Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Snyggaste,snabbaste mest välbehållna Sports 2000 säljes

Startat av Pelle Svensson, 20 juli 2009, 19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Svensson

ROYALE S2000M 1982 chassinr.001

Efter Falkenberg är trotjänaren till salu på grund av inköp av F3:a.
Bilen är inte den billigaste men i toppskick och klar för race.Bilen har skötts som ett barn av Bra Motorsport. Sista året har den dessutom fått en chaufför som bevisat att den är en vinnarbil.
En vettig F3,a före 84 kan vara ett bytes objekt.
Ring eller maila mig, så skickar jag bilder.
Pelle Svensson
Mobil +46706046464
Mail ibsab@telia.com

Mr Mustang

Välkommen till F3 ligan Pelle! Trevlig med gentlemen av din kaliber som gör comeback i sveriges mest växande glam klass  Beer
Hälsningar Christer,Musse o tjejerna

PS Gul 71 är INTE till salu  racesmile
Mr Ralt

Ordförande

Tyvärr och tråkigt, men nu är den på väg till England
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Anders Jensen

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Ordförande

Ja, den är riktigt på väg hem.
Det verkar som om det är en av Alan Cornocks bästa vänner som ska ha den. Allan var en av de som konstruerade bilen 1981 och bilen är den första tillverkade med chassinr.001, så det är nog så nära hem den kan komma. Känns skönt att den kommer i rätta händer efter trogen tjänst men lite tråkigt ändå att den inte stannade i Sverige eller åtminstånde i skandinavien.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Först ett sport lycka till Pelle med ordförandeskapet!
Gillar ditt anslag med mer kommunikation och öppenhet genom bl.a.a hemsidan.
De idéer klubben genomför nu på det området vet du ju redan att jag är förespråkare för.

Sen till den lite ledsamma nyheten att din fina Royale lämnar landet och återgår till den i nordsjöns dimma isolerade ön.
ifos kul att den verkligen verkar komma hem, där någon förhoppningsvis uppskattar inte minst det oslagbart låga chassinumret.
Men problematiken med att allt fler (?) bilar lämnar landet tycker jag är värt lite eftertanke.
Att en del säljer ser sina bilar i första hand som investeringsobjekt och vill ha en bra avkastning på dessa och därför säljer utlands kommer vi tyvärr inte ifrån. Jag skulle nog också välja att sälja till utlandet , när priserna skiljer så markant som de ofta gör.
Vår generellt sett låga nationella köpkraft och investeringsförmåga utarmar fler kulturområden än historisk racing idag.
Det är nog tur att positiva undantag finns, inte minst i våra kretsar.
Det stora problemet som jag ser det är just det som Pelle (och mågna fler inkl mig själv) är ett bevis på.
Nämligen att Historisk racing och till viss del racingen i stort numera mest ägnar sig åt internrekrytering.
Man säljer en bil, kanske till utlandet, för att skaffa en annan. Antal utövare är förhållandevis konstant, det är bara bil och klasser som förändras. De olika klasserna gör mer eller mindre genomtänkta PR och rekryteringskampanjer, men som mest verkar träffa de som redan är med, men i en annan klass.
Vi har helt enkelt inte den tillväxt vi skulle behöva och förhoppningsvis och vill ha i historisk racing. Lite provocerande kan påstå att vi inte lyckas ta tillvara på vår potential.
Eftersom jag inte är Kaiserns korpral, har inte den slutliga lösningen på problemet (och de lösningar jag tror på, vet jag inte så populära på alla håll i klubben och utskottet, så de lämnar vi därhän...)  Så jag skickar med en uppmaning till den nya styrelsen att fundera på hur vi ska göra för att bli bättre i vår rekrytering av nya utövare. Vill påstå att vi har bättre förutsättningar än STCC, SSK, Spvm, MSLS ERC, you name it. Om vi bara sätter fokus på vad och hur vi ska göra.
Själv hoppas jag kunna dra mitt lilla strå till stacken genom Classic Formula spalten i Classic Motor, som ju ägnar helt o hållet sig åt historisk racing och till övervägande del inom ramen för RHK:s verksamhet.  Kanske jag t.o.m. kan komma med lite fler kul nyheter där också, framtiden får utvisa.
Med de positiva minnena vad som med ganska enkla medel gick att göra av Standard 65 på 89-talet och senare 1000cc cupen för att locka många nya ansikten till historisk racing ,tror jag ändå det finns mycket ogjort och oprövat för att få fler att våga ta steget att våga pröva på själva. Men det måste vara utåtriktat, enkelt och välkomnande.

Se där vad en bil såld till England kan sätta fart på de filosofiska tankarna...

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

#6
Bosse L:
Först och främst vill jag tacka för ditt "lycka till". Vi ska försöka att förnya klubben lite men ändå bevara de fina traditionerna som finns i klubben, som sagt var "Alla ska med".

Vad det gäller din åsikt om att historiska svenska racerbilar skulle betraktas som investeringsobjekt, så har i vart fall inte jag lyckats med att få ekonomiskt överskott på min. Efter att till och med lånat ut bilen under en säsong,då den var till salu,och inte lyckats sälja den ens till ett pris 100.000:- under cost pris,så fanns det ingen annan möjlighet än att annonsera den utomlands.

Angående nyrekrutering så har klubben i år fått ett kraftigt tillskott av medlemmar,tyvärr inte lika många förare men vi jobbar på att få flera.Internationellt är historisk racing den gren som växer snabbast.Det kommer framöver ekonomiskt att visa sig att det är lönsamt att vara medlem.

Vad det gäller mig själv så är jag nyfiken på att uppleva och köra olika bilar. Jag började med Kojan och förra året blev det F2. F2 är inte aktuellt för nästa år på grund av kostnaderna men en kul och spännande upplevelse var det som jag inte vill ha ogjord. Nästa års stora mål är Monacos Historiska GP  och F3. Sedan får det bli F3 och FF i RHK och givetvis kommer styrelse arbete ta resten av den avsatta tiden till racing. Jag tror att många tänker som mej och vill prova olika bilar och upplevelser och att detta är den stora orsaken till vad du tycker är rundvandring.


Vad det gäller 1000 Cuppen ,så kan jag bara hålla med dej att det var en lyckad satsning som jag hoppas håller i många år
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Pelle. De som aktivt tävlar med historiska racerbilar betraktar dem nog oftast inte som investeringsobjekt, så det gör säkert inte du heller. Det problemet (om det nu är ett problem?) är nog mer generellt inom gammelbilshobbyn och inklusive de som är mer samlare av historiska racerbilar, än aktiva utövare. Icke förty är det idag så att utflödet av historiskt intressanta bilar inte är obetydligt. Detta oavsett om det är en veteranbil eller tävlingsbil. Ingen mer än vi snåla eller köpsvaga köpare kan väl klandras för det? De lesta säljer väl rimligen bilen till den som betalar bäst. Själv resonerar jag som så att om jag nu måste skiljas från en gammal Saab, så vill jag iaf få så bra betalt som möjligt som plåster på såren ;)

Vad jag mer ville peka på är att intresset hos nya utövare av historisk racing inte är på den nivån att den inhemska markanden är tillräckligt stark. Så därför går bilar utomlands istället. De som utövar historisk racing är i lite för stor del samma gamla goa gäng, som precis som du säger gärna vill prova på lite olika biltyper. Det gäller mig också. Om jag gör en comeback i historiskt är det inte i första hand en Saab i 1000cc cupen som är aktuellt
Vi är fler i RHK som gärna prövar andra biltyper och klasser/heat inom RHK, än vad det är nya utövare som kommer in utifrån.
Det är denna rundgång som är vår utmaning. Vi ska givetvis uppmuntra alla att pröva på så många olika biltyper som möjligt (det är ju en av fördelarna med vår racing, att detta är möjligt utan att behöva byta serie helt.) Viljan att pröva nya bilar innebär ju också att allt fler historiska bilar blir renoverade, även de som idag nätt och jämt åtnjuter historisk status. Det är viktigt för allt inte helt ska stagnera.. Att vi fått fler medlemmar är ett bra steg. Har vi ambitionen att göra dem till aktiva medlemmar och hur gör vi det i så fall bäst?

Det var inte min mening att på något sätt kritisera dina ställningstaganden i vare sig bilaffärer eller byten av klass. Jag tycke bara att ditt case var ett bra exempel på den verklighet och utmaning vi har i RHK. Därför tycker jag uppriktigt det är lite synd att du upplever att måste gå i försvarställning för hur du gjort och tycker, istället för att diskutera problemområdet.
Du har ingen anledning att försvara dina personliga ställningstaganden inför mig i detta.
Jag respekterar dem fullt ut och resonerar själv lika dant.

Ha det gött och vill du resonera vidare kring förnyelse och rekrytering är jag på!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lennart

Det kommer in bilar i landet också, 4 st F3:or har importerats, 2 från england och två från frankrike.

//Lennart

Ordförande

Bosse L
Jag tog det inte personligt utan försökte bara förklara vad som sker med bland annat rundgången.
Ett steg för att föryngra och få med nya tjejer och killar är att behålla till exempel Ginetta klassen vi våra race och även som vid Anderstorpsracet plocka in Radical. I de två klasserna har vi de yngsta förarna och alla kommer väl inte i framtiden att sitta i en F1:a. Ska vi få med några yngre så bör vi nog visa ungdommarna att vi kan rocka till något annat än Sven Ingvars också, med det menar jag att vi bör tänka på den sociala biten även för dem under tävlingshelgerna. Jag tror därför på att vi ska bredda några av våra tävlingshelger till att bli Historic & Sportscar Festivals med inslag av "Valpklasser".
Lennart
Det kommer nog att bli några riktiga "Rövarheat" i Slicksklassen  ::)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Det låter bra Pelle!
Tror du är på helt rätt linje vad det gäller de yngre racerfantomerna.
Sedan så tror jag att de som är intresserade av äldre bilar, men kanske tycker att steget till att reca med bialrna kännts stort, är ne intressant målgrupp att bearbeta. Inte minst för att balancera det historiska intresset med "åka fortast" intresset.
Den kommande säsongen ska hur som helst bli kul att följa, det är många kul heat som förtjänar uppmärksamhet i RHK breda palett.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Adestam Concept

#11
Jag kan glädja er med att vi får ett tillskott nästa år, han heter Robert Fredriksson och blir ny i historiska sammanhang. Robert köpte min Tiga SC85 Sports2000, det är dubbelt kul eftersom bilen blir kvar i Sverige.
 Synd Pelle att bilen inte blev kvar men det är ju marknadskrafterna som styr ;-) , antalet blir ju i alla fall konstant med Robert när du lämnar klassen.

Vi får hoppas att Stickans Tiga som är till salu blir kvar i Sverige.

Håller verkligen med om att vi bör samköra med Ginetta och liknande klasser med yngre talanger, se bara på Johan som kom från Ginetta och körde din bil i somras Pelle, -kul !

Rickard

Ordförande

Richard
Det enda felet Johan gjorde var att han bevisade att det inte var fel på bilen  racesmile ,men å andra sidan gick ju priset upp lite till förtret för Bosse L >:(
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Ja det är ju bara 2-takts Saabar där en värdestegring är motiverad. Brittiska plastbaljor vänder man upponed på i trädgården och använder som swimmingpool. ::)
Vad fick dig att tro att jag brydde mig om värdet på din bil för övrigt, en swimmingpool med Pintomotor??? ;D
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

A Roos

 >:D ni undrar vad man ska göra för att rekrytera nya intressenter!
stalltips , döda inte all entusiast som fallet var när jag försökte söka
info om " hopplösa projektet Gordini för att köra historiks"
jag har nu också förstått idiot iden ,men man blir ju inte fortsatt sugen
när alla rakar ner på iden offentligt, och alla kanske inte vill köra
glas hundkoja eller svindyr cortina.

nåt för er att fundera över , jag backade av iaf.
O ja vet GORDINI , men en kul dröm ha ha,

Mvh Anders Roos