Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Kylarvätska / glykol?

Startat av lotsen, 17 april 2017, 18:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lotsen

Fick vid en besiktning 2016 lite "skäll" för jag hade glykol (motsvarande)  i  kylaren. Var inte tillåtet numera sa besiktningsmannen. Det handlade om att det blev halt på banan vid ev läckage.

Har försökt hitta var denna regel finns, men inte lyckats, vara sig i SBF:s regelböcker eller i FIA/RHK publikationer.

Någon som vet något? Och om det är så, vad kan man ha istället, som fortfarande minskar risken förr rost/korrosion i blocket/toppen? Blir lite jobbigt att tömma systemet före varje tävling och fylla på vanligt vatten, för att sedan efter helgen fylla på "det riktiga" igen.
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Mr Mustang

Jag använder Red Lines water wetter,  bättre än glykol och inte kladdigt  racesmile
Mr Ralt

Patrik Åström

Hej, det står i:

RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet
En föredetting!

OpelLotus Danne

Om någon har kontakter på Scania så har de använt "Scania korrosion inhibitor" förr som var ett rostskyddsmedel för motorer där frysrisk inte förekom. Tyvärr har produkten utgått men tycker att det borde finnas någonstans stående.
Numera kör de glykol i allt.
Eller om ni har kontakter med företag som har stationära motorer inomhus så kan de ha använt medlet med.
/Dan

joca

jag  hitta  det  här 3.5.6 Glykol rekommenderas ej i kylsystemet, ersättningskemikalier typ water wetter eller
liknande är tillåtet.

joca

jag  hitta  ett  bättre .Justering/tillägg Racingregler
2016-04-25 16:15
Racing
Fler
Uppdaterad: 2016-04-25 16:17

Officiellt från Racingutskottet.

RA 11.6 Glykol ej tillåtet som kylmedel. Ersättningsmedel med motsvarande egenskaper som Redline Water Wetter eller Motul MoCool är tillåtet.

lotsen

Tackar! Ni var bättre än jag på att hitta skrivningarna, och tack för tipsen!

En avslutande (?) fråga: ni som kör med Red Line Water Wetter, använder ni vanligt kranvatten eller destillerat vatten? När jag googlar lite så verkar de övervägande råden från användare i USA vara att ska det fungera som anti-korrosionsmedel så bör/måste det vara destillerat vatten!
Anders Lotsengård 070-580 13 83

Austin

Hej
På RedLine Sveriges sida står "Det går utmärkt att använda kranvatten."
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
Hälsningar Jan

lotsen

Har sett det Jan, men fått flera råd att destillerat vatten är bättre, blir mindre risk för avlagringar, salter etc. Köpte en 20 l dunk för 160 kr, så det var hanterligt!

Hej
På RedLine Sveriges sida står "Det går utmärkt att använda kranvatten."
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
Hälsningar Jan
Anders Lotsengård 070-580 13 83

OpelLotus Danne

1 och 1/2 flaska Water wettener ger iaf inte fullgott korrosionsskydd i en motor med gjutjärnsblock. (kranvatten om nu det påverkar)

joca

jag skulle  ha  destillerat  vatten  för  det  är  rent  vatten och är dött  vatten .MVH Jörgen

Henrik H

Motul MoCool är kanske ett alternativ

www.motul.com/us/en-US/products/mocool




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson