Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP-ansökan

Startat av Peter Thulin, 07 juni 2024, 12:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Thulin

#15
Detta har SBF Historiska utskottet skriv i officella meddelanden:

Batteriplacering Historisk Bilsport
OM-HU-2023-04
FIA har uppdagat att det förekommer en del bilar med HTP som har batteriet monterat inne i kupén.

Utskottet vill nu påpeka att detta inte är godkänt i någon period före Period J2 enligt App-J 1990, och uppmanar alla som har denna installation att omgående flytta batteriet till antingen originalplacering eller till Bagageutrymmet vilket är godkänt f.o.m. period G1.

Om det uppdagas vid en kontroll kommer det att göras en notering på "Gula sidan" eller alternativt på anmärkningssidan i det senaste formatet av HTP.

https://www.sbf.se/sportgrenar/historisk-bilsport/officiella-meddelanden-hu/2023-06-28-batteriplacering-historisk-bilsport

Detta stämmer inte med de regler som står i FIA Appendix K, inte heller med FIA Appendix J som gäller som tekniska regler för G2, H1, H2 och I perioderna. I definitioner i App J gällande invändigt i bilen; så står syns inte batteriet så får det vara i kupén.

Varför läser inte SBF och HU reglerna som FIA hänvisar till?

Historisk bilsport bygger på internationella tekniska regler, Sverige (SBF och HU) har inte möjlighet att hitta på egna regler.

Att hålla på så här av SBF och HU gör ju bara att alla blir förvillade!

FIA ha en databas för alla bilar med HTP-handlingar, om man inte förstår reglerna så kan man ju titta på hur andra länder har gjort när man har gett bilar HTP-handlingar. FIA Databasen är full med bilder på bilar som visa på vad som blivit godkänt.

FIA Appendix J 1970 och 1971 är ett historiskt dokument på hur man gjorde  de år; det är ett mycket starkt bevis som styrker hur det var!

Här är ytterligare en G2 bil Alfa Romeo 1750 GTAM med HTP-handling, alu. kylare och batteri i kupén. https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/124581/alfa-romeo-1750-gtam


Peter Thulin

Det råder någon form av missförstånd av historiska reg.besiktare om hur historiska reglerna fungerar  för G2, H1. H2 och I (se exempel)!

Svenska Bilsportförbundet bör därför klargöra vad som gäller bättre!

Exempel! Alla FIA homologeringar har en tidsperiod angiven när bilen var aktiv som tävlingsbil! se FIA Historic Database!

Ta t.ex. Opel Commodore GS homologeringhandling no;5242 https://historicdb.fia.com/car/opel-commodore-gs Enligt FIA  World Motor Sport Council (WMSC) är denna homologeringhandling giltig mellan 1968-11-02 till Januari 1978-01-01.

Det betyder att FIA Appendix K har godkänt att denna bil går att köra i historiska klasserna G1 (1968-1969), G2 (1970-1971), H1 (1972-1975), H2 (1976-1976), I (1977-1978). Reg.besikting skall enligt FIA Appendix K ske i den grupp som den aktuella(sökande) ägaren anger. (se punkt 4.1.3 i FIA Appendix K) Enligt FIA Appendix K är det de tekniska reglerna för respektive grupp/klass som gäller (dvs. väljer man G2 är det FIA Appendix J 1970 och 1971 som gäller som tekniska regler och tolkningar)! Detta framgår av FIA Appendix K 2023 punkt 1.2 stycke 2, första punkten.

Har bilen en godkänd homologering i FIA Database så får den användas de tids perioder som FIA World Motor Sport Council (WMSC) har angett i homologeringshandlingen! Det är ju FIA´s principer som gäller, då kan man inte i Sverige hitta på annat! Aktuell FIA homologering har ju angivit att bilen har blivit använd som tävlingsbil dessa perioder.

Peter Thulin

BROMSSKIVOR OCH BROMS OK.

Varför håller FIA på när de ändra på de historiska reglerna? Att ändra på historiken är inte bra! I januari 1969 så bestämde FIA att Grupp 5 skulle bli Grupp 2. Att många aktiva under slutet på 60-talet valda att bygga sina bilar efter Grupp 5 regler berodde på att homologerade delar var dyra och inte fanns tillgängliga. FIA valde därför att göra FIA Appendix J tekniska regler som de aktiva ville.

SBF och HU har skrivit om domkraftfästen i officiella meddelanden: Detta har ju varit fritt i Grupp 1 sedan 60-talet och är det än i dagens tekniska regler.
SBF och Hu har även i officiella meddelanden skrivit om batteriplacering! Detta har också varit klargjort i FIA Appendix J för de olika klasserna och åren. Varför försöka rätt historien?

I FIA Appendix K 2023 punkt 7.3.8, sid 35 står det;
When period Appendix J allows the replacement of disc brakes, under conditions, the type of the discs must remain (solid, grooved, ventilated).

Tolkning ute i världen gäller inte navet dvs bellhouset.

Men varför skriva så här i punkt 7.3.8.; Varför inte bara skriva att de skall vara tillverkade i "järnmaterial" samma som bilen har homologerat eller i original? 1976 så började Formel 1 (Gordon Murray Brabham) med kolfiberskivor, flygindustrin började ännu tidigare med kolfiberskivor.

I alla FIA Appendix J 1970-1981 så gäller följande för bromskivor; " The discs may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified; the same does apply to the drums."

NYA TEKNISKA REGLER FÖR ERSÄTTNINGS BROMS OK.

Nu med nya regeln om broms ok; Se FIA Appendix K 2023 punkt 3.3.7 sid 14 nedan;

3.3.7 Where new and/or serviceable brake callipers are no longer available, equivalent alternatives may be accepted subject to body material, style, construction, weight, mounting types, number, and size of pistons as well as friction pad area being similar.

When multiple calliper types were homologated as extensions (or used in period on non-homologated cars), alternative replacement callipers may only be considered when all period options are unavailable. Evidence to support use of an alternative must be provided with an HTP application and if accepted will be specified on the document .

Att Navet (bellhouse) är löst på bromsskivan är extra viktigt nu när man har bestämt att man får använda broms ok från andra bilar. Detta för att kunna göra en enkel lösning med OK fästen och för att man skall slippa att modifiera homologerad hjulspindel. För homologerad hjulspindel får ej bytas ut. Även tjockleken på skivan bör vara fri så man kan använda flera typer av broms ok. Det är inte lätt att hitta ersättning broms ok efter nya regeln 3.3.7.