Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Cooper S 1964

Startat av Roxlin, 17 januari 2023, 18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roxlin

Johnny Lundberger började bygga denna bil någon gång i början av 2000-talet.
Det är ju känt att Lundberger köpte upp ett antal Mini´s som han skulle bygga om till race-bilar typ "Broadspeed" och sälja vidare. Just denna är en av hans egna dvs hans hustru Barbro´s äkta Cooper S från 1964. Barbro körde ett flertal race under 1965,66 och 67 med varierande resultat men använde den även som daglig transport. Registreringsbevis från tiden finns samt även ett leveransintyg från British Heritage.

Tyvärr gick Lundberger bort mitt i projektet. Han hade i alla fall lämnat bort bilen till en plåt och lackeringsverkstad för iordningsställande. Plåt- och lack-arbete gjordes och var klart men då fick dödsboet ta hand om bilens fortsatta öde.

Av denna anledning bad Lundbergers änka Per Malmberg om han kunde hjälpa henne att sälja den vidare. Malmberg byggde ihop bilen inklusive ny fram- och bak-vagn, el-härva och bur osv. Motorn stod färdig sedan tidigare, och hade monterats ihop av Lundberger.

Bilen såldes så småningom till  Peter Franzén, Nybro. Peter byggde ihop det sista, och monterade motorn, och började tävla med bilen 2013.

Under 2014 köpte Franzen nya motorkomponenter från Swiftune, UK (det bästa som erbjöds. Sedan körde både Peter och hans bror flera race i RHK med fina resultat.

Jag köpte bilen i mars 2021 för att köra tillsammans med min grabb. Så blev det och vi har haft två härliga säsonger med den med mycket bra resultat från Victors sida. Dvs det är en riktigt konkurrenskraftig bil i rätt händer.
Nu har vi nya projekt på gång och säljer därför denna superfina bil till nästa äventyrare.

Jag har stoppat in många nya delar:
•    Kuggstång
•    Drivaxlar (Hardy-Spicer)
•    Krängningshämmare bak (MED)
•    Rosepetal fälgar
•    Säkerhetstank i aluminium (Kent Persson)
•    Ny HTP handling från förra året

Pris inklusive extra 4 Minilite fälgar med nya däck plus lite annat smått o gott.

Pris 330 000 SEK