Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel

Startat av Danne.L, 17 januari 2016, 20:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fyrtiotalisten

Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?

jsvahn

Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:19
Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?

Ja! Vad annars?
För att få fler Kent bilar har man varit tvungen att konventera Zetec till Kent eftersom Kent bilar inte tillverkades för typ 10 år sedan. Några bilar i åre, högst. Största delen av 2000 talets FF bilar som kör i Kent klassen i England är gamla Zetec bilar.

jsvahn

Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:40
Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?

Är du nybörjare inom motorsporten?

fyrtiotalisten

#18
Citat från: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 07:04
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:40
Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?

Är du nybörjare inom motorsporten?
Jag kan inte ditt svar på min fråga! Började köra 2012, och när man börjat så sent - och inte var med "förr" - då får man leva med att vara nybörjare resten av tiden man är medlem i RHK. Men det gynnar inte samtalet på forumet och att fler vill ställa frågor och lära mer. Du behöver inte svara! Jag kan leva med och utan det.

jsvahn

Ringde teamet jag jobbade för senast, http://www.makelaracing.fi/mtec/. Har hört att Kent ska åter införas här i Finland igen. Fick bekräftat att så är fallet.
Två team har visat starkt intresse för det. Dessa två team har drivit Duratec i FM serien. Team Reima Söderman är ena teamet. Reima har varit med länge.
Dessa team vill testa och rejsa här i Finland för att öva för att tävla i England. Mycket tid på banan jämfört med vad man får i England och dessutom till ett mycket billigare pris.

Finska Mästerskapen körs alltså med Duratec, Zetec Cup + Kent Cup. Kent bilar måste vara 1990 och nyare för att inte "stjäla" bilar från historiska serien.

I Duratec kör även en norrlänning för Mäkelä Racing..

De svenskar som vill komma över till Finland och tävla i någon av de tre klasserna är välkomna!

Reggazzoni

Hörde ni, Bosse och Pelle? Ni kanske kan få som ni vill, J-bilarna kan exporteras till Finland! (Detta ska INTE tas på allvar ;) )

Fyrtiotalisten; förr var FF1600 det enda, rätta, bästa steget för kartingkillarna som ville vidare till Formel 1, oavsett i vilket land man var aktiv. Eftersom reglerna tillät en viss teknisk utveckling på chassi-sidan genom åren blev äldre bilar tillgängliga för oss entusiaster till en rimlig penning, och vi kunde jämföra oss och delta i samma tävlingar som Häkkinen, Lehto et al. Startfälten var fyllda till bristningsgränsen (ibland kördes både A- och B-final) och racingen var tuff och jämn och kul att titta på även längre bak i fältet. Det fanns Nordiska och Svenska mästerskap, och SSK körde ett klubbmästerskap för oss som tävlade på en lite lägre nivå. Allt detta tack vare att reglerna inte förändrades år från år.

Sedan kom Opel och förstörde alltihop med sin "Formel Opel Junior". Dessa hade ca 125 hk och gick således lite snabbare, vilket fick Ford att tro att man behövde en modernare motor för att inte bli omsprungna. Sedan dess har regeländringarna kommit slag i slag och dagens Formel Ford lockar varken deltagare eller åskådare.

Team Vasebo Racing

fyrtiotalisten

Citat från: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 07:01
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:19
Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?

Ja! Vad annars?
För att få fler Kent bilar har man varit tvungen att konventera Zetec till Kent eftersom Kent bilar inte tillverkades för typ 10 år sedan. Några bilar i åre, högst. Största delen av 2000 talets FF bilar som kör i Kent klassen i England är gamla Zetec bilar.
Ja, vad vet jag? Måste erkänna att jag känner mig lite obekväm med att ställa frågor i RHK forum, för jag förväntas veta när jag ställer frågor just för att själv få veta. Så svaret på din fråga: "Ja, vad annars?", är att jag vet inte! Men kanske någon annan vet och kan svara dig.

fyrtiotalisten

Citat från: Reggazzoni skrivet 02 mars 2016, 11:44
Hörde ni, Bosse och Pelle? Ni kanske kan få som ni vill, J-bilarna kan exporteras till Finland! (Detta ska INTE tas på allvar ;) )

Fyrtiotalisten; förr var FF1600 det enda, rätta, bästa steget för kartingkillarna som ville vidare till Formel 1, oavsett i vilket land man var aktiv. Eftersom reglerna tillät en viss teknisk utveckling på chassi-sidan genom åren blev äldre bilar tillgängliga för oss entusiaster till en rimlig penning, och vi kunde jämföra oss och delta i samma tävlingar som Häkkinen, Lehto et al. Startfälten var fyllda till bristningsgränsen (ibland kördes både A- och B-final) och racingen var tuff och jämn och kul att titta på även längre bak i fältet. Det fanns Nordiska och Svenska mästerskap, och SSK körde ett klubbmästerskap för oss som tävlade på en lite lägre nivå. Allt detta tack vare att reglerna inte förändrades år från år.

Sedan kom Opel och förstörde alltihop med sin "Formel Opel Junior". Dessa hade ca 125 hk och gick således lite snabbare, vilket fick Ford att tro att man behövde en modernare motor för att inte bli omsprungna. Sedan dess har regeländringarna kommit slag i slag och dagens Formel Ford lockar varken deltagare eller åskådare.
Tack!

Bo Lindman

Som vanligt verkar vårt broderfolk på andra sidan Ålands hav göra mer rätt än vad vi gör här när det kommer till racing. Så skulle man kunna göra här också, även om jag är osäker på behovet av en Duratec klass i Sverige då det mig veterligen knappt finns ens en handfull bilar. Eller så gör man som Johan beskrev tidigare, en post-historic FF 1600 klass, för bilar nyare än 1990.
Kul att ämnet engagerar, jag tror på FF som koncept för kostnadseffektiv racing även för de som inte räkna med ett samtal från McLaren eller Williams. Och då inte enbart som historisk klass....
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Reggazzoni

Vad behöver göras för att det ska bli som förr? undrar Fyrtiotalisten.

Jag är inte säker på att det går, klassens popularitet  byggde ju på att de allra snabbaste förarna körde där samtidigt som den var ekonomiskt överkomlig för gemene man. Idag lägger inte entusiasten upp en 300 000kr för en begagnad FR1600 och ytterligare 500 000kr (eller vad det kan kosta) för en säsongsbudget samtidigt som man inte vet om man får köra alls året efter för att reglerna har ändrats.

Den bästa chansen att få klassen att växa i Sverige är nog att bli lite friare med det befintliga reglementet, anpassa sig till resten av världen och t.ex tillåta de smidda vevaxlarna (SCAT) för att höja driftsäkerheten. Tyvärr låter det ju som om inte alla vill att klassen ska växa, åtminstone inte inom RHK.

Det där är ju en öm, puritansk tå som jag trampar på, men om finnarna lyckas få igång sin nya Kent-klass kanske smittan sprider sig vidare hit, och FF1600 Kent kan så småningom stå på egna ben precis som RHK-potentaterna föreslår. I närtid kan jag dock inte se detta hända, det är därför jag ställer mig bakom "Nyare bilar"-motionen.

För Fyrtiotalistens vidare utbildning inom FF1600 vill jag rekommendera att söka på "formula for festival" på Youtube, där ser man hur det var när det var "som förr i tiden"

//Stefan
Team Vasebo Racing

fyrtiotalisten

Citat från: Reggazzoni skrivet 02 mars 2016, 19:38
Vad behöver göras för att det ska bli som förr? undrar Fyrtiotalisten.

Jag är inte säker på att det går, klassens popularitet  byggde ju på att de allra snabbaste förarna körde där samtidigt som den var ekonomiskt överkomlig för gemene man. Idag lägger inte entusiasten upp en 300 000kr för en begagnad FR1600 och ytterligare 500 000kr (eller vad det kan kosta) för en säsongsbudget samtidigt som man inte vet om man får köra alls året efter för att reglerna har ändrats.

Den bästa chansen att få klassen att växa i Sverige är nog att bli lite friare med det befintliga reglementet, anpassa sig till resten av världen och t.ex tillåta de smidda vevaxlarna (SCAT) för att höja driftsäkerheten. Tyvärr låter det ju som om inte alla vill att klassen ska växa, åtminstone inte inom RHK.

Det där är ju en öm, puritansk tå som jag trampar på, men om finnarna lyckas få igång sin nya Kent-klass kanske smittan sprider sig vidare hit, och FF1600 Kent kan så småningom stå på egna ben precis som RHK-potentaterna föreslår. I närtid kan jag dock inte se detta hända, det är därför jag ställer mig bakom "Nyare bilar"-motionen.

För Fyrtiotalistens vidare utbildning inom FF1600 vill jag rekommendera att söka på "formula for festival" på Youtube, där ser man hur det var när det var "som förr i tiden"

//Stefan
Tack!

Bo Lindman

Jag hoppas inte Stefan Reggazzoni betraktar mig som någon slags potentat i RHK. Det är jag verkligen inte, även om jag är medlem. Däremot har jag åsikter som jag står för som intresserad individ. Inte potentat...

I sammanhanget vill jag förtydliga att jag givetvis inte har det minsta emot om FF växer även i RHK.
Däremot tror jag inte det är rätt väg för historisk racing att släppa in "allt som rullar" bara för att det ska växa.
Jag tror, vilket jag hoppas framgått, att FF har en (kanske större?) potential även som icke historisk klass.
Men att det skulle innebära att jag inte vill ha FF i RHK är nog enbart en medveten feltolkning för att spetsa till diskussionen?

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

jsvahn

Citat från: Bosse L skrivet 03 mars 2016, 16:29
Jag hoppas inte Stefan Reggazzoni betraktar mig som någon slags potentat i RHK. Det är jag verkligen inte, även om jag är medlem. Däremot har jag åsikter som jag står för som intresserad individ. Inte potentat...

I sammanhanget vill jag förtydliga att jag givetvis inte har det minsta emot om FF växer även i RHK.
Däremot tror jag inte det är rätt väg för historisk racing att släppa in "allt som rullar" bara för att det ska växa.
Jag tror, vilket jag hoppas framgått, att FF har en (kanske större?) potential även som icke historisk klass.
Men att det skulle innebära att jag inte vill ha FF i RHK är nog enbart en medveten feltolkning för att spetsa till diskussionen?

Frågan kan ju komma också, ifall klassen blir stor att förare vill ha SM stauts. Kan RHK ordna SM starter? En formula klass med mycket bilar och 'close racing' så kan ju yngre förare känna för att få tävla om SM poäng.
Ifall det skulle bli, skulle en 15-16 åring få åka?
Något att tänka på  ;)

Reggazzoni

Bosse, det kan nog tänkas att jag misstagit dig för "en potentat" p.g.a. dina många initierade inlägg på det här forat. Min avsikt har aldrig varit att trampa dig på tårna. Jag är ju som nämnts inte medlem i RHK och känner bara till debattörerna här till namn och i vissa fall tävlingsfordon.

Det jag VILL göra är att väcka lite känslor och knuffa på i debatten om en utökning av antalet årsmodeller i FF1600. Jag läste någonstans (fyrtiotalisten utomordentliga blogg???) att styrelsen tänker yrka på avslag för motionen, härav mitt prat om "potentater"...

Att jag tagit denna ståndpunkt är delvis av egoistiska skäl; bilarna från sent 80- till tidigt 90-tal ligger mig varmast om hjärtat då jag själv var aktiv under den perioden. Jag fantiserar ofta om att göra comeback med en bil från den eran, och en utökning av antalet tillgängliga årsmodeller skulle ju underlätta just den saken. Dessutom tycker jag att det känns det fånigt att utelämna tre årsmodeller i ett spann av 26 (?) år.

Jag har alls ingenting emot att FF1600 så småningom blir en egen, fristående, mer tävlingsinriktad klass, men jag tror att grunden för en sådan i så fall måste stöttas och startas upp inifrån RHK.

Så kom igen nu, ni som har rösträtt, stöd Kjells motion!

vänliga hälsningar
Stefan
Team Vasebo Racing

fyrtiotalisten

#29
Efter att jag motionerat om att utöka Formel Ford 1600 med tre årsmodeller, upplever jag att motionen nu används som ett diskussionsunderlag för vilken väg Formel Ford 1600 ska ta; stanna inom RHK, eller sin egen väg.

Om det handlar inte motionen, och jag önskar att de som fört in diskussionen på den vägen läser den och styrelsens yttrande en gång till; förutsatt att den är läst och begrundad en gång tidigare.   

Vidare tycker jag att det är synd att de aktivas röster - och deras företrädare - saknas i den här tråden. Det är inte många dagar kvar till årsmötet med efterföljande planeringsträff med FF1600. Naturligtvis har jag full respekt för dem som inte tillvaratar möjligheten att påverka sin egen situation. Beslut kommer likväl att fattas och ska efterlevas i en demokratisk organisation.