2-klassen i to, dvs opp til 1150 og 1151-1300cc. I den forbindelse er det et spørsmål om hva for motor anvendte i "Kojan" under den perioden tidlig på 70-tallet. Jeg husker godt klassen som variert og konkurransedyktig (inntil "Oljekrisen" traff oss for fullt...)
Jeg ville trodd at de som bygde 1150 Cooper S-motorer gikk ut fra 1071-varianten og borret den, men skulle gjerne ha visst fra en av dere som holdt på den gangen. Kunne man bore 970S stort større enn 1000cc? Og hvordan ble motorene homologert...?

Takknemlig for kommentarer. Vi har i Norge for øyeblikket tre Abarth'er og to, snart tre, Hillman Imp-varianter, en Fiat 128 og ennå en på gang, pluss mulig en NSU. Og det skulle være interessant å se på mulighetene for en 1150 Cooper S-variant.

Tulka

#1
  Jo,jag har lite koll på dom 1150 motorer som användes 1974.
Du fick inte överskrida en motors klassgräns så en 970-motor
  gick inte att borra mer än .040" för att stanna under 1000cc.
Upptäckt av för stora motorer var fusk och renderade förr naturligtvis
  i avstängning ibland t.o.m på livstid. I några fall skedde det i tysthet.
Ingen 1100-gräns existerade så 1070 kunde borras till ungefär
  ~ 73.1 mm för att stanna under 1150cc.
Ett annat exempel är Saab V4 1500cc som inte gick att borra över
  klassgränsen som var 1600. Den såldes på export med ökat slag
som 1700 och kunde då borras till över 1800.
Tillägg; Klassgränserna stod uppräknade i SBFs årsböcker.