Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Reynard 863 såld

Startat av Hans Kokkarinen, 21 oktober 2015, 09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Kokkarinen

Säljes en Reynard 863 med VW 1600 F4 motoren. Bilen är körklar och finns i central Finland. Pris 90000 kr. Kanske byte mot 70-talets veteranbil eller ett segelflygplan. Maila mig för mer info.
hanskokkarinen@hotmail.com

Reggazzoni

Den här frågan borde kanske ställas i en annan tråd, men jag blev nyfiken här och nu; om man skulle investera i en sån här bil, får man då vara med och åka i RHK´s Slicks-och-vingar-heat? Eller måste man leta reda på vagnens F3-historia och förse den med en likadan  motor som den en gång troligen hade?

//Stefan
Team Vasebo Racing

Henrik H

Om inte annat så ryms väl en F4 inom F3 reglementet så när som på restriktorn.......

http://www.rhkswe.se/forum/index.php/topic,604.msg2019.html#msg2019




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Reggazzoni

Tack för länken, Henrik. Tyvärr blev jag bara ännu mer förvirrad...
Är det inte att tänja för mycket på det där med "historiskt korrekt" att bara montera en restriktor? Kanske säkrast att sikta in sig på FF1600 i alla fall...
//Stefan
Team Vasebo Racing

Bo Lindman

F4 är ju numera godkänd enligt App-K var ju en diskussion om det för några år sedan. Däremot är jag inte tvärsäker på att Finland och Sverige har helt lika F4 reglemente i historiskt. Har för mig man i Finland tillåter de bredare F3 hjulen och ev också en senare motorspec. Tror även specen på låda skiljer och motsvarar F3 rakt av om jag minns rätt, medan man i Sverige går på en tidigare utgåva av F4 reglementet. Hur det mer i detalj skiljer om det nu fortfarande gör det får nog någon mer initierad svara på. 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Det verkar onekligen jätte besvärligt med F4 speciellt om den kommer från Finland. Lika bra att du satsar på FF1600  ;D




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Ja man kan ju fundera varför vi inte kunde enas om samma reglemente i de två länder där F4 körts....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Hans Kokkarinen

Hej alla,

årets 1990 finska F4 regler tillåter dubbla förgasare, 4 växlar och fälgbredden var 8 fram och 10 back. Tillåten motor var nästan helt stardard 1,6 liter VW. Jag byggt en sådan 1,6 liter motor några år sen för att köra i historic tävlingar här i Finland. Reynard är ännu femväxlad (måste vara 4), har ingen diffrentialspärr och har alltid haft breda 8/10 F3 hjulen. Den nya Finska F4 serien som började igen fem år sen tillåter formelbilar upp till 1996 och 1,8 liter motorer och tyvärr en gammal Reynard är inte en konkurrenskraftig bil.

Jag tror att i framtid den bästa men dyraste alternativ är att bygga eller köpa en rätta F3 motor till sådan bil. Man kan välja mellan en VW, Alfa Romeo eller kanske en Saab. Delar finns troligen här och där. Den andra, billigare alternativ är att köra i 1,6 eller 1,8 F4 klass om de är möjligt någonstans.

Reynarden är Johan Rajamäkis gamla bilen från år 1988. Han var då fyrande i formel 3 SM. Om ni vill vet mera om bilens historia, skicka mail till mig.

Hälsningar,

Hans

Hans Kokkarinen

#8
Ny pris 75000 kr, bilen med kåpar och några smådelar. Sommaren kommer.

Hans Kokkarinen