Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Hur ofta byter ni olja

Startat av Anders H, 02 november 2009, 10:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders H

Hej

Hur ofta byter ni olja i motorn vid tävling och träning ? växellådan? samt bromsvätska?

när bör/ska man byta kylarvätska?

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

GBillqvist

Byter o Byter?? Det är väl bara att fylla på nytt! Eller är det bara jag som kör Engelskt? ;)

/Glenn

Lars Bergström

Beror på vad det är för träning/tävlig och vilken typ av motor/växellåda. När jag körde 4 timmar långlopp med hundkoja så var det en självklarhet att byta efter varje tävling. Motor och växellåda har ju samma olja på en koja.

När jag kört 10-15 varvs sprint tävlingar har jag kollat hur oljan ser ut efter varje tävling, t.ex. vid magnetpluggen. Har kanske bytt olja efter 3-4 tävlingar. Definitivt efter varje säsong.

Om motor och växellåda har separat olja så byter man mer sällan. Du får kolla med någon som kört den typen av motor/växellåda.
Lars Bergström

Bo Lindman

I långloppen jag åker (8-12 timmar) byter vi efter varje race i både motor o låda.
Bromsvätskan luftar vi bort och efterfyller efter varje race så att den vätska som är i oken och i lednignarna närmast den ersätts med icke upphettad västska, brukar bli ett par tre fyra deciliter.
När jag åkte gammelracern (2-t saab) bytte jag olja i lådan 1-2 ggr per säsong. bromsvätskan samma som ovan.
2-T motorn fick ju ny olja varje varv, bra med färskoljesmörjning så slipper man tänka mer än att blanda olja i soppan ;D

Det svåra med färskoljesmörjnignen är annars när någon mindre insatt besktnignman påpekar att man saknar oljeuppsamlingskärl på 2-takts Saaben. Höll på att inte få starta en gång pga det. När jag undrade om det dög med en avkapad ölburk på avgasröret kom en av RHK tekniker och räddade mig från den mindre insatte kollegan ;D ;)

För att åtegå till ämnet. Din bil har väl transaxellåda och rätt vridmonetstark motor? Det gör att jag nog skulle bytt ganska frekvent i lådan. vart annat eller tredje race im vi pratar RHK.s spinrtar och inte långlopp. V8 har jag nollkoll på men det brukar ju i regel bli billigare att byta en gång för mycket än en gång för sällan. Ett tips är att ha oljetempmätare för bådem otor och låda. Då ser du iaf hur mycket stryk oljan tar beträffande temperaturen, ger ju en viss fingervisning. Sedan beror ju en hel dle på vilken olja du avser köra på. Jag har märkt ganska stor skillander mellan olika fabrikts egenskaper, även om specen ska vara den samma,
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders H

Jo lite större vrid, men beror vad man jämför med...  ;) Jag ska åka otrimmat (GR3), 400 hp 6500 rpm.

Jag har oljetemp mätare på motorn (9 liter olja) och ska sätta dig temp givare för ZF (3.5 liter), har allt, bara att borra och gänga oljepluggen...
Problemet är att jag har en försänkt insex plugg så jag måste hitta på nått för att få dit givaren. Audi ska vist ha samma konstig gänga på pluggen så jag ska kolla om dom har en som passar.

Jag hörde om en kille från frankrike som körde GR4 Pantera för några års sen, han sa att ZF lådan inte överlever utan oljekylare när dom (+500 hp) körde. ZF oljan blev varmare än motorn oljan...

Det finns två danska GR4 Pantera (+500 hp + 7000 rpm) dom får inte ZF att hålla, haft många ras...

jag hart hört så länge jag varit intresserad av Pantera (80-talet) att lådan tål över 800 hp...

när ni pratar om efter 2-3 race då menar ni hela race helger, och byter på måndag så det är nya vätskor till nästa helgs race...

/Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Lars Bergström

Anders H,
JA, när jag säger efter 3-4 race så är det efter hela "sprint"-race helg där det ingår ett par fria träningar, tidsträning/kvalificering och 1-2 tävlingar (10-15 varv).

När jag hör hur du berättar om din låda, antal hästkrafter och att andra har märkeskollegor med sina problem att få växellådor att hålla så får du väl hitta ett sätt att kanske i början kolla oljan efter varje "lopp" genom att tappa ur lite grann och se hur ojan ser ut och att det inte är några spån eller annat i oljan. Sedan såklart att skaffa bästa möjliga olja.
Lars Bergström