Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Swedish oldtimer racing

Startat av HasseRoth, 09 februari 2016, 11:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HasseRoth

Undrar bara varför det är så tyst runt detta evenemang, jag vet att det inte är i RHK:s regi, men något borde väl nämnas om evenemanget, det rör sig ju trots allt om historiska bilar. Är det någon som tänker deltaga?

flodis

Det är väl Picko och hans gäng som arrangerar SOR,om tiden räcker till
så tänkte jag ställa upp med Royalen,ses hoppas jag :chef

GT350R

Kollade lite på Swedish "Oldtimer" racing

    Totalt 10 heat varav bara 4 är för äldre bilar
http://oldtimerracing.se/klassisk-racing/heatindelning/
    Kör bara Sydslingan (2km) - http://www.arc.nu/sv/klubben/banan/
    Träning och kval fredag
    2st 10min + 1varv Race på lördagen för dom som kvalar in
    3000kr - nyligen halverat till 1500kr (DHL sponsar) - anmälningavgift

/Bertil
/Bertil
-
Good things in life goes VROOOOMM     =)

Mera www.gt350r.se  www.motordrift.se

Lars Runo Tillback

Väldigt bra ide som Picko har -att gå utanför ramarna - det kommer att bli bra. Lägg märke till Legends framstormning! :o?

fyrtiotalisten

Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 14 mars 2016, 17:58
Väldigt bra ide som Picko har -att gå utanför ramarna - det kommer att bli bra. Lägg märke till Legends framstormning! :o?
Vilka ramar tänker du på, Lars Runo?

Lars Runo Tillback

Jag tänkte i första hand på RHK:s ramar, som kan behöva vidgas. Picko utmanar på sätt o vis RHK, liksom du!
Att sponsra anmälningsavgiften är en bra symbolisk handling. Kanske inte så viktig för de etablerade, men kan hjälpa dom med mindre resurser.

fyrtiotalisten

Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 15 mars 2016, 12:38
Jag tänkte i första hand på RHK:s ramar, som kan behöva vidgas. Picko utmanar på sätt o vis RHK, liksom du!
Nu blandar du ihop äpplen och päron, Lars Runo! :D Picko gör sin egen kommersiella grej helt fristående från RHK, medan jag verkar inom en ideell demokratisk förenings spelregler.  :)

Lars Runo Tillback

Swedish Oldtimer Racing är ju demokratiskt! Om ingen röstar (=anmäler sig) så blir det inte av.  racesmile
Men det måste vara fler som yttrar sig i RHK-demokratin! :-X

fyrtiotalisten

#8
Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 15 mars 2016, 17:43
Om ingen röstar (=anmäler sig) så blir det inte av.  racesmile
Som det såg ut för en vecka sen så var oddset så uruselt att väl ingen skulle sätta sina pengar på att det blir tävling värd namnet med tio klasser; satt i relation till målsättningen om 300 bilar på startlinjen. Men, men, det kan ju ändra sig. Så spela du på Picko så kan du göra dig en hacka, Lars Runo.  :xmas

Flat-out-Frank

Personligen prioriterar jag RHK framför vilken som helst annan arrangör i Sverige. Jag är rädd för att andra arrangörer kan minska deltagandet för RHK. Så många historiska tävlingsbilar finns inte I Sverige. Jag minns fortfarande HTCC - försöket för några år sedan. Jag körde heller inte där...Av samma orsak. Man kan ha mycket synpunkter på RHK, men till syven och sist får man ta det onda med det goda! Utan RHK får historisk racing I Sverige det svårt.
Flat out Frank

lotsen

Håller med Frank och Kjell - vi måste prioritera/koncentrera så vi kan ha EN livaktig och fungerande serie för historiska bilar i Sverige. Vagnmaterial (och övriga resurser!) räcker inte till mer i vårt lilla land.

Och så länge RHK i varje fall gör minst ett hyfsat job, så är det RHK som gäller! Allt annat kan störa den fina utveckling vi de facto haft de senaste 10 åren, med fler bilar och et ökat intresse från publik och media.

Fast där är vi lite dåliga, en ännu mer aktiv pressdetalj inom RHK tror jag skulle göra susen. Då menar jag inte bara bearbetning av motor- och entusiasttidningar, utan den "vanliga" pressen. Visst finns det unga pensionerade journalister i våra led som skulle kunna ta det som sin uppgift!
Anders Lotsengård 070-580 13 83

fyrtiotalisten

#11
Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 15 mars 2016, 12:38
Att sponsra anmälningsavgiften är en bra symbolisk handling.
Detta är ingen symbolisk välviljehandling, Lars Runo. Den är krasst ekonomisk eftersom antalet anmälda är ett intet mot det utlovade. Än så länge är det inte trångt på griden (25 bilar; senaste uppgift jag såg var att samtliga anmälda får plats i ett heat). Du hinner nog både köpa bil och testa den samt anmäla dig och få plats, Lars Runo.  ;) Glöm bara inte att anmäla dig till Kinnekulle Historic Meeting oxå, så ses vi där!  :)

Lars Runo Tillback

Ur RHK:s stadgar:

RHK står själva som arrangör för en tävling dvs. Velodromloppet. Övriga tävlingar arrangeras av andra klubbar. :xmas

Så då är det väl bra att andra klubbar arrangerar tävlingar för historiska racerbilar? ::)

Bo Lindman

Lars-Runo, var hittar du det i stadgarna?
så här säger stadgarna under §3, där klubbens verksamhet beskrivs:
– att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och då sträva efter att
följa av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda
regler.

Att klubben i stadgarna skulle nåla fast sig vid antal egna tävlingar eller vilka de i så fall skulle vara, vill jag påstå faller på sin egen orimlighet. Eftersom jag var med och reviderade dessa för inte så många år sedan, är jag helt säker på att du misstagit dig där. Men du kanske menar verksamhetsberättelsen?

I sakfrågan ser jag både för- och nackdelar med att det arrangeras tävlingar för historiska bilar av fler än RHK. Som alltid beror det på när, var, hur och med vilket syfte.
Mot det talar att det riskerar bli intern konkurrens och splittring mellan allt för få ekipage för att ge intressanta startfällt , så som HTCC landade i, trots att iaf de ursprungliga intentionerna där var annat.
För det talar att historisk racing är den mest populära racingen idag och att ju fler som får chansen att upptäcka den, desto bättre för helheten och den positiva utvecklingen av historisk racing.
Enligt mig går det inte att säga bu eller bä om vilket som är mest rätt. Det beror på hur väl såväl RHK och andra nytillkomna aktörer lyckas och om de kan komplettera varandra, snarare än konkurrera med varandra.

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Patrik Åström

Vad Lars-Runo missuppfattat är våra riktlinjer. Vad som menas är att RHK är arrangör för Velodromloppet och resterande 4 deltävlingar i RHK cupen arrangeras av andra klubbar - dock i samråd med RHK.
En föredetting!