Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel

Startat av Danne.L, 17 januari 2016, 20:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik H

Intressant att diskussionen tog vändningen till vilken utveckling formel Ford skall ta i icke RHK regi!
Jag tycker att motionen är en bra idé att utöka så att RHK samlar hela perioden från 68-93 då det kördes oficiella mästerskap med Kentmotorn.
Sen tycker ja att det är konstigt att de som äger dessa nyare bilar inte är intresserade av att va med och driva frågan själva. Men det är väl som vanligt att det skall vara serverat först sen kan man delta utan att behöva engagera sig, fast det är väl inte så en idiell organisation borde fungera  ::)

Vad gäller det någon annan arrangör borde dra igång så är det nog inte en FF klass till. Jag lobbar nog i så fall hellre för att dra igång någon form utav formula libre som tex http://www.monoposto.co.uk.

tex 3 klasser,
möstrat till 1600cc
fria däck till 2000cc
över 2000cc

fria bilar modifiera som ni vill eller bygg själv.

Förhoppningsvis skulle detta öppna för de som tex hänger på rejsa.nu som vill köra formelbilar och är teknikintresserade och vill testa nya saker. Detta kanske skulle få upp formelbilsintresset totalt sett och det kanske spiller över på RHK serierna på de som vill köra formel under jämnare villkor där även intresset för det historiska får plats.

/Henrik



http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78673

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97957

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79864





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Bo Lindman

Stefan, du trampar mig absolut inte på tårna, sticker man ut hakan som jag gör får man vara beredd på lite mothugg också, så det har jag inga problem alls med. Du har, liksom vår finske vän Johan, dessutom sakligt underbyggda argument, vilket gör diskussionen givande. Kanske det trots allt är som du och Henrik säger att det i enlighet med Kjells motion ska vara hela Kent-perioden sammanhängande fram till 93?
Det enda jag är orolig för i det sammanhanget är att de tidigare bilarna blir mer och mer ointressanta i sammanhanget för de aktiva. Vilket jag tror vore synd för det historiska perspektivet och framförallt för oss på läktaren, om nu publik är något man bryr sig om vill säga. Det är inte självklart när det kommer till klubbracing, på gott och på ont.
Det ligger som jag ser det en del utmaningar i att spänna över en så lång tidsperiod i ett och samma heat som 1967-1993...

Henrik, din tanke på en formula libreklass  är ett annat intressant sätt att tänka utanför boxen. Det är nog sådant som behövs. Om det är en sämre eller bättre tanke än en post-historic FF klass är väl en fråga värd att fundera på, men kanske i ett annat forum (som t.ex. rejsa.nu) Det är ju till stor del en fråga om hur målgruppen ser ut. Din tanke är inte alls dum! Ett koncept i denna stil hade man ju i SSK längre tillbaka, först Formel 1300 och Formel 1600, senare i det som utvecklades till Formel 4. De flesta bilar utgick ju då från någon tidigare klass och modifierades inom Formula Libres ramar. Bägge mina formelbilar har för övrigt tävlat i SSK Formel 1300 första halvan av 70-talet...

Avrundar min närvaro i denna diskussion med att förklara bakgrunden till mina inlägg.
Det var ett direkt svar på Danne N;s inlägg om Kjells motion och Dannes referens till den tidigare diskussionen om J-bilar.
Det jag skrivit i denna tråd är en förklaring till de tankar jag hade redan i den tidigare diskussionen och som medvetet eller omedvetet från vissa håll omtolkats som att jag vill ha bort FF från RHK och flytta klassen till någon annan arrangör.
Kjell, ditt senaste inlägg i diskussionen gör mig faktiskt ganska förbryllad i det perspektivet, först tycker du det är ett intressant resonemang, sedan drar du slutsatsen om att det handlar om att FF ska stanna i RHK eller gå sin egen väg. Mina inlägg har inte i ens någon del handlat om den frågeställningen, lika lite som din motion.
Med det avrundar jag min närvaro i denna diskussion och hoppas årsmötet kommer fram till ett bra beslut kring din motion.
Själv kommer jag inte att närvara pg.a. andra aktiviteter i helgen.



Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Jag tvivlar på att intresset för äldre FF är utdöende. HSCC i England har hittills i år 100 registrerade förare för sin klass som bara är för period G bilar! (1967-71)

/ Henrik




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

fyrtiotalisten

Bosse!
Citat hämtat från ditt avslutande inlägg: "Mina inlägg har inte i ens någon del handlat om den frågeställningen [framgår av inläggen, min anm.], lika lite som din motion."

Vad har du då skrivit om, och vad har syftet med dina inlägg varit, och varför i denna tråd? Även detta borde förbrylla dig om du tar dig en funderar över det. Trevlig helg!

Bo Lindman

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Yiiiha!
Nu känns det som att vi kommer någonstans! ;D




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

SF85

Tycker det låter som att det är bättre att dom som kör ff1600 / dom som vill köra ff1600 ska diskutera här och dom som inte har nånting med klassen att göra skall låta bli!
Gilla gärna min Facebooksida - https://www.facebook.com/FogelbergRacing

Fredrik Fogelberg

Reggazzoni

Ser på Facebook att motionen kommer att gå igenom om HU också nickar bifall. Beer vad ska vi lobba för härnäst? Statsbidrag för klassen? Vi kanske kan söka kulturbidrag???

;D Stefan
Team Vasebo Racing

DRLracing

Hei

Har prøvd og følge denne tråden en stund nå og lurer på hvor langt den klassen pre 93 har kommet.

Dan R

Reggazzoni

Hej Dan
Det som hänt är att RHK:s årsmöte har bifallit motionen, det vill säga att FF1600-bilar t.o.m. -93 års modell skall inkluderas i RHK:s tävlingsverksamhet.
Dock måste detta också godkännas av Bilsportförbundets historiska utskott, HU, innan det blir verklighet.

//Stefan
Team Vasebo Racing

Reggazzoni

Kom på att jag förresten har egna frågor:
När sammanträder HU, och kommer -91 till -93-bilarna inkluderas i kategori J, eller inför man en kategori Z?

//Stefan
Team Vasebo Racing

L-G Sjöberg

Jag var mötessekreterare vid RHKs årmötet och uppfattade att de skulle inkluderas i kategori J, vilket också Lena Ljungdahl, som justerat protokollet, håller med om.

Henrik H

Det var ju ett visst tekniksprång 91-93 så det vore väl olyckligt att ha dom i  kategorin J.
Fast man kan kanske prisbedömma dom  som egna även om handlingen säger kategori J




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

DRLracing

Hei
Litt enig med deg Henrik. Men det skiller vel mer mellom en bil fra 80 og en fra 89. Husker på 90 tallet så var det ofte vi kjørte fra 90 tals biler med 86-89 mod biler. Kjørte selv en 88 helt frem til 96. Var til og med i EM med en 88 mod.

Dan

fyrtiotalisten

#44
Det finns dock fördelar som väger upp det "tekniksprång" Henrik nämner. Ett är att de får delta i Riksmästerskapet, vilket vore en stor fördel eftersom FF1600 Kat J annars riskerar att inte fylla ett par tre tävlingar, vilket vore mycket tråkigt när det nu finns ett RM att köra om.

Fler potenta bilar i samma klass bidrar också till ökat intresse från publiken då de inte åker dit enbart för att se historiska bilar köra uppvisning, utan även - och kanske i första hand - för att se täta och spännande race. Heat där bilar kör "radband" väcker inte alls samma entusiasm på läktarna som tävlingsrace. Men visst, detta kan naturligtvis diskuteras utifrån olika perspektiv. Enda som är säkert att rättvist blir det aldrig.  ;)

Men vad som inte går att ha olika uppfattningar om är den formella sidan av saken; regelverket, stadgan och vedertagen praxis. Föreningsstämman beslöt enligt sekreterare och protokolljusterare att de ska tillhöra Kat J, vilket är en vidimering av att ordföranden låtit klubban falla för ett sånt beslut. Skulle mot förmodan ett stämmobeslut inte följas är föreningen inne på en vansklig väg som är svår att förutse hur krokig den blir.