Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel

Startat av Danne.L, 17 januari 2016, 20:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne.L

Ser på Formel Ford Classics hemsida att motion lämnats in till RHK om att införa, i Formel Ford 1600 klassen, tre ytterligare årsmodeller 91 till och med 93 med Kentmotorer.
Intressant då det på forumet förra året fördes diskussion om att plocka bort J bilarna.
FFC hemsida: http://www.formulafordclassic.se/
Motionen:  http://www.fyrtiotalist.se/

Vidare hittar jag på Formel Ford Classics hemsida (hittar inget om detta på RHKs sida?) en notis om att 2016 hålls Riksmästerskap för historiska formelbilar. Formel Vee 65-68, Formel Vee 69-71 samt Formel Ford/2c (J bilar). Poäng räknas om minst 8 bilar startar i samma klass. Det delas ut 1 RM tecken för Formel och en för standard. Frågan är hur man tänkte när man inte tar med hela Formel Ford fältet utan bara J bilar. Endast en gång 2015, Karlskoga, fanns det med 8, och då exakt 8, J bilar. 
Mästerskapsregler:  http://web.sbf.se/regler/up/15/HB_RA_RM_regler-2016.pdf

Bo Lindman

Danne, Det som då diskuterades (av bl.a. mig) var att skapa en prisvärd Formel-Ford klass som inte nödvändigtvis är enbart historisk, utan mer tävlingsinriktad på bredd/hobbynivå. Då det verkar vara många som i första hand vill rejsa och där det historiska inte är lika efterfrågat, utan mer en konsekvens av att alternativen saknas.
I den klassen som bl.a. jag skissade på då, skulle tillåta nyare FF bilar än 90-års modell, indelad i två kategorier, 1600 "Kent" och 1800 "Zetec". De FF bilar i Z-kategorin det nu motionerats om hade passat alldeles utmärkt i en sådan klass, till skillnad från App-K som ju har andra åldersavgränsningar än vad teknikutvecklingen och stegen i FF generellt motiverar. I en sådan klass hade även de förare av J-bilar som fastnat för FF främst pga att det är en förträfflig racingklass på hobby/breddnivå, kunnat erbjudas mer av den sortens hobbyracing, utan den idag "tvingande" kopplingen till historisk racing.
Det hade samtidigt givit bättre förutsättningar att mer renodla den historiska FF-klassen för de som främst uppskattar det historiska. J-bilarna skulle givetvis även fortsättningsvis vara välkomna i RHK:s historiska FF-klass, att skärpa reglerna retroaktivt vet ju inte är en så värst begåvad lösning, minns åldersgränsen på förare i historiskt...
Men de som i första hand åker FF för att rejsa skulle då erbjudas andra, möjligen för dem mer attraktiva alternativ till sitt förfogande. De skulle då utan problem kunna åka ännu lite nyare FF-bilar om de så ville.
En sådan FF-klass behöver inte, och ska förmodligen inte drivas under RHK:s paraply, utan kan vara helt fristående, varför inte under föreningarna Formel Ford Sverige, eller Formula Ford Classic?
Tävlingstillfällen borde kunna finnas hos t.ex. SSK, som säkert skulle må bra av en stark klass i sitt utbud, kanske tillsammans med V8 Thundercar och Legends, i den nya konstellationen som verkar växa fram och som ser ut att prioritera event där många yngre intresserade också finns. Sedan så är ju givetvis gästspel vid t.ex. SSM och STCC också tänkbara för en sådan FF-klass.
Med tanke på att FF Classic också vad jag förstår vill rekrytera nya förare även från kartingleden, tror jag en sådan FF-klass skulle ha ett lika stort berättigande som dagens historiska FF-klass.
Likaså att det ger möjlighet för de som vill åka enligt senare motorreglementen, något som jag för övrigt tycker är extremt märkligt att man tror sig kunna göra inom den historiska racingen.
Men viktigt är: En sådan FF-klass, utanför RHK ska inte ställas emot den historiska FF-klassen, utan vara ett alternativ för de som vill. Vem tar initiativet till en sådan klass i svensk racing? Jag tror den behövs!
 

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Var i ligger skillnade mot det som Peggen provade för några år sedan ?

Bo Lindman

Relevant fråga Pelle!
Eftersom jag och Peggen bollade tankarna kring post-historic FF mycket, långt innan frågan om samarbete med RHK ställdes, tror jag mig ha iaf några av svaren på det.
En avgörande skillnad är att man i mitt förslag inte har med Duratec-bilarna. Det var något jag var tveksam till redan då. Dessa är så pass dyra (och överlägsna tidigare FF-koncept) att de sänker intresset för FF som en kostnadseffektiv breddklass. En Duratec bil är knappast billigare att köpa och driva än en FR 1600 som redan körs i STCC. I inköp snarare ett par hundra tkr dyrare om du vill ha en av senaste snitt.
Med Kent och Zetec som i detta förslag håller man sig till bilar som är betydligt billigare i inköp och drift.
Till skillnad från Peggens vision, så är detta förslag tänkt främst för nationell breddracing med formelbil. Set pan-nordiska utbytet med Finland och Danmark, där Duratec körs finns inte med i denna tanke.
I Peggens upplägg var det nordiska utbytet en bärande del för att få stora startfält från start.
I praktiken blev det i själva verket därmed bara ett fåtal Svenska ekipage och bara ett par som var konkurrenskraftiga totalt.
En annan skillnad är att detta förslag inte bygger på en total koppling till endast RHK-cupen, utan att klassen stor mer på egna ben och tävlar kanske i första hand med SSK och de nya tävlingstillfällen som V8 och legends öppnar upp för i Svensk racing. Det finns mer som skiljer, men det kan vi ta om det verkligen finns intresse för att starta upp något sådant här.
Det man absolut ska ta tillvara på från Peggens upplägg tycker jag är en tydlig FF-profilering. Det ska inte heller byggas upp som en konkurrent till FR1600, utan en medveten positioenring som breddklass under STCC:s FR1600 nivå. Aktiv rekrytering från Kartingen, Att närvara med en representativ bil och berätta om FF vid de stora kartingtävlingarna är en idé värd att bygga vidare på. Likaså tanken med mekarkurser för de som aldrig ägnat sig åt formelbilar, eller annat än karting. Idéer finns det gott om...


Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Jo, jag förstår hur du menar, men själv så tror jag att bilarna är för nya för RHK och för gamla för att vara intressant för gokartkillar.
Jag har själv kört tillsammans med de Franska Kent 1600 serien några gånger. Visst om man bara vill köra för körandets skull så är det ok, men snacka om Åsa Nisse racing  :) :). Reglementet var omöjligt att reda ut, i stort sett ett för varje bil  :). Tro att det var ca. 80 bilar till start på Spa och att det delades ut minst 40 st första plats pokaler.
Efter vad jag förstår så är formel Ren 1600 med Stcc ett bättre alternativ för gokartkillar som vill vidare och heller inte så mycket dyrare än gokart på topp nivå.

Bo Lindman

För nya för RHK håller jag med om. Det är därför jag inte tror på att en sådan klass hör hemma under RHK:s paraply. Även om något enstaka gästspel i våra sammanhang säkert kan vara kul för alla parter.
jag är av uppfattningen att detta främst är en FF fråga, om man nu vill tillbaka som klass utanför de historiska sammanhangen? För RHK:s del handlar det troligen mer om hur man hanterar ett visst eventuellt frånfälle av J-ekipage och om man kan dra nytta av en mer historiskt homogen FF-klass. Något annat är det nog inte fråga om ur ett rent RHK-perspektiv.
Om det finns behov av en mer kostnadseffketiv Formelbilsklass på en nivå under FR1600 och STCC kan man nog fundera på. En FF-klass ska i alla händelser inte konkurrera med FR1600 eller STCC för den som vill göra karriär. Däremot vara ett alternativ för de som inte vill eller kan satsa det som behövs för en mer ambitiös karriär. I rallysporten är man bättre på att erbjuda budgetklasser för de som i första hand åker för att det är kul, i racing är det obefintligt när det kommer till formelbilar utanför STCC. Det jag sett av drygt 10 år med mina grabbar i karting är att långt ifrån alla vill satsa på elitnivå, men ändå vara med och tävla.
Det är extremt stor andel av kartingjuniorerna som lägger av helt i övre tonåren, då steget till bil upplevs för stort. Go-Kart farsor som belånar hus och hem för drömmen om sonen i F1 finns förvisso, men hur många?
Men kanske det är som du säger, bara det värsta lockar idag...
 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Pelle Svensson

Bosse, FR1600 är väl ändå inte det värsta ? Det kostar runt 500.000 / säsong med 10 race, ganska det samma som en fullmatad gokart säsong.. F4 i Tyskland kostar en 0 till.

Bo Lindman

Pelle, Ja och F3 GP2 och F1 kostar ännu mer....
Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma?
FR1600 är väl inriktad på de som vill vidare i en racingkarriär, även om den är billig i det sammanhanget?
(om än dock kanske i normalfallet inte fullt så billig som du antyder)
Den är därmed idealisk för de som kört på elitnivå i karting och vill ta sig vidare mot högre höjder.
Men det var ju, som jag nog trodde framgick av mina tidigare inlägg, inte en elit och karriärklass jag såg framför mig med post historic FF Kent och Zetec, utan en klass för de (oavsett ålder) som vill fortsätta rejsa med formelbil, utan att nödvändigt ha karriärambitioner, även om en FF-klass för några kanske vore rätt mellansteg från karting till formelbil också? Inom rally har vi flera sådan klasser, i racing och rallycross också, men inte när vi kommer till formelbilar, där är det historiskt i RHK eller FR1600 i STCC som gäller, inget annat. Men som sagt, kanske formelbilsintresset inte är större än så?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

jsvahn

Hej,

tänkte bidra med lite åsikter och erfarenheter angående Kent och Zetec här från finska sidan.

1997, januari tillkallade finska bilsport förbundet till möte var de berättade att Zetec skall införas samma år. Kent och Zetec ska tävla om samma FM poäng, Zetec kör på samma däck som Kent (Avon ACB10). Tyvärr visste ingen att detta var döden åt klassen!
Under samma säsong testade jag på den svenska konkurrensen (Wirdheim, Dahlgren, Göransson mfl.). Kom hem och berättade hur tufft det var, blev utskrattad!
FM 1997 slutade med 3 Zetecar först, sen kom jag som bäste Kent förare på fjärde plats. Zetec betydligt snabbare än Kentarna.
1998 var vi rätt många finnar som kom över till Sverige för att tävla med våra Kent bilar. NM på Karlskoga fick vi kvala för att komma med i tävlingen..!
Själv åkte jag tre säsonger i Sverige. Sista racet på Mantorp 2000 avslutade en fin era för Kent bilarna i Sverige..! Följande år införde ni Zetec.
Kom i kontakt igen med FF 2005 men då som Zetec mekaniker. Fortsatte till 2010.

(Duratec är ca. 3 sekunder snabbare än Zetec och en aningen snabbare än F-Renault 1600).

I ett svagt skede så hade finska bilsport förbundet beslutat att F-Renault ska införas i Finland. F4 hade blivit F3 några år innan och hade börjat växa och så dödade bilsport förbundet klassen för F-Renault. Klassen blev ju ett fiasko både i Finland och Sverige. Som tur har Historisk Race Finland återupplivat F4 klassen som håller på att växa. Ända vingklassen här.

Gör inte om misstagen ifall ni ska införa Kent. Håll er enbart till en klass och Kent är absolut bästa alternativet. Ni har ju säkert sett hur många Kentare som tävlar i England. 90-talare vinner lika bra som 2000- och 2010-talare. Många finska Zetec bilar har skeppats över till England för att bli Kent-bilar!
Kent klassen är relativt billig i drift och man får mycket åka för pengarna. Klassen har skolat många duktiga förare genom tiderna.
Följ samma regler som i England så kan förare åka över och tävla.
Kent klassen passar alla!


NM Karlskoga 1998. Start nr.2 Två finnar i första led. (Jag i blå/silver).


2000, sista Kent tävlingen med SM status. Alx Danielsson i ledningen, jag i blå/silver bilen nr.8. Mer bilar men syns inte.

Bo Lindman

Intressanta synpunkter Johan!
Du har helt rätt i att det alltid är enklare med en och samma klass och reglemente.
Har förstått att det ute i Europa varit vanligt att Zetec bilar konverterats till Kent på senare år.
Eftersom tillgången på Motorer och delar nu återigen vad jag förstått verkar vara lika bra för Kent som för de senare, kanske det är rätt väg att gå?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

fyrtiotalisten

Följer den här tråden med stort intresse. Men eftersom jag är tekniskt obegåvad hänger jag inte med riktigt, och därav några frågor.  :-[
1. Vad skiljer - i grova drag - en Kentmotor från en Duratec och en Zetez?
2. Hur konverterar man en Zetez till en Kent, och varför då?
3. Hur skiljer sig reglerna/reglementen åt mellan Sverige och England?
4. Förs det samtal om ev regeländringar inom överskådlig tid vad gäller Formel Ford 1600?
Tack, på förhand!

jsvahn

1.
Kent: motorn härstammar från 60 talet. 1600ccm gjutjärns motor med 8 ventiler, förgasare. Ca. 110bhp.
Körs med mönstrade däck.

Zetec: 1800ccm 16v med dubbla överliggande kamaxlar, insprutning, ECU, katalysator, gjutjärns block med aluminium topp. (motorn är högre och därför högre tyngd punkt jämfört med Kent motorn). Ca. 160bhp. Körs med slicks.

Duratec: 1600ccm hel aluminium 16v motor med överliggande kamaxlar. Insprutning, ECU, katalysator. En relativt lätt motor. Ca. 160bhp. Körs med slicks.

Duratecen är modernaste av dessa 3 alternativen.

2.
Zetecen använder andra broms ok, AP. Kenten har gamla gjutjärns ok, Girling. Så uprighten måste bytas för ok fästen är annorlunda.
Bärarmarna är annorlunda på Zetecen vad jag förstått. Bredare hjulbas än vad Kenten har.
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Nu kan jag inte reglerna så värst bra. Antar att Kent klassen fortsättningsvis inte tillåter flervägs dämpare, ifall så kanske max 2 vägs.

Reggazzoni

Hej
Jag vill också bidra med lite åsikter/synpunkter: Tiden står aldrig stilla, nya bilar blir med tiden gamla bilar och jag tycker att även RHK borde gå några små steg i den riktningen och här har man nu en lysande möjlighet. Jag tycker att man i fallet Formel Ford mycket väl kan flytta fram åldersgränsen tre ytterligare år, då ju 1993 är en naturligare gräns för klassen, nämligen slutet för Kent-eran.

Istället höjs här röster för att man blint ska rätta in sig efter FIA:s (åtminstone vad gäller FF1600) godtyckliga åldersklassificeringar, eller till och med (i en tråd från fjolåret) höja åldern för tillåtna bilar. Detta tycker jag verkar komma skrämmande nära snobbism, så länge startfälten inte är fulla. Argumentet att det finns risk för att folk vill tävla med sina bilar och inte bara visa upp dem känns också helt främmande, jag trodde att vi hade med just racingentusiaster att göra här??? Visst förstår jag att man inte vill krascha sin klenod och att tävlingsambitionen kan variera en del p.g.a. detta, men jag trodde att just racing var själva huvudsyftet med att skaffa sig en racerbil?

En fristående FF-serie låter jättekul, men när det provades härom året blev det ju ur svensk synvinkel en jätteflopp. Kanske finns det helt enkelt inte tillräckligt många formelbilsentusiaster i Sverige för att det ska funka?

Kom igen nu, RHK! Värna hela FF1600-klassen, låt alla Kent-bilar leva även om det riskerar att bli en klass där man tävlar på nästan allvar, rösta bifall för Kjells motion om förändring av åldersgränserna!

Vänliga hälsningar
Stefan
Team Vasebo Racing

Magic Racing

Om det nu är frågan om att förnya Formel Ford är nog det bästa att starta en serie för FF1600 Kent som inte har något med den historiska biten att göra, alla årsmodeller på bilar och förare är givetvis välkomna men jag tycker det ska vara som FF1600 var förr med stenhårda fighter rakt genom fältet och man kunde åka till Festivalen på hösten och tävla på skapligt lika villkor.
Ingen klass har fått fram så många talanger som FF1600

fyrtiotalisten

Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?